Kirjoittaja Aihe: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys  (Luettu 3159 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« : Elokuu 11, 2021, 20:25:31 ip »
Tänään kävi tällä tavalla: http://www.motomatti.fi/2021/08/teiden-ja-renkaiden-kunto.html
Melko käyttämätön rengas ja pientä vaille että olisi käynyt toisinkin.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2021, 08:03:27 ap »
Joku siihen on osunut, ja tien pinnassa syy on ollut, mikä sitten lieneekään. Olipa hyvä, että huomasit.

Olin kesällä jo sellaisella tiellä (asvaltti), että kyvystä havaita reiät ja väistää ne ei ollut enää hyötyä. Miinakenttä oli niin tiheä. Olihan se nelinumeroinen tie, mutta silti aikaisempaan käyntiini verrattua vielä enemmän kuin pommituksen jäljiltä. Se oli jo melkein huvittavaa.

Toisaalta myös hyviä päällysteitä osui eteen. Joskus tien kunto muuttui dramaattisesti kunnanrajalla. Vieläkö ne tiepiirit menevät kunnittain?

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2021, 08:13:31 ap »
en tiedä onko noissa renkaiden valmistuksessa saavutettu joku taso mihin ei ole ennen vajottu, ohessa kuva meiän asuntovaunun renkaasta mun käsittääkseni menny ihan itestään, kudokset pettäny ei näy kovin hyvin tossa kuvassa kyllä, ei välttämättä liity tähän mutta tänä kesänä menny kaksi työmatka polkupyörän rengasta niin että kudokset pettäny ilman mitään tapahtumaa, näkyy kyllä sisäpuolelta että ovat irronneet

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2021, 09:25:59 ap »
Hyvinhän tuosta millegt:n kuvasta erottui että kulutuspinnan alunpitäen suorassa kulkevat diagonaaliset urat ovat mutkilla ja sivupullistumakin lienee. Toisaalta markkinoilla on ns. halpisrenkaita joita ei liene tarkoitettu sellaiselle rasitukselle kuin mitä ne täällä joutuvat kokemaan. Siis pakkasen ja helteiden lisäksi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2021, 09:28:09 ap »
Hmmm. Rengas alkaa pullistua ilmapalloksi kun kudokset antavat periksi. Omalle kohdalle on osunut viime kesänä sellainen tapaus että ajeltiin täydellä kuormalla ja takarengas alkoi vajentua hiukan huomaamatta, kunnes sitten nuljuminen tuntui niin selvästi että oli pysähdyttävä tutkimaan tilannetta. Rengas oli niin kuuma ettei sen päällä saattanut lepuuttaa paljasta kättä. Rengas oli vähän ajettu ja se korjattiin liimanarulla, mutta noin sadan kilometrin kuluttua renkaalle tuli sikotauti, eli siinä alkoi kylki pullistua. Kudokset pettivät ilmeisesti kuumuuden seurauksena. Tuossa Matin tapauksessa ei varmasti ollut kuumenemisesta kyse, mutta epäilen että vauriosta ei voi syyttää, ainakaan kokonaan, tien kuntoakaan. Huonoilla teillä joutuu nykyään ajelemaan niin paljon, että tuon tyyppiset vauriot pitäisi olla kovasti yleistymään päin. Valmistusprosessissa tapahtunutta kämmää ei voi sulkea pois laskuista. Vikaa voi olla kudoslangoissa tai niiden tartunnassa kumiseokseen. Kuluttajan kannalta olisi hyvä ratkaisu viedä rengas ostopaikkaan ja ja sanoa että paskan möitte. Hyvällä zägällä viesti voisi mennä valmistajalle saakka, joka parhaassa tapauksessa ottaisi kantaa asiaan. Kaikille valmistajille feedback on aina tärkeä signaali, jota ei voi sivuuttaa kintaalla viittaamalla.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #5 : Elokuu 12, 2021, 09:40:33 ap »
Tarkemmin analysoin kunhan kumi on vanteelta vek.
Mutta nyt jo sai selville että pullistumaa painellessa se painuu nätisti kudosta vasten eikä vuoda. Laskin lähes kaiken ilman pois kumista.
Olen kuitenkin ollut siinä uskossa että renkaan kudosrungon sisäpuolinen kumipäällyste hoitaa ilmanpaineen pysymisen renkaassa. Tässä tapauksessa ilman piti sisäpuolella tuo pullistuma.
Tästä voi vetää päätelmän että renkaassa on myös sisäinen vaurio vaikka kudosvauriota en ole havainnut mutta toistaiseksi sitä ei voi pois sulkea.
Kunhan saan etupyörän irti pyörästä ja kiikutan sen renkaineen Stormille niin saavat sen irrottaa vanteelta ja pääsemme tutkimaan mitä on käynyt. Samalla reissulla pitäisi löytää uusi rengas ja muljauttaa se vanteelle. Olisi tässä vielä ajokautta jäljellä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #6 : Elokuu 12, 2021, 11:14:29 ap »
Kohtalotovereita voi etsiä netistä vaikka hakusanalla "tire belt separation"
eli renkaan vyön irtoaminen. Urpollakin on käynyt autolla joskus viime vuosituhannella.

