Moro!
Viime kesälomareissulla vaihteisto alkoi oireilemaan siten, että alhaalta kolmoselle siirtäminen ei meinannut onnistua.
Vaihdepoljin jäi ikään kuin jumiin kesken siirron, mutta kerran takaisin alas ykköselle ja siten uusi yritys kohti kolmosta, vaihde meni silmään.
Nelonen, vitonen ja kutonen toimivat oikein. Pietarsaaren kulmilla oire hävisi ja kotimatkan Hyvinkäälle vaihteisto toimi oikein.
Kunnes nyt, parin Syökerin käynnin yhteydessä, vaihteiston siirtäminen on taas alkanut ontumaan pahasti.
Nyt vaihdepolkimesta on tullut isommalla siirrettäessä jopa ihan "hervoton". Ikään kuin "palautusjousi" olis päässyt irti!
Lopulta vaihde menee päälle, mutta vika on niin paha, ettei sillä enää uskalla ajaa.
Vaihteisto jumittelee nyt myös pienemmälle päin siirrettäessä.
Tänään purin pyörää nähdäkseni onko vaihteiston siirtovivustossa vikaa?
Se on yläpäästään niin piilossa, ettei siihen pääse käsiksi purkamatta "puoli pyörää".
Millä konstilla sen saisi esille? Saako sen näkyville poistamalla akun, ilmanputsarin kotelon jne?
Moottoria ei minun pajassa pysty pudottamaan pois.
Kysymys kuuluu, veikkaatteko vian olevan:
1. vaihteensiirtäjässä?
2. vaihdelaatikossa?
3. kytkimessä (se kyllä tuntuu toimivan oikein)?
Onko mielessänne jotain ideaa, jolla voisin edetä vian paikallistamisessa "kotikonstein"?
Liitteenä kuvat vaihdevivustosta, vaihdelaatikosta ja kytkimestä.
Tietysti Piikkiö-kortti on olemassa, mutta rikkinäisen pyörän ajaminen sinne ei houkuta!
t. Kimmo