Kirjoittaja Aihe: Tonti-runkoisen huohotuksesta  (Luettu 4913 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Tonti-runkoisen huohotuksesta
« : Elokuu 29, 2021, 12:59:28 ip »
Tuli vähän tutkittua Jackalin kampikammion huohotusta, koska huomasin sen tiputtavan öljyä moottorilohkon ja vaihdelaatikon välistä. Tämähän on vähän masentavaa koska esim. kampiakselin stefa on vaihdettu viime kesänä. Oletan että tähän kuitenkin johti ajo moottoritiellä moottoritienopeuksia Tre-Hyvinkää-Tre, ja viileässä ilmassa. Ilman lämpötila oli itseasiassa laskenut alle kymmeneen asteeseen ja vettäkin satoi kun kotiin pääsin. Tainnut öljynlämpö olla aika matala. Öljynä Valvoline VR1, 20w50. Nyt noin 8000 km niillä öljyillä ajettu keväästä lähtien. Huomasin öljyä vuotaneen kun tein muutamia tarkastuksia ja säätöjä, pyörän käydessä tyhjäkäynnillä. Öljyä ei ole liikaa koneessa, kyseisen pyörän öljytikku kierretään pohjaan asti kun tarkastetaan. On noin 1/3 viivojen välistä nyt.
   
    Irrotin sitten ensimmäisenä sen paksun huohotusletkun tarkistaakseni kuulaventtiilin kunnon. Sen yltää irrottamaan esim. talttapäämeisseleillä nostamalla, ja laittamaan takaisin enempää purkamatta onneksi. Letkusta valahti kylmälimaa ns. tuutin täydeltä moottorin päälle. Kuulaventtiili kyllä oli ihan kunnossa. Muutama vuosi sitten tarkastin että rungossa kiertää ilma, mutta enpä tiedä onko siellä reiät, lävet ja letkut enää auki. Tai jos sinne kertyy riittävästi kylmälimaa että voiko huohotusjärjestelmä toimia. Ilmanputsarin koteloon ei ollut tullut öljyä, kun sen pohjasta lähtevän letkun irrotin. Huomasin keväälläkin, ilmojen ollessa viileät, että pieni öljytippa oli ilmestynyt sinne sauman väliin, kuin jostain olisi päässyt öljyä kytkinkoppaan, mutta putsattuani sen se pysyi kuivana tähän asti. Seurasin sitä välillä pitkin kesää.
   
    Jatkoin laittamalla pyörän käyntiin huohotusletkun ollessa irti. Pidin kuulaventtiiliä ruuvimeisselillä paikoillaan. Hetken käytön jälkeen kun sammutin pyörän kuului jostain rungosta tai letkuista sellainen lorahdus niinkuin jostain lavuaarista kun viimeiset vedet menevät pyörteellä viemäriin. Laitoin huohotusletkun takaisin ja ajelin vähän. Pyörä yöksi tunkilla suoraan, kun ei ole keskiseisontatukea, että mahdollinen öljy valuisi kokonaan lohkon ja laatikon saumassa olevasta reiästä. Kyllä sieltä pieni läntti oli valunutkin.
   
    Seuraavaksi irrotin paksun huohotusletkun lohkolta ja kuulaventtiililtä ja tulppasin sen. Laitoin toisen letkun, Kärcherin 19mm puutarhaletkun siihen lohkolle. Ei ollut mitään öljynkestäviä nyt saatavilla, tuon vaihtaa nopeasti jos sulaa. Jätin kuulaventtiilin paikoilleen ja letkun toisen pään vedin takahaarukan kieppeille, ja laitoin suodattimen sinne. Ei mikään paras paikka takarenkaan tai jarrulevyn lähettyvillä, mutta seuratakseni tilannetta. Ajoin kolmen tunnin iltalenkin ja laitoin pyörän taas yöksi pystyyn tunkilla. Aamulla lohkon ja vaihdelaatikon välistä ei ollut tullut tippaakaan lattialle, mutta siinä saumassa oli kyllä vähän öljyä pinnassa. Mutta jos sinne sisäpuolelle on öljyä päässyt niin ei se sieltä kerralla poistukaan, vaikka Bräkleeniä sisään suihkisi. Sen sijaan ulkoilmaan menevältä huohotusletkulta oli suodattimesta valunut kylmälimaista öljyä läntti. Hyvin vaalean maitokahvin väristä. En tiedä voisiko tuo merkitä että kampiakselin stefa ei välttämättä olisikaan pullahtanut, jos siellä on ollut ylipaine. Olikos siellä lohkossa joku toinenkin reikä mistä esim. liikatäytetty öljy pääsee valumaan kytkinkopan suuntaan? Tai jos öljy vaikka vaahtoaa, ja sen takia kulkeutuu jotain kanavaa pitkin tuonne.
   
