Kirjoittaja Aihe: tulpat  (Luettu 5692 kertaa)

aloittelija

  • Viestejä: 14
tulpat
« : Toukokuu 01, 2007, 06:49:40 ap »
kertokaapa arvon kolleekat floridan 650 tulppien ,siis hyvien, merkkiä,ja tyyppiä ?

laitoin uudet champion n6ycc ja kuinka ollakkaan 200 kilometrin ajon jälkeen pimeys on vallannut maan. kipinä havisi totaalisesti. onneksi sain eräästä talosta, vanhat nissanin tulpat ja pääsin rautavaaralta kotiin. hyvää vapun jatkoa kaikille tasapuolisesti.:O

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
tulpat
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2007, 15:14:07 ip »
Hoi

Eipä taida olla Florida-tietäjiä paikalla.

Oikeat tulpat löytyy varmaankin kauppiaan ohjekirjasta, tulppamerkillä ei varmaankaan ole suurta väliä kunhan ostaa jonkin tunnetun tulppatehtaan tuotteita.

Olli

  • Viestejä: 264
tulpat
« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2007, 01:02:56 ap »
Asioista yleensä perillä oleva lähde (Dave Richardsonin Guzziology 5.4) listaa taulukossaan ehkä lähimmäksi malliksi/variantiksi "V65, SP, C, TT, Florida, NTX" ja kyseisellä rivillä sitten kolmen eri tahon suositukset:

Moto Guzzi: Bosch W5 DC, Lodge 2 HL tai Marelli F8 LCR
NGK: BP8ES
"Me" (as I would use in my own bike): NGK BP7ES

Gap: 0,6 (0,023")

Ja sitten on seuravalla sivulla juttua noista epäjohdonmukaisuuksista ja Richardson perustelee omaa poikkeamaa NGK:n suosituksesta sillä, että hänen sanojensa mukaan NGK on yleensä valinnut kylmemmän tulpan (suurempi numero) ja jos kerran väärin pitää arvata niin kylmemmän tulpan valitseminen on ainakin turvallisempaa, "välttyäkseen sulaneilta männiltä / avoiding melted pistons". Pari poikkeustakin on. En kyllä ymmärrä miten se perustelee Richardsonin valinnan olevan oikeampi, mutta onhan hänellä kai aika kova maine.

Mutta minulla ei ole oikeasti mitään kokemusta aiheesta enkä ota vastuuta mahdollisesta väärän asiantuntijan valitsemisesta, taulukossa alunperin olleista virheistä, väärän rivin valitsemisesta tai omasta kirjoitusvirheestäni.

  Olli

dieselflosse

  • Viestejä: 88
tulpat
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2007, 08:12:17 ap »
Olli kirjoitti:
Lainaus
NGK: BP8ES
"Me" (as I would use in my own bike): NGK BP7ES


Ja sitten on seuravalla sivulla juttua noista epäjohdonmukaisuuksista ja Richardson perustelee omaa poikkeamaa NGK:n suosituksesta sillä, että hänen sanojensa mukaan NGK on yleensä valinnut kylmemmän tulpan (suurempi numero) ja jos kerran väärin pitää arvata niin kylmemmän tulpan valitseminen on ainakin turvallisempaa,

Olisikohan tuolla pykälää kuumemmalla tulpalla saavutettavissa hieman vahvempi kipuna? Meinaan vain, kun minulla on tuon suosituksen mukaiset BP8ES:ät tuossa V35:ssa ja olin kaipaavinani hieman vahvempaa kipunaa sammuttaessani pyörän liikennevaloihin taannoin.... :O . Ei suostunut startilla käyntiin, mutta hyvin pieni vauhti riitti mäkilähtöön.

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

Olli

  • Viestejä: 264
tulpat
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2007, 11:22:18 ap »
Lainaus
dieselflosse kirjoitti:
... tuon suosituksen mukaiset BP8ES:ät tuossa V35:ssa ja ...


Hmm...

V35 II, III, C, TT, NTX, Florida, Nevada, Imola
MG: Bosch W5 DC, Lodge 3 HLNY, Marelli F8 LCR tai NGK B8ES
NGK: BP6ES
"Me": NGK BP7ES

V35, V50, V50 II
MG: Bosch W260 T30, Lodge 2 HLNY, Marelli CW9 LP, Champion N6Y
NGK: BP9ES
"Me": NGK BP7ES

Eli kumpi V35 kyseessä? Joka tapauksessa kumpaankaan ei suositella juuri sitä tulppaa.

Ja sama vastuustavetäytyminen kuin edellisellä kerralla... "mää vaan copypastaan..."

