Kirjoittaja Aihe: Menikö eku?  (Luettu 12539 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #30 : Heinäkuu 28, 2021, 22:42:16 ip »
Laitoin jo aiemmin osoitteen josta mallimerkinnällä ja vielä tarkemmin määrittelemällä ECUn malliversion mukaan saa selkeän kytkentäkaavion.
Luin rivien välistä että ei ollutkaan kyse ilmeisesti 15M-järjestelmästä vaan vanhemmasta P8-ruiskusta. Onko näin?
https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1100/1100EV_P8_1997.gif

Jos näin on niin pumpun rele on 27. Rele 44 on ECUn ja suuttimien rele. Muita releitä ruiskutuksen virtapiirissä ei ole. Molemmat vaikuttaisivat kytkentäreleiltä. Releiden kuvien mukaan ylimmät johtimet ovat relettä käyttäviä johtimia ja alemmat kaksi nastaa, joista vasemmanpuoleiset ovat haarottuneita, käyttävät ruiskua ja suuttimia. Rele 44 ohjaa relettä 27.

Jos releestä, joka on oikeaa mallia, katkaisee liittimen niin jostain puuttuu jokin toiminto tai jossain on virheellinen kytkentä tai oikosulku.. Johdin, kuulemma harmaa, mutta kuva ei kerro sitä vaan se pitää päätellä sen mukaan mihin harmaa johdin päätyy tai haarottuu jonkin muun johtimen kanssa. Kytkentäkaavion viivaa seuraamalla saa selville mitä asiaa ko. johdin hoitelee.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #31 : Heinäkuu 29, 2021, 08:51:34 ap »

Oikeassa olet että Ecu oli P8  eli linkissä gif  1100EV P8 1997 on varmaan oikea sähkökaavio ?
Harmaa johto mitattiin ja siihen liittyvässä avattavassa liittimessä ( tankin etupuoli ) oli ohmi mittauksella useita "pinnejä" siihen yhteydessä

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #32 : Heinäkuu 30, 2021, 00:51:05 ap »
Kuva1  relekiskosta ja sen kohdalla sen rele  ja  kuva 2 rele joka pelaa katkaistuamme siitä yhden liittimen

Mielenkiintoista, onko tuo todella polttoainepumpun rele? Positio 27 viimeisimmässä kaaviossa? Jos on, kaavion mukaan rele on tyypiltään väärä.
Ja olette nyt katkaisseet siitä toisen vetokäämin navoista. Tosin sillä varauksella etten löytänyt napojen järjestyksestä kuvaa nimenomaan Weherlen releelle 29 201 075 A Napojen järjestys ja kytkentä releelle 29 201 075 liitekuvassa, ilman A-kirjainta.
Tällaisella kytkennällä oleva rele pitäisi kaavion mukaan löytyä starttimoottorin sekä ajovalojen toiminnasta.
Jos sellainen nyt on polttoainepumpun releenä, pyörän ei pitäisikään käynnistyä. Kaavion mukaan polttoainepumpun ja ECU:n releet ovat kaksinapaista tyyppiä, niissä on kaksi 87-napaa.
Kaaviossa on kylläkin mielestäni jotain virheitä mm. startin releen kytkennässä, korjatkaa jos olette erimieltä.
Sohc van Helmi.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #33 : Heinäkuu 30, 2021, 11:30:05 ap »

Olin porukassa mukana ja tuo rele on startin rele. Siitä katkaistiin yksi kytkentä(harmaa johdin) ja pyörä lähti käyntiin ja kävi normaalisti. Kaaviosta ei oikein saa selvää, minne osa ko. releen johdoista menevät, koska ainakin minulla olevan kaavion mukaan kaavion numero 29:llä on merkitty releitä ja sulakkeitakin, mutta ei kerrota siis mitä releitä ne ovat. Ehkä on vain parempi koettaa etsiä johtoja seuraamalla paikan päällä.
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #34 : Heinäkuu 30, 2021, 14:14:52 ip »
Puuttumatta kytkentäkaavioon vaan siihen että ottamalla harmaan johdon käytöstä pois onko toimenpiteen jälkeen havaittu jonkin toiminnon puuttuvan?

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #35 : Heinäkuu 30, 2021, 19:04:20 ip »
Kyllä kaikki toiminnat kunnossa.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #36 : Heinäkuu 30, 2021, 19:09:41 ip »
Pekan kuvan releen napa 1 ( 86 ) karkaistiin. S&D luettelossa kaupataan vain yhtä tyyppiä releitä koko kiskoon. Eli rele on kiskossa oikealta kolmas  jossa on päällä irtonainen mallina. Tarkasti katsoen siinä kohdalla on se tummanharmaa johto näkyvillä.
Mitään havaittua toimintojen vajavaisuutta ei havaittu releen navan katkaisun jälkeen...ihme kyllä :D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #37 : Heinäkuu 30, 2021, 20:16:22 ip »
Kaikki releet voivat toki olla samanlaisia, siitä huolimatta mitä kaavioon on piirretty. Silloin vain todellinen kytkentä ei voi olla kaavion mukainen, ei ainakaan tuon viimeisimpänä esillä olevan kaavion mukainen. Pitäisi löytää se oikea kaavio, pahimmoillaan sitä ei ole olemassakaan.
Aika erikoinen on tilanne jos nyt startin releestä on katkaistu ohjausvirtanapa ja pyörä siitä huolimatta starttaa normaalisti?
Tulee mieleen, jos nyt ollaan oikeassa releessä, jossain johtosarjan kätköissä on klimppi yhteen sulaneita johtoja.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #38 : Heinäkuu 30, 2021, 21:11:47 ip »
Tähän hätään en äkisti kahden konjakin välillä löytänyt parempaa vertailukohtaa kuin saman aikakauden Quota 1000 kytkentäkaavion. Siinä on myös näkyvissä ECUn johdotus väreissä.
https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1000/Quota1000_1991.gif

Tämä sillä ajatuksella että jos edellisessä kytkentäkaaviossa on virheitä voi sitä verrata tähän.

Mutta ei olisi eka kerta kun kesken mallisarjan komponentit ja kytkennät vaihtuvat kuten olen havainnut. Myös osavaihtoja tapahtui mutta se ei välttämättä näkynyt edes korjaamokirjassa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #39 : Heinäkuu 31, 2021, 17:13:15 ip »
No nyt on maisteltu tälläkin, Skottilaista ja tämä meidän seikkailukertomus alkoi vähitellen tuntua jopa mätäkuun jutulta...
Jos starttimoottorin releestä on katkaistu ohjausvirtanapa, ei oikein millään, tästä maailmasta olevalla, keinolla ole mahdollista että, starttaaminen onnistuisi napista.
Relepalkin kuvassa, sen irtonaisen releen kohdalla olevassa relekannassa, on valkoisia/vaaleita johtoja. Liitteen kaavion mukaan valkoista väriä olevia johtoja on sivutuen käynnistyksen eston releessä(41). Sinisillä johdoilla varustettu startin rele(35) on palkin oikeassa reunassa. Siinä välissä on töötin rele(40) ja se vasemman puoleinen tuossa ryhmässä on punaisia ja valkoisia johtoja käyttävä valorele (42). Äärimmäisenä vasemmalla näkyy toinen moottorinohjauksen releistä. Kaavion mukaan moottorinohjauksen releet ovat eri tyyppisiä kuin muut. Pitääkö kaavio tässä kohtaa paikkansa on sitten eri juttu.
Jos startin releestä katkaisee ohjausvirtanavan, on napista starttaus käytännössä mahdotonta. Jos ohjausvirtanavan katkaisee sivutuen releestä, sillä voi olla isosti positiivinen vaikutus käyntiinlähtöön. Ja moneen muuhun.
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #40 : Heinäkuu 31, 2021, 17:56:49 ip »
Jos innostuu oikein tosissaan tutkimaan mistä sähkö kulkee niin oheisen kuvan
mukainen releen välikanta on hyödyllinen. Liittimen naaraspuolta saa sieltä mistä
releitäkin, mutta koiraspuolta ei niinkään. Voi tehdä itse poistamalla releen
sisuskalut ja juottamalla niiden sijaan johtimet.
Toisessa kuvassa on kahta sorttia mittauspiikkiä. Niillä voi mitata jännitteen
eristeen läpi purkamatta kytkentää.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #41 : Heinäkuu 31, 2021, 22:08:39 ip »
Toisessa kuvassa on kahta sorttia mittauspiikkiä. Niillä voi mitata jännitteen
eristeen läpi purkamatta kytkentää.
Näitä "piikittelijöitä" kiroan joka talvi kun kaivan lumi-suolasohjoisesta johtosarjasta, eristeen sisältä poikki syöpyneitä johtoja.
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #42 : Elokuu 01, 2021, 07:28:10 ap »
Mittauspiikin käyttö tosiaan vaatii vähän harkintaa. Kutistussukkaakaan ei oikein
voi käyttää suojana, koska sitten johto kuitenkin pitäisi irroittaa tai katkaista.
Ehkä paikkamaalia voisi käyttää. Täytyy myöntää, että en ole koskaan suojannut
mitään.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #43 : Elokuu 01, 2021, 14:26:45 ip »
Kyllä johtimissa aina on pää. Ei pitäisi olla mitään tarvetta rikkoa johtimen eristettä. Jos on ihan välttämätöntä niin rikaman korjaamiseen voi käyttää pikaliimaa. Neulanreiästä tursutetaan sisään ja annetaan kovettua sinne.

