testasin pienellä tönäisyllä stongaan, ja kokemus oli pelottava
V11 mallien alkupään (ei V11 LeMans, vaan katteettomat tai pienellä katteella varustetut) lyhyempirunkoisia malleja on moitittu woblaamisesta - toisaalta kehuttu että eläväisempi on mutkatiellä. Oma on niitä ensimmäisiä pidempirunkoisia käsitykseni mukaan. On aina tykännyt woblata kun vauhtia on 120 =>. Kun menee alas tankin päälle niin että tuuli ei käy kehoon = pyörän painopiste siirtyy enemmän etupyörälle, asettuu. Lentokentällä olen päässyt tuossa asennossa 202 km/h ilman woblausta. Hyvin paljon kaikenlaista olen kokeillut. Etupään iskariputkien korkeuksia laidasta laitaan ja kaikki mahdolliset ohjausvaimentimen säädöt ja kokonaan ilman.
EDIT 28.6: Kun renkaista on tuolla myöhemmin puhetta - noiden kokeilujen aikana on ollut alla aina joku "Motorrad" -sporttirenkaiden testien top 3 -malleista (Metzeler, Bridgestone, Continental, Pirelli), paineet valmistajan suosituksen mukaiset (ei enää Guzzimanuaalista), E/2,5 - T/2,9, yleensä, muistelen.Radikaalein vaikutus oli kun vaihdoin jarrulevyt alkuperäisiin, kiinni olleita painavampiin, Brembon Serie Oro -mallisiin. Kiinni olleet olivat alkuperäisiä kevyemmät "piparkakkubrembot"; 1,55 kg/kpl. Vaihdoin ne sellaisiin jotka painoivat 1,30 kg/kpl - meni huonommaksi (Ikkala sitten kehui silloisessa sportissaan niitä kovasti). Sitten Brembo Serie Oro 1,65 kg/kpl. Ainakin tuo 1,3 => 1,65 kg ero tuntui merkittävästi auttavan (0,7 kg lisää painoa etupyörään).
Sitten vielä menin tasan tarkkaan manuaalin mukaisiin "tehtaan säätöihin" kaikilta osin (etupään korkeus + iskunvaimennus edessä + takana). Ohjausiskarin säädön (n.16 naksua laidasta laitaan, tehtaan suositus = 10 naksua auki) säädän maksimiin niin, että nostan etupään moottorin alta tunkilla ilmaan (pyörä omalla huoltopukillaan takapää tukevasti maassa). => on hyvä kokeilla ohjauslaakeri ja heilutella keveästi tangosta puolelta toiselle ("kellonheiluriliike") = miten ohjausiskari vastustaa. Kun aloittaa "täysin kiinni" (kaikki 16 naksua kiinni), tuntuu selvä "pykälä" heilutellessa. Kun löysäilee naksu kerrallaan, löytyy kohta jossa ei tunnu pykälää = 5 naksua auki omalla kohdalla (tehtaan suositus = "10 naksua auki").
Minulla siis radikaaleinta tuo "etupyörän paino" (+ tuulipintaa pois). Lisää painopistettä eteen = rauhoittuu. Nyt kun 120 => vauhdissa tökkää tankoa, muutaman kerran kyllä heilahtaa mutta ei jää vatkaamaan. Edellinen pyörä oli Cali Stone ja siinä oli se (kulunut) kitkavaimennin. Säätö ei vaikuttanut enää toimintaan. Mutta koskaan ei woblannut millään katteella. Siinä myös päädyin pienimpään mahdolliseen katteeseen aikanaan (kypärämelusyistä).