Kirjoittaja Aihe: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13  (Luettu 4280 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« : Syyskuu 08, 2021, 20:05:13 ip »
Moro!
Viime kesälomareissulla vaihteisto alkoi oireilemaan siten, että alhaalta kolmoselle siirtäminen ei meinannut onnistua.
Vaihdepoljin jäi ikään kuin jumiin kesken siirron, mutta kerran takaisin alas ykköselle ja siten uusi yritys kohti kolmosta, vaihde meni silmään.
Nelonen, vitonen ja kutonen toimivat oikein. Pietarsaaren kulmilla oire hävisi ja kotimatkan Hyvinkäälle vaihteisto toimi oikein.

Kunnes nyt, parin Syökerin käynnin yhteydessä, vaihteiston siirtäminen on taas alkanut ontumaan pahasti.
Nyt vaihdepolkimesta on tullut isommalla siirrettäessä jopa ihan "hervoton". Ikään kuin "palautusjousi" olis päässyt irti!
Lopulta vaihde menee päälle, mutta vika on niin paha, ettei sillä enää uskalla ajaa. 
Vaihteisto jumittelee nyt myös pienemmälle päin siirrettäessä.

Tänään purin pyörää nähdäkseni onko vaihteiston siirtovivustossa vikaa?
Se on yläpäästään niin piilossa, ettei siihen pääse käsiksi purkamatta "puoli pyörää".
Millä konstilla sen saisi esille? Saako sen näkyville poistamalla akun, ilmanputsarin kotelon jne?
Moottoria ei minun pajassa pysty pudottamaan pois.

Kysymys kuuluu, veikkaatteko vian olevan:

1. vaihteensiirtäjässä?
2. vaihdelaatikossa?
3. kytkimessä (se kyllä tuntuu toimivan oikein)?

Onko mielessänne jotain ideaa, jolla voisin edetä vian paikallistamisessa "kotikonstein"?
Liitteenä kuvat vaihdevivustosta, vaihdelaatikosta ja kytkimestä.

Tietysti Piikkiö-kortti on olemassa, mutta rikkinäisen pyörän ajaminen sinne ei houkuta!

t. Kimmo








« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2021, 19:23:03 ip kirjoittanut Kimmo Saarelainen »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #1 : Syyskuu 08, 2021, 20:35:00 ip »
En tiedä mitään Cali 1400:sta mutta vaihdevivuston tutkisin ensin. Jammulla oli takaisinkutsu juuri tuon takia:

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/2053/Yamahalta-takaisinkutsu-koskee-useampaa-vuoden-2015-mallia-Yamaha.htm

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #2 : Syyskuu 08, 2021, 22:07:50 ip »
Vai sellaista. Ei ole omakohtaista kokemusta oman 1400:n suhteen. Mutta aiemmista malleista kyllä. Tonninelisatasen vaihdevivuston periaatteet eivät juuri aiemmista isolohkoista poikkea. Vipuja ja niveliä on runsaasti polkimesta vaihteiston takakannen taa ura-akselin päähän. Että vaihtoehtoja on mitä alkaa syynäämään. Jokin nivel tai nivelet ovat löysällä tai vipu ura-akselin päässä väljä uriinsa tai osittain rikki. Vivusto on voinut myös taipua ja kinnaa kiinni jonnekin. Onko tullut kolhuja, suurta voimankäyttöä tai pyörä keikahtanut vasemmalle nurin?

Ahdastakin on. Olen ottanut valokuvia, tosin eri tarkoituksessa vaihteiston takaa. Valitettavasti siinä sijaitsee rungossa teräslevy joka on aika liki vaihteiston takakantta. Tässä jutussa kuvia joista ei liene muuta apua kuin selviää että ei ainakaan sitä kautta pääse suoraan käsiksi: http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto.html

Tuo ohjaustangon vaihto kun puratti "puoli pyörää", noh, lähinnä muoviosia että sai uudet, pidemmät jarruletkut asennettua.
Siksipä veikkaan että pitänee irrottaa myös läppärunko että pääsee suoraan ylhäältä operoimaan.