Työkalupussissa mukana kulkevaksi olen tehnyt useitakin jännitteenkoettimia. Useita siksi kun niitä helposti "jää" tuttaville. Koettimelle, kuten yleismittarin mittapäällekin, on tärkeää, että koetuskärki on kovaa metallia ja hyvin terävä, silloin se ei lipsu ja aiheuta kalliita vahinkoja. Samasta syystä kärjen pitää olla hyvin eristetty niin, että vain pari milliä on näkyvissä ja kärjen on oltava aika pitkä, jotta se ylettyy ahtaaseenkin rakoon vaikka releen nastojen väliin. Silloin se ei kosketa luvattomiin kohtiin ja aiheuta oikosulkuja.

Koetinkynä, jännitteenkoetein, on yksinkertaisuudessaan varma ja helppo työkalu, eikä sen tulos jätä arvailun varaa, sähkö tulee/ei tule. Niitä saa kaupastakin useaa tyyppiä, mutta kaikissa on tuo sama vika: kärki on tylsä ja pehmeä ja paksu ja kömpelö ja aiheuttaa helposti vahinkoa. Ovat myös kalliita ja usein aivan liian hienoja, ja niitä parempi on yleismittari, joka ei ole oikeastaan niitä isompi.

Kuvan koettimen tein itse vuosia sitten ja se on palvellut hienosti. Tarveaineet: Entinen kuulakärkikynän runko, mielellään pituudeltaan työkalupussukkaan mahtuva. Superkirkas LED, mielellään iso ja punainen ja kirkas siksi, että näkyy täydessä päivänvalossakin. Ledin suojavastus n. 500 ohm, jolloin ledin virta on 20 mA vajaallakin akulla ja 25 mA moottorin käydessä, jonka led kyllä kestää. Iso parsinneula, kovaa terästä ja terävä, Pätkä liimatuppi kutistesukkaa neulan suojaksi. Pätkä taipuisaa johdinta miinusjohtimeksi. Pieni hauenleuka tai vastaava maa tai miinus liittimeksi.

Mielikuvitusta käyttäen sijoitetaan LED kynänvarteen haluttuun kohtaan, kun siihen on ensin tinattu suojavastus ja miinusjohdin. Miinusjohdin tulee ledin katodille, joka on se, jonka puolelta on muovikapseliin tehty tasainen "puolikuu" kohta. Johtimeen on hyvä järjestää vedonpoisto, paremman puutteessa solmu ja liima. Johtimet ja kytkennät kynän sisällä suojataan kutistesukalla. Miinusjohtimeen kytketään pieni hauenleuka, vast. Vastus on sopiva standardimalli ½ W 470 ohm (keltainen, violetti, ruskea) ja se tinataan ledin anodille, siis siihen johtimeen, jossa ei ole sitä viistettä. Vastus tulee sarjaan, joten sen toinen pää tinataan neulan "silmäpäähän". Kun neulaa kuumentaa vaikka sytkärinliekillä silmäpäästä heikkoon hehkuun ja antaa jäähtyä hiljaa, se pehmenee ja tina tarttuu siihen, varsinkin kun hiukan karhentaa. Käy siihen myös puristusliitos, kunhan teräs on pehmennetty. Neula liimataan paksulla "reaktioliimalla" kynän kärjeksi ja jätetään kaikki liikenevä pituus ulkopuolelle. Neula sujataan kuteistemuovisukalla, jossa on liima sisällä. Vain aivan terävin kärki jätetään näkyviin. Jos on valinnavaraa sukan värissä niin vaalea on hyvä kun se näkyy lampun valossa ahtaassakin kolossa. (Lopuksi ryypätään viinipullo tyjäksi ja korkista tehdään kynälle neulan tuppi.)

Toisessa kuvassa näkyy myös yleismittarin mittapää, joka kannattaa ostaa hyvästä liikkeestä samalla kun mittarikin, samoin hyvät mittajohtimet. Halpa mittari on yleensä varustettu täysin kelvottomilla mittajohdoilla. Hyvät johdot ja mittapuikko ja pari kunnon hauenleukaa maksavat saman kuin mittarikin, mutta ne jäävät käyttökuntoon vielä seuraavallekin mittarille. Mittarille ja varusteille kannattaa trokata jostain pehmustettu pussi. Perhokalastajien kaupasta löysin hyvän.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #44 : Elokuu 01, 2021, 14:52:56 ip »
Releen välikannasta olen kuulevinani hiljaista hyväksyvää hyminää. Kritisoin itseäni: Releen
käämin rinnalla voisi olla valo, esimerkiksi hehkulamppu. Jos laittaa ledin, pitää laittaa kaksi
eri suuntiin tai huolehtia muuten, ettei ledin vastakkaissuuntainen jännite kasva liian suureksi.