Taannoin kirjoitin vaihdevipstaakin ongelmista. Nyt olen syventynyt siihen perusteellisesti ja - mielestäni - tein tyytyväisennäköisen ratkaisun:
- Mittasin tarkasti välitysvipujen "geometrian". Senhän pitäisi kai olla joka kulmassa 90 ast. Tällöin mikään ei kampea vinoon.
- Vipu irti ura-akselista ja kas!!! Akselireiän keskiviivaan verrattuna toisen pään pallonivelen reikä olikin vino yläviistoon.
- Pallonivelen kuula oli liian lyhyt, eli siihen kiinnittyvä pystyakseli oli myös vinossa.
- Em. virheistä johtuen vaihdevälitys ei liikuttanut varsinaista vaihdevipstaakia ylös-alas, vaan ylä-alaviistoon. Tämä kalvoi vipstaakin reiän hitusen väljäksi. Vipu on jotain alumiinia yms.
Ratkaisun tein näin:
- Vipu ja välitys irti.
- Viilasin kiristyshahloa 1,5 mm auki,
- Kiristykseen uusi ruuvi väärinpäin siten, että kierteisiin (alapuolella) pultti ja yläpuolelle nylockmutteri.
- Pallonivelen tilalle 6mm rst-pultti, joka nylockilla kiinni vipuun.
- Pulttiin nivelvarsi (
https://www.laakerinetti.com/tsfl06-nivelpaa-sisakierre-vasen-teraspronssi-p-7759.html ) ja mutterit molemmin puolin - hitusen väljyyttä nivelelle.
- Säätöä yms. ja lopuksi kiristys ura-akseliin ns. riittävällä momentilla. Eli liki eläimelliseen arvoon.
Nyt näyttää pelittävän hyvin. Tarkistan toistaiseksi aina ennen lähtöä, onko vipu paikallaan ura-akselissa. Hieman tuon ulkonäkö on kuin Aunuksen Asentamosta, mutta kelpaa mulle. Ja kerrankin jotain halvalla...