Kirjoittaja Aihe: Calin venttiiliongelmat  (Luettu 10858 kertaa)

Jarvien

  • Viestejä: 83
Calin venttiiliongelmat
« : Elokuu 17, 2021, 18:56:28 ip »
Onko kellään tullut vastaavaa eteen? 48 000 ajetusta Calista (Special -99) ilmeisesti venttiilinnostin tai nokka-akseli sökönä. Oikean puolen venttiiileistä alkoi kuulua kova jousimainen ääni. Syyksi paljastui imupuolen työntötankon luiskahtaminen keinuvivun kupista ja naksahtaminen takaisin paikoilleen.  Venttiilivälys oli imupuolella ainakin 2 mm. Säätöruuvi ja lukitusmutteri olivat tiukassa ja työntötanko kunnossa. Välykset säätämällä kone toimii hyvin. Imupuolella säätövara vaan melko lopussa. Öljypohjasta ei löytynyt mitään ylimääräistä. Mistäköhän moinen voi johtua ja uskaltaakohan pyörällä ajella? Jos remppa edessä, niin löytyisikö keneltäkään ylimääräisiä venttiilinnostimia ja tai peräti koko nokka-akselia, jos on ehtinyt jo kulua?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2021, 00:03:08 ap »
Jos hyvin alkuvaiheessa pääsee vikaan kiinni niin nokka-akseli voi olla ihan kunnossa mutta nostimen tasopinta on saanut kipeää. Sellaiseen remonttiin tarvitaan uusi nostin, sylinterin alapään tiiviste, kannentiiviste, öljypohjan tiiviste, öljynsuodatin ja ehkä venttiilikopan tiiviste. Öljynvaihto öljypohjan irroittaen että metallimuju tulee otettua pois vaikka suurin osa siitä on jo suodattimessa.

Kun sylinteri ja nostin on poissa niin samasta aukosta näkee nostimien pois noston jälkeen sekä imu- että pakoventiilin reiästä nokka akselin kunnon. Nokkien kunnon näkee myös alakautta tarkastuspeilin avulla kun öljypohja on irti.

Kun homma on tehty niin moottorille RVS-käsittely ja kovaa ajoa.
Kyseinen osanvaihto ei vie kauan aikaa jos on välineet ulottuvilla.

Nokka-akseli vaurioituu melko harvoin vaikka nostin olisikin jo "ruvella". Siksi tuo metallin lisäainekäsittely varoiksi. Moottori muuttuu muutenkin liukkaammaksi ja meluaa mekaanisesti vähemmän.

Mistä sitten johtuu venttiilinnostimen päätypinnän rikkoutuminen? Tyypillisesti liian pienestä venttiilivälyksestä. On ilmennyt että tarkka kaveri ei pidä siitä että venttiilikoneistosta kuuluu melua kuten naputusta. Sitten säädetään. Säätö menee liian pienelle ja kohta ihmetellään kun on kulumaa. Venttiilikoneisto osaa myös hämätä: keinuvipu saattaa joillakin kierrosluvuilla pitää kovaakin meteliä kun se liikkuu akselillaan sen suunntaisesti jousta vasten ja takaisin. Kyseinen ääni ei kokemukseni mukaan riko mitään vaikkakin käy korvaan.

Jarvien mainitsee että ajomäärä on vain 48000 km. Harvinaisen aikaisin on vikaa ilmennyt. Näitä tulee yleensä vasta toisellasataatuhannella mikäli tulee lainkaan. Toki vuosien mittaan on ollut nostinsarjoja joissa on ollut huonoja seassa. Asiaa on vain vaikea tutkia näin maallikkokyvyillä.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2021, 12:03:17 ip »
Moi. Kiitoksia Matti! Availlaan ja tutkitaan. Ei tuo kauaa ehtinyt naputella, joten toivotaan, että akseli kunnossa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2021, 13:01:26 ip »
Nostimia ei kannata sekoittaa keskenään kuten ei myöskään työntötankoja. Tarkista työntötankojen suoruus pyörittämällä pöytää vasten.