Edit:
Taisi olla joskus Classic Bikessä kun joltain oli mennyt koko rengas irtihalki.
Varoiteltiin, että älkää laittako liian pitkiä lokasuojan kiinnitysruuveja.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2021, 12:56:29 ip »
Juu, ei pitkiä ruuveja lokasuojaan. Tässä tapauksessa kyseessä alkuperäisrakenne.
Kunnossa olevalla renkaalla ei olisi ollut hätäpäivää eli ei olisi yltänyt lähellekään lokarin ruuvia mikäli ei rengas olisi pullistunut. Mittailin pullistumaa 1,9 baarin paineen kuormittamana. (Ajopaine olisi 2,4 - 2,5 baaria.) Mittaa kehän suunnassa noin 40 cm ja leveyttä runsaimmillaan noin 8 cm. Korkeutta renkaan muusta pinnasta noin 1,5 cm. Ajopaineella huomattavasti korkeampi eli ylettyi lokasuojan ruuviin asti. Lokasuoja ja sen kiinnitys ovat tehtaalta lähtöisin. Kyseessä oli neljäs tämän pyörän aikainen eturengas ja mitoitukseltaan rekisteröintitodistuksen kahden vaihtoehtoisen koon mukainen. Toinen tätä samaa Kenda-merkkiä.

Kendaa ei enää myydä Stormilla joten korvaavaksi renkaaksi tulee Metzeler Marathon 888 mutta pelkkänä vyörenkaana eikä rekisteritietojen mukaisena Belted Bias-renkaana. (Kokomerkinnässä siis R merkinnän B sijaan.) Kuormitusluokka rekisteröintitietojen mukainen.

Sitä ihmettelen mikä voima teki tuon renkaan pullistuman kudosten ulkopuolelle pullistaen kulutuspinnan pitkulaiseksi kuplaksi. Olen ollut siinä uskossa että sisärenkaattoman renkaan sisäpuolen ohut kumikerros pitäisi pitää ilmanpaineen renkaan sisäpuolella.
Joku jo epäili että sinne kulutuspinnan ja kudoskerroksen väliin on syntynyt oma "ilmakehä" lämmön vuoksi mutta kiistäisin tämän sillä kupla madaltui kun päästin painetta pois renkaan sisältä venttiilin kautta. Mitään ulkoista vuotoa en havainnut.

Etupyörä on nyt Stormilla odottamassa uutta kumia jonka hankintaan sain heiltä 100€ alennuksen. Joka tapauksessa Metzeler on liki tuplasti kalliimpi kuin vaurioitunut Kenda. Muutoin olen ollut Kendaan hyvin tyytyväinen ja suunnittelin jo hankkivani samanlaisen tilalle mutta Storm ei enää edusta Kendaa ja olen nyt ikään kuin sidoksissa heidän tarjoamaan tuotteeseen saadakseni korvausta.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2021, 19:46:38 ip »
Rengasasia on nyt käyty läpi ja alla on upouusi Metzeler Marathon 888 eli perusrengas matkailuun.
Kuluja tuli itselle kaksi käyntiä Stormin myymälässä joka näkyy asunnon ikkunastakin talviaikaan mutta ei nyt.
Uusi, korvaava rengas, laitettiin tänään vanteelle ja tasapainotettiin. Niistä töistä ei veloitettu. Kokonaiskustannukset itselle kaksi käyntiä sekä 75€ Metzeleristä. Eli ei ihan ilmaista. Mutta olen tyytyväinen vastaantulostaan. Tällä taas pari-kolme suvea kuljetaan.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2021, 22:14:00 ip »
pääsikö näkemään kendan sisälle ja jos niin näkykö jotain kudosvaurioita ?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #10 : Elokuu 18, 2021, 22:22:38 ip »
En päässyt näkemään. Kysyin kyllä. Heittivät, kuulemma, romulavalle enkä sieltä ryhtynyt sitä kaivamaan esiin.
Olisin sen kyllä avannut mutta rikki mikä rikki ja selvisin vahingoittumattomana ja melko halvoin kustannuksin. Storm siis kantoi vastuunsa asiasta ainakin välttävästi.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Teiden kunto ja renkaiden kestävyys
« Vastaus #11 : Elokuu 19, 2021, 07:34:29 ap »
kiitos vastaukseta, olisi ollu vaan mielenkiintosta kurkata miltä näyttää sisäpuolelta mutta näillä mennään ja hyviä kilometrejä uuden nakin kanssa