Kirjoittaja Aihe: Ohjausvaimennin LSL Alu l:290mm/Hub:70 / MUOK: ei riitä 70 mm, jos liike on 110  (Luettu 2753 kertaa)

masa1000

  • Viestejä: 13
Terve, guzzistit!

Stone -03 peläytti wobblauksella moottoritiellä, ja päätin tilata alkuperäisen, mitään tekemättömän eli loppuun kirratun,  vaimentimen korvaajaksi kunnollisen ohjausvaimentimen Stein Dinzen valikoimista. LSL Alu l:290mm/Hub:70 sopii firman nettisivun mukaan mun fillariin. Ja olikohan sitä tälläkin foorumilla mainittu sopivaksi ja paremmaksi kuin orggis italialainen.

Tehtiin kaverin kanssa adapteri elikkäs taivutettiin 3 mm lattarautaa sekä porailtiin ja jengoitettin. Ja hitsattiin pala  ettei vääntele.

Nyt ihmettelen, miksei ns. "sopiva" vaimennin anna etuhaarukan kääntyä stopparista stoppariin. Väliin jää molemmin puolin n. 5 mm, ehkä enemmänkin.

Vauhdissa ei varmaan ole ongelmia, mutta hitaissa nopeuksissa taidan teloa itseni.

Täytyykö tilata pidempi?

Onko kiinnityskohdan oltava runkoputkessa kiinni tai siis mahd. liki?

Täytyykö siis vaimentimen runkokiinnikkeen silmukkaruuvin olla runkoputken suuntaisesti vai voiko se olla 90 asteen kulmassa?

Onko kellään "virallista" asennusohjetta?

Pääsin tallilta kotio (kuten viestistä voi päätellä), mutta kohta tars lähteä juhannuksen viettoon ja pitäisi oikeaa matkanopeuttakin (max 120 km/h, enhän ole rikollinen) päästä huruttelemaan.

Aurinkoa!

- Matti



« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2021, 14:43:01 ip kirjoittanut masa1000 »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ohjausvaimennin LSL Alu l:290mm/Hub:70 / asennusohjeita kokeneemmat, pls!
« Vastaus #1 : Kesäkuu 22, 2021, 22:45:56 ip »
En taida vastata kysymyksiisi mutta kuitenkin...
1000/1100 caleilla ajelin aikanaan useemman satatuhatta eikä ne kyllä koskaan wobblanneet missään tilanteessa. Plexillä eikä ilman. Ohjausiskarit oli mitä oli, niitä alkuperäisiä enkä niitä koskaan vaihtanut tai edes säätänyt.
Että tuli mieleen onko iskarit, renkaat, runko jne varmasti kunnossa? Ohjausiskarista olen sitä mieltä että moisella vain peitetään todellinen syy ongelmaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohjausvaimennin LSL Alu l:290mm/Hub:70 / asennusohjeita kokeneemmat, pls!
« Vastaus #2 : Kesäkuu 22, 2021, 22:48:43 ip »
Minkälaiset laukut ja pleksit yms tässä lienee? Mulla ei tarvi iskaria käytännössä ollenkaan, edes radalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

masa1000

  • Viestejä: 13
Vs: Ohjausvaimennin LSL Alu l:290mm/Hub:70 / asennusohjeita kokeneemmat, pls!
« Vastaus #3 : Kesäkuu 23, 2021, 12:29:18 ip »
En osaa vastata ko. fillarin historiakysymyksiin, mutta kyllä se päälle päin ihan ehjältä ja kolaroimattomalta vaikuttaa.

Rengaspaineetkin olivat ihan toleransseissa (etu 2,3 niin kuin ohjeissa sanotaan, taka hiukan vajaa pyydetystä 2,5:stä).

Hepco & Beckerin sivulaukut oli följyssä sekä Dartin (UK) V7:aan suunniteltu pikkukate mittarin edessä. Tykkään matalammasta enemmän, kun se Touring-mallin keskikokoinen kate jotenkin pyöritti mun mitoilla kypärää epämukavasti.

Muutenhan se menee kuin juna, mutta testasin pienellä tönäisyllä stongaan, ja kokemus oli pelottava.

Raportoin edistyksestä, jos sellaista saadaan aikaan.

Aurinkoista juhannusta!


masa1000

  • Viestejä: 13
No niin no. Kun kaikki muu epäonnistuu, lue käyttöohjeet.

En ihan yksi yhteen manuaalia löytänyt, mutta LSL:n jonkin toisen elementin asennusohje oli aika yksiselitteinen: älä rajoita ohjausvaimentimella tehtaalta tullutta haarukan liikettä.