Korjaamokirjaakin tutkin mutta siinä oli esitetty vaihteiston takakannen kohteet niin että moottori/vaihteisto oli irrotettu rungosta ja on kätevästi pöydällä. Se taas kertoo että jotain pitää kuitenkin purkaa pois että ylipäätään saa ensin rungon pois tieltä. Se että pitääkö se irrottaa kokonaan vai vain löysätä hieman joitakin kohteita että pääsee vikapaikkaan. Seuraan asian kehitystä mielenkiinnolla.

Pieni lisäys vielä kun tarkistelin kuviani: saattaa hyvinkin päästä vaihdevivuston pystysuuntaisen niveltangon pariin kunhan imuilmakotelon etuosa on irrotettu. Eli ensin akkukotelon ja ecun yhteinen kansi pois, sen jälkeen akkukaapelit irti miinus ensin, akku ylös, johtimet sivuun ja ilmansuodattimen kotelon kansi pois suodattimineen. Vielä pitää purkaa ilmakotelon etuosa pois.. (Kotelon lukituskoukuista: kokoonpanoa ennen ne voi laittaa teipillä tukien paikoilleen. Eivät sitten putoile näkymättömiin kokoonpanovaiheessa. Nimimerkikillä: oppia eredyksestä. Tarvitaan ristipääruuvari, kuusikoloavainsarja ja jonkinlainen kohdevalokin ja ei purkuvaiheessa valokuvien ottokaan välttämättä mene hukkaan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2021, 16:56:02 ip kirjoittanut motomatti »

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2021, 16:28:38 ip »
Onkos siinä vaihteiston ura-akselin päässä samantyyppinen vipstaaki, kuin Calissa?
Jos => se voi olla löysällä.
Kuten taannoin kirjoitin, niin se aiheutti hammasten kiristelyä. Lopulta älysin pestä akselin perusteellisesti ja kiinnittää se vipstaakin laakerilukitteella paikalleen eläimellisen kiristysmomentin lisäksi.
Jopas pysyy!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #4 : Syyskuu 09, 2021, 17:13:28 ip »
Yllättävänkin yleinen on tuo laatikon takapään vaihteensiirtoakselin kulunut uritettu kohta. Jos siinä on löysyyttä niin kiristäminen saattaa auttaa mutta todennäköisemmin vain joksikin aikaa. TimoEV esittikin jo oman näkemyksensä. Omalle kohdalle sattuneet ilmiöt olen yleensä korjannut laittamalla vähintäänkin uuden vivun. Ruuvin kiristäminen ei yleensä auta koska kuluminen on jo tapahtunut. Usein on käynyt niin että ruuvi on kestänyt mutta vivun urakohta on murtunut poikki.

Tokihan emme tässä vaiheessa tiedä mitä vikoja ilmenee. Mutta niinkuin vanha sanonta kertoo: syyllistä epäillään eli ulkoisten kohteiden toiminnan tarkastaminen ei ole ilmeisestikään mikään iso juttu vaan sen voinee tehdä mukavasti istuma-asennossa varsinkin jos on pyöränostin omassa tallissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #5 : Syyskuu 09, 2021, 19:11:06 ip »
Poikkesin autotallissa jossa 1400 GTS majailee näin sadepäivänä. Hieman ahdasta siellä on kun on yksi trike ja kaksi soolopyörää samassa tilassa sekä kaksi polkupyörää. Mahduin kuitenkin 1400:sen ja seinän väliin makuulle työkalut seuranani. Ensin irrotin takapäästään vaihdevivun siirtopuikon takapään kiinnityksen. Sen jälkeen muovisen sivukotelon neljä ruuvia. Sen takana on käynnistinmoottori. Sen irrotus vaatii akun maajohdon irrotuksen eli senkin kansi ja miinusjohdin pitää irrottaa.
Avasin kaksi startin kiinnityspulttia ja sen jälkeen startin virtajohtimen ja herätevirtaliittimen. Startti irtoaa siirtämällä sitä taapäin ja kiertämällä vastapäivään. 

Nyt näkyy jo kulmavipu ja siitä lähtevä pystysuuntainen välitanko. Sen yläpäässä on vipu joka on kiinni vaihdelaatikon takakannessa olevassa vaihteenvalitsinmekanismissa ja uralliselta päältään vaihdepolkimen mekanismissa. Niitä en purkanut koska en katsonut tarpeelliseksi ja osat toimivat moitteetta. Kohta tulee, talven aikana, 50.000 km huolto. Katson silloin sitä osastoa tarkemmin.

