Kaivoin esiin tehtaan peräöljysuositukset omiin Guzzeihin:
- GT 850 -73 Shell Spirax H.D. 90
- V1000 G5 – 80 Agip F 1 Rotra MP SAE 90 + Rocol ASO R / Molykote A
- Le Mans 1000 -89 Agip Rotra MP SAE 80 W 90 + Rocol ASO R
- Cali 1100 i -97 Agip Rotra MP SAE 80 W 90 + Rocol ASO R/Molykote A
Omat havainnot ja johtopäätökset tässä peräöljy- ja lisäaineasiassa tähän mennessä:
- GT:hen ei tehdas vielä edes suosittele lisäaineistusta
- 70-80- lukujen yksiastemineraaliöljyyn lisäaineistus on varmasti hyödyllinen ja tarpeellinen
- 90- luvun moniasteöljystä on vaikea sanoa varmaksi mitä se on, mutta valistunut arvaus on mineraalipohjainen API GL-4, jolloin lisäaine edelleen on varmasti ihan hyväksi
- yksi- ja moniastemineraaliöljyjä on yleisesti saatavana
- Molykote A:ta saa vielä maailmalta, mutta tietoja ei enää löydy Dupontin sivuilta, joten epäilys on että laarinpohjia myydään ja sitten se on jonain päivänä loppu
- Rocol ASO R:ää näyttää saavan, sitä valmistaja painottaa tarkoitetun nimenomaan mineraaliöljyn parantamiseksi
- Moto Guzzin perä ei ole hypoidi, mutta hypoidilisäaineista ei ole haittaa, koska perässä ei ole punametallilaakereita. En sitten tiedä, miten joidenkin mallien muoviset laakerihäkit mahdollisesti reagoivat.
- Nykyiset synteettiset API GL-5 öljyt lienevät kitka- ja kulutuksenkesto-ominaisuuksiltaan vähintään yhtä hyviä tai parempia kuin yksiastemineraali + lisäaine
- Kaikki synteettiset öljyt eivät välttämättä sovi yhteen vanhojen tiivistemateriaalien kanssa, vaan vuotavat ulos
- Tehdas ei tietenkään päivitä vanhoille pyörämalleille aikanaan antamiaan suosituksia nykypäivään
- Öljyvalmistajat eivät tyypillisesti anna yksityiskohtaisia tuoteselosteita tuotteistaan
Listaa voisi varmaan jatkaa, mutta onhan sitä tuossakin miettimistä, millä peränsä voitelisi oikeaoppisesti. Itse olen tosiaan päätynyt Redlinen tuotteisiin, niissäkin öljyvalmistaja suosittelee Heavyweight Shock Proofia sekä laatikkoon että perään, mutta se kyllä tuntuu aikamoiselta jankilta pohjolan kelioloihin. Voi olla, että vaunupyörän perään sitä vielä laitankin, tai sitten Amsoilin Severe gear- öljyä. Toistaiseksi Lightweight Shockproof laatikossa ja 75W90 perässä, tuntuu toimivan hyvin ja pysyy vuotamatta sisällä.
Todetaan nyt lopuksi vielä, että joka öljytippa on omalla rahalla haettu paikallisesta vauhtikaupasta, ja päätökset on tehty omien kokeilujen pohjalta. Kokeilut on aikanaan aloitettu muun merkkisillä kardaanipyörillä, niiden kanssa en ole törmännyt lisäainesuosituksiin.