Itselläni on ilmeisesti varsinkin aiemmin ollut renkaita kuluttuva ajotyyli, vanhemmiten rauhoittuu jotkut asiat?
Rankaat ei oikein merkistä ja mallista riippumatta ole kestäneet yleensä kuin alta 10.000 takakumi ja alta 15.000 etu.
Muista ominaisuuksista näppituntuma on ettei niissä paljon eroja ole ollut ripeähkössä normaaliajossa.
Testeissä taas viedään kummeja rajoille joissa harvoin jos koskaan käydään arkiajossa.
Toki ihan vaikka märällä huonoksi haukuttuja en suostu ostamaan.
Yleensä hankkinut hyväksi todettuja tarjoushinnoilla, onko se suomeksi usein ylivuotisia, voi olla, mutta kulutuskestävyys ei ainakaan vähene jos kumiseos on hieman kovettunut käsittääkseni.
Kun renkaiden kulut on kuitenkin iso osa pyörän kustannuksista, niin kulutuskestävyyden merkitys korostuu, hankintahinnan lisäksi.
Vinkkejä vastaanotetaan..
Tuon Metzerer Next nyt saa ainakin multa kiitettävän arvosanan kestävyydestä.
EV on matkavarusteissa usein ja olisko 300kg max pakattuna, yleensä vain kevyt 63kg kuski kallistelemassa.
Paineita olen nykyisin pitänyt 2.7 takana ja 2.9 edessä, ehkä olisi syytä vieläkin nostaa?
Kulumaan vaikuttavia tekiöitä on tietysti paljon ajotyylin lisäksi.
Pinnan karkeus, keväällä varsinkin päätiet syö taatusti hyvin kumia, vaikka ajetaan pääosin keskellä kaistaa.
Pienemmillä teillä merkitys lienee vähäisempi.
Sitten meillä ehkä yleistyvä lämpötilankin vaikutus.
Lienee selvää että hellekeleillä kulutus on huomattavasti nopeampaa, tämä kesä lienee hyvä esimerkki.
Ps kun katselin aiempia renkaanvaihtovälejä, niin esim Pilot Road 2 takana, loppu se oli mulla 12.400 ajettuna.
Ja mitä märkäpitoon tulee, kuten varmaan kaikki on noteeranneet, niin uudet tiemerkinnät sateella.
Ihan sama mikä rengas, niin onhan se kuin mustaa jäätä, varsinaisesti liukkaaksi en uusissa ole mitään rengasta todennut.
En ollenkaan vähättele huippuominaisuuksia kumeissa vaikka jarrutusmatkan pituudessa sateella, parin metrin ero vaikka 30m matkalla voi olla kolarin kannalta olennaista.
Ja jotta se ero oikeasti olisi käytettävissä, niin suosittelen harjoittelemaan keväisin tehokasta pysäyttämista, samalla kuskin talviruosteetkin varisee?
Ainakin itse huomasin tutulla koetesti paikalla että meni parit ensimmäiset 3-6m pitkäksi 80kmh vauhdista edellisvuotisiin, vaikka pyörässä asiat oli periaatteessa paremmin.
Perstuntuman merkitystähän ei voi jättää korostamatta, ainakin itse kokenut että sen pikkuhiljaa hiipuminen iän myötä on tosiasioita, mutta asiaan auttaa tavallaan sen treenaaminen.
Eli ajaminen ja hieman rajoille edes..
Kuis moni meidän pappojen kolareista on sitä että ajetaan rauhallisesti ja sitten tiukan paikan tullen ollaan yhtä rauhallisesti keskellä ongelmia eikä selkärangasta tavallaan muisteta että pyörän tehokkaita jarrulevyjä on esim kolme, yhden sijaa vaikka..
No, tämä taas tapani mukaan hieman rönsyilee, kaikkien onneksi en palstoilla vissiin käynytkään pariin vuoteen.
Loistava ajokeli ja hienot pikkutiet taas tänään, parikyt vuotta vanha guzzi on hienossa kunnossa mekaanisesti ja kuskikin on edelleen ihan mielissään mielenterveydestään, osittain mopon sitä aiheuttamana.
Viva las Guzzit, on kyllä hyviä pyöriä.
120hv sporttikin olisi tulossa?
Onko tääs tätä että jää konseptiasteelle?