Tuli vähän tutkittua Jackalin kampikammion huohotusta, koska huomasin sen tiputtavan öljyä moottorilohkon ja vaihdelaatikon välistä. Tämähän on vähän masentavaa koska esim. kampiakselin stefa on vaihdettu viime kesänä. Oletan että tähän kuitenkin johti ajo moottoritiellä moottoritienopeuksia Tre-Hyvinkää-Tre, ja viileässä ilmassa. Ilman lämpötila oli itseasiassa laskenut alle kymmeneen asteeseen ja vettäkin satoi kun kotiin pääsin. Tainnut öljynlämpö olla aika matala. Öljynä Valvoline VR1, 20w50. Nyt noin 8000 km niillä öljyillä ajettu keväästä lähtien. Huomasin öljyä vuotaneen kun tein muutamia tarkastuksia ja säätöjä, pyörän käydessä tyhjäkäynnillä. Öljyä ei ole liikaa koneessa, kyseisen pyörän öljytikku kierretään pohjaan asti kun tarkastetaan. On noin 1/3 viivojen välistä nyt.
Irrotin sitten ensimmäisenä sen paksun huohotusletkun tarkistaakseni kuulaventtiilin kunnon. Sen yltää irrottamaan esim. talttapäämeisseleillä nostamalla, ja laittamaan takaisin enempää purkamatta onneksi. Letkusta valahti kylmälimaa ns. tuutin täydeltä moottorin päälle. Kuulaventtiili kyllä oli ihan kunnossa. Muutama vuosi sitten tarkastin että rungossa kiertää ilma, mutta enpä tiedä onko siellä reiät, lävet ja letkut enää auki. Tai jos sinne kertyy riittävästi kylmälimaa että voiko huohotusjärjestelmä toimia. Ilmanputsarin koteloon ei ollut tullut öljyä, kun sen pohjasta lähtevän letkun irrotin. Huomasin keväälläkin, ilmojen ollessa viileät, että pieni öljytippa oli ilmestynyt sinne sauman väliin, kuin jostain olisi päässyt öljyä kytkinkoppaan, mutta putsattuani sen se pysyi kuivana tähän asti. Seurasin sitä välillä pitkin kesää.
Jatkoin laittamalla pyörän käyntiin huohotusletkun ollessa irti. Pidin kuulaventtiiliä ruuvimeisselillä paikoillaan. Hetken käytön jälkeen kun sammutin pyörän kuului jostain rungosta tai letkuista sellainen lorahdus niinkuin jostain lavuaarista kun viimeiset vedet menevät pyörteellä viemäriin. Laitoin huohotusletkun takaisin ja ajelin vähän. Pyörä yöksi tunkilla suoraan, kun ei ole keskiseisontatukea, että mahdollinen öljy valuisi kokonaan lohkon ja laatikon saumassa olevasta reiästä. Kyllä sieltä pieni läntti oli valunutkin.
Seuraavaksi irrotin paksun huohotusletkun lohkolta ja kuulaventtiililtä ja tulppasin sen. Laitoin toisen letkun, Kärcherin 19mm puutarhaletkun siihen lohkolle. Ei ollut mitään öljynkestäviä nyt saatavilla, tuon vaihtaa nopeasti jos sulaa. Jätin kuulaventtiilin paikoilleen ja letkun toisen pään vedin takahaarukan kieppeille, ja laitoin suodattimen sinne. Ei mikään paras paikka takarenkaan tai jarrulevyn lähettyvillä, mutta seuratakseni tilannetta. Ajoin kolmen tunnin iltalenkin ja laitoin pyörän taas yöksi pystyyn tunkilla. Aamulla lohkon ja vaihdelaatikon välistä ei ollut tullut tippaakaan lattialle, mutta siinä saumassa oli kyllä vähän öljyä pinnassa. Mutta jos sinne sisäpuolelle on öljyä päässyt niin ei se sieltä kerralla poistukaan, vaikka Bräkleeniä sisään suihkisi. Sen sijaan ulkoilmaan menevältä huohotusletkulta oli suodattimesta valunut kylmälimaista öljyä läntti. Hyvin vaalean maitokahvin väristä. En tiedä voisiko tuo merkitä että kampiakselin stefa ei välttämättä olisikaan pullahtanut, jos siellä on ollut ylipaine. Olikos siellä lohkossa joku toinenkin reikä mistä esim. liikatäytetty öljy pääsee valumaan kytkinkopan suuntaan? Tai jos öljy vaikka vaahtoaa, ja sen takia kulkeutuu jotain kanavaa pitkin tuonne.
Se mitä tässä myös mietin on että voiko tuon huohotuksen periaatteessa järjestää noin, että alkuperäinen letku on tulpattu? Eli kampikammio hengittäisi vain ulkoilmaan. Toki se ei ole päästömääräysten mukaista, mutta jos ei muuten niin hetkellisesti. Talvella on aikaa miettiä mitä tuolle tekee. Nythän tässä jää vielä auki mitä tapahtuu venttiilikoppien huohotukselle, muistelisin ainakin että ne yhdistyvät joko runkoon tai siihen letkuun mikä rungolta menee ilmanputsarille.
Kone ei ole koskaan savuttanut, mutta se ei toki merkitse etteikö se voisi olla kulunut. 115tkm on nyt mittarissa, mutta ei senkään erityisen paljon pitäisi olla. Ajattelin vielä vaihtaa öljyt ja seurata tilannetta. Ehkä jotkut toiset öljyt vielä.