    Se mitä tässä myös mietin on että voiko tuon huohotuksen periaatteessa järjestää noin, että alkuperäinen letku on tulpattu? Eli kampikammio hengittäisi vain ulkoilmaan. Toki se ei ole päästömääräysten mukaista, mutta jos ei muuten niin hetkellisesti. Talvella on aikaa miettiä mitä tuolle tekee. Nythän tässä jää vielä auki mitä tapahtuu venttiilikoppien huohotukselle, muistelisin ainakin että ne yhdistyvät joko runkoon tai siihen letkuun mikä rungolta menee ilmanputsarille.
   
    Kone ei ole koskaan savuttanut, mutta se ei toki merkitse etteikö se voisi olla kulunut. 115tkm on nyt mittarissa, mutta ei senkään erityisen paljon pitäisi olla. Ajattelin vielä vaihtaa öljyt ja seurata tilannetta. Ehkä jotkut toiset öljyt vielä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2021, 13:32:38 ip »
Tontirunkoisiin on ollut aikojen alusta saatavana erillinen huohotinpurkki. Alunperin se oli käytössä silloin kun Tontirunkoisia Guzzeja alettiin valmistaa.
Jäi sitten jossain vaiheessa pois kun runkoa alkoivat käyttää huohottimena. Mahtaako mahtua Jakaliin ellei jotain poista ensin?
20W50 taitaa olla viskositeettisuositus Jakaliin, ainakin sakasalaisessa manuaalissa. Aika paksua tavaraa silloin kun moottori on alilämpöinen, kokeilisin jotain kylmän pän viskositeetiltaan selvästi ohuempaa öljyä. 20W viskositeetit eivät sovellu kylmiin oloihin, siksi saattaa olla ettei, kylmien
olosuhteiden ominaisuuksiin (kylmäliman muodostuminen ym.) ole panostettu lisäaineistuksessakaan.
Sohc van Helmi.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #2 : Elokuu 29, 2021, 19:10:09 ip »
^ Voipi olla ettei tuommoinen boksi ainakaan siihen kuulaventtiilin päälle mahdu. Siinä on kaasuvaijerit ja vivustot kuitenkin. Sehän tässä vähän harmittaa jos olen saanut stefan pullahtamaan käyttämällä manuaalissa mainittua öljyä. Vaan enpä tämänpäiväisen perusteella vielä heitä kirvestä kaivoon, vai miten sanonta kuuluukaan. Vaihdoin Teboilin Classic 20w50-öljyt, koska sitä nyt sattui olemaan kotona. Ja nyt on taas verrattain lämmintä. Kun hetken ajelin niin huohotusletkun päästä suodattimen läpi ei tullutkaan enää kylmälimaa / veden ja öljyn emulsiota, vaan ihan puhdasta moottoriöljyä, ja sitäkin paljon vähemmän. Lohkon ja laatikon saumasta ei enää vaikuttaisi tulevan mitään. Heitin öljyn sekaan sellaisen aineen minkä pitäisi hoitaa tiivisteiden öljyvuotoja, mutta en tiedä niiden tehosta. Nyt kuitenkin vuoto ja huohotus vaikuttaisi johtuvan enemmän kylmälimasta. Taidan huomenna laittaa huohotuksen takaisin alkuperäiselleen, ja seurata tuleeko vuotoja.

    Mitä tuohon Valvolinen öljyyn tulee, niin kun siinä lukee "racing oil" muistaakseni, niin eihän se tarkoita että sen vaihtoväli mitenkään pitkä olisi, ennemmin ehkä päinvastoin. Ainakin kun noista laatikkoöljyistä joskus luin niin paineensieto kuulemma saadaan hyväksi sellaisilla lisäaineilla, mitkä taas aiheuttavat (nopeahkosti) vanhetessaan kemiallista kulumista. Sopii siis kilpailuun, kiihdytysajoon, muttei tieliikenteeseen niinkään.

    Mitenkähän yleisiä tämmöset öljyvuodot, stefojen pullahtamiset tai huohotusongelmat sitten yleensä on? Vai käyttääkö kaikki vaan lirumpia öljyjä välttäen suurimmat ongelmat? Nyt kun perushuoltojen mukavuus ja tekniikka noin ylipäänsä on tullut tutuksi niin olen välillä miettinyt että jos hankkisi jonkun vastaavanlaisen pyörän vähillä kilometreilla, aina välillä niitä on myynnissä, mutta nämä ongelmat pistää harkitsemaan uudestaan. Tosin tiedän että tämä kyseinen pyöräni ei ole varmaan erityisen hyvällä pidolla ollut, eikä siten ihan parhaasta päästä. Vaan ei ollut hintakaan paha. Vähillä kilometreilla ajetusta EV:stä pitäisi maksaa jo sen verran että sillä rahalla ei huvittaisi vaikka vaihdelaatikkoa alkaa irrottamaan. Tai jos sen teettää ulkopuolisella niin voi olla tonni lisää hintaan. Kun ei harrastuneisuutta ennestään ole niin paljoa että olisi riittäviä sisätiloja, tai kiinnostusta hankkia.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2021, 19:58:22 ip »
No, minun kilometrit viime vuosina on olleet vähissä, varsinkin kylmällä kelillä. Koneessa castrol edge 10w60 ja pyörä lm4. Rata-ajossa kierrokset käy usein tapissa ja silloin Guzzi huohottaa helposti öljyä ulos. Positiivinen yllätys, että ei huohottele ainakaan tätä öljyä ulos mistään.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2021, 13:11:52 ip kirjoittanut Ekku »

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2021, 20:44:32 ip »
Juu tottahan täytyy muistaa että kone voi olla jo kulunut, ja itsellenikin riittäisi nimenomaan että öljyt pysyisivät sisällä. Olen koettanut ajaa koneen välillä kuumaksi, ja muutenkin kohtalaisilla kierroksilla. Mutta voi olla että moottoriöljy oli jo menettänyt ominaisuuksiaan, tai siihen oli päässyt jotain palamistuotetta, vettä ja mitä näitä nyt on. Kuumalla kelillähän ongelmia ei ollut. Havainnot vaikuttivat kuitenkin sellaisilta että kylmälimaa ei tullut kun vaihtoi öljyt. Kylmälima tuntui päätyvän tehokkaasti huohotusjärjestelmään, öljypohjasta pois lasketussa öljyssä ei ollut mitään erikoista päällepäin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2021, 21:27:01 ip »
Tuollainen purkki ei kyllä Jackaliin mahdu. Ainakaan minnekään korkealle.
Veikkaan tuon suoran letkun ulkomaailmaan tekevän aika lailla öljysumua ilmaan. Aika paljon siinä ilmavirrassa rasvaa nimittäin liikkuu.
Omaan Jackaliin vaihdoin sen ison z-letkun juuri keväällä. Sen hapertuminen kävi ilmi, kun moottoria ei saanut millään pidettyä puhtaana ja koko ajan oli huohotuksen haju ilmassa. Se pieni letku, joka ylhäältä lähtee päätyen ilmanputsarikoteloon, tehnee myös toista työtä tekemällä alipainetta huohotusjärjestelmään. Tämä on omiaan vähentämään letkujen liitosten ja kotelon saumojen hikoilua.
Omassa on vakio järjestelmä näiltä osin ja se on kyllä riittänyt kaikissa keleissä radallakin. Toki viileämmillä ratapäivillä on ylivuotoletkusta tullut setin päälle limaa, mutta sen kanssa on pustynyt elämään. Letkusta se tulee pihalle vasta ajon jälkeen seistessä.
Öljyinä olen käyttänyt vähän kaiken merkkisiä 10-50 ja 10-60 öljyjä. Kuuskymppisellä tihkuvan öljyn ja tiivistyneen öljysumun määrä on minimoitunut olemattomiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2021, 21:27:47 ip »
oon ajannu millegt:llä vuodesta -99 kilometrit 45.000 - 120.000 pääosin tosin ekan kymmenen vuoden aikana jolloin ajettu myös viileessä 10 km tyämatkaa, koko ajan ollu öljynä aikansa huippu nykyajan vitsi kait eli mobil1 5w-50, ei ole syönnyt eikä vuotanut eikä vaahdonnu, joskus syksyn öljynvaihto/vena säätösessiossa ollu koppien alla vähän valkosta möhnää minkä pyyhkinyt rätillä pois, yksi runkoon menevistä letkuista piti joskus vaihtaa muuten kaikki alkuperäistä