Purin hienon virityksemme, ja panen vain vähän asennetun ja 6 km ajetun ohjausvaimentimen myyntiin. Halvalla.

Täytyy etsiä jostain oikean mittainen härveli. Tai sitten ajaa paremmin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Tai sitten teet iskarille jonnekin eri paikkaan kiinnitykset, huolehtien iskun riittävyydestä. Se iskari voi olla vaikka poikittain, ei sitä kiinnosta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ohjausvaimennin LSL Alu l:290mm/Hub:70 / asennusohjeita kokeneemmat, pls!
« Vastaus #6 : Kesäkuu 23, 2021, 15:04:27 ip »
Lainaus
testasin pienellä tönäisyllä stongaan, ja kokemus oli pelottava
V11 mallien alkupään (ei V11 LeMans, vaan katteettomat tai pienellä katteella varustetut) lyhyempirunkoisia malleja on moitittu woblaamisesta - toisaalta kehuttu että eläväisempi on mutkatiellä.  Oma on niitä ensimmäisiä pidempirunkoisia käsitykseni mukaan. On aina tykännyt woblata kun vauhtia on 120 =>.  Kun menee alas tankin päälle niin että tuuli ei käy kehoon = pyörän painopiste siirtyy enemmän etupyörälle, asettuu.  Lentokentällä olen päässyt tuossa asennossa 202 km/h ilman woblausta. Hyvin paljon kaikenlaista olen kokeillut.  Etupään iskariputkien korkeuksia laidasta laitaan ja kaikki mahdolliset ohjausvaimentimen säädöt ja kokonaan ilman.

EDIT 28.6: Kun renkaista on tuolla myöhemmin puhetta - noiden kokeilujen aikana on ollut alla aina joku "Motorrad" -sporttirenkaiden testien top 3 -malleista (Metzeler, Bridgestone, Continental, Pirelli), paineet valmistajan suosituksen mukaiset (ei enää Guzzimanuaalista), E/2,5 - T/2,9, yleensä, muistelen.

Radikaalein vaikutus oli kun vaihdoin jarrulevyt alkuperäisiin, kiinni olleita painavampiin, Brembon Serie Oro -mallisiin. Kiinni olleet olivat alkuperäisiä kevyemmät "piparkakkubrembot"; 1,55 kg/kpl.  Vaihdoin ne sellaisiin jotka painoivat 1,30 kg/kpl - meni huonommaksi (Ikkala sitten kehui silloisessa sportissaan niitä kovasti).  Sitten Brembo Serie Oro 1,65 kg/kpl.  Ainakin tuo 1,3 => 1,65 kg ero tuntui merkittävästi auttavan (0,7 kg lisää painoa etupyörään).

Sitten vielä menin tasan tarkkaan manuaalin mukaisiin "tehtaan säätöihin" kaikilta osin (etupään korkeus + iskunvaimennus edessä + takana). Ohjausiskarin säädön (n.16 naksua laidasta laitaan, tehtaan suositus = 10 naksua auki) säädän maksimiin niin, että nostan etupään moottorin alta tunkilla ilmaan (pyörä omalla huoltopukillaan takapää tukevasti maassa).  => on hyvä kokeilla ohjauslaakeri ja heilutella keveästi tangosta puolelta toiselle ("kellonheiluriliike") = miten ohjausiskari vastustaa.  Kun aloittaa "täysin kiinni" (kaikki 16 naksua kiinni), tuntuu selvä "pykälä" heilutellessa.  Kun löysäilee naksu kerrallaan, löytyy kohta jossa ei tunnu pykälää = 5 naksua auki omalla kohdalla (tehtaan suositus = "10 naksua auki").

Minulla siis radikaaleinta tuo "etupyörän paino" (+ tuulipintaa pois).  Lisää painopistettä eteen = rauhoittuu.  Nyt kun 120 => vauhdissa tökkää tankoa, muutaman kerran kyllä heilahtaa mutta ei jää vatkaamaan.  Edellinen pyörä oli Cali Stone ja siinä oli se (kulunut) kitkavaimennin.  Säätö ei vaikuttanut enää toimintaan.  Mutta koskaan ei woblannut millään katteella.  Siinä myös päädyin pienimpään mahdolliseen katteeseen aikanaan (kypärämelusyistä).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2021, 12:51:58 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Hoi!
California 2008 wobblasi joskus pari kertaa. Melkein tuli vetelät kun tapahtui moottoritien rampilla kiihdytyksessä ja kaarteessa.
Telmin ohjausiskarin kanssa perusteellisesti, mutta en siitä mitään vikaa / ongelmaa löytänyt.

Sitten tuli aika vaihtaa eturengas. Entinen oli rengasmiehen suosittelema; "Tällä menee hyvin kaarteessa!" Sama mies pisti taakse liian kevyen renkaan - kului ~6500km. Edelliset kestivät aina ~13´000.
Uusi eturengas oli paremmin tarkoitettu raskaaseen pyörään. Sen koommin ei ole woblannut.

En enää muista mitä renkaita, mutta opin oikeiden renkaiden merkityksen. Ja asiantuntevan rengasmestarin työn. 

masa1000

  • Viestejä: 13
Kiitos kommenteista, kuomat!

LSL:n ohjausiskari löysi ostajansa. Hän osaa geometriaa varmaan paremmin kuin minä. (Eri malli kohteena, lepo vaan!)

Samoin myin öljypohjan raamin miehelle, jolle V2 kelpaa sekä poikittain että pitkittäin. HD-miehelle hyviä kilsoja italiattaren satulassa.

Kiristelin pultit rungossa, arvioin ohjauslaakerin kurantiksi ja hemputtelin vielä takarengastakin eikä välyksiä tuntunut (sic!) olevan.

Katellaan.

Ehkä ylireagoin tai sitten täytyy ostatella sopivampaa elementtia vikuroivaa kulkinetta suitsimaan. Tai pidetään vauhdit sopivina?

Henko

  • Viestejä: 340
Ite oon ajanut Jackalilla nyt 30tkm, melkein joka kilsa ilman ohjausiskaria kun epäilin sen kuntoa, enkä oo kärsinyt woblauksesta yksin tai kaksin ajettaessa, sivulaukuilla tai ilman. Tosin hirveesti ei yli 120km/h oo tullu ajettua. On ollut aina alkuperäinen rengastus, mutta nyt on Metzelerin Roadtec takana. Eteenkin tulee kohta eri rengas kun ei kaupan hyllyllä ollut Laserteciä. Mutta sellainen ominaisuus tuossa on että jos päästät sopivilla kierroksilla ja vaihteella tangosta irti niin ohjaus lähtee heitteleen vasemmalta oikealle. En koskaan aja ilman käsiä mutta koemielessä tuli testattua, silleen kädet hollilla. Ohjausiskari saattaisi rauhoittaa tai vakauttaa menoa joissain liikenneympyröissä tms. mutta hidastaen samalla ohjausta. Tämmöistä muistan miettineeni kun sen irrotin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ohjausvaimennin LSL Alu l:290mm/Hub:70 / asennusohjeita kokeneemmat, pls!
« Vastaus #10 : Kesäkuu 26, 2021, 23:29:22 ip »
Rengaspaineetkin olivat ihan toleransseissa (etu 2,3 niin kuin ohjeissa sanotaan, taka hiukan vajaa pyydetystä 2,5:stä).

Minusta nuo rengaspaineet ovat aivan liian alhaiset, vaikka Guzzin ohjekirjassa muuta lukisi.
Noilla paineilla eturengas kuluu helposti epätasaisesti ja aiheuttaa sitten jonkin sortin woblausta.
Jos jollain rengasmallilla woblaa, kokeile seuraavaksi jotain toista.
Sitä alkuperäistä mekaanista kitkaohjausvaimenninta voi kokeilla elvyttää laittamalla varteen sitkeää vaseliinia.
Löysää ensin säädön täysin, vaseliinia "männänvarteen", edestakaisin heiluttelua, säätöä tiukemmalle ja katsoo mitä tapahtuu.
Sohc van Helmi.

MattiS

  • Viestejä: 110
Minä totesin pari kesää sitten Saksan autobahnilla, että en enää ikinä kokeile Vintagella, kuin kovaa se kulkee. Juuri, kun tulin rekan perän kohdalle, alkoi hirveä voblaus. Vintagen orkkis sivulaukut, givin muovinen takalaukku ja kanoottikassi poikittain selän takana. Garminiin jäi huippunopeudeksi 173 km/h. Koko elämä ei vilissyt silmissä, mutta sitä aukkoa, josta maailmaan 69 vuotta sitten tulin, toistin voblauksen tahdissa, kunnes se loppui. Takana Triumph Tigerillä ajanut kaveri sanoi seuraavalla levähdyksellä, että oli varsin karmeaa katsottavaa. Alkusyynä voblaukseen idiootin kuskin lisäksi oli todennäköisesti rekan aiheuttamat ilmapyörteet, loppumiseen tuo manaaminen varmaankin auttoi kovasti.