Kirjoittaja Aihe: Molykote?  (Luettu 8055 kertaa)

lounliraider

  • Viestejä: 63
Molykote?
« : Heinäkuu 20, 2021, 09:54:01 ap »
Ei ole tarkoitus aloittaa jälleen uutta öljyvänkäystä, mutta kun nyt on useammankin laitteen öljynvaihdot ajankohtaisia, niin pysähdyin miettimään tuota peräöljyasiaa; Molykotea kaikesta päätellen on valmistaja suositellut käytettäväksi pitkälle vielä 2000- luvun puolelle, mutta miksi?
On toki niin, että öljyn sekaan lisätty molybdeenirasva vähentää kitkaa ja auttanee sietämään kovia pintapaineita, mutta kun nykyään on hitokseen hyviä perä- ja laatikkoöljyjä tarjolla kaupan hyllyssä, ja niissä on ihan varmasti yhtä hyvät tai paremmat ominaisuudet, niin onko enää tosiasiallista perustetta lisärasvojen kanssa pelaamiseen?
Olen aiemmin käyttänyt vastaavassa laitteessa (2-syl. ilmajäähy, kuiva kytkin + kardaani) Redlineja joka paikassa, ja tykännyt että ne toimivat hyvin ja on niitä jo parissa Guzzissakin ja tulee olemaan myös jatkossa.



Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Molykote?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2021, 10:37:06 ap »
Omissa kokeiluissa on se ongelma, että palaute tulee useimmiten melko hitaasti. Ja on lisäksi
niin, että omassa pyörässä toimiva ei sitten kuitenkaan välttämättä toimi kaverin pyörässä.

Joskus palaute on välitöntä:
Kauan sitten kaverin Ducatissa oli öljynä Castrol R ja oli sitten lisännyt tavallista mineraaliöljyä.
Öljy oli ruvennut hyytelöitymään saman tien ja ei muuta kuin purkamaan moottoria kappaleiksi.
Itsellä kauan sitten oli pissapojassa metanolipohjaista nestettä ja lisäsin etanolipohjaista.
Tämäkin rupesi hyytelöitymään ja tuli melkoinen kiire ruveta huuhtelemaan säiliötä kastelukannulla.
Liikaa odotusta ja mönjä olisi pitänyt kaivaa lusikalla.


TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Molykote?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 20, 2021, 16:54:47 ip »
Näyttää myös siltä, että kunnon mineraaliöljyjen valikoima kaupoissa kapenee hiljalleen. Olen käyttänyt Valvoline´a lähinnä hinnan takia. Äsken Motonetissa oli vain yksi (1) mineraaliöljymerkki - sitä sitten piti... Kun en viitsinyt nähdä enempää vaivaa.

Olen ymmärtänyt jo kauan sitten, että synteettinen öljy pyrkii ulos koneen eri saumoista yms. Onkos jollain tähän uutta tietoa?

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Molykote?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2021, 22:08:59 ip »
Se taitaa olla niin, että polyolipohjaiset synteettiset öljyt saattavat tulla vanhan koneen tiivistesaumoista läpi, mutta esteripohjaiset eivät niinkään. Nyt on GT:hen sitten vaihdettu laatikko- ja peräöljyt, katsotaan kuinka pelaa.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Molykote?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 21, 2021, 08:24:49 ap »
Isäukko aikoinaan 70- 80-luvulla hoiti työnään kohtalaisen kokoisen tehdaslaitoksen kaikki voiteluasiat. Hänellä oli kyllä vahva usko Molykoten autuaaksi tekevään voimaan. Kait se oli siellä hyväksi havaittu, olihan siellä vaihteita ja laakereita satoja tai tuhansia missä kokeilla.
Sen jälkeen ovat öljytkin kyllä parantuneet.
Vielä yksi GT, kiitos.

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Molykote?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 21, 2021, 08:41:41 ap »
Varmasti vuosikymmeniä sitten tuollainen lisäaine on ollut ihan tarpeellinen, mutta luulenpa kuitenkin että nykyöljyt eivät lisiä tarvitse ainakaan moottoripyörän voitelukohteissa. GT:n perän pohjakuppi oli kyllä täynnä mustaa mämmiä, joten käytetty on ajan saatossa.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Molykote?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 21, 2021, 09:16:48 ap »
LiquiMoly näyttää kehitelleen joka kohteeseen öljyn. Peräöljyksi:
https://produkte.liqui-moly.de/oele/vollsynthetisches-hypoid-getriebeoel-gl5-ls-sae-75w-140-1.html

Täyssynteettinen, pysyykö Guzzin perän sisällä vai alkaako vuotaa ?
Vielä yksi GT, kiitos.

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Molykote?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 21, 2021, 10:50:45 ap »
Datalehtien mukaan kokolailla samoja möögeleitä tuo LiquiMoly sisältää kuin Redlinen vastaava, joten varmasti ihan ok tuote sinänsä. Kokeilin aikanaan noita Redlineja, kun ostin silloin vuoden vanhan ja muutaman tonnin ajetun Uralin vm. -07; siinä 30-luvun huipputekniikkaa edustavassa laitteessa eri öljyissä kyllä huomasi eroja mm. käyntiäänessä, vaihdelaatikon toiminnassa ja perän kuorien lämpötiloissa, ja siksi nyt olen niitä päättynyt käyttämään myös Guzzeissa.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Molykote?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 21, 2021, 11:11:16 ap »
Ostin purkin molycotea Hollannista viime syksynä. Paljonko sitä pitikään laittaa litraan peräöljyä?

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Molykote?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 21, 2021, 17:11:20 ip »
Mihin perään tarvitaan / menee litra?
Calin annos on 0,25l ja siihen Molykotea 20ml. Olen mömmöä ottanut pieneen apteekkipruuttaan ja töräyttänyt aukosta perään. Ei kai sen määrä nyt ihan millin päälle ole...

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Molykote?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 21, 2021, 18:15:29 ip »
Mää olen sen ajatellu niin että kun guzzin perän rakenne tulee kaukaa historiasta ja ajan mukana on koneessa kumminkin tehot noussu niin sen GL5 öljyn standardi pintapaineen kesto on rajoilla ja siksi sitä molyä tarvitaan. Se että onko nykyöljyissä pinta paineen kesto parempi yleensä tai parempi kun standardi vaatii vai mikä ja onko se eri ns. mineraali tai ns. synteettisessä on mulle epäselvää siksi laitan molyä ja siinä se, jos sattuu lautaspyörän pinnat pettämään niin voi sitten pitää silmät auki kun harjaa peilin edessä hampaita. Ko lisäys tapahtuma tulee kumminkin sen verran harvoin että sen kestää kyllä.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Molykote?
« Vastaus #11 : Heinäkuu 21, 2021, 22:19:24 ip »
Tästä aiheesta oli juttua saksalaisten guzziukkojen kanssa jo 80-luvulla ja yksi kanta oli se, että molykote on tärkeä autobahn nopeuksissa.
Epäilemättä siinä se perä on todellisella koetuksella.

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Molykote?
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2021, 08:10:05 ap »
Sen perusteella, mitä olen saanut aiheesta tietoa kaivettua, olen tullut seuraavaan johtopäätökseen: mineraalipohjaiset vaihteisto- ja peräöljyt, joissa ei ole EP (extreme pressure)- lisäaineistusta, tarvitsevat jonkin lisäaineen (Molykote, Rocol) toimiakseen riittävän hyvin Guzzin perässä. Sen sijaan nykyaikaiset, synteettiset EP- öljyt eivät näitä lisiä tarvitse.
Täytyy myöntää, että nykyisillä ajomäärillä per pyörä koko kysymys on lähinnä akateeminen perän rattaiden keston suhteen, mutta tulipa perehdyttyä tähänkin.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Molykote?
« Vastaus #13 : Heinäkuu 22, 2021, 09:54:14 ap »
Asia kääntäen.
Jos perään laittaa maailman parhaimman ja nykyaikaisimman peräöljyn, niin pilaako molykote sen ominaisuuksia?

Tarkoitan siis sitä, että onko siitä molykoten lisäämisestä haittaa?
Tämäkin vielä! ! !

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Molykote?
« Vastaus #14 : Heinäkuu 22, 2021, 10:45:29 ap »
Vaikea sanoa haitoista mitään; Molykote A:sta ei tahdo löytyä mitään data sheetia mistään, mutta vastaavasta Rocol ASO R:stä löytyy, ja siinä korostetaan, että kyseinen lisäaine on tarkoitettu mineraaliöljyn ominaisuuksien parantamiseen.
Teoriassa lienee mahdollista, että synteettisen, lisäaineistetun öljyn ja tällaisen lisäaineen yhdistäminen voisi aiheuttaa jonkinlaisia ei-toivottuja kemiallisia reaktioita, vaan tuskinpa on käytännön merkitystä.

Lähdin koko asiaa pohtimaan ihan siitä syystä, että noita lisäaineita ei enää noin vaan lähivauhtikaupoista löydy, ja alkoi kiinnostamaan, mikä nyt italialaisen sarvitraktorin peräruuvissa on niin poikkeuksellista, että vaatii hankalasti saatavia lisäaineita toimiakseen. Käsitykseni on, että V700:n alunperin suunniteltu perä oli jo 850:lle suunnittelultaan alamittainen, ja aikakauden perusöljyillä ei tahtonut kestää ilman asianmukaista aikansa lisäaineistusta.

Enpä usko, että Guzzin perässä rasitukset ovat ihan lähellä esimerkiksi kiihdytysautojen voimansiirron vastaavia, joten sellainen öljy kyllä kelpaa omaan käyttöön. Muutama ajolenkki nyt GT:llä tehty, hyvin pysyy synteettiset sisällä eikä perä tunnu kuumalta käden alla.