Kirjoittaja Aihe: Vaihdevipstaaki  (Luettu 3458 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vaihdevipstaaki
« : Kesäkuu 10, 2021, 08:40:13 ap »
Taannoin kirjoitin vaihdevipstaakin ongelmista. Nyt olen syventynyt siihen perusteellisesti ja - mielestäni - tein tyytyväisennäköisen ratkaisun:
- Mittasin tarkasti välitysvipujen "geometrian". Senhän pitäisi kai olla joka kulmassa 90 ast. Tällöin mikään ei kampea vinoon.
- Vipu irti ura-akselista ja kas!!! Akselireiän keskiviivaan verrattuna toisen pään pallonivelen reikä olikin vino yläviistoon.
- Pallonivelen kuula oli liian lyhyt, eli siihen kiinnittyvä pystyakseli oli myös vinossa.
- Em. virheistä johtuen vaihdevälitys ei liikuttanut varsinaista vaihdevipstaakia ylös-alas, vaan ylä-alaviistoon. Tämä kalvoi vipstaakin reiän hitusen väljäksi. Vipu on jotain alumiinia yms.

Ratkaisun tein näin:
- Vipu ja välitys irti.
- Viilasin kiristyshahloa 1,5 mm auki,
- Kiristykseen uusi ruuvi väärinpäin siten, että kierteisiin (alapuolella) pultti ja yläpuolelle nylockmutteri.
- Pallonivelen tilalle 6mm rst-pultti, joka nylockilla kiinni vipuun.
- Pulttiin nivelvarsi ( https://www.laakerinetti.com/tsfl06-nivelpaa-sisakierre-vasen-teraspronssi-p-7759.html ) ja mutterit molemmin puolin - hitusen väljyyttä nivelelle.
- Säätöä yms. ja lopuksi kiristys ura-akseliin ns. riittävällä momentilla. Eli liki eläimelliseen arvoon.

Nyt näyttää pelittävän hyvin. Tarkistan toistaiseksi aina ennen lähtöä, onko vipu paikallaan ura-akselissa. Hieman tuon ulkonäkö on kuin Aunuksen Asentamosta, mutta kelpaa mulle. Ja kerrankin jotain halvalla...
 




KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2021, 14:08:19 ip »
Kuulostaa pätevältä ratkaisulta. Itse olen painiskellut saman asian kanssa, sitä kiristyspulttia on saanut ola tiukkaamassa varsin usein, eikä silti taho pysyä tiukalla. Vetäisin jopa reikäsahalla akkukotelon peltipohjaan ylimääräisen reiän, jotta saa siitä laitettua hylsyn jatkovarren kanssa hyvään työasentoon :-)
Pitänee tutkia, onko vivustossa sama mittavirhe mullakin - ja mahdollisesti kopioida tuo esittämäsi korjaustapa.

Kiitokset!

KL

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #2 : Kesäkuu 10, 2021, 14:49:13 ip »
Centaurossani on tuon tyyppiset nivelet joka paikassa alkuperäisten nivelten sijaan. Kaasuvivustossa, vaihdevivustossa sekä jalkajarrussa. Nimitys ulkomaaksi lienee Uniball. https://4.bp.blogspot.com/-YxOXkuMhLn4/WPthyvMQ9UI/AAAAAAAAQtA/BvbLrCpn3gw11tAMGcS95kj4yRX-7qLAQCLcB/s1600/Centauro_vaihdevivusto.JPG
Kuluvathan ne nuokin mutta hyvin hitaasti enkä ole ollenkaan varma pitäisikö niitä ihmeemmin edes voidella. Voitelu kun kerää likaa ja lika kuluttaa.

