Kirjoittaja Aihe: Tyhmä kysymys: PHM40 luistien irroitus  (Luettu 5507 kertaa)

Janne K

Tyhmä kysymys: PHM40 luistien irroitus
« : Huhtikuu 24, 2007, 13:34:28 ip »
Enpä olisi uskonut, etten osaa luistejakaan irroittaa. Toisaalta, kokeilin nopeasti pari vuotta sitten, eikä silloinkaan onnistunut.

Elikäs, on kaksikin syytä miksi pitäisi saada luistit irti:

1) Tyhjäkäyntiruuvi menee erityisesti oikealta puolelta melkein pohjaan asti kun on kuluttanut luistiin kuopan. On oletettavaa, että ruuveja joutuu RAM-kytkimen asennuksen vuoksi kiertämään vielä syvemmälle, joten haluaisin vaihtaa ne keskenään.

2) Ajattelin nostaa neulaa pykälällä, josko auttaisi elottomuuteen vitosella 120-140 mittarinopeudessa (sen jälkeen taas vetää, mutta polliisit ei tykkää suomen motareilla).

Eli siis ihan paksusta rautalangasta ohje kuinka nuo luistit oikein saa irti. Neulan puolelta katsottuna näyttää, että luistia nostavaa tankoa pitäisi painaa ensin sisäänpäin ja siirtää sitten kohtaan, josta se tulee läpi (kts. kuva). Vaan kun ei painu. Toiselta puolelta tarkasteltuna näyttää puolestaan, että lärpätin joka lukitsee sekä luistin nostovivun että neulan estää tämän alaspainamisen (toinen kuva).

Kertokaa nyt miten homma hoidetaan, että pääsen kokeilemaan vihdoin pyörää tulille...:)

http://good-times.webshots.com/photo/2601484650015228991FHuOrP?vhost=good-times
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2007, 13:49:00 ip kirjoittanut Janne K »

Urpo ja Turpo

« Vastaus #1 : Huhtikuu 24, 2007, 14:08:53 ip »
Auttaako, jos luisti nurinpäin jännität jousta (28) sormilla siten, että
lukitusprikka (29) pääsee irti luistin pohjasta? Kolme kättä olisi
hyvä olemassa.

Janne K

« Vastaus #2 : Huhtikuu 24, 2007, 14:23:04 ip »
Ei oikein auta. Ensinnäkään tuonmuotoista lukitusprikkaa ei näytä edes olevan tuossa mun kaasarissa (kts. kuva). Olen yrittänyt vetämällä palautusjousen taakse ja liikuttamalla tankoa johonkin suuntaan luistissa, mutta ainoa liike mikä tuntu onnistuvan on pyörimisliike tuon tangon ympäri :(:(:(.

kvlm

« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2007, 14:27:04 ip »
tankoa pitää painaa sisäänpäin  ja muljauttaa se kynnellä viereiseen koloon josta sen saa läpi -tulee juuri ja juuri!

Janne K

« Vastaus #4 : Huhtikuu 24, 2007, 14:31:32 ip »
Eli ilmeisesti mun tanko on jollain lailla jumittumut, kun tuntuu, että pitää painaa ihan homokovaa? Pitää varmaan huomenna kokeilla, auttaisko luistin lämmittäminen kuumailmapuhaltimella... Ei meinaan ihan pienellä voimankäytöllä liikahda mihinkään (pelottaa, että osat pyörähtää käsissä ja jotain hajoaa).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2007, 14:32:00 ip kirjoittanut Janne K »

Janne K

« Vastaus #5 : Huhtikuu 25, 2007, 01:07:57 ap »
Tässä ei nyt selitykset auta :prof:. Yöllä sain ahaa-elämyksen, että olin yrittänyt jotain todella tyhmää.

Tuossahan on kaksi tankoa sisäkkäin: toinen painaa luistia alaspäin (näkyy liitteen kuvassa) ja toinen sen sisältä kulkeva (vai onko tämä vaijeri) vetää luistia ylöspäin.

Olin painanut tuota ulompaa tankoa, enkä sisempää. Ja jousenkin olin rullannut väärästä suunnasta. Sitä pitää rullata tuolta kaasarin yläosasta, jotta saa oikeasta kohdasta kiinni.

Nopea kokeilu ennen suihkuun menoa varmisti asian. Kädet tosin eivät riittäneet muljauttamaan nippeliä siihen reikään, jossa se tulee luistista pois, mutta siinä saa vaimo illalla auttaa.

Joskus sitä tuntee itsensä poikkeuksellisen tyhmäksi.

Aapo

« Vastaus #6 : Huhtikuu 25, 2007, 01:39:40 ap »
Niitä PHM:iä on ainakin kahdenlaisia. Noita kun kuvassa (vaijerilla) ja sitten sellaisia, joissa palautusjousi on ulkopuolella ja sen sisällä olevan jousen tarkoitus on vain pitää yhdystanko välyksettömänä. Ainakin mun LM IV:ssa on tää jälkimmäinen. Se tanko on tosiaankin vähän kinkkinen, mutta lähtee kyllä oikein käsiteltynä pois. Se tanko ei siirry suoraan sivuttain siihen suurempaan koloon, vaan se täytyy ikäänkuin koukata ts. kallistamalla muljauttaa. Se pidäke pelti siellä luisti pohjalla estää suoran siirtämisen. Ja totta se jousi on piukka ja liikevara niukka. Ota se luisti-tanko-yhdistelmä oikeaan käteen siten, että tangon pää on kämmenpohjassa. Sitten sormilla raju puristus ja toisella kädellä auttaen muljautus. Sen oppii kyllä kun aikansa etsii kaasarin säätöjä (ja sitten palaa alkuperäisiin).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2007, 01:48:00 ap kirjoittanut Aapo »

Aapo

« Vastaus #7 : Huhtikuu 25, 2007, 01:45:45 ap »
Vielä tarkennus, on kyllä rivien välistä luettavissa jo edellisestä viestistä. Se yhdystanko pitää tietysti muljauttaa ensin irti kaasarin kannen vivusta, muuten toimitus on mahdoton (mn/c > wc). Itse asiassa, se tangon laittaminen takaisin siihen kanteen on hankalampi homma.

Janne K

« Vastaus #8 : Huhtikuu 25, 2007, 01:47:03 ap »
Mulla on sitten vielä kolmas tyyppi: Alunperin palautusjousi on ollut ulkopuolella, mutta edellinen omistaja on vaihtanut kevyemmät jouset, jotka ovat tuolla luistien sisällä. Eli hieman lisää tavaraa, mihin sormensa sotkea :D. Katsotaan, josko illalla onnistuisi.

kvlm

« Vastaus #9 : Huhtikuu 25, 2007, 09:58:44 ap »
..ja nyt kun sen on saanut irti kannattaa hieman työstää materiaalia pois kannaksen välistä että on jatkossa helpompi muljautella

Janne K

« Vastaus #10 : Huhtikuu 26, 2007, 01:03:33 ap »
Oli Aapon ohjeilla itse asiassa ihan helppo saada irti. Auttoi kummasti, kun otti sen koko luistisysteemin irti siitä kaasarin yläosassa olevasta vipuhässäkästä.

Noniin. Vielä tänään viimeiset kilkkeet kiinni ja pääsee laittamaan koneen tulille (jos se nyt lähtee).:vau: