Kirjoittaja Aihe: Varaosakaupan kehityssuunta ?  (Luettu 3565 kertaa)

Junkers

Varaosakaupan kehityssuunta ?
« : Elokuu 17, 2021, 16:34:49 ip »
Kävin tänään hakemassa Klippo-merkkiseen ruohonleikkuriin varaosia tunnetusta turkulaisesta pienkoneliikkeestä, joka myös myy kyseistä konemerkkiä. Tarvitsin kolmea eri osaa itsevetävän ruohonleikkurin etuakselille. Mitään osista ei löytynyt hyllystä ja kaikki piti tilata viikon toimitusajalla jostain. Kyseessä aivan normaaleja kuluvia osia. Myöskään sopivaa NGK:n sytytystulppaa ei liikkeestä löytynyt, eivätkä osanneet sanoa milloin tulppia olisi liikkeeseen tulossa (tulpan sain myöhemmin suoraan Motonetin tiskiltä). Onko nettikauppa jo ajanut pienkoneliikkeet tilanteeseen, että juuri mitään ei ole enää varastossa. Jos näin on, kannattaa tietysti tilata itse suoraan netistä, jolloin toimitusaika on lyhempi ja hintakin voi olla halvempi. Ymmärtäisin asian paremmin, jos kyseessä olisi jokin harvinainen konemerkki, mutta Klippon ruohonleikkureita on paljon myös ammattikäytössä, joten varaosillekin luulisi olevan kysyntää. Guzzeihini (aiemmin Nevada nyt Breva 1100) olenkin tilannut kaikki tarvitsemani osat netistä, sillä olen siinä käsityksessä, että niiden saaminen jälleenmyyjän kautta ei ole kovin helppoa tai joutuisaa. 

Breeze

Vs: Varaosakaupan kehityssuunta ?
« Vastaus #1 : Elokuu 17, 2021, 17:15:56 ip »
Ostin trailerin, josta puuttui toinen lokasuoja.
Paikallinen saman merkin trailerikauppias kertoi, että lokasuoja maksaa 25€ ja on noudettavissa kahden viikon päästä.
Netin kautta olisin saanut nopeammin, mutta hinta olisi ollut 25€+rahti, joten päätin odotella.

Saman olen huomannut, että paikalliseen kivijalkaan meno on vähän vieraannuttava kokemus  ja vähän on ollut semmoinen fiilis, että mitä tulet tänne kyselemään.
Toki kivijalan ovi avautuu sen takia, että joku osa on kiireellinen ja sitä ei selkeästi löyty netin kautta.
Mutta ei niillä ole yleensä mitään hyllyssä.

Toisaalta joku sieltä kivijalasta ostaa kalliilla, kun niitä on vielä pystyssä.
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #2 : Elokuu 17, 2021, 18:53:42 ip »
Takavuosina sai elektroniikan komponetteja useastakin eri kaupasta sisään kävelemällä. Nyt ei juurikaan ole muita täällä H:gin alueella, kuin Radioduo. En keväällä löytänyt yhtään puotia, joka olisi myynyt a) yksinkappalein b) ilman asiakasrekisteriä c) käteisellä, laakerin.
Sama juttu vähänkin erikoisemman (=laadukkaan) elektroniikkalittimen kanssa. Eikä ilman Bauhaus´ia saisi vesijohtokilkkeitäkään...

Syynä tähän on tietenkin monia; Elektroniikan harrastus on kovin pientä nykyään. Eikä koeta liiketoiminnaksi, jos aamupäivällä joku käy ostamassa yhden 11€ liittimen, jonka valinnassa kuluu myyjän neuvonta-aikaa 26min. Iltapäivä onkin vähän rauhallisempi...

MP-alalla jo vuosia sitten varuste&varaosakauppiaat kertoivat, että kypäräasiakkaat käyvät sovittelemassa liikkeessä ja tilaavat sitten Germaanian setä-Louis´ ilta. Kun hinta on...
Eri kulkupeleillä voi olla hyvinkin suuri malli- ja tyyppivalikoima, joten varaosavaraston koko on ikuinen harminkappale.  Ainakin talouspäällikön mielestä... Eikä kukaan voi pitää rahaa kiinni palikassa, jotka kysellään "kerran kuudessa vuodessa".

Ongelma voi olla suurikin: Jos tarvii jotain pientä, mutta tarpeellista, kulut mukana hinta SD:ltä nousee aikas kovaksi. Minäkin tarvitsisin sen pienen vieterin kytkinvivun ja lohkon väliin. Hinta ~1,5€, mutta lähin on SD:llä... Huoh!

Henko

« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2021, 12:38:02 ip »
Mielelläni ostaisin paljon Motonetista ym. Mutta lopputulos on varsin usein vain väärä osa, vaikka mitä tietoja antaisi myyjälle. Myyjän pitäisi saada palkkansa että selvittää minkä osan tarvitsen, ja jos ei se siihen pysty ja vaiva on nähtävä itse, niin ihan sama tilata netistä.

Ekku

« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2021, 14:05:11 ip »
Ammattitaitoinen varaosamyyjä on uhanalainen laji, liki sukupuuttoon kuollut. Syitä on monia, nettikaupan kasvanut osuus, huono palkkaus tms.