Kyllä alkuperäisen mukaisilla, vaikka Biltemasta hankituilla, nivelillä pärjää. Vaativat vain hieman enemmän huomiota kuin Uniball-nivelet.
http://www.motomatti.fi/2014/01/california-kolmonen-vaihdevivun-valykset.html
https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruuvit-ja-kiinnitystarvikkeet/erikoisruuvit/kulmanivel-2000020137

1100 Californioissa ja varsinkin sen edeltäjissä välystä muodostavat myös itse käyttövipujen laakeroinit. Esimerkiksi vaihdevivun laakeri kuluu nopeasti vinoon ja vaihdevipu kääntyy vinosti kohti astinlautaa eikä liikerata kohta riitäkään kunnolliseen vaihtotoimeen jota ongelmaa vivuston kuluneet nivelet korostavat. Vaihteisto ei tykkää kun vaihdetta ei voikaan saattaa pohjaan asti eli sen kytkeytyminen ei ole täydellistä. Syntyy ns. "välivapaita" ja sen seurauksena vaihteiston magneettipropulla on metallijauheinen huntu ympärillään.

Jos jokin vipu, kahva tai poljin heiluu tyhjää liikettä muutamaan milliä enempää niin liikesuunassaan että muissa suunnissa on tapahtunut kulumaa joka alkuun päästyään pahenee nopeasti.

Kulumista voi ehkäistä varsin helposti, varsinkin kahvoissa, ottamalla kahvat irti, puhdistamalla osat ja niiden kiinnityspaikat ja asentamalla voiteen kanssa osat paikoilleen. (Ohuesti, ns. vesivaseliinia.) Voiteen määrää ei kannata liioitella sillä liika kerää vain pölyä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2021, 15:56:34 ip »
>> Jos jokin vipu, kahva tai poljin heiluu tyhjää liikettä muutamaan milliä enempää ... <<
Mielestäni vaihdepoljin on koko ikänsä ollut kovin väljä. Heiluu vähän holtittomasti. Enpä ole kiinittänytkään riittävästi huomiota tuohon polkimen välykseen. Pitänee ryhtyä kohta... Samalla kaiketi uusin ne loputkin kuulanivelet.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2021, 22:37:31 ip »
On ilo ajaa kahvoilla, polkimilla ja muilla vipstaakeilla kun niiden liikeradat ovat jämptit ja voidellut. Ei tarvitse arpoa vaihteita eikä ole tyhjiä liikkeitä. Paitsi että jarruvivussa ja -polkimessa pitää olla "tekninen välys".
Kerrottakoon kuitenkin se että viisivaihteisessa vaihdevivussa on liikevälystä vaikka kuinka säätäisi mutta se johtuu vaihteiston vaihderummun mekanismin ominaisuuksista. Osa kuusivaihteisista ovat hyvinkin täsmällisiä ja keveitä käyttää.

TimoEv:lle: ensimmäinen juttu on laittaa vaihdevivun laakeri kuntoon. Akselina toimii alarunkoputkeen hitsattu lyhyt tappi ja polkimessa on sen mukana kiertyvä pronssiholkki. Polkimen voimalinja ei ole laakerin keskilinjalla optimaalisesti vaan on noin viisi senttiä vasemmalla. Tämä poikkeama kuluttaa vinoon sekä akselia että polkimen laakeria. Tuolla yllä taisi olla aiemmin laittamani kuva jossa laakeroin liiman kanssa epämuotoisesti kuluneen akselin holkittamalla sen ja poljin kiertyy akselin ympäri joten laakeroitua pinta-alaa on huomattavasti enemmän. Kuluu hitaammin ja on tukevampi. Samalla voi laittaa vaikka rasvanipan.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2021, 08:21:23 ap »
Katsoin kuvat bolgijutusta. Ihan asiaa, vaikka vivusto ei vastaakaan kaikilta osin Calin mekanismia. Huomion kiinnitti se vaihdevivun kuva; Siinä selkeästi näkyy minunkin mainitsema kuulanivelpään reiän "aksiaalinen vinous". Eli se, mitä epäilin valmistus- tai kulumaviaksi, onkin ominaisuus! Vähän ihmetyttää miksi...

Muuten Matin selvitys ja ohjeet ovat hyvät. Ainoa itseäni koskeva huono juttu on sorvin, porakoneen ja verstaan puute mainitun korjaustoimen telemiseen. On tosin tuolla p-paikalla tilaa... Pahus...

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2021, 11:47:52 ap »
Eläkeläisenä pitää olla jotain tekemistä joten olen vuokrannut pienen verstastilan naapurikaupungista. Se ei liene muillekaan mahdotonta.

Jos haluaa huomattavasti edukkaammin saada tee-se-itse-tilan käytettäväksi työkaluineen niin jäsenyys johonkin paikalliseen mp- tai mc-kerhoon voi tämän tarpeen ratkaista edullisesti. Tietenkin pitää ottaa selvää ennalta millainen kerho on kyseessä aatemaailmaltaan ettei tule ristivetoa oman ajatusmaailmansa suhteen. Useimmat mp- ja mc-kerhot ovat varsin tavanomaisia ja keskittyvät useimmiten matkailuun. Yleensä kerhoilla on toimitila jossa on myös jonkin tason verstas.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #7 : Kesäkuu 13, 2021, 16:00:01 ip »
Matti kun on tietäjä, niin häneltä on kysyttävää:
Laakerilukitetta ura-akselin ja vaihdevipstaakin väliin? Tyyppiä  Erikoisvahva? Pintojen pitää vissiin olla ihan puhtaat rasvasta yms.
Varaosakuvan mukaan polkimessa on M8 -pultti. Mikä on sen puslan koko? 8X12x12?
Löysin noita puslia sekä varaosana, että laakerikaupoista. Varaosakuvassa ei ole mittoja.

Eikä tarvi sitten elää kuin kissa... Kun nahdään...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #8 : Kesäkuu 13, 2021, 21:34:03 ip »
Siis jos kyseessä on se pusla, jonka ympärillä poljin keikkuu, niin sen koko on ulkomuistista 16x16 ja sisältä jotain 14. On itse asiassa juuri tallissa levällään, mutta itse en ole kotona ennen tiistaita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #9 : Kesäkuu 14, 2021, 00:09:40 ap »
Jos ei ole kotona tai kuin minä pikku päissään niin exsakti vastaus taitaa hieman viipyä.
Olipas taas kiva Kerholla rupatella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #10 : Kesäkuu 17, 2021, 11:17:45 ap »
Vaihdepolkimen laakeri on kooltaan 18mm ulkohalkaisija, 16mm sisähalkaisija ja pituutta 20mm. Jos akseli on kulunut liiaksi, käy oikealta puolelta jalkatapin kannake sen tilalle. Tämä siis ainakin jalkatapillisissa versioissa. Vaihdepoljin lienee sama molemmissa.
Omassa toimi vuosia laakeriliikkeestä haettu kuivalaakeri.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #11 : Kesäkuu 17, 2021, 20:01:24 ip »
Kiitos mitoista. Ja kioittämään laakerikauppaan...

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaihdevipstaaki
« Vastaus #12 : Kesäkuu 23, 2021, 16:04:03 ip »
Päivitystä vipstaakivaivaan.
Paikkahan on jotensakin vaikea. Varmistin kiinnityksen ura-akseliin: Teippasin hammasharjan puukeppiin. Irroitin vipstaakin ja pruuttasin Brake Cleaner -sprayta akselin suuntaan ja harjasin sen ihan puhtaaksi. Lientä meni runsaasti. Annoin kuivua pitkään. Sitten pitkällä lusikalla laakerilukitetta akselin - vähän liikaa ja vipstaakin uriin. Asennus, säätö ja kiristys em. eläinmomenttiin.
Annoin kuivua vuorokauden, jonka jälkeen säädin polkimen liikkeen ja tarkistin toiminnan.

Saas nähdä tuottiko uurastus tulosta...