Moi!
Minun Cali 1400 vm -13 / 65tkm oli samoja oireita. Puhdistin ko kaasuttimeen liittyvät liittimet, ecun liittimet sekä kaikki muutkin liittimet joihin pääsin kätevästi käsiksi. Operaatio tapahtui n. 1500km sitten ja sen jälkeen ei ole ollut vikailmoituksia! T. Kimmo
Hieno suoritus!
Etkä ole ainoa jolla näissä vanhemmissa versioissa ilmiötä on ilmennyt, siis minun lisäkseni.
Epäilenpä että huolloissa on saatettu tehdä myös työtä tämän asian eteen. On vaihdettu osia, esimerkiksi muutaman satasen potentiometrit, vika on sillä poistunut sen sijaan että olisi hieman heiluteltu liittimiä ja katsottu että vieläkö vikaa on.
Kyse on kuitenkin, hapettumisesta eli liitinpinnien ja niiden naaraspuolisten vastineidensa lievästä korroosiosta. Likaa tai suoranaista kosteutta en liittimistä löytänyt. Kysessä kun on ns. hituvirtalaite, jossa kulkee pienjännite, alle 5V ja virtaa ei juuri lainkaan, joten liittimissä ei tapahdu että sähkö "hyppäisi" hapettuman ohi vaan pienikin hapettuma aiheuttaa signaalin siirtymiselle haittaa.
Näin olen tämän itse ajatellut.
Se että alakierroksille tuli enemmän puhtia liittimien puhdistuksen ja suojauksen jälkeen on ihmetyttänyt. Kertoo, kenties, siitä että ECUlle kelpaa tietyyn rajaan huonokin signaali kunhan se vain pääsee läpi. Nyt signaali tuntuu kulkevan erinomaisesti. Kymmenen minuutin duuni ja 15€ aineita puhdistukseen.
TPS:n liittimet ovat siellä tankin alla niin se on hieman hankalampi projekti mutta onnistuu kyllä kotimekaanikoltakin. ECUn liittimet sen sijaan ovat heti akun takana eli vain yhden irrotettavan kannen alla. Se ei ole vaikeaa eikä aikaavievää. Eli he jotka mahdollisesti kärsivät samoista vaivoista voivat harjoitella ECUn liittimillä. Pitkään paikoillaan olevat liittimet saattavat olla hieman jumissa joten niiden avausmekanismejä pitää herkistellä ensin.
Kolmanneksi tulee mieleen se että olisiko mahdollista tukeutua TPS:n vaihtoon uudemman malliston tyyliin. Siihen ilmeisesti tarvitsisi imuroida uudemman mallin järjestelmätiedosto uudemmasta pyörästä, asentaa uudemman mallin potentiometrisysteemi sekä GD:llä syöttää ECUun uusi tiedosto. Ainakin välineet tähän ovat olemassa. Se ei silti ECUn liittimien määrää vähennä mutta TPS:n suunnalla vähentää.
Tänäänkin näyttää tulevan ajelupäivä, ainakin säätilan suhteen. Taidan tehdä pikku kierroksia maakunnassa omaksi ilokseni ja tavata illemmalla muita guzzisteja. Ehkäpä kahville Garage cafeseen Tyrväälle. Toivoakseni pannu on vielä kuumana.