Kirjoittaja Aihe: Rengaskokemuksia vaihteeksi  (Luettu 2543 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Rengaskokemuksia vaihteeksi
« : Elokuu 27, 2021, 16:36:57 ip »
Calin alla etunen Dunlop Arrowmax 110/90-18 on nyt menossa vaihtoon.
n14000 ajettuna on nyt finaalissa, aika hyvin kilometrejä..
Ihan hyvä ajettava, ei mitään huonoa sanottavaa.
Sitten mielenkiinnosta aiheeseen takana on vielä toistaiseksi Metzeler Tourange Next 150/70 R17 koossa.
Kiinnosti kun ns adventure renkaassa on huomattavasti syvemmät urat kuin katurenkaissa.
Hyvä ajettava, ei ominaisuuksissa mitään moittimista.
Nyt 14.000 ajettuna on vielä pintaa arviolta 2-3tkm?
On pisimpään mulla kestänyt takakumi, harkitsen jatkossakin.
Tuo Next oli tarjouksessa 139e pihaan tuotuna, eli ei pahasti kustannuksia e/per kilometri renkaan osalta..
Asioihin vaikutti myös että ajoin n 8000km luistavalla kytkimellä viime kaudella, se tietysti säästi kumeja jonkun verran.

Seuraavaksi alle menee eteen kallis Metzererin 888 ja taakse edullinen pari sesonkia ylivuotinen Misukan Pilod Road 3, mielenkiintoista verrata.

Jos nyt oikein pilkkua viilaten kommentteja noista "edellisistä", niin Arrow rupesi olemaan hieman liukas loppuvaiheessa sateella, mutta niinhan se menee kun alkaa urat olemaan sileät.
Next saa kehut ajettavuudesta soralla, painava ja raskaasti varustettu EV:ni on sinänsä onneton alusta arvostella, mutta tuo rengas on selkeästi parempi sikäli kuin edeltäjänsä Bridgestonen Battlax.
Joka kesti muuten n 11.000km.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Rengaskokemuksia vaihteeksi
« Vastaus #1 : Elokuu 27, 2021, 17:47:54 ip »
Pilot Road 3 loppui muijan Ducatista ihan ennen aikojaan, en muista tarkkoja lukuja, mutta kulutuspinnan keskeltä tuli kalju näkyviin aika vähillä kilometreillä. Minusta 14000 ei ole etuselle kovin hyvä suoritus. Riippuu tietenkin ajon sisällöstä, mutta matka-ajossa oma kokemukseni on, että etunen palvelee kaksi takarengasta kun ollaan matka-ajossa, jossa ei jarrutuksia tule kuin nimeksi.   Pilot Road 2 ei ole mikään kisarengas mutta matkahommissa se on lujin mitä minulla on tullut vastaan. Parhailla menty selvästi yli 20 k. Paineita pitää olla noin 3 bar ettei ala kovan kulutuspinnan molemmin puolin oleva pehmeämpi seos kulua kuopalle, koska jos se sen pääsee tekemään, niin kudokset tulee vastaan yllättävän nopeasti. Korkea rengaspaine lyhentää kumin kosketuspintaa tiehen ja vaikuttaa kulumiskestävyyteen voimakkaasti. Samoin pitoon. Ei taida olla sellaista rengasta jolla on hurja pito ja yhtä hurja kulumiskestävyys. Ei ole kokemusta, mutta veikkaan, että teoriassa, jos rengasostoksilla olisi mukana shore-kovuus mittari, niin hyllystä pystyy valkkaamaan sopivan renkaan omaan tarpeeseen. Kerron vielä sellaiseen jutun että vuosikauden kesti takana lähes säännönmukaisesti Conti Tour noin 18 k. Kerran sitten vaihdatin vieraassa paikassa  Conti Tourin alle ja se loppui paaaljon ennen aikojaan. Sen kyljessä luki pikku präntillä "Made in Brazil".

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Rengaskokemuksia vaihteeksi
« Vastaus #2 : Elokuu 27, 2021, 20:36:25 ip »
Pilot Road 2'lla ajoin 18000 km - pintaa vielä jäi. Road 3 nyt alla ja maltillisesti kuluneet 10000 km jälkeen - pyörä on Griso ja pääasiassa yksin ajettu ja ilman reissuvarustusta. Tässä ja aikaisemmassa pyörässä Michelinin kilometritulos on ollut hyvä ja sadekelin testeissä yleensä kärkipäässä - jotkut muut merkit on muistikuvani mukaan kirineet tuota sadekelin ominaisuutta kiinni.
Kasi vee ei vee kasi

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Rengaskokemuksia vaihteeksi
« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2021, 21:35:12 ip »
Itselläni on ilmeisesti varsinkin aiemmin ollut renkaita kuluttuva ajotyyli, vanhemmiten rauhoittuu jotkut asiat?
Rankaat ei oikein merkistä ja mallista riippumatta ole kestäneet yleensä kuin alta 10.000 takakumi ja alta 15.000 etu.
Muista ominaisuuksista näppituntuma on ettei niissä paljon eroja ole ollut ripeähkössä normaaliajossa.
Testeissä taas viedään kummeja rajoille joissa harvoin jos koskaan käydään arkiajossa.
Toki ihan vaikka märällä huonoksi haukuttuja en suostu ostamaan.
Yleensä hankkinut hyväksi todettuja tarjoushinnoilla, onko se suomeksi usein ylivuotisia, voi olla, mutta kulutuskestävyys ei ainakaan vähene jos kumiseos on hieman kovettunut käsittääkseni.
Kun renkaiden kulut on kuitenkin iso osa pyörän kustannuksista, niin kulutuskestävyyden merkitys korostuu, hankintahinnan lisäksi.
Vinkkejä vastaanotetaan..
Tuon Metzerer Next nyt saa ainakin multa kiitettävän arvosanan kestävyydestä.
EV on matkavarusteissa usein ja olisko 300kg max pakattuna, yleensä vain kevyt 63kg kuski kallistelemassa.
Paineita olen nykyisin pitänyt 2.7 takana ja 2.9 edessä, ehkä olisi syytä vieläkin nostaa?

Kulumaan vaikuttavia tekiöitä on tietysti paljon ajotyylin lisäksi.
Pinnan karkeus, keväällä varsinkin päätiet syö taatusti hyvin kumia, vaikka ajetaan pääosin keskellä kaistaa.
Pienemmillä teillä merkitys lienee vähäisempi.
Sitten meillä ehkä yleistyvä lämpötilankin vaikutus.
Lienee selvää että hellekeleillä kulutus on huomattavasti nopeampaa, tämä kesä lienee hyvä esimerkki.

Ps kun katselin aiempia renkaanvaihtovälejä, niin esim Pilot Road 2 takana, loppu se oli mulla 12.400 ajettuna.
Ja mitä märkäpitoon tulee, kuten varmaan kaikki on noteeranneet, niin uudet tiemerkinnät sateella.
Ihan sama mikä rengas, niin onhan se kuin mustaa jäätä, varsinaisesti liukkaaksi en uusissa ole mitään rengasta todennut.
En ollenkaan vähättele huippuominaisuuksia kumeissa vaikka jarrutusmatkan pituudessa sateella, parin metrin ero vaikka 30m matkalla voi olla kolarin kannalta olennaista.
Ja jotta se ero oikeasti olisi käytettävissä, niin suosittelen harjoittelemaan keväisin tehokasta pysäyttämista, samalla kuskin talviruosteetkin varisee?
Ainakin itse huomasin tutulla koetesti paikalla että meni parit ensimmäiset 3-6m pitkäksi 80kmh vauhdista edellisvuotisiin, vaikka pyörässä asiat oli periaatteessa paremmin.
Perstuntuman merkitystähän ei voi jättää korostamatta, ainakin itse kokenut että sen pikkuhiljaa hiipuminen iän myötä on tosiasioita, mutta asiaan auttaa tavallaan sen treenaaminen.
Eli ajaminen ja hieman rajoille edes..
Kuis moni meidän pappojen kolareista on sitä että ajetaan rauhallisesti ja sitten tiukan paikan tullen ollaan yhtä rauhallisesti keskellä ongelmia eikä selkärangasta tavallaan muisteta että pyörän tehokkaita jarrulevyjä on esim kolme, yhden sijaa vaikka..
No, tämä taas tapani mukaan hieman rönsyilee, kaikkien onneksi en palstoilla vissiin käynytkään pariin vuoteen.
Loistava ajokeli ja hienot pikkutiet taas tänään, parikyt vuotta vanha guzzi on hienossa kunnossa mekaanisesti ja kuskikin on edelleen ihan mielissään mielenterveydestään, osittain mopon sitä aiheuttamana.
Viva las Guzzit, on kyllä hyviä pyöriä.
120hv sporttikin olisi tulossa?
Onko tääs tätä että jää konseptiasteelle?




« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2021, 00:38:37 ap kirjoittanut GuzGuz »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Rengaskokemuksia vaihteeksi
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2021, 00:08:16 ap »
Rengasasiaa ei ihmeemmin ole. Kaikki mitkä ovat mustia ja mahtuvat vanteelle olen käyttänyt ns. viittä vaille loppuun. Merkittävin osa pyöristäni on sellaisia joiden renkaat vanhenevat ennen kuin ehdin niillä ajamaan.
1400 California GTS on ollut aktiivisena tämän ajokauden. Siinäkin renkaat ehtivät vanheta kuten eturengas joka oli loppu jo ennen aikojaan.
http://www.motomatti.fi/2021/08/teiden-ja-renkaiden-kunto.html Onneksi ei ollut kallis hankkia. Uusi tuli maksamaan 75€. (Kts. em. linkki.)

Takarenkaana on tavallinen henkilöauton rengas. Se tieto on myös merkitty rekisteröintitodistukseen pyynnöstäni. Myös on merkitty että voi käyttää ristikudosrengasta etupyörässä tai edellämainittujen renkaiden muita yhdistelmiä.

Metzeler eturenkaana ei tuonut mitään uutta ajettavuuteen. Takana oleva auton rengas määrittelee ajettavuuden edelleen. Ketterästi kääntyy mutkiin eikä nouse kulmalleen vaan kulutuspinta on tietä vasten kaarteessa. Mitä kovempaa ajan sitä tukevammin on takarengas tiessä nimenomaan mutkissa. Urautuneessa tiessä hidasajossa kampeaa hieman enemmän kuin normirengas.

Nykyisen takarenkaan kehämitta on lyhyempi kuin alkuperäisen. Se sallii ajaa kuutosvaihteella ja bensiinikäytöllä yli 90 km/h vauhtia ja etanolikäytöllä kymmenen tuntikilometriä hitaammin. Etanoli tuottaa laajemmen vääntöalueen.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Rengaskokemuksia vaihteeksi
« Vastaus #5 : Elokuu 30, 2021, 14:59:31 ip »
En tiedä renkaista muuta kuin sen että tuore uus kumi tuntuu kivemmalta kun sen pidon huomaa selvästi. Tänä kesänä vaihdoin Vespaani samat kuin aiemminkin "CONTINENTAL WHITE WALL K62 3.50-10″ TL 59J" ja ero oli huima vaikka vanhoissa oli pintaa hyvin mutta ikää joku 9v. Nyt on aikeissa vaihtaa Nevadaan molemmat. Ehkä"Metzeler roadtec 01" jota mainostettiin että hyvä pito mutta ei niin kestävä. Mulle sopii kun tiedän ettei kilometrejä tule älyttömästi. Jostain olin lukevinani että etu- ja takarengas pitäis olla samaa sarjaa että ne toimis ikäänkuin kimpassa niin että eturengas aurais uraa takarenkaalle sateella. onko tämä ihan legendaa?

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Rengaskokemuksia vaihteeksi
« Vastaus #6 : Elokuu 30, 2021, 15:27:13 ip »
Ehkä"Metzeler roadtec 01" jota mainostettiin että hyvä pito mutta ei niin kestävä.
No, on tuokin takarenkaana ollut vajaan 10tkm, ja on vielä pintaa jäljellä. Esim. Lasertec ei takana ole läheskään yhtä pitkäikäinen.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Rengaskokemuksia vaihteeksi
« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2021, 15:52:34 ip »
Tarkistin niin verrattiin "metzeler marathon 888 "