Otitko talteen vikakoodit jotka poistit? Niitä tässä tarvittaisiin.
Oletko jo katsonut vikakoodien sanalliset selitteet?
Katsoin alustavasti:
P0611: Kelpaamaton signaali/Tallennetut tiedot/Datamuisti täynnä/Saved data file (for safety)
P0165: Kelpaamaton signaali/Front throttle first self-learning NOT performed
Voi olla vain kalibroinnin tarvetta. Tai sitten on liitinongelma.
P0185: Kelpaamaton signaali
Viimeistä vikakoodia en tähän hätään löytänyt mutta veikkaan vahvasti että liittyy kaasunasentopotentiometreihin.
Teitkö jo kaasunasentopotentiometrien kalibroinnin? Se on kaksivaiheinen toimenpide eikä ota paljoa aikaa.
Itselläni on niin vanha malli että siinä on kaksi eri suuntiin pyörivää kaasukahvan kaksoisasentopotentiometriä. Niissä oli kosketushäiriöitä liittimissä. Ei ole enää:
http://www.motomatti.fi/2021/04/california-1400-gts-kaasunasentopotenti.htmlTämä OBD-koodisysteemi on Guzzilla ihan omansa eikä noudata "virallisia" koodeja. Eli autopuolen koodit johdattaisivat harhaan.
Toinen harhaanjohtava ja monelle kuluja aiheuttanut asia on OBD-järjestelmä itsessään. Se kyllä löytää rakenteellisia häiriöitä ja vikoja varsin tehokkaasti mutta jos se itse vikaantuu niin helposti tulee ajatelleeksi että jossain vikailmoituksen mukaisessa komponentissa on vikaa. Välttämättä ei niin olekaan vaan vikaa onkin itse OBD:ssä. Se kannattaa aina ensin eliminoida. Vika voi poistua jo sillä.
Kun OBD-järjestelmä ei "tavoita" jotain komponenttiä tai toimintoa se ilmoittaa kuitenkin komponentin tai toiminnon vikaantuneeksi. Kaksi kertaa on käynyt itsellä näin. Vika oli järjestelmässä, ei itse pyörän komponenteissa ja toiminnoissa joita se herjasi. Siksi noita vikailmoituksia tulee usein aika läjä kun on vain yksi vika tai järjestelmässä itsessään on vikaa. Kuten toimimaton anturi tai hapettunut liitin. Toisinaan tarvitaan ajattelua ennen kuin purkaa mitään tarpeettomasti. Enimmäkseen on ollut hauskaa kun saa ajatella hieman kierosti.
Pitää myös muistaa että vika tai häiriö ei poistu sillä että vikalogi tyhjennetään. Voi auttaa hetkeksi mutta vika kyllä löytyy uudelleen ja vikavalo jälleen tillittää silmään iloisen punaisena. Että siitä ei isompaa huolta tarvitse nähdä.
Asioihin tulee parannusta GuzziDiagin seuraavassa V0.60 päivitetyssä versiossa. Julkaisupäivää en vielä tiedä. Se on nyt käännetty suomeksi ja sisältää runsaasti lisää vikamahdollisuuksia. Siis vianetsintä helpottuu.
PS. Tankki irtoaa vaikka sivupaneleita ei irrotakaan. Mutta hieman ahtaasti. Tankin korkin ympärillä oleva pelti irrotetaan vetämällä taapäin, yksi huohotusletku ja bensamittarin kaksi johdinta sekä etupuolella olevat muoviset panelit. Tankin alla on liittimiä bensalle joka aukeaa kun paineet on poissa sekä huohotusletku ja jotain muutakin. Kaveri on hyvä olla apuna. Itse käytin "kaverina" reilun kymmenen sentin laudanpätkää. Oli tottelevainen eikä juonut oluitani.