Kirjoittaja Aihe: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus  (Luettu 4655 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Tämänpäiväistä askartelua California 1400 GTS:n sähkölaitteiden parissa. Koskee Euro3-malleja.
Kaasunasentopotentiometrit generoivat liki päivittäin ja joskus useasti päivässä vikalogeihin vikailmoituksia. Osa niin vakavia että moottorinohjaus siirtyi vikasietotilaan ja silloin matkaaminen on hidasta: ei kulje kuin sataa eikä kiihdy kovin hyvin. Muuten kyllä toimii niin että matka ei välttämättä keskeydy. Mutta hankalaa on se. Käy hermoihin. Tämä vikasietotila ilmeni jo ensimmäisen kerran toissavuonna mutta ei pahasti haitannut. Viime kesänä ilmoituksista tuli riesa. Niitä sitten tien laidassa tappokatkaisijalla ja virtalukkoa räpläämällä piti poistaa että saa tehot takaisin. Joskus meni monta viikkoa että ei ongelmia mutta joskus taas ryppäinä. Vikalogit luin tietokoneella ja niitä oli kahta päätyyppiä ja kahta harvinaisempaa. Kaikki kuitenkin liittyivät samaan komponenttiin.

Vika ei kuitenkaan ole kaasunasentopotentiometreissä vaan niiden liittimissä. Avasin ja puhdistin ne ja laitoin kiinni. Tosin kokemusta on vasta muutamasta käynnistelystä ja vain noin 70 km ajotaipaleesta. Mutta kokemuksen mukaan ilmoituksia olisi tullut melkein joka käynnistämisen jälkeen. Nyt ei tullut yhtään.

Tässä aiheesta kirjoittamani ja kuvittamani juttu: http://www.motomatti.fi/2021/04/california-1400-gts-kaasunasentopotenti.html
Mikäli muilla on vastaavia kokemuksia niin kannattaa mainita huoltoon viedessä tai jopa tehdä kotitallissa. Ihmeempiä työkaluja ei tarvita. Pyöränostin kyllä helpottaa hommaa ja tankin irrotuksessa on hyvä olla motivoitunut apulainen. Samalla voi muutenkin tutustua ja putsailla tätä yleensä näkymättömissä olevaa seutua. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2021, 17:27:19 ip »
Lisäkoeajoa tänään.
Käsitti California 1400 GTS:n noutamisen Ylöjärveltä vuokraamaani taloyhtiön talliin Tampereelle. Asunto on samassa yhtiössä mutta eri rakennuksessa. Hakumatkan tein polkupyörällä. Matkaa on noin 20 km pyöräteitä myöden.
Ei pienintäkään vastoinkäymistä. Kaikki toimi juuri niin kuin pitääkin. Ehkäpä etujarrua voisi hieman ilmata. Tarkasti kun kuuntelee niin jarrukahvaa puristaessa kuuluu eräänlaista rutinaa. Aivan kuin olisi ilmaa kahvasylinterissä. Silti jarrut toimivat normaalisti. Erillisjarrut.

Aamulla imuroin tallin ja levitin matot lattialle. On mukavampi vaihtaa varusteita tallissa suht viileässä verrattuna asuntoon.  Lisäksi pieni pöytä ja muutama jakkara. Talliin mahtuu silti vielä yksi pikkupyörä, (Honda 350CL vm. -73) ja California Adamant trike. Mainio päivä muutenkin. Pyörän mittari näytti 14 astetta.

Huomenna on ajelupäivä!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2021, 19:06:52 ip »
Niin se oli tämä vaiva: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=7914.30  ?

"2017 lopulla siirrettiin ride by wire -potentiometrit kaasukahvaan, aikaisemmin ne olivat roiskevesialueella ja usein rikki".

Eritoten kallis varaosa ostaa uutena. Hienoa että on nyt selkeitä ohjeita, miten menetellä (jos haluaa omatoimisesti korjata vian) jos kuitenkin on niin, että ennemmin tai myöhemmin asia tulee eteen kaikilla, joilla TPS:t ovat tankin alla.

"On siis melko harvinaista, maailmanlaajuisesti, omistaa ja ajaa tämän tuotantosarjan pyörällä."
 8). Luulisi että Guzzi tulee vielä takaisin markkinoille koska Customeilla on niin suuri ostajakunta ja H-D ja japanilaiset tarjonnevat tämän luokan pyöriä rajoitetusti edelleen ?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2021, 20:13:22 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2021, 22:31:11 ip »
Epäilläänkö että vikailmoitusten syy on potentiometreissä ja vaihdetaan koko paketti huollossa uuteen?
Ei se potikkasetin hinta nyt ihan pääsemättömissä ole: noin 600€. Mutta varmasti kirpaisee.
Sitä vaihdettaessa liittimet saavat "uudet kontaktipinnat" ja toimivat jälleen hyvän matkaa.

Tästä pääsee siihen tulemaan että huolloissa heitetään mahdollisesti ehjiä potentiometrejä romunkeräykseen.

Onko muilla ollut näitä "hankkeita" 1400-sarjan alkupään (Euro3) pyörissä?
Jos jollakulla pyörii tallin lattialla tai peräti hyllyssä hylätty potentiometripaketti niin ei ole iso työ siinä että testaan onko siinä vikaa vai oliko vika vain liittimissä väliaikaisesti.
Sekin kiinnostaa onko konsernin muissa merkeissä sama setti? Tai jossain muussa 7SM-yhteydessä.

Tutkin jo aiemmin potentiometrien rakennetta silloin kun tein lämpöanturimodifikaation jolla saa kulutuksen putoamaan. Ei niinkään sen takia että bensiini vieläkään maksaisi liikaa vaan tonninelisatasissa on niin pieni tankki että harmittaa pysähtyminen vain sen takia.

Takaisin potikoihin: tarkastelun tulos oli että potentiometripaketti on koottu tiiviin oloisesti muualta mutta akselin läpivienneistä se saattaisi ottaa kosteutta ja sen mukana likaakin. Sitä asiaa on taasen vaikea selvittää kun ei voi purkaa. Se että kuinka herkkä tämäntyyppinen ilman kosketusta toimiva säädin on lialle, on vaikea tutkia. Ehkä vuosien vieriessä sekin tulee nähtyä jos ikää piisaa.

Lika tulee ilmeisesti kahta puolen yläkolmion alapinnan ja siitä tankin etuosan alle jossa potikkapaketti on.

Joka tapauksessa olen itseeni tyytyväinen ja pyörääni myös sillä liittimien suhteen homma ei kauaa kestä ja liittimet saa irti irrottamatta potentiometrisettiä kiinnityksestään. kiinnitys on joustava.

Aiheesta ajatellen: pitäisikö tilkkiä tuo etupään "likaviemäri" paremmin aivan potentiometrisetin edestä. Tosin ilmavirtojen tiet ovat vaikeasti tulkittavissa.

Lasipalloon katsomalla eli GuzziDiagia hyödyntämällä saattaa olla huomenillalla siihen motivaatiota eli selvitän mitkä ovat lukemat nyt kun häiriöitä ei ole ilmennyt vähiin aikoihin. Aiemmin mitatessa mittaustulokset heittivät siten että alkulukema saattoi olla oikein mutta kaasukahvaa kierrettäessä lukemien ero muuttui liian suureksi ja vikailmoitusta syntyi. Pääasiassa kahta eri ilmoitusta.
Pitäisin tässä asiassa syynä sitä että staattisessa tilassa yksittäinen potentiometri antaa tasaista signaalia ja se menee liittimestä läpi mutta kun kaasukahvaa käännetään ja potentiometri toimii oikein jasen läpäisemä jännite muuttuu, kuten edellä on tullut todistetuksi, on liittimessä, yhden potikan kahdessa pinnissä, jommassa kummassa, ylimenovastusta ja tulee kuolleita kohtia eli epäloogista jännitevaihtelua ja ECU toteaa että vikaa on. Mutta se on sen verran pöhkö että ei tiedä onko se vika johtimissa, niiden liittimissä tai itse potentiometreissä. Se osaa antaa vain potentiometrejä koskevan vikailmoituksen.

GD:n näytöstä selviää heti että missä potentiometreistä ECUn ilmoittama vika on. A ja B pitäisi näyttää kokolailla samaa keskenään kuten C ja D keskenään. Nämä kaksi kasoispotentiometriä ovat vastakkaisvaiheisia: kun ensimmäisen parin jännite nousee, toisen laskee.
Tuntematta pinnien järjestystä voi vain päätellä kahdesta liittimestä että ensimmäinen palvelee A-B:tä ja toinen C-D-paria.

Pitänee jokin ilta joutessansa kaivaa tämän mallin kytkentäkaaviot esiin. Ovat, muistaakseni, interaktiivisia eli kytkentäkaaviosta voi poimia yhden kytkentäpiirin kerrallaan erikseen.

Vaikuttaa että saan tästäkin vielä pitkän blogijutun.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2021, 12:23:13 ip »
Parina päivänä on ollut ajoa ja mitään häiriöitä ei ole ilmennyt. Kaikki muutkin järjestelmät pelaavat.

Sellainen uutinen on kerrottavana että poliisipartio pysäytti ja tutki pyörääni. Nuorempi konsta puuttui renkaisiin ja kertoi rengastuksen olevan asetuksenvastainen. Myös valaistuksesta mainittiin: liikaa lisävaloja. Lupasi kirjoittaa sakon. Kiistin tietenkin. Piti neuvoa: konstaapeli, neuvoni mukaan, katsoi Traficomin sivuilta pyöräni tiedot ja jäi niitä ihmettelemään. Siellä kun kun lukee juuri tämä rengastus vaihtoehtoisena rengastuksena.
Oli kuitenkin vakuuttunut että laittomat renkaat ovat ja vielä kahdella tavalla: edessä kun on ristikudosrengas ja takana vyörengas. Takarengas on leveä auton rengas. Tulkintansa mukaan moottoripyörään ei saa laittaa auton rengasta koska ajettavuus heikkenee. Valistin että kyse vyö- ja ristikudosrenkaiden sekakäytöstä on varmaankin auton sekarengastuksen pykälästä eikä se koske moottoripyöriä. Annoin konstaapelille kotiläksyksi tutkia moottoripyörälainsäädäntöä että voi päteä lain puitteissa eikä vain luulojen varassa. Pääsin lähtemään sakoitta mutta en saanut hyvän matkan toivotusta. Valoasiakin unohtui.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2021, 19:11:31 ip »
Jos pelkkä liittimien kontaktin ylimenovastus on se kiusa, ei ole mitenkään kallista tai vaikeaa käyttää osat kultasepällä ja kullata liittimien kontaktipinnat. Konstia on käytetty sotilaselektroniikassa juuri niissä tapauksissa kun kosteus aiheuttaa huonon metalliin kemiallista "pinnoitusta" ja ylimenovastusta. Jos on liittimissä enemmän amppeeriluokan kuin milliamppeeriluokan virtoja niin sitten ei kultaus ole hyvä, mutta luulisi tuon olevan tätä hituvirtapuolta. Kulta on tunnetusti aika kestävää kemiallisesti.

Menetelmä on elektrolyyttinen, joten komponentti pitää saada kytketyksi ohuella johtimella sähköihin. Se on joskus suurin vaikeus kun pitää juottaa lanka kontaktiliuskan juureen pieneen tilaan, kuten juuri potentiometrillä. Olen joskus tinaillut minikärjellä kaikki kolme liitinliuskaa samaan johtimeen tätä tarkoitusta varten. Jälkeen päin sitten napsin leikkurilla apujohdot pois koskematta enää kolvilla. Johtimen päässä oleva liitinpuolisko on helppo kun siinä on jo valmiiksi kytkentäjohdin. Komponenttia ei "upoteta" kokonaan elektrolyyttiin vaan huopamaiseen tassuun. Kultaseppä aina kysyy, että eikös tämän pinnat pitäisi ensin tasoittaa ja kiillottaa, mutta kokemus on näyttänyt, että ei sillä silityksellä ole merkitystä, kunhan on puhdas pinta.

Jos ei sieluun satu niin poistamalla koko liittimet ja juottamalla siististi johtimet paikoilleen pääsee siitä vaivasta. Potikoita vaan ei saa kuumentaa liikaa, eli kärkipihdeillä estetään läpöä ryömimästä luvattomiin paikkoihin. Vähän "puuruuvipuolen" konsti, mutta aika luotettava.

Kaiken maailman teippauksilla ja silikonituteilla on aika turha estää vettä ja likaa pääsemästä liitokseen tosi ongelmaisessa paikassa. Vanha konsti on sivellä pensselillä sulatettua mehiläisvahaa liitoksen päälle yltympär. Se myös tarttuu ja pysyy, mutta lorahtaa pois kun kuumenee. Parafiini ei tartu eikä pysy.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2021, 19:36:44 ip »
Nyt kun tiedän millä tauti lähtee ja esteenä on lähinnä tankin nosto paikoiltaan. Muutaman minuutin askartelu.
Eipä tullut kultaus mieleen vaikka lentokoneita olen rakentanut yhden elämän tarpeiksi ja niissä on kalliit liittimet. Toimin tosin rakenneasentajana ja sähköpuoli ei kuulunut repertuaariin.

Jos ja kun, seuraavan kerran ilmenee samaa vaivaa niin kokeilen vain avata ja sulkea liittimen. Sen voi tehdä vaikka maantien taukopaikalla. Pyörän työkaluissa on sen verran avaimia että tankin saa ylös.
Olen 99% vakuuttunut että vaiva on useimmiten liittimissä eikä potentiometreissä.
Tänäänkin pyörä toimi ilman vastoinkäymisiä. Loppuviikosta sadepäivänä kiikutan läppärin talliin ja katson onko ECUssa muistoja viime suvelta. Nollaan vikalogit ja katselen lukema-arvoja kun virrat ovat päällä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2021, 23:49:58 ip »
Lainaus
Epäilläänkö että vikailmoitusten syy on potentiometreissä ja vaihdetaan koko paketti huollossa uuteen?

Tällaisen käsityksen olