Kirjoittaja Aihe: Molykote?  (Luettu 8066 kertaa)


lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Molykote?
« Vastaus #16 : Heinäkuu 22, 2021, 11:37:06 ap »
Saa sitä Molykotea vielä maailmalta, mutta minä katson asiaa niin, että jos vaihtoehdot ovat mineraaliöljy + lisäaine vs. synteettinen EP- lisäaineistetty öljy, niin onko olemassa faktaa siitä, että ensin mainittu vaihtoehto on yksiselitteisesti parempi, vai onko kyseessä vain vakiintunut käytäntö? Kun on Kekkosen aikaan suositeltu, niin näin on aina tehty...




Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Molykote?
« Vastaus #17 : Heinäkuu 22, 2021, 17:38:55 ip »

Joku kysyi mihin perään menee litra. Ei varmaan mihinkään, mutta ostan litran purkin öljyä ja lisään siihen. Sitten kirjoitan purkin päälle, että peräöljy ja kaadan siitä useamman kerran. Meillä on siis kaksi Guzzia, joihin vaihdan keväisin uuden peräöljyn.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Molykote?
« Vastaus #18 : Heinäkuu 26, 2021, 16:26:02 ip »
Tuli mieleeni... Onkos muiden kardaanipyörien perävaihteessa Molykote-suositus/vaatimus? Jos ei, niin miksi ei? Eikös kumminkin öljy ole samaa "hypoidivetopyörästö-öljyä 80W-90"?

Lainaus Neste Oy:n tiedostosta:

>> Mitä tarkoittavat vaihteistoöljyn luokitukset API GL-4 ja GL-5?
API-luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4-luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa. API-luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokituksen tuotteiden käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen. Liian suuren luokituksen tuotteiden käyttö voi taas käsivalintaisessa vaihteistoissa johtaa huonoon synkronointiin. <<

Minä en muuta asiasta tiedä, mutta kun Molyä ei saa helposti enää pikkupurkissa, niin tuli mieleen onkos se ihan välttämätön...

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Molykote?
« Vastaus #19 : Heinäkuu 26, 2021, 17:12:33 ip »
Moto Guzzin perävaihde ei ole hypoidiperä. Ompahan vain tavallinen kulmavaihde.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_bevel_gear
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Molykote?
« Vastaus #20 : Heinäkuu 27, 2021, 08:31:19 ap »
Hypoidiperä...
No ei Guzzissa ole. Mutta onko öljyn toimintaympäristö kovin erilainen? Lisätäänkö muiden keppivetoisten perään Molyä?
Minä olen käyttänyt hypoidiöljyä+Molyä aina Guzzissa, mutten tiedä onko siitä sitten haittaa?

Vai onkos koko "ongelma" syystä siitä, että perän suunnittelun aikoihin ( 50v sitten? ) öljyt olivat toisenlaisia ja vaativat tuo Molyn? Eipä tää muuten ole ongelma, mutta mömmön saatavuus pikkupurkeissa ja sujuvasti on hankalaa. Ja jotainhan öljyjen kehityksestä kai kertoo sekin, että mömmön tarve ( = myynti ) on pienentynyt minimaaliseksi.

Joo...kyselen tyhmiäkin, mut jos olis sähkövehjes...

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Molykote?
« Vastaus #21 : Heinäkuu 27, 2021, 08:54:45 ap »
Kaivoin esiin tehtaan peräöljysuositukset omiin Guzzeihin:

-   GT 850 -73   Shell Spirax H.D. 90
-   V1000 G5 – 80   Agip F 1 Rotra MP SAE 90 + Rocol ASO R / Molykote A
-   Le Mans 1000 -89   Agip Rotra MP SAE 80 W 90 + Rocol ASO R
-   Cali 1100 i -97   Agip Rotra MP SAE 80 W 90 + Rocol ASO R/Molykote A

Omat havainnot ja johtopäätökset tässä peräöljy- ja lisäaineasiassa tähän mennessä:

-   GT:hen ei tehdas vielä edes suosittele lisäaineistusta
-   70-80- lukujen yksiastemineraaliöljyyn lisäaineistus on varmasti hyödyllinen ja tarpeellinen
-   90- luvun moniasteöljystä on vaikea sanoa varmaksi mitä se on, mutta valistunut arvaus on mineraalipohjainen API GL-4,    jolloin lisäaine edelleen on varmasti ihan hyväksi
-   yksi- ja moniastemineraaliöljyjä on yleisesti saatavana
-   Molykote A:ta saa vielä maailmalta, mutta tietoja ei enää löydy Dupontin sivuilta, joten epäilys on että laarinpohjia myydään ja sitten se on jonain päivänä loppu
-   Rocol ASO R:ää näyttää saavan, sitä valmistaja painottaa tarkoitetun nimenomaan mineraaliöljyn parantamiseksi
-   Moto Guzzin perä ei ole hypoidi, mutta hypoidilisäaineista ei ole haittaa, koska perässä ei ole punametallilaakereita. En sitten tiedä, miten joidenkin mallien muoviset laakerihäkit mahdollisesti reagoivat.
-   Nykyiset synteettiset API GL-5 öljyt lienevät kitka- ja kulutuksenkesto-ominaisuuksiltaan vähintään yhtä hyviä tai parempia kuin yksiastemineraali + lisäaine
-   Kaikki synteettiset öljyt eivät välttämättä sovi yhteen vanhojen tiivistemateriaalien kanssa, vaan vuotavat ulos
-   Tehdas ei tietenkään päivitä vanhoille pyörämalleille aikanaan antamiaan suosituksia nykypäivään
-   Öljyvalmistajat eivät tyypillisesti anna yksityiskohtaisia tuoteselosteita tuotteistaan

Listaa voisi varmaan jatkaa, mutta onhan sitä tuossakin miettimistä, millä peränsä voitelisi oikeaoppisesti. Itse olen tosiaan päätynyt Redlinen tuotteisiin, niissäkin öljyvalmistaja suosittelee Heavyweight Shock Proofia sekä laatikkoon että perään, mutta se kyllä tuntuu aikamoiselta jankilta pohjolan kelioloihin. Voi olla, että vaunupyörän perään sitä vielä laitankin, tai sitten Amsoilin Severe gear- öljyä. Toistaiseksi Lightweight Shockproof laatikossa ja 75W90 perässä, tuntuu toimivan hyvin ja pysyy vuotamatta sisällä.
Todetaan nyt lopuksi vielä, että joka öljytippa on omalla rahalla haettu paikallisesta vauhtikaupasta, ja päätökset on tehty omien kokeilujen pohjalta. Kokeilut on aikanaan aloitettu muun merkkisillä kardaanipyörillä, niiden kanssa en ole törmännyt lisäainesuosituksiin.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Molykote?
« Vastaus #22 : Heinäkuu 27, 2021, 09:52:54 ap »
En kyl millään suostu uskomaan, että Molykote A:n tuotanto olisi muutamasta tuhannesta Moto Guzzista kiinni, kitkaa vähentäviä aineita tarvitaan aina siellä missä on hammaspyöriä. Tuote sinänsä ei ole ihmeellinen, se sisältää mineraaliöljyä, molybdeenidisulfidia ja stabilaattoreita. Ns. shelf life on 60 kuukautta.

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Molykote?
« Vastaus #23 : Heinäkuu 27, 2021, 10:22:50 ap »
Itselleni tämä ei ole uskonkappale, olen vain sitä mieltä että tähän tarkoitukseen saa kaupan hyllystä nykyaikaisen ja laadultaan paremman vaihtoehdon helpommin, kuin käyttämällä huomattavasti alemman standardin öljyä ja erikseen tilaamalla ja lisäämällä siihen lisäaineita.
Päivän tasainen tieto, jonka soittamalla YTM Industrialilta sain, on että Molykote A:ta vielä valmistetaan, ja että sitä heidän kauttaan voisi ehkä saada litran astioissa, eikä vain 25 kg:n kuten ilmeisesti jossain vaiheessa tilanne oli.


 

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Molykote?
« Vastaus #24 : Heinäkuu 27, 2021, 14:10:15 ip »
>>...tähän tarkoitukseen saa kaupan hyllystä nykyaikaisen ja laadultaan paremman vaihtoehdon helpommin...<<

Tähän minä olen aikas samaa mieltä. Onhan sentäs 2020-luvun öljyt jotain muuta kuin ajalla, jolloin tuon Calin perä suunniteltiin.
Semminkin kun 1l:n pöntöstä riittää vielä pojan-pojallekin johonkin värkkiin, eikä sittenkään vielä lopu...