Ulkoisen vaihdevivuston jokaiseen ruuviin ja mutteriin pääsee käsiksi. Ei ihan helpolla mutta se on, ainakin eläköityneelle lentokoneasentajalle, mahdollista. Pientä kikkailua vaatii. Purkamiseen menee noin 15 - 30 minuuttia. Varsinkin jos on jonkinlainen pukki tai nostin olemassa. Erikoistyökaluja ei tarvita mutta pitkistä ei-pallopäisistä kuusikoloavaimista on apua.

Tarkoittaa että on mahdollista tarkistaa nivelistö, tarvittaessa purkaa ja vaihtaa siihen osia. Mutta ahdasta on ja tarvitaan varrellinen tarkastuspeili. Suoraa näkyvyyttä ei joka kohteeseen ole ja, esimerkiksi, vivustoa joutuu liikuttamaan että saa työkalun yltämään/osumaan kohteeseensa. Rakenteeseen on jätetty aukkoja sopiviin kohtiin.

Olisin tehnyt enempikin mutta on jo ilta ja tallissa ahdasta ja pimeää enkä tykkää tehdä remonttia makuullaan taskulamppu suussa. Purkamisen jälkeen hieman puhdistelin paikkoja ja voitelin liikkuvat nivelet. Blogiini saattaa lähiviikkoina tulla joitain kuvia aiheesta. Huomenissa lähden viikoksi Itä-Savoon mökille joten voi olla että ei aikoihin tule kuvailtua ja kirjailtua blogiin mitään tästä asiasta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #6 : Syyskuu 09, 2021, 20:40:33 ip »
No, innostuinkin pikkasen aukomaan paikkoja ja tutkin vivuston. Joka kohteeseen pääsee melko helposti ja vakiotyökaluilla. Ehkä pitkähköstä ei-nuppipäisestä 5 mm:n kuusiokoloavaimesta on apua jos ihan kokonaan tarvitsee purkaa.
Mikä on tässä mallissa hyvää on se että likaa ei helposti pääse vaihteiston taakse kuluttamaan välinivelistöä. Rungossa, välittömästi vaihteiston takana on teräslevy. Sieltä kautta ei pääse ilman rungon irrotusta touhuamaan nivelistön kanssa.

Se että kuinka hyvin pääsee yläkautta vaatiikin jo enemmän purkamista kuten plenumin ja läppärungon irrotuksen mutta alla olevassa linkissä on ottamiani valokuvia vivustosta ja sen rakenteesta. Valitan että kuvat ovat hieman epätarkkoja mutta kameraa ei saanut, vaikka pieninkoinen onkin, joka kohtaa kuvaamaan terävästi vaikka lähikuvauksella operoinkin.

Ulkoisessa vivustossa pahin vika lienee vaihteiston sisään menevän akselin urituksen kuluminen yhdessä siihen liittyvän vivun kanssa. Muita vikoja joita on ollut vastaavissa rakenteissa muissa malleissa on nivelpallon mutterin löystyminen joka aiheuttaa epämääräisyyttä vaihdepolkimen liikkeissä. Myös nivelpallojen ja niiden vastakuppien kuluminen muodostaa välyksiä ja kun niitä on yhteensä neljässä kohtaa niin polkimen liikkeeseen tulee useamman senttimetrin tyhjä liike. Polkimen ja välivivun akselointi on 1400-malleissa huomattavasti edeltäjiään vankempaa tekoa mutta kyllä nekin joskus puhdistuksen ja voitelun tarvitsisivat.

http://www.motomatti.fi/2021/09/guzzi-1400-gts-vaihdevivuston-tarkistus.html
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2021, 12:09:12 ip kirjoittanut motomatti »

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2021, 19:22:35 ip »
Ciao!

No niin, nyt oli aikaa purkaa vaihteensiirtomekanismi esille.
Eipä siitä muuta iloa ollut, kuin ymmärsin tämän pohjalta vian olevan vaihdelaatikon sisällä?

