Kirjoittaja Aihe: Synkkiä uutisia mp-harrastajille  (Luettu 19253 kertaa)

motomatti

Vs: Synkkiä uutisia mp-harrastajille
« Vastaus #45 : Heinäkuu 27, 2021, 22:05:39 ip »
Puolustaisin silti keltaisia huomioliivejä. Päälläni en ole pitänyt ajossa. Tuskin paljon näkyisivät katteen takaa ja takaapäin yhtä vähän. Kokeilin kyllä mutta eroa en huomannut ja se sitä paitsi lepatti päällä ikävästi. Sivusuunnasta näkyisi mutta se on vauhdissa aika lyhytaikaista ja sivusuunnasta katsoen mottoripyörä on jo melkoisen isokokoinen itsessäänkin.

Huomioväriset liivit ovat silti matkassa aina. Koskaan ei voi tietää mitä sattuu. Varsinkin jos sattuu muille. Silloin nykäisen liivin päälle ja yritän auttaa. Vika kaverin pyörässä oli pari vuotta sitten iltamyöhällä ja sitä työnsimme suht vilkkaan tien laidassa otollisempaan remontinlaitto/odottelupaikkaan. Autoilijat huomioivat oikein hyvin.

Vaikea on myös kuljettajana huomata oman pyörän huomiovalojen arvoa mutta sellaiset on käyttöpyörässäni. 1400 Calistani löytyvät sumuvalot sekä lisäpitkät että takasumuvalo normivalojen lisäksi.
Kun taas trikessäni on äärivalot joka kulmassa vaikka ajovalo onkin keskellä.

@

• Death to Stock
« Vastaus #46 : Heinäkuu 29, 2021, 08:10:11 ap »
Ehkä kaupungissa keltaisilla huomioliiveillä saattaa olla jotain vaikutusta liikenneturvallisuuteen kuten jos tienlaidassa joutuu korjailemaan pyörää tai autoa. Silti huomioliivit on jostain syystä vain  myöhäiskeski-ikäisten miesten suosiossa. Miksi? Mikseivät adventurer-,  street-fighter- tai erityyppisillä harrikoilla,  inkkareilla tai omavalmisteilla cruisailevat kuskit suosi niitä? Onko jossain osoitettu että noiden em. pyörien omistajat ovat muita onnettomuusalttiimpia? Vai onko niin että keltainen huomioliivi kielii epävarmuudesta ja kuski tuudittautuu valheelliseen turvallisuudentunteeseen?

GinTurismo

« Vastaus #47 : Heinäkuu 29, 2021, 17:29:55 ip »
Silti huomioliivit on jostain syystä vain  myöhäiskeski-ikäisten miesten suosiossa. Miksi?

Eihän nuoremmat tarvi liivejä, nuorena ollaan kuolemattomia ja haavoittumattomia.
Vaikka en itsekään käytä liiviä, oon enemmän satsannut etuvaloihin. Gutvosessa on lisäksi parin neliön kokoinen punainen kate.
Vielä yksi GT, kiitos.

Kurtsi

« Vastaus #48 : Heinäkuu 31, 2021, 12:39:58 ip »
Mustalla Cali II:lla ajaessa käytän neljäkymmentä vuotta vanhaa mustaa nahkatakkia ja -housuja sekä mustaa avokypärää (tai vaihtoehtoisesti natovihreää Davidan ohutkuorista).

Kirkkaankeltaisessa Quotassa on ledivalot kaatumaraudoissa, takkkina Sinisalon goretex ja kypäränä nuorisomallin värikäs endurokypärä.

Tyyliseikkoja. Pelkästään.

Junkers

« Vastaus #49 : Elokuu 01, 2021, 12:58:37 ip »
Minulla ei ole esittää mitään kiistatonta näyttöä huomioliivien turvallisuutta lisäävästä vaikutuksesta. Totean kuitenkin, että monet ajoasujen valmistajat ovat lisänneet tuotteisiinsa erilaisia huomiovärisiä detaljeja, ehkäpä juuri moottoripyöräilijän havaittavuuden parantamiseksi. Myös muilla elämänaloilla näitä huomiovärejä on alettu enenevässä määrin käyttää työ- ja vapaa-ajan asuissa. Moottoripyöräily näyttää useiden esitettyjen kannanottojen perusteella olevan sellainen elämänalue, jolla näistä huomioväreistä ei ole hyötyä. Omassa pyörässäni on vain pieni kate ajovalon päällä, joten uskon käyttämäni huomioliivin näkyvän myös muille tienkäyttäjille.