  Olli

PS: Riittääköhän tämä mainokseksi tästä kirjasta. Kävin vilkaisemassa amazon.com -kaupassa ja näyttää siltä että uutta versiota 2007 alkaisi jälleen olla pikkuhiljaa saatavilla. Ei vielä suoraan tuolta, mutta siellä oli linkki toiseen jälleenmyyjään ja jos oikein ymmärsin, amazon välittää tilauksen. Itse ostin edellisen version amazonista suoraan...

dieselflosse

  • Viestejä: 88
tulpat
« Vastaus #5 : Toukokuu 04, 2007, 00:42:59 ap »
Olli kirjoitti:
Lainaus
V35 II, III, C, TT, NTX, Florida, Nevada, Imola
MG: Bosch W5 DC, Lodge 3 HLNY, Marelli F8 LCR tai NGK B8ES
NGK: BP6ES
"Me": NGK BP7ES

V35, V50, V50 II
MG: Bosch W260 T30, Lodge 2 HLNY, Marelli CW9 LP, Champion N6Y
NGK: BP9ES
"Me": NGK BP7ES

Eli kumpi V35 kyseessä? Joka tapauksessa kumpaankaan ei suositella juuri sitä tulppaa.


 

Nyt jäin kiinni :D. Kuittasin tuon oman tulpparepliikkini ulkomuistista. Eli, täytyypä tarkistaa, mitkä tulpat oikeasti tuli tuohon V35:seen ruuvattua. Tuo BP8ES vain tuntuu kovin tutulta...

Pohditaan nyt sitten hieman akateemisemmalta kannalta. Vahvistuuko kipuna lämpöarvon muuttuessa kuumempaan suuntaan? Vai mitä tuo lämpöarvo oikeastaan kuvaa?

Terveisin

Tero

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
tulpat
« Vastaus #6 : Toukokuu 04, 2007, 05:56:09 ap »
Hoi

Varmaankin kipinän laatu kärsii jos tulpan lämpöarvo on aivan poskellaan. Oikea lämpöarvo =paras mahdollinen kipinä. Sinällään tulpan lämpöarvoluvulla ei ole mitään tekemistä kipinän "paremmuuden" kanssa. 

Seuraavassa netistä poimittu kuvaus tulpan lämpöarvoista, minun mielestä asiallista tietoa.

"Just niin, tulpanlämpöarvo tarkoittaa sen lämmön poisjohto kykyy keskielektrodista,
kylmä=hyvä johtokyky kuuma=heikompi johtokyky. Jos liian kuuma tulppa hehkuu se täydellä teholla hehkutulpan tavoin ja syttytää seoksen ennenaikaisesti. Lämpöarvon valintaan vaikuttaa kansien materiaali, tulpan sijoitus palotilassa, puristussuhde, nokan asteet, polttoaineen laatu ihan joka muutos palotapahtumaan. Koska useimmat ajaa pääasiassa osateholla suurimman osan ajasta kannattaa käyttää niin kuumaa tulppaa joka juuri ja juuri sietää täyden tehon".

 

Olli

  • Viestejä: 264
tulpat
« Vastaus #7 : Toukokuu 04, 2007, 10:03:39 ap »
Kari Sairanen kirjoitti:
Lainaus
... kuuma=heikompi johtokyky. Jos liian kuuma tulppa hehkuu se täydellä teholla hehkutulpan tavoin ja syttytää seoksen ennenaikaisesti. ... 

Ja voi vakavimmillaan aiheuttaa männän vaurioitumisen.

Ja kuten tuolla aiemmin copypastesin: "NGK on yleensä valinnut kylmemmän tulpan (suurempi numero)", eli ainakin NGK:n tulpissa tulppa viilenee kun numero kasvaa.

  Olli

PS: ja kyllä, PB8ES minustakin kuulostaa tutulta. Hämärä mielikuva 1970 luvulta, että piikissäni olisi ollut tuo tulppa... tai oikeastaan PB8ES-L, kai pidemmällä kierteellä. Voisiko olla mahdollista? Onko edes sellaista olemassakaan?

edit: lisätty tuo lainaus aiemmasta copypastetuksestani ja korjattu yksi typo.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2007, 10:09:00 ap kirjoittanut Olli »

millegt

  • Viestejä: 598
tulpat
« Vastaus #8 : Toukokuu 04, 2007, 13:42:13 ip »
toi NGK kirja vuodelta 1997 sanoo seuraavaa:

v65 Florida -86 = BP8ES

v65 Florida 92- B8ES

ja sitten

v35 06.77 -  BP7ES

v35 florida 05.86 -  BP8ES

v35 II 12.80 - 01.87 B7ES

v35 III 07.85 -  BP8ES

v35 imola  11.79 - 01.87  B7ES

v35 imola II   79-86  C8HSA

v35TT  06.84 - 12.87  BPR7ES

V350 NEVADA 92-   B8ES

noi merkit on niin että eka B = 14 mm kierre ja eka C = 10 m kierre

se toka P on esiin työntyvä eristinkärki

se R on sitten tulpan häiriösuojavastus

se E on kierteen pituus 19 mm

ja se S on niin kun standardi tyyppi

ja se lisä -L tarkoittaa että puolilämpöärvoalueinen (?)