Jos hintaero ei ole kovin suuri, niin mieluummin ostan kotimaasta. Harvoin on myöskään kovin kiire. Näistä minun harrastelaitteista Guzzi on kyllä osien suhteen helpoin, yllättävä kyllä.

Breeze

« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2021, 15:01:33 ip »
Mielelläni ostaisin paljon Motonetista ym. Mutta lopputulos on varsin usein vain väärä osa, vaikka mitä tietoja antaisi myyjälle. Myyjän pitäisi saada palkkansa että selvittää minkä osan tarvitsen, ja jos ei se siihen pysty ja vaiva on nähtävä itse, niin ihan sama tilata netistä.

Edellisessä elämässä elätin itseäni myymällä merkkiliikkeessä varaosia, kaiken muun ohella.

Yleensä osa oli oikea, mutta asiakkaalla oli sopimaton ajoneuvo siihen varaosaan...
Toki virheitä sattui, kuten kahdesta vaihtoehdosta arvattu väärä,
Varaosanumero oikea, mutta osa siellä laatikossa väärä jne.

Yleisin ongelma oli se, että asiakas ei oikein tiennyt, mitä ollaan ostamassa tai sitten sitten se rekisterinumero ei ollut tiedossa ja arvailtiin.

Jos asiakas sanoo: kaksi ovinen Nissan Almera Timo, niin ei siinä kannata jatkaa kummankana ajan tuhlausta, varsinkin, kun rekisterinumeroa kysyessä vastaus oli punainen.

Vielä sananen tuosta Motonetistä.
Vaikka yleiseti luullaan, niin Motonetissä ei ole montaa varaosamyyjää.
Ainoat varaosamyyjät löytyy sieltä sivukopista, jossa lukee AD ja vain yritysasiakkaille.
Motonetin muu henkilökunta on kaupan sopparilla töissä, eli myyvät uistimia, sirkkeleitä, lampunjalkoja, varaosia ja hiomapaperia.
Joten ihan ei kannata heitäkään mollata aiheesta, koska eivät ole varsinaisia varaosamyyjiä, joten moite Motonetin johtoportaaseen.

Kaupan sopapri tarkoittaa n. 1600€ kuukausipalkkaa +lisät ja varaosamyyjän palkka n. 2500€ ja ei lisiä, koska he tekevät arkisin 08:00-16:00
Tämäkin vielä! ! !

Henko

« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2021, 10:06:18 ap »
^ Enkä minäkään niitä kaikkia ole syyttämässä, enkä pekästään Motonetia, mutta kummallisen usein olen saanut väärän osan mm. suht yleiseen, mutta vanhaan autoon. Auton rekisterinumerolla, kori- ja vuosimallilla, moottorin koolla apulaitteiden määrällä olen saanut moniventtiilikoneen öljynsuodattimen kun piti olla 2v-koneen. Uudempi moottori löytyy vasta useamman vuoden uudemmasta autosta. Väärän mittainen apulaitehihna tuli KL-varaosista vaikka itse kysyivät apulaitteet. Motonetista samoilla spekseillä oikea, kun ensinmainittu oli kiinni. Väärät tulpat. Sedanin takalaakerit farmariin. Jona kerralla kyse oli siitä että myyjä luultavasti naputteli väärät tiedot tai otti hyllypaikasta mitä sattuu tarkastamatta tuotenumeroa, koska tuotekoodi oli kuitenkin oikein. Nämä vain tässä lähivuosina. Lopputulos on se, että tuotenumero täytyy selvittää ensin itse, ja tarkastaa ennen kassalle menoa aika tarkkaan. Mutta kun B@B Worldista tuli väärä öljynsuodatin Guzziin, niin en sitä oikeen voinut tarkastaakaan ennen vanhan irrotusta. Väärin meni maahantuojalta, Motonetista tällä kertaa oikein.

Breeze

« Vastaus #7 : Elokuu 19, 2021, 10:18:26 ap »
On teillä ollut huonoa tuuria.
Tämäkin vielä! ! !

Henko

« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2021, 10:23:10 ap »
On teillä ollut huonoa tuuria.
Kyllä se silleen on että kun riittävän monesti osuu omalle kohdalle niin alkaa sylettää, ja verkkokaupat kiinnostaa. Eikä mulla mikään epäselvä tai hiljainen puhäänikään ole. Tulpat ostin silleen että vein edellisen pahvipakkauksen malliksi, ja kas, R puuttui uusista. Ei kun takaisin ja vaihtamaan. Tollanen on jotenkin niin äärimmäinen esimerkki ettei osannut ajatellakaan liikkeessä että saisi väärän tuotteen.

Ekku

« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2021, 10:57:07 ap »
Ei minulle Motonetista ole vääriä osia sattunut, mutta se voi kyllä johtua siitä, että tulee siellä asioitua siinä entisen Varaosamaailman myyjien kanssa yrityspuolen tiskillä.
Ne pari kaveria on ihan oikeita varaosamyyjiä.

Paras puoli Suomesta ostamisessa käytännön kannalta toki on, etta jos saa väärää osaa, niin palauttaminen on helpompaa. Välillä kun on uusikin osa kuten vaikka akku sökö jo alle puolen vuoden.

Helppoa on Guzzin osien hankinta, kun vertaa vaikka Lotukseen tai Nissan Presidenttiin. Kaipa se joku sairaus on, kun tulee hankittua harrastamisen kannalta "vaikeita" laitteita.