Kuulun tässä viestiketjussa riskiryhmäksi määriteltyihin moottoripyöräilijöihin. Reilun kahdeksan vuoden ja muutaman tuhannen kilometrin vuotuisella ajokokemuksella ei ajotaitoni varmastikaan kovin kummoinen ole vaikka olenkin sitä omatoimisesti pyrkinyt tietoisesti kohentamaan ja perehtynyt myös moottoripyörän kaarrekäyttäytymisen teoriaan. Tiedostan siksi hyvin, että harrastukseni parissa saatan joutua tilanteeseen, jossa ajotaitoni ei riitä vahinkoa estämään. Siksi olen päätynyt tuollaista huomioliiviä käyttämään. Jos voin liiviä käyttämällä estää yhdenkin vakavan muiden tienkäyttäjien havaintovirheestä johtuvan vaaratilanteen, on käyttämäni noin 60 euron hintainen varuste mielestäni "hintansa haukkunut". En siksi oikein ymmärrä miksi huomioliivien käyttäminen olisi jotenkin kummallista tai jopa naurettavaa.

Kun olen työurallani joutunut monenlaisia ongelmia ratkomaan ja ratkaisuille on aina ollut tarpeen esittää myös loogiset perustelut niin jään kaipamaan vastausta kysymykseen siitä, miksi oman näkyvyyden parantaminen huomioliiviä käyttämällä on osoitus epävarmuudesta mutta saman tavoitteen toteuttaminen led-huomiovaloilla ei sitä ilmeisesti ole. 

Hajakenttä

« Vastaus #50 : Elokuu 01, 2021, 16:45:57 ip »
Minä kuulun noihin ikämiehiin, joita luonnonvalinta ei ole poistanut – vielä. Aloitin ajamisen myös vanhemmalla iällä. Olen silti ajanut jo enemmän kuin moni nuorempi. Ajotaidosta kertoo jotain se, että tarkoitukseni oli vaihtaa Nevada isompaan malliin kunhan opin ajamaan. En ole vaihtanut.

Ihan silmällä katsoen kyllä näkee hyvin, että huomioliivi ei näy moottoripyörän kuljettajalta eteenpäin. Sehän onkin huomioliivi, ja tarkoitettu työmiehille, ei niikään kuljettajille. Mallistakin, mahdoton lepattaja, sen huomaa. Ainakin Saksassa huomioliivi on pakollinen varuste siltä varalta, että joutuu pysähtymään tielle. Päällepuettuna ajon aikana sitä ei vaaditakaan. Enkä oikein osaa hyväksyä sitä, että "sadetakin päälle puetaan sadetakki". Kun kerran ajovarusteita valmistetaan ja ostetaan, pitäisi ostopäätösten ohjata niin, että asu on jo sinänsä hyvin näkyvä. Kyllä sellaisia takkeja löytyy. Huomiovärit niissä ovat olkalapuissa ja käsivarsissa, koska niissä ne näkyvät, eivät muualla.

Melko pian ajoharrastuksen aloitettuani huomasin, kuinka herkässä elonpäivät ovat motoristilla noiden eteen sivutieltä ajavien ja eteen kääntyvien vastaantulijoiden takia. Muutaman kerran oli hengenlähtö todella lähellä. Kokeeksi ostin merioranssia kangasta ja applikoin siitä näkyvät olakalaput ajotakkiin, joka muuten oli mattamusta. Vaikutus oli ihmeellinen. Eteentulijat loppuivat lähes totaalisesti.

Tuttava sai alennusmyynnistä kirkkaankeltaisen kypärän, joka oli jäänyt myymättä, varmaankin juuri isoa sitruunaa muistauttavan huomioarvonsa takia. Oli kuitenkin ällistyttävää huomata kuinka se näkyi pitkästä matkasta jopa paremmin kuin hänen boxeribemmunsa etulamppu.