Koska keinuvivutkin ovat irti niin niiden paininnokan pää, joka painaa venttiiliä, on hyvä tarkistaa. Jos siinä on kolo tai muuta epätasaisuutta niin sen voi hioa tasaiseksi ja alkuperäiseen muotoonsa kun laittaa tasoviilan päälle hienoa hiomanauhaa pätkän ja sillä yhdensuuntaisin ja muotoa myötäilevin liikkein tasotetaan nokan paininpää. Tämän jälkeen välysmitta antaa oikeita tuloksia. Välyksen voi säätää myös heittokellolla mitaten jos haluaa ehdotonta tarkkuuta.

Jos keinuvivun pää on vaurioitunut kunnolla niin ei juuri muu auta kuin uusi tilalle. Toki niitä on hitsattukin menestykselliseksi.
Venttiilin pää pitää olla tasainen. Venttiilin pitäisi pyöriä hitaasti moottorin käydessä. Sen näkee siitä että venttiilissä on joko tasainen pää (On pyörinyt.) tai siinä on viivamainen jälki tai syvennys jolloin venttiili ei ole pyörinyt. Silloin venttiilin pää joudutaan tasohiomaan koneellisesti eli venttiili pitää irrottaa kannesta toimenpiteen vuoksi. Pyörimätön venttiili ei pysy tiiviinä kovin pitkään.

Kun sylinterikansi on irti niin siitä voi, muunmuassa karstaisuuden tai sen puutteen vuoksi, päätellä onko seokset kohdallaan ja venttiileitä avaamalla katsoa millaiset ovat venttiililautasten tiivistepinnat. Jos on jotain ikävämpää niin sitä on todennäköisesti myös toisella puolen. Moottorin kun saa karstoittumaan rauhallisella ajolla. Joskus pitäisi päästää menemään pidempi tovi maksimikierroksilla.

On myös tapa saada karsta pois männintä, kansista ja venttiileistä kun tankkaa korkeaoktaanista bensiiniä kaksi kolmasosa tankkia ja loput RE85:sta eli etanolia. Tämä koskee vain ruiskutuspyöriä. Sitten ajetaan reippailla kierroksilla. Kuumenemista ei tarvitse pelätä: etanoli palaa kylmempänä kuin bensiini. Etanolissa on itsessään vettä ja etanolin palamistuotteena syntyy vettä myös niin se pesee karstaa pois.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2021, 18:43:16 ip »
Paljon kiitoksia hyvistä ohjeista! Ei muuta kun vikaa selvittelemään. Ilmoittelen löydöksistä.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2021, 22:19:37 ip »
Tällaista löytyi. Toinen nostintappi 3 mm lyhyempi ja kuppimaiseksi kulunut.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2021, 23:12:30 ip »
Molemmat vaihtoon.
Alkavaa pittingiä paremmassa ja pitkälle ehtinyt vaiva toisessa. Tirkistelepä ne nokat kertaalleen. Ovatko siistit? Moottorikoneistamo hioo ne uudelleen oikeaan muotoon jos on koveruutta tai keskellä nokkaa suurempi läpimitta. Samalla voivat myös nitrata akselin niin ei kulu hetikään.

Mites se toinen puoli? Jotain ongelmaa on ollut tässä pyörässä. Ei kulumia tapahdu näin nopeasti. Mutta jos nokka-akselin nokat ovat kunnossa molemmin puolin niin uudet nostimet ja hyvät öljyt matkaan niin matka jatkuu. Toki voi, jos epäilyttää, laittaa mukaan RVS-käsittelyn. Kun metallin lisäaine RVS, tai vastaava, on öljyn joukossa niin kovaa ajoa vain niin voiteluteho paranee kun rauta muuttuu liukkaammaksi.

Niistä ongelmista: liian pieni venttiilivälys aiheuttaa kulumia. Toinen, todennäköisempi, on huono/väärä öljylaatu. Tai sitten on tehtaalta lähtenyt huonoa tavaraa. Historia tietää että on niinkin käynyt mutta ei juuri pyöräsi valmistuksen aikoihin. Tekniikka on hyvin koeteltua yli 70 vuoden ajalta. Tämä kohde ei ole muuttunut sinä aikana. Pois lukien muut konekonversiot. Niissä on, muunmuassa, kaksikin nokka-akselia.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2021, 09:02:04 ap »
Moi. Jep, pitänee vaihtaa molemmat. Laitoin toisenkin tilaukseen. Mitenköhän tuo toinen puoli? Ainakin venttiilin välykset kohdillaan. Pitääköhän myös vaihtaa nostimet? Sitä ihmettelen, että miksi tuo kuluma ei näkynyt kesällä venttiilien säädössä 48000 km kohdalla? Alle 1000 km ajettu sen jälkeen. Aiempien omistajien öljynvaihdoista ei ole tietoa. Pyörällä oli ajettu 45000 kun ostin BikeWordistä. Kaupanteon yhteydessä vaihtoivat kaikki öljyt - tai ainakin sanoivat niin. Edellinen omistaja oli ajanut 18 vuodessa vain 3000 km. Eka omistaja kolmessa vuodessa 42000 km. Olisiko tuolla jotain vaikutusta kulumiseen? Öljyt voineet seistä melko pitkään. Olisiko antaa vinkkiä hyvästä koneistamosta?

