Kirjoittaja Aihe: MG 1400 _ Can code error  (Luettu 6738 kertaa)

Tevil

  • Viestejä: 34
MG 1400 _ Can code error
« : Toukokuu 27, 2021, 12:30:00 ip »
Mistähän pain tähän ongelmaani lähtisin hakemaan ratkaisua? 1400 Californialla piti matkaan lähteä, mutta ei käynnistynyt. Punaisen kolmion mittariin sytytti ja SERVICE tarjosi. Aikani kun uudelleen yritin sain näyttöön koodin CAN CODE ERROR.  Samoin käynnistysyrityksen jälkeen koneesta kuuluu jatkuva naputus. Ääni viittaisi startin solenoidin naputukseen - en ole varma. 

Onko jotain tehtävissä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2021, 13:25:16 ip »
Ihan ensimmäisenä hommana laittaa akkuun virtaa ja jos ei ota vastaan niin kunnossa oleva akku tilalle. Toki napakengät ja sen sellaiset liitokset voi käydä läpi. Vähäisempienkin asioiden vuoksi on jääty tien päälle.
Kunka vanha akku on?

Vajaa akku joka vielä tasapainoilee siinä että käynnistyykö vaiko eikö kehittää liudan vikailmoituksia joista osa voi olla sellaisia että pyörä menee vikasietotilaan. Voi ajaa hiljaa mutta kaasuun reagointi huonoa. Vikailmoituksia siis tulee kohteista jotka eivät ole rikki vaan kärsivät erityisesti sähkön puutteesta ja siksi niistä tulee ilmoituksia.

Sähkön puutteessa johtuvat ilmoitukset saa pois kun laittaa akun kuntoon tai uuden akun ja kuittaa vikalogien hälytykset pois esim. GuzziDiagilla omatoimisesti tai merkkihuollon PADS:illa. Tulee itse tehtynä melkoisesti halvemmaksi kuin kuljettaa pyörä huoltoon. Vaikka tarvitseekin tietokoneen, ko. ohjelmiston ja välikaapelit. https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0

Kokemuksesta tiedän että 5AM ja 7SM -moottorinohjaukset ja ajonhallintajärjestelmät ovat varsin herkkiä pienillekin muutoksille virransaannissa. Tonninelisatasissa on 7SM.

Jos uusi akku tms. ja vikalogien nollaus ei auta niin tulkitaan asiaa lisää.

Mikäli päädyt tai joudut hankkimaan uuden akun niin ilmaisena vinkkinä esitän että varaa sen verran aikaa akkukaupoille että uusi akkusi hapotetaan nähdessäsi. Useimmissa marketeissa akut on hapotettu joskus ajat sitten eivät ole edes täyteen ladattuja vaan ovat jo osaksi "kuoleentuneet". Kannattaa siis mennä varsinaiseen akkukauppaan. Akuille annetaan yleensä puolen vuoden tai korkeintaan vuoden takuu laatuakuille. Takuu alkaa kulua hapotuksen jälkeen. Hapotuksen jälkeen akku pitää ennen käyttöönottoa ladata täyteen ylläpitolaturilla. Näin varmistaa akun maksimikapasiteetin käyttöönoton. Hapotuksen jälkeen akun kapasiteetti on noin kaksi kolmaosaa täydestä varauksesta. http://www.motomatti.fi/2021/03/uusia-akkuja.html

1400 California kuluttaa sähköä kaiken aikaa ajoi tai ei. Virta-avaimen irrotus virtalukosta ei katkaise virran kulutusta. Pyörällä on vitaalisia komponettejä jotka kuluttavat sähköä hieman. Omistajan käsikirjassa mainitaan että mikäli pyörällä ei ajeta pariin viikkoon on akkukaapeleistä toinen irrotettava. Vaihtoehtona käyttää kotitallissa ylläpitolaturia. Toimenpiteellä on sekä hyviä että huonoja seurauksia: hyvänä asiana akku säilyttää latauksensa paremmin irrotettuna pyörän virtapiiristä. Haittana se että ajotietokoneen tiedot ja henkilökohtaiset asetukset menetetään. Tulee kerrattua ajotietokoneen toimintoja kerran - pari vuoteen.

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2021, 18:04:11 ip »
Kiitos hyvästä neuvosta. Latasin akun ja kytkin GuzziDiagiin.  Poistin vikakoodit, mutta kolme jäi.

P0611: Kelpaamaton signaali
P0165: Kelpaamaton signaali
P0185: Kelpaamaton signaali

Nyt ei kone edelleenkään  käynnisty, mutta punainen kolmio ei enää ilmesty, eikä muutakaan varoitusta pyörän näyttöön tule.
Kokeilin kumpaakin avainta ja kumpaakin "avainnäppäintä" ja aina sama tulos.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #3 : Toukokuu 27, 2021, 20:38:26 ip »
Otitko talteen vikakoodit jotka poistit? Niitä tässä tarvittaisiin.
Oletko jo katsonut vikakoodien sanalliset selitteet?

Katsoin alustavasti:
P0611: Kelpaamaton signaali/Tallennetut tiedot/Datamuisti täynnä/Saved data file (for safety)

P0165: Kelpaamaton signaali/Front throttle first self-learning NOT performed
Voi olla vain kalibroinnin tarvetta. Tai sitten on liitinongelma.

P0185: Kelpaamaton signaali
Viimeistä vikakoodia en tähän hätään löytänyt mutta veikkaan vahvasti että liittyy kaasunasentopotentiometreihin.

Teitkö jo kaasunasentopotentiometrien kalibroinnin? Se on kaksivaiheinen toimenpide eikä ota paljoa aikaa.

Itselläni on niin vanha malli että siinä on kaksi eri suuntiin pyörivää kaasukahvan kaksoisasentopotentiometriä. Niissä oli kosketushäiriöitä liittimissä. Ei ole enää: http://www.motomatti.fi/2021/04/california-1400-gts-kaasunasentopotenti.html

Tämä OBD-koodisysteemi  on Guzzilla  ihan omansa eikä noudata "virallisia" koodeja. Eli autopuolen koodit johdattaisivat harhaan.

Toinen harhaanjohtava ja monelle kuluja aiheuttanut asia on OBD-järjestelmä itsessään. Se kyllä löytää rakenteellisia häiriöitä ja vikoja varsin tehokkaasti mutta jos se itse vikaantuu niin helposti tulee ajatelleeksi että jossain vikailmoituksen mukaisessa komponentissa on vikaa. Välttämättä ei niin olekaan vaan vikaa onkin itse OBD:ssä. Se kannattaa aina ensin eliminoida. Vika voi poistua jo sillä.

Kun OBD-järjestelmä ei "tavoita" jotain komponenttiä tai toimintoa se ilmoittaa kuitenkin komponentin tai toiminnon vikaantuneeksi. Kaksi kertaa on käynyt itsellä näin. Vika oli järjestelmässä, ei itse pyörän komponenteissa ja toiminnoissa joita se herjasi. Siksi noita vikailmoituksia tulee usein aika läjä kun on vain yksi vika tai järjestelmässä itsessään on vikaa. Kuten toimimaton anturi tai hapettunut liitin. Toisinaan tarvitaan ajattelua ennen kuin purkaa mitään tarpeettomasti. Enimmäkseen on ollut hauskaa kun saa ajatella hieman kierosti.

Pitää myös muistaa että vika tai häiriö ei poistu sillä että vikalogi tyhjennetään. Voi auttaa hetkeksi mutta vika kyllä löytyy uudelleen ja vikavalo jälleen tillittää silmään iloisen punaisena. Että siitä ei isompaa huolta tarvitse nähdä.

Asioihin tulee parannusta GuzziDiagin seuraavassa V0.60 päivitetyssä versiossa. Julkaisupäivää en vielä tiedä. Se on nyt käännetty suomeksi ja sisältää runsaasti lisää vikamahdollisuuksia. Siis vianetsintä helpottuu.

PS. Tankki irtoaa vaikka sivupaneleita ei irrotakaan. Mutta hieman ahtaasti. Tankin korkin ympärillä oleva pelti irrotetaan vetämällä taapäin, yksi huohotusletku ja bensamittarin kaksi johdinta sekä etupuolella olevat muoviset panelit. Tankin alla on liittimiä bensalle joka aukeaa kun paineet on poissa sekä huohotusletku ja jotain muutakin. Kaveri on hyvä olla apuna. Itse käytin "kaverina" reilun kymmenen sentin laudanpätkää. Oli tottelevainen eikä juonut oluitani.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2021, 14:53:26 ip kirjoittanut motomatti »

kutsikeke

  • Viestejä: 7
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2021, 17:30:22 ip »
1400 ja KOODI Mulla teki ko. tempun Guzzi tossa syksyllä (ostin Guzzin) kun tulin ajelulta niin räpläsin ajotietokonetta ja ties mitä,niin pyörä ei tartannu ollenkaan.En tiedä tänäpaivänäkään mitä tein, mutta sit alko mietintä ja kysely. en muista sonoko kaverit vai ihan ite.Kaivoin Guzzin kaikki paperit muovipussista esille ja löysin siltä noin luottokortin kokoisen punaisen muovi kortin jossa oli KOODI 35429 (voi olla jokaisella oma?) näppäilin koodin ja Guzzi "heräsi" taitaa olla se viimeinen pelastaja.
Toinen asia osaisko joku sanoa kun työkalu on näytössä ja keltanen kolmio.ei lähde pois kuittaamalla?
Käytin tässä keväällä paikallisessa MP-liikeessä Lahdessa ja kaveri (on pätevästä päästä) kuittaili ja teki mitä lie muutakin mutta ainakun laitto pyörän käyntiin niin työkalu tuli takaisi.
Se veikkasi että voi olla ihan pyörä oman tietokoneen juttuja,mene ja tiedä eihä noi kuitenkaan ole tietääkseni paljon näitä 1400 käsitelly. Minä itse heitin pyyhkeen kehään ja työkalut ja kolmiot möllöttää näytössä eli olkoon ei toi ainakaan vielä ole ajoon vaikuttanut .
Se vielä,kattelin noita katkaisijoita eli jarru ja kytkin enkä oiken löytäny mitään poikkeavaa. ps.Mitä sanoo MOTOMATTI

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #5 : Toukokuu 30, 2021, 15:47:47 ip »
"Huoltoavaimella" on poistokoodinsa vaan en sitä tarvinnut enkä muista mikä se on.
Merkkivalot ovat sitä varten että kuljettaja tietäisi että aiheesta pitäisi tehdä vikakoodin kertoman mukaisia toimenpiteitä. Kuten tuolla edellä jo mainitsin niin vikakoodien poistaminen ei poista vikaa. Toki pyörä voi generoida itsekin vikakoodeja varsinkin jos akku on huono tai on liitinvikoja.

Eikös tuo keltainen kolmio vilku ABS-valon kanssa samaa tahtia kun virta on laitettu päälle mutta ei ajettu? Ajoon lähtiessä, joka kerta, ABS kalibroituu automaattisesti ja tallentaa silloin renkaiden kehämitat. ABS-valo sammuu silloin ja niin pitäisi sen vieressä olevan kolmionkin sammua. Varsinaista vikaantumista ilmentää punainen vikavalokolmio oikeassa reunassa. Jos se syttyy ennen ajoon lähtöä tai ajaessa niin moottorinohjaus on mennyt vikasietotilaan. Sen huomaa myös ajaessa kun ei ole kuin muutama hevosvoima käytössä. Englanniksi "Limb home"-toiminto.

Jos oikein ymmärsin niin ABS-valo sammuu ajoon lähtiessä mutta vikavalo jää palamaan? Vikaa ei välttämättä ole ABS-toiminnoissa mutta kokeilisin ainakin että toimiiko ABS kun kovasti jarrutetaan. Hidastuminen, esim. soratiellä, on silloin nykivää. Jos näin käy niin vika tuskinn on ABS:n suunnassa vaan jossakin muualla. Oletko lukenut tai luetuttanut mahdolliset vikailmoitukset? Entä onko huollossa asennettu tehtaan viimeisimmät päivitykset?

Kyseinen keltainen kolmiovaroitusvalo kertoo että jompi kumpi renkaista tyhjenee. Mutta jos tyhjeneminen on hidasta ja välillä pyörä sammutetaan ja lähdetään uudelleen liikkeelle renkaiden kehäpituudet mitataan uudelleen ja jos tyhjeneminen jatkuu edelleen niin kolmiovalo syttyy uudelleen. Minulla on näin käynyt kerran kun renkaaseen painui lattaraudan pätkä ja rengas hiljalleen tyhjeni.
http://www.motomatti.fi/2016/05/rengasrikko.html

Joten tuon valon palaminen koko ajan on epänormaalia tai sitten se kertoo että ABS-signaali pyöristä keskusyksikköön ei kulje tai signaali on epävakaa. Ehkäpä tätä asiaa pitää tutkia. Ensin avaisin ko. kytkentäpiirin liittimet, katsoisin ovatko ABS-anturit puhtaat ja niiden etäisyys kehästä ohjeistuksen mukainen. Joskus anturit saattavat kerätä rautapölyä joka tarttuu anturin lievästi magneettiseen lukupäähän. Syntyy metallinen "häntä" joka sekoittaa analogista informaatiota.

Mikrokytkimet kahvoissa ja muualla kertovat ECUlle toimintojen tilan. Onko kahva vedettynä vaiko ei. Esimerkiksi. Tuo kytkinkahvan asentokytkin vikaantui siten että ECU ei tunnistanut kytkinkahvan pohjaan vetoa. Käytännössä kytkinkahvan liikuttaminen ei pudottaisi silloin vakionopeussäädintä pois päältä. Silti on vielä pari - kolme muuta asentokytkintä tai ilmaisinta jotka toimivat normaalisti kuten etu- ja takajarrussa sekä vaihteen asento. Periaatteessa olisin voinut vetää kytkinkahvasta eikä vakionopeus menisi päältä pois. Vaihtamista vakionopeudella ajon aikana en kokeillut vaikka mikrokytkimen vikaantuminen sen olisi sallinut. Jarrupolkimen asentokytkimen purin pois ja korvasin sen painekytkimellä ja vaihtoreleellä. Ei liikkuvia osia eikä hapettuneita liitoksia. http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen.html

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #6 : Kesäkuu 17, 2021, 10:02:04 ap »
Päivitys tuohon varsinaiseen Cancode error vikaan.

Oli todella niin, että akku ei pitänyt latausta. Vaihdoin sen. En enää koskaan osta "halpa-akkua". Kesti 1,5 vuotta.
Ongelma ei kuitenkaan ratkennut vaan jouduin viemään pyörän huoltoon. Totesivat, että vika oli myös tappokytkimessä. Uuden paketin hinta on n.400€. He purkivat ja kasasivat vanhan ja pyörä ajoon. Olen nyt tehnyt pari reissua ja vika taas päällä. Ei starttaa, mutta myöskään mitään vikailmoitusta tai service valoa ei ilmaannu. En usko yuohon tappokytkimen uusimistarpeeseen, koska siinä ein näy olevan mitään ongelmaa ja varsin yksinkertainen vipu se on. Guzzidiag ei virhekoodeja enää anna.

Siispä taas pohditaan ennenkuin periksi annetaan. Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #7 : Heinäkuu 16, 2021, 13:35:53 ip »
Päivity 2 ja loppuraportti.

Purin tappokytkimen niin pieniksi osiksi kuin pystyin. Etsin puolituntia autotallin lattialle pudonnutta pientä paikoituskuulaa joka oli kytkimen sisässä. Kokosin paketin uudelleen ja kaikki pelitti hienosti. Olen nyt tehnyt monta kesäreissua ilman vian häivää. Case is closed.

Taitaa olla niin, että Motomatin viesti heikon akun vaikutuksesta realisoitui. Vaikka akku vaihdettiin, niin vikatietoja/-tiloja jäi päälle. Tässä tapauksessa tappokytkin piti erikseen poistaa ja koota uudelleen. Oppi on, että akku kuuluu jatkossa kulutusosiin, jotka vaihdetaan Heti kun oire ilmenee.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2024, 17:38:57 ip »
Ketju on muutaman vuoden vanha mutta mielelläni palaan tähän sillä heikon akun ongelmia on esiintynyt muillakin vuosien mittaan. Itsekin ostin, nuukuudessani, taannoin halpisakun joka alkuun oli ookoo mutta kuukauden päästä muuttui vikakoodigeneraattoriksi. Nykyisin käytän litiumakkua jo toista vuotta eikä virran puutteen vuoksi ole, toistaiseksi, tullut vikakoodeja. Tosin oman sohlaamiseni vuoksi on mutta hyvin ovat reissut sujuneet. Olen pitänyt joillain reissuilla mukana miniläppäriä joka kertoo vikakoodit ja minä mietin korjaukset.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #9 : Heinäkuu 24, 2024, 16:55:18 ip »
Itse tappelin vähän samojen ongelmien kanssa viime kesänä.  Vikana oli sen oikean puolen kutkinkotelon huono kosketus starttinapissa, sekä lataussulakepesän huono kosketus joka oli sulattanut koko pesän sekä seisontajalan mikrokytkin, tai oikeammin se painelevy joka mikrokytkintä painaa. 

Uusin kokonaan sen ohjaustangon oikean puolen kytkinapketin  ostin uuden akun Akku Häkkiseltä Helsinki, uusin lataus sulakkeen sulakerasian ja suoristin seisontajalan mikrokytkimen painelevyn.

Nyt on toiminut moitteetta

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #10 : Heinäkuu 24, 2024, 18:29:21 ip »
Kuten koko ketjun lukeneet jo tietävät että 1400, 1100 ja 1200-malleissa on herkkää se missä kunnossa akku on. Vikagenerointia, tahattomasti, syntyy huonon akun vuoksi.

Toki, tuli ilmi myös niinkin yksinkertaisessa kohteessa kuin sulakerasia, että on syntynyt ylimenovastusta liitoksissa. Joku enemmän asioita tunteva aiemmin, olikohan nimim. Hajakenttä, mainitsi että sulakkeiston rakenne ei välttämättä edes kestä sitä virtamäärää mitä sen läpi on suunniteltu kulkevan. Ollaan siis herkän äärellä.

Omalla kohdalla olen käyttänyt sulakkeet irti 1400:ssa kerran kauteen ennen sen aloittamista ja käyttänyt kahta sumutetta joista ensimmäinen puhdistaa hapettumat ja toinen antaa korroosiosuojaa. Sitten sulakkeet takaisin järjestyksessä.
Jos epäillyttää ottaa sulakkeita irti niin kannattaa ottaa kuva kaikista sulakkeista siten että tietää mistä suunnasta kuva on otettu. Jokaisella sulakekoolla on oma tunnistevärinsä. Jättäkää halpissulakeet liikkeeseen. Toki hätätila-apu niistäkin löytyy. 1400:sen pääsulakekiskossa on, alunperin, varasulakeet mukana. Muut sulekkeet ovat omalla vastuulla. On vain noloa jäädä jumiin siksi että matkasta puuttuu muutaman kymmenen sentin hintainen kapine.

Jos sulake palaa on se joko sulakkeen vanhuutta mutta useammin se kertoo että jokin asia ei toimi oikein.

Ei ole naurettavaa käyttää hammasharjaa tms. kevyttä puhdistusta ja paineilmaa pitämään sulakepedit johtavina.

https://www.motonet.fi/tuote/crc-electronic-cleaner-elektroniikan-puhdistusspray-250-ml?product=60-03700
https://www.biltema.fi/autonhoito/autonhuolto/suoja-aineet/liitantasuoja-aine-200-ml-2000044247

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 1400 _ Can code error
« Vastaus #11 : Heinäkuu 28, 2024, 13:11:19 ip »
Lisätäkseni vielä yhden mahdollisuuden ettei akun vuoksi tule vikoodeja olen nyt toista kautta koekäyttänyt litiumakkua 1400:ssa. Sen puolesta ei murheita ole tullut. Toki pitää muistaa litiumakun heikko energiatiheys verrattuna lyijyakkuun. Vastapainona on tehokas purkautumiskyky ja nopea latautuminen täyteen eikä, akkukaapeli irrotettuna, tapahdu sisäistä purkautumista kuten lyijyakuilla on tapansa. Oheisasiana tulee vielä se että litiumakku hyvin kevyt. Lepojännite hieman yli 13 volttia. Käynnistyminen räväkkää.