Kun sitten onnettomuudessa hyvä kypäräni meni rikki ja takin leikkelivät ensihoitajat ja sain niistä vakuutuskorvauksen, osasin heti valita uuden puseron. Siinä on leveät neonkeltaisert heijastavat nauhat eteenpäin käsivarsissa ja olkapäissä. Kypräksi valitsin kirkkaankeltaisen Arai umpipotan. Juuri saman mallin, joka näkyy tuolla edellä siinä lääkärin linkin kuvassa. Olen antanut itselleni kertoa, että näkyvyys juuri pahimpaan etusektoriin on mitä parhain, ja sivuille ja taakse näkyy myös mainiosti ja pitkälle. Jos vakiomatkustajani on kyydissä samanmerkkisen ja kirkkaan punaisen kypäränsä kanssa on väriyhdistelmä myös tyylikäs, ja erinomaisen näkyvä.

Nuoret kuolemattomat, jotka eivät koskaan vanhoiksi halua tullakaan, eivät värejä ylleen laita, ellei ne palvele tyyliä. Sehän olisi noloa. Ulkonäkö ja katu-uskottavuus on heille tärkeintä. Sama koskee myös keski-ikäisiä Keski-Euroopassa ja Italiassa kaikkia. Siellä ei tässä suhteessa aikuiseksi koskaan tullakaan. Minäkin sain kuulla yhtenään vitsailua sitruunahatusta. Italiassa ei mikään ole niin tärkeää kuin se, milta näyttää. Onnettomuuden jälkeen Ranskassa kuulustelussa santarrmi nosteli leikeltyjä kamppeitani ja kehiu kuinka hyvät varusteet meillä suomalisilla on. Siellä paikalliset ajavat kireimmässä mahdollisessa nahkapuvussa, kunhan se vaan on tyylikäs ja seksikäs. Hoitajatkin kyselivät että eikös nämä panssarit tee lihavan näköiseksi? Ehkä ne sitten olivatkin turhia kun luita meni kuitenkin... Kirurgin arvio oli, että jos ei olisi ollut umpikypärä olisi jouduttu rakentamaan uudelleen leuka, nenä ja hampaat. Jos ei olisi ollut lujat hanskat olisi menetetty pari sormea.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Junkers

« Vastaus #51 : Elokuu 01, 2021, 19:59:07 ip »
En tiedä, miksi tuollainen liivi muka lepattaa. Ainakin Motonet myy eri kokoisia Richa-merkkisiä motoristeille tarkoitettuja liivejä. Laadultaan selkeästi parempi kuin kerhotuotteena takavuosina myyty liivi. Ei se ainakaan minun käyttämilläni nopeusrajoitusten mukaisilla nopeuksilla lepata mitenkään. Jostain kumman syystä huomioväri vaikuttaa näkyvän kaikkialta muualta paitsi tuollaisesta liivistä.     

Hajakenttä

« Vastaus #52 : Elokuu 02, 2021, 11:40:42 ap »
En tiedä, miksi tuollainen liivi muka lepattaa. Ainakin Motonet myy eri kokoisia Richa-merkkisiä motoristeille tarkoitettuja liivejä. Laadultaan selkeästi parempi kuin kerhotuotteena takavuosina myyty liivi. Ei se ainakaan minun käyttämilläni nopeusrajoitusten mukaisilla nopeuksilla lepata mitenkään. Jostain kumman syystä huomioväri vaikuttaa näkyvän kaikkialta muualta paitsi tuollaisesta liivistä.   

Ei ole tarkoitus vähätellä mitenkään huomioliivejä. Totta kai se on perusteltu joissakin tapauksissa. Silloin kun on hyvä ja mieleinen pusero, joka kuitenkaan ei ole tehty näkyväksi, tai ei ole mitään muuta konstia näkyä hyvin. Yritin vaan sanoa, että ajovarusteiden itsensä pitäisi olla suojavarusteita, myös näkyvyydeltään. On vaan käytännössä nähty selvästi, että muoti ja tyyli ja katu-uskottavuus ovat tärkeämpiä kuin panssarit ja näkyvyys. Ostopäätöksillämme voimme hitaasti vaikuttaa asiaan.