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2021, 13:22:51 ip »
Tämän näköinen on nokka-akseli. Pakopuolella ok muttta imupuolella tuntui ja näytti hieman karhelta. Pitääköhän koneistaa tai vaihtaa?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2021, 15:50:29 ip »
Pahalta näyttää. Alkuperäistä hiottua pintaa ei enää näy. Nokka-akseli vaihtoon. Käytettyjä mutta ehyitä kannattaa kysellä foorumin ostopalstalta.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2021, 17:47:01 ip »
Jep, harmillista. Ei ihan heti meinaa tuota akselia löytyä. Saksanmaalta saisi käytettyjä +/- 100 €. Kunto tosin kysymysmerkki.
Kannattanee samalla vaihtaa myös toisen puolen nostimet vai mitä? Venttiillit näytti olevan ihan ok. Vika voinee johtua siitä, että pyörä lähestulkoon seisonut viimeiset 20 vuotta.





motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #11 : Elokuu 20, 2021, 18:45:52 ip »
Pidän päivänselvänä että toinekin puoli pitää katsastaa. Voi olla ihan kunnossakin. Tilanteen voi purkamatta katsoa alakautta peilin tai endoskoopin avulla purkamatta mitään muuta kuin keinuvipuakselit. Silloin saa nostimet irti nokka-akselista työntämällä pitkällä puikolla nostinta irti nokista.

On syytä miettiä miksi noin vähän ajetussa koneessa on käynyt noin. Ensiksi voi epäillä ilmoitettuja kilometrejä tai pitkäaikaista huoltamattomuutta tai väärin tehtyä huoltoa. Jos Guzzin kone ei kilise niin jotain on pielessä.

Ainakin Gruppon palstoilla menee aikaa kunnes joku asian äkkää. Kannattaa pyytää kuva akselista nähtäväksi. Lisäksi pitää määritellä minkä mallin nokka-akselista on kyse. Ettei tule jonkin sportin nokkia tai eri kuutiotilavuuksisen. Sopivat kyllä paikoilleen mutta käyminen voi olla ongelmallista. Itsellänikään ei ole tuohon malliin sopivaa nokka-akselia. Kaikki ovat kiinni toimivissa koneissa tai koneet ovat erilaisia.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #12 : Elokuu 20, 2021, 21:45:11 ip »
Kysyppä olisko Makella Piikkiössä yhtään sopivaa nokkaa. http://www.proitalia.fi/

 Joo ja kato myös toinen puoli.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #13 : Elokuu 20, 2021, 21:50:43 ip »
Jep, kilsat selvitin, ovat oikein. Edellinen omistaja ei tosiaan ajanut pyörällä juuri lainkaan. Olisikohan öljynkierto ollut vajavaista käytön puutteen vuoksi? En tiedä oliko vaihatanut öljyjä lainkaan parinkymmenen vuoden aikana. Pitänee huomenna katsoa toinenkin puoli. Ei löytynyt Makelta nokkaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #14 : Elokuu 21, 2021, 00:09:33 ap »
Uusi nokka-akseli maksaa Stein Dinsellä reilut 600 euroa.
TLM, joka on sekä edustaja että purkaamo, tarjoaa purkukoneen nokka-akselia noin satasella. Fiksu firma. Olen ostanut sieltä ihan kokonaisiakin moottoripyöriä eikä ole ollut valittamista.
Mutta uusiksi nostimiksi suosittelen uusia nostimia. Niiden kanssa pitää tehdä hillitty sisäänajo joten kannattanee käyttää RVS-lisäaineistusta tässä yhteydessä.