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2021, 09:16:10 ap »
Veikkaan tuon suoran letkun ulkomaailmaan tekevän aika lailla öljysumua ilmaan. Aika paljon siinä ilmavirrassa rasvaa nimittäin liikkuu.
Omaan Jackaliin vaihdoin sen ison z-letkun juuri keväällä. Se pieni letku, joka ylhäältä lähtee päätyen ilmanputsarikoteloon, tehnee myös toista työtä tekemällä alipainetta huohotusjärjestelmään. Tämä on omiaan vähentämään letkujen liitosten ja kotelon saumojen hikoilua.
Omassa on vakio järjestelmä näiltä osin ja se on kyllä riittänyt kaikissa keleissä radallakin. Toki viileämmillä ratapäivillä on ylivuotoletkusta tullut setin päälle limaa, mutta sen kanssa on pustynyt elämään. Letkusta se tulee pihalle vasta ajon jälkeen seistessä.
Öljyinä olen käyttänyt vähän kaiken merkkisiä 10-50 ja 10-60 öljyjä. Kuuskymppisellä tihkuvan öljyn ja tiivistyneen öljysumun määrä on minimoitunut olemattomiin.
Kyllähän sieltä letkusta öljysumua tuli, kun viikonloppuna ajelin. Runko oli vähän öljyyntynyttä. Itse olen muistaakseni suunnilleen kaikki nuo letkut vaihtanut kerralla pari vuotta sitten, myös bensaletkut kun kerta hommaan aloin. Rungosta ilmanputsarille menevän letkun taas oli viime kesänä jättänyt irti ilmanputsarin päästä vaihdelaatikkoremontin tekijä, lienee kasannut kiireellä. Huomasin sen kun kaasuvivusto vähän öljyyntyi. Eli silloin ainakin oli letkut auki, kun öljysumukin sinne kulkeutui. Askartelin letkun sitten itse kiinni.
    Olisin itsekin ihan tyytyväinen jos kylmälimat tulisi ulos siitä mistä pitäisikin, eikä kytkinkopalta. Ilmanputsarin pohjasta tulevasta letkusta ei ole koskaan tullut juuri mitään kun tulpan olen irrottanut. Auki se kuitenkin on. On ilmeisesti mahdollista että kylmälimaa muodostuu niin nopeasti sopivissa olosuhteissa että jotain tukkeentuu. Täytyy kokeilla ohuempia öljyjä ja varmaan vaihtaa vähän tiuhempaan varuiksi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #8 : Elokuu 30, 2021, 13:11:36 ip »
^ Voipi olla ettei tuommoinen boksi ainakaan siihen kuulaventtiilin päälle mahdu.
Kuulaventtiiliä ei tietääkseni tarvitse/saa käyttää tuon huohotinpurkin kanssa. Siinä on jo venttiili sisällä valmiina.
Sohc van Helmi.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #9 : Elokuu 30, 2021, 15:29:14 ip »
^ Voipi olla ettei tuommoinen boksi ainakaan siihen kuulaventtiilin päälle mahdu.
Kuulaventtiiliä ei tietääkseni tarvitse/saa käyttää tuon huohotinpurkin kanssa. Siinä on jo venttiili sisällä valmiina.
Jotkut on sitäkin mieltä että koko kuulaventtiili, siis pyörän alkuperäinen, on ihan turha tai siitä on vain haittaa. Itse en osaa sanoa. Estää se kai mitään ylimääräistä pääsemästä koneeseen ainakin.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #10 : Elokuu 30, 2021, 15:36:25 ip »
Moi. Mihinkäs tuo cappucino-vaahto Tonti-runkoisessa menee? Mulla oli lohkoista runkoon menevät letkut aivan täynnä jo hieman kovettunutta vaahtoa. Letkut irrotin ja paineilmalla puhdistin, mutta mitenkäs siitä eteenpäin? Pyörä California Special 1999.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #11 : Elokuu 30, 2021, 17:48:59 ip »
Sinnehän se tankin alla oleviin runkoputkiin menee. Kun on viileät ja märät kelit, huohotusilman mukana oleva vesi tiivistyy viimeistään rungossa koska  siellä on vieläkin viileämpää kuin moottorin sisällä. Huohotusjärjestelmä pysyisi helpoiten puhtaana jos moottoria ajettaisiin välillä myös kaasupohjassa (radalla). Sillon vesi kiehuu pois öljystä ja huohotusjärjestelmään tulee senverran liikettä että, sieltä capuccinot höyrystyy pois.
Jos silloin kaikki menee suunnitellusti huohotustulokset kulkevat palotilojen ja pakoputkiston kautta ulkoilmaan.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #12 : Elokuu 30, 2021, 23:55:55 ip »
Lainaus
Jotkut on sitäkin mieltä että koko kuulaventtiili, siis pyörän alkuperäinen, on ihan turha tai siitä on vain haittaa. Itse en osaa sanoa. Estää se kai mitään ylimääräistä pääsemästä koneeseen ainakin.