Erilaisia liivejä en ole kokeillut ja varmaan niitä on sellaisiakin, jotka eivät lepata. Liivi vaan on juuri liivi, eikä sen näkyvät osat ole sellaisissa paikoissa, jotka näkyvät pahimpaan sektoriin eteen. Rintakehä ei juurikaan näy, hihoja siinä ei ole ja olkaimet ovat ainoat näkyvät osat. Tämän olen pannut merkille käytännössä. Ja se tärkein asia on juuri se, että on hassua pukea suojavaruste suojavarusteen päälle.

Kuten kerroin: sattuman kautta tuttavani alkoi käyttää keltaista kypärää ja sillä oli aivan selvä näkyvyys pitkänkin matkan päästä. Erottui muusta liikenteestäkin aivan selvästi. Aikaisemmin hän käytti pelkkää huomioliiviä, joka kyllä näkyi, mutta vain läheltä ja silloinkin huonosti, mutta viistoon sivulta hyvin. Ero oli aivan selvä ja siksi itsekin ostin seuraavaksi kypäräksi keltaisen. Juuri alkukesästä näin terveysaseman parkkipaikalla tutun lääkärini, tämä naismotoristi oli hoksannut kypäräni jossain tienpäällä ja noudatti esimerkkiä.

Sentire la forza!

Junkers

« Vastaus #53 : Elokuu 02, 2021, 23:57:57 ip »
Tämän ikäisellä kuskilla nuo muoti- ja katu-uskottavuusseikat eivät paljon paina. Liiviä olen alkanut käyttää parantaakseni näkyvyyttäni edes jonkin verran. En ole suinkaan väittänyt sen olevan paras mahdollinen ratkaisu. Ajovarusteet useampi vuosi sitten ostaessani ei noita valmiiksi huomioväreillä varustettuja kamppeita ollut ihan samassa määrin tarjolla kuin nykyään. Ostopäätös on on aina myös kompromissi asun teknisten ominaisuuksien, istuvuuden ja hinnan suhteen. Liivin näkyvyyteen vaikuttaa paljon myös pyörän malli ja erityisesti se, onko pyörässä iso, mahdollisesti jopa tummennettu pleksi. Omassa pyörässäni (Breva 1100) ajoasento on varsin pysty ja lampun ympärillä vain pieni Sport-mallinen kate, joten uskon liivin näkyvyyden olevan keskimääräistä parempi. Minulle  henkilökohtaisesti ei llivin pukeminen ajoasun päälle ole mikään ongelma. Oman kypäräni väriksi on valikoitunut valkoinen, joka sekin kaiketi erottuu kohtalaisen hyvin liikenteessä.

Wäinö

« Vastaus #54 : Elokuu 05, 2021, 15:19:44 ip »
Huomioväriset liivit ovat silti matkassa aina. Koskaan ei voi tietää mitä sattuu. Varsinkin jos sattuu muille. Silloin nykäisen liivin päälle ja yritän auttaa. Vika kaverin pyörässä oli pari vuotta sitten iltamyöhällä ja sitä työnsimme suht vilkkaan tien laidassa otollisempaan remontinlaitto/odottelupaikkaan. Autoilijat huomioivat oikein hyvin.

Tämä.

Niin on minullakin. Yhden kerran olen laittanut päällekin: ajelin lokakuussa illalla Santahaminaan erääseen kokoukseen ja tulin yöllä pois. Laitoin heijastinliivit.

Olin viikonlopun Savo-Karjalan kierroksella. Vastaan tuli keskellä päivää vaikka miten monta mopoilijaa. Päällä olevat ajovarusteet näkyivät sitten, kun kohde oli vähän lähempänä. Liivit tai ei. Tämä on pelkkää dataa, ei mikään mielipidekysymys. Sen sijaan sen huomasi kyllä, kenellä päivävalo on haalea saunan eteisen tuiju, ja kenellä oli sellainen kirkas, joka myös näkyy.

Pimeällä autojen valoissa heijastinliivi näkyy. En tiedä, miten sitten edestä päin ja moottoripyörän selästä. Pitää tutkia. Eihän kaikissa moottoripyörissä kovin isoja katteita ole. Jonkinlainen ilmanohjain.

Breeze

« Vastaus #55 : Elokuu 05, 2021, 15:36:07 ip »
Mutta mutu-tutkimuksen perusteella heijastinliivi löytyy useimmin sellaisen moottoripyörän kuljettalta, jolla on se kate ja pleksi siinä edessä.

Nakupyöräkuskeilla olen harvemmin nähnyt liivejä ja enskamiehillä en koskaan.
Tämäkin vielä! ! !

@

• Death to Stock
« Vastaus #56 : Elokuu 05, 2021, 22:15:22 ip »
Kuuluun siihen ikäpolveen, jolloin edes kypärän käyttö ei ollut pakollista. Muistan elävästi parinsadan kilsan juhannusreissun vesisateessa ilman kypärää Kawasaki H2:lla. Mainittakoon että menomatkalla tuli myös sakot  (140 km/t) mutta korttia eivät vieneet. Tuon reissun jälkeen oli pakko tarkistaa kanta kypärän käyttöön, vaikka uusi kypärä oli pian entinen kun pyörä meni lunastukseen paluumatkalla Imatran ajoista. 

Moottopyöräily on aina ollut enemmän riskien ottamista kuin niiltä suojautumista, ainakin omalla kohdallani. Turvallisuushakuisuus ei mielestäni liity moottoripyöräilyyn mutta jokainen varmasti ottaa riskit huomioon jollain tasolla. Itse olen siirtynyt nuoruuden intohimoni inspiroimana takaisin sorateille, jossa riskit ovat varmasti moninkertaiset valtateihin verrattuna, varsinkin  kun ajonopeuksia ei ole kukaan valvomassa. Juuri tässä on mielestäni moottoripyöräilyn viehätys, mahtava adrealiinipiikki kun saa luukuttaa sydämensä kyllyydestä.

Peku

« Vastaus #57 : Elokuu 06, 2021, 10:46:13 ap »
Huru-ukko ikäisenä olen hankkinut keltaisen kypärän koska sen olen havainnut  näkyvän hyvin niitä käyttävillä tuolla tien päällä. Itselleni on yks hailee mitä muut ajattelee varusteistani jos ne minulle käy eli
jokainen käyttäköön mitkä mukavalta tuntuu.
Turvallisia ja nautinnollisia kilometrejä kaikille
Peku  ;D

Hajakenttä

« Vastaus #58 : Elokuu 06, 2021, 19:20:13 ip »
Tulipa sekin koettua, että aina ei näe. Eilen lähdin ohittamaan henkilöautoa varmassa paikassa. Hyvä näkyvyys ja vapaa reitti. Ei edes sulkuviivaa. Hiukan ylinopeutta kun ohitettavakin ajoi jo 80km/t mutta en vaan halunnut ajaa perässä. Tuttu tie, kaunis aurinkinen päivä ja kaikki kunnossa ja ei kun ohi vaan. Kun olin rinnalla niin hupsista vaan! Siinä olikin valkoinen henkilöauto tulossa vastaan ihan nokan edessä! En tiedä yhtään, mistä se tuli. Olin varmasti katsonut reitin. Jatkoin vaan keskiviivaa pitkin ja hiukan jäi tilaakin molemmin puolin. En edes pahasti säikähtänyt, mutta oli se kuitenkin muistutus siitä, että vaikka katsot et aina näe sittenkään!

Yksi selitys voi olla se, että myös ohitettava auto oli valkoinen. Nopeasti katsoen saattaa ne hahmot sotkeutua toisiinsa yhdeksi. En saa koskaan tietää totuutta.

Sentire la forza!

Pekka

« Vastaus #59 : Elokuu 06, 2021, 21:47:10 ip »
Ns. tuulilasikamera on kätevä kun pitää ihmetellä menneitä tapahtumia. Sellainen oli käytössä, autossa tosin, parin vuoden ajan kunnes sen USB-liitin
hajosi. Kaikenlaista siihen tallentui ja yhden kerran sen avulla jouduin selvittämään, selittämättömästi jostain ilmestyneen auton tapauksen.
Ei tullut osumaa, kaveri vain liikkui autollaan vikkelästi ja minulla katse vain ehti jo kääntyä muualle.  Huomasin auton vasta kun se väisti minua.
Sohc van Helmi.