Vaihdepolkimessa on ylimäärinen liike, joka ei johdu siirtovivustosta.
Ylimääräinen liike taitaa tulla itse vaihdelaatikosta, jonka myötä videolla kuuluu selkeä "helähdys-ääni".

https://youtu.be/kL5kMstpUfM

Toinen videolinkki kertonee, ettei itse vaihteensiirtäjän vivussa ole väljää.
Myös tässä kuuluu selkeä helähdys-ääni, kun vivusto tekee ylimääräisen liikkeen.

https://youtu.be/Npy-89Rr9ko

t. Kimmo

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #8 : Syyskuu 13, 2021, 21:25:04 ip »
Valitan vaivannäöltäni ettei ollut apua.
Nyt kyllä kiinnostaa että mikä siellä on ongelmana. Rumpuvalitsin on kyseessä.
Tähänastisten oireiden perusteella on hankala tehdä ennustetta.
Ehkä kahdesta kehäjousesta on jompikumpi pettänyt???

Vaikuttaa siltä että pitää tehdä remonttia kesken ajokauden. Olen uteloitunut aiheesta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #9 : Syyskuu 13, 2021, 21:55:40 ip »
Sullahan on hyvä talli, otetaan joku viikonloppu loota irti ja auki. Kalja/majoitus palkalla ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #10 : Syyskuu 14, 2021, 10:52:00 ap »
Sullahan on hyvä talli, otetaan joku viikonloppu loota irti ja auki. Kalja/majoitus palkalla ;D


Kiitos tarjouksesta Sami! Täytyy pähkäillä mitä sen kanssa tekisi? Omin päin en siihen ryhdy, se on varma.
Se tuskin olisi valmiina ensi keväänä...
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #11 : Syyskuu 14, 2021, 14:47:38 ip »
En ole räjäytyskuvia katsonut, mutta tuo ääni on samanlainen, kuin perinteisissä pyöränkoneissa, kun siirtäjärummun päässä olevaa tähteä juokseva rulla olisi huonosti paikallaan tai välyksellinen/rikki. Eli poljinakselin pään haarukassa olisi jotain feelua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #12 : Syyskuu 14, 2021, 17:39:47 ip »
Liitteessä kuva valitsinrummun pyöritys ym.mekanismista.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #13 : Syyskuu 14, 2021, 18:33:43 ip »
Vastaavanlaista vaivaa oli kulissivaihteisissa Guzzi-malleissa joissa keskittävä jousi katkesi, jos nyt oikein muistan. Se aiheutti hankalaa vaihteiden kytkentää. Tosin siinä mallissa on luukku vaihteiston kyljessä josta remontti onnistui purkamatta juuri mitään. Ehkä nimimerkki Camn voi valaista asiaa enemmänkin. Tosin se ei liity asiaan muuten kuin että jousten valmistus ei ole aina helppoa. Aiheesta on omaakin kokemusta: olin nuorena töissä jousivalmistamossa ja jousten karkaisu on taitolaji.

Tuo korjaamokirjan kuva on, paskasta resoluutiostaan huolimatta, varsin kertova. Lähes yksi yhteen Ducatin vaihteiston kanssa. Sen kanssa jouduin temppuilemaan kun oli ajokkina Cagiva. Tosin mitään ei ollut rikki vaan tuo pikkuinen vetojousi oli antanut periksi ja vaihteiden vaihtaminen ei oikein sujunut. Kun pyörä jäähtyi niin vaihteet pelasivat ookoo. Kuumana taas ei. Jousen muokkaaminen korjasi vaivan.

Kyseessa siis puhtaasti mekaaninen laite johon ei vaikuta mikään digijuttu vaan kaikki on analogista.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vaihteisto renaa - Cali 1400 vm-13
« Vastaus #14 : Syyskuu 14, 2021, 19:31:14 ip »
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6728.0

Tuosta V11 laatikoiden tapauksesta on useita ketjuja. Ei taida tässä auttaa sen enempää kuin lohduttaa, että V11 kohdalla mikään muu ei mene rikki, vaihteisto on täysin OK, ainoastaan tuo pikkujousi katkeaa ja sen jälkeen vaihteensiirto ei toimi.  Toivokaamme että nyt on kyseessä vastaavanlaatuinen vika.
V11 kuskit pääsevät vaivasta hommaamalla kestävän jousen, alkuperäisvaraosan kestävyys on "tuurissaan".
V11 - it defines you.