Venttiilillä, ainakin suunnittelijan suhteen, on tehtävä: kampikammion paine. Jos kampikammiossa on painetta, kuten suht taajakulmaisessa V2-koneessa on, niin männät ovat aika lailla samoihin aikoihin, vaikka eri tahdilla, tulossa alaspäin. Silloin kampikammion paine kasvaa. Jos sitä ei kompensoida mitenkään niin paine kasvaa joka kierroksella. Itselle on käynyt niin: huohotin meni tukkoon ja takalaakerin stefa putkahti vauhtipyörän puolelle. Lievestuoreen Shellillä piti tehdä pikku remontti: irrottaa kaikki kilkkeet moottorin takaa kuten takapään peltiosat, vetosysteemit takapyörineen, vaihteisto, kytkin ja vauhtipyörä. Kytkin piti pestä bensiinillä ja käsitellä etikalla. Samat osat sitten takaisin. Onneksi oli työkaluja käytettävissä. Reilut kolme tuntia meni mutta kerittiin silti Veteraaniralliin Ilomantsiin. Oltiin sitteemmin kaverin kanssa jokseenkin päissämme. Kaverilla oli vanha Honda jossa vikoja ei liennyt. Oma pyöräni oli 850 GT.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #13 : Elokuu 31, 2021, 11:55:23 ap »
Lainaus
Jotkut on sitäkin mieltä että koko kuulaventtiili, siis pyörän alkuperäinen, on ihan turha tai siitä on vain haittaa. Itse en osaa sanoa. Estää se kai mitään ylimääräistä pääsemästä koneeseen ainakin.

Venttiilillä, ainakin suunnittelijan suhteen, on tehtävä: kampikammion paine. Jos kampikammiossa on painetta, kuten suht taajakulmaisessayy V2-koneessa on, niin männät ovat aika lailla samoihin aikoihin, vaikka eri tahdilla, tulossa alaspäin. Silloin kampikammion paine kasvaa. Jos sitä ei kompensoida mitenkään niin paine kasvaa joka kierroksella.

Tarkoitin siis että muistelen asiasta jonkun olleen sitä mieltä, että olisi vain parempi ottaa se kuula pois välistä. En että se pitäisi tukkia, täytyyhän paineen poistua. Järkevältä se kuulostaa että kampikammion suuntaan ei mitään menisi kuitenkin.
   
Palautin huohottimen toiminnan eilen alkuperäiselleen, ja öljyä ei enää tullut ulos mistään. Ajettuani hetken uusilla öljyillä ja katsottuani mitä sieltä huohotusletkusta tulee kun se tuuttaa ulkoilmaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tonti-runkoisen huohotuksesta
« Vastaus #14 : Elokuu 31, 2021, 12:30:20 ip »
Moni on hukannut tuon kuulaventtiilin huohotusletkun vaihdon yhteydessä siksi kun se on tarttunut siihen vanhaan letkuun. Silti ovat ajaneet pitkänkin aikaa ilman mutta silloin kampikammioon ei tule alipainetta vaan ilman venttiiliä huohotusilma vain kirnuaa edestakaisin. Se että aiheuttaako se ongelmia seoksenmuodostuksessa en ole havainnut vaikka ilmansuodatinkotelossa on silloin sykkivästi vaihteleva huohotuspaine. Normaalitilassa ilmansuodatinkoteloon tulee vain yhdensuuntaista virtausta eli huohotuskaasut, öljylima jne. tarkoituksena polttaa ne palotilassa eikä jättää läikkinä parkkipaikalle ja tallin lattialle.

Vanhalla moottorilla jossa on mäntien ohipuhallusta huohotus lisääntyy merkittävästi ja alkaa ilmenemään muutakin vuotoa. Henkon Cali ei vielä ole siinä iässä. Sitäpaitsi männänrenkaat vaihtamalla saa puristukset kohdalleen eikä siihen tarvita kuin muutaman tunnin riipaisu ja yläkerran tiivistesarja kun käytetään sylinterit irti. Samalla tulee katsottua venttiilien nostimien ja ohjureiden kunto.