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Molykote?
« Vastaus #25 : Heinäkuu 27, 2021, 18:52:06 ip »
Guzzin perässä ei tapahdu sellaista hammaskosketusta että, GL-5 tasolle lisäaineistetusta öljystä olisi hyötyä. Ei siitä haittaakaan ole, perässä
on kyllä pieni pronssinen liukulaakeri minkä kuormitus on vähäistä.
Molykotea tarvitaan: Hammaskosketusta pitää kohdallaan kuulalaakeri mikä kuluu nopeammin kuin vetopyörästön laakeroinnissa yleensä käytetyt
kartiorullalaakerit. Kuulalaakerista johtuen hammaskosketus myös elää jatkuvasti, laakerissa kun on käyntivälys. Kartiorullalaakerit voidaan säätää
välyksettömiksi. Vaikka perä säädettäisiin tehtaalla kohdilleen, saattaa säätö muuttua kuulalaakerin sopeutuessa/kuluessa nopeastikin ja hammaskosketus ei jatkossa olekaan optimi.
He ketkä ovat vetopyörästön hammaskosketusta säätäneet ovat huomanneet, säätö ei aina osu kohdalleen ensimmäisellä eikä aina viidennelläkään
yrityksellä. Sarjatuotannossa pitänee onnistua ekalla, ainakin riittävän lähelle.
Tuollaisista asioista johtuvat, hammaspyörien ikää lyhentävät, pikku virheet voidaan kätevästi paikata lisäämällä öljyn joukkoon molykotea.
Se pysyy metallisena lisäaineena voideltavien hampaiden välissä vaikka, pintapaine huonosta hammaskosketuksesta johtuen kasvaisi yli öljyn sietokyvyn.
Ja kaikkihan laittavat perään öljyä mittakannulla sen tarvittavan määrän. Jos öljyn laittaa tarkastusaukon tasoon, öljymäärä voi jäädä pieneksi.
Sitten kun ajetaan isoakovaa, kaikki öljyt ovat pitkin peräkotelon seiniä eikä, hampaiden väliin jää mitään? Paitsi hieman molykotea.
Sohc van Helmi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Molykote?
« Vastaus #26 : Heinäkuu 27, 2021, 21:05:08 ip »
Ihmettelen miksei japsipyörien periin laiteta Molykotea tms. Tekevät kestäviä periä mutta tavallinen öljy kelpaa. En ole laisinkaan huolestunut ajopyöräni (Tenere 1200) peräöljystä mutta Calin perä ilmeisesti hajoaa ilman tuota ihmeainetta. Olen toki itsekin tuota Calissa käyttänyt mutta on hyvä että asia kyseenalaistetaan. Hajoaahan Calin perä, murrosnivel ja laatikko muutenkin kun pyörää käsketään kunnolla.

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Molykote?
« Vastaus #27 : Heinäkuu 27, 2021, 21:21:56 ip »
Pekan vastaus toi kaivattua lisävalaistusta; hypoidiöljyä ei pidä pronssihelojen kanssa käyttää, se saattaa jopa syövyttää niitä. Sen sijaan tuo mainitsemani Heavyweight Shockproof sisältää myös kiinteitä hiukkasia, jotka vähentävät hammaskosketuksen rasituksia ja vaimentavat iskuja. Öljyvalmistaja ei ilmoita, mistä materiaalista varsinaisesti on kysymys, mutta yhden suomalaisen jälleenmyyjän mukaan se on - tadaa - molybdeenia, punaista sellaista.
Niin tai näin, sitä sitten jatkossa omien pyörien periin. Luulisi kestävän ja toimivan Guzzissa jos kestää käyttää mm. top fuel- dragstereissa.

Luulenpa edelleen, että Molykoten valmistus on jo loppunut tai loppumassa, koska ajantasaista käyttöturvallisuustiedotettakaan ei enää löydy mistään, eikä hirveästi muutakaan. Varastoissa voi tuotetta olla vielä aikansa, mutta saa sitten nähdä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Molykote?
« Vastaus #28 : Heinäkuu 27, 2021, 22:25:08 ip »
Semminkin kun 1l:n pöntöstä riittää vielä pojan-pojallekin johonkin värkkiin, eikä sittenkään vielä lopu...

Dupont lupaa että, molycote on käyttökuntoista 60kk purkin sulkemisesta valmistuslinjalla...

https://www.dupont.com/content/dam/dupont/amer/us/en/Molykote/public/documents/en/MOLYKOTE%20A%20Solid-Lubricant%20Dispersion%2071-0138C-01.pdf
Sohc van Helmi.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Molykote?
« Vastaus #29 : Heinäkuu 28, 2021, 08:39:36 ap »
Se molykote, mitä minä perään laitoin viime vaihdolla, oli kyllä varmaan 10 vuotta vanhaa. Käyköhän tuohon tarkoitukseen muut saatavissa olevat lisäaineet?
Motulilla on aika halpa öljy, missä on molybydeeni mukana. Värikin on sama. Ei vaan enää ole Motonetin hyllyssä sitä.

Mitä tulee muiden moottoripyörien periin, niin ne vaan lienee paremmin suunniteltuja ja toteutettuja. Guzzeissa on kardaaniveto kyllä, mutta kardaanivetoisten ryhmässä se ei liene teknisesti kovin hyvä vertailussa muihin. Ainakaan tämä perinteinen siis. Uudemmat ovat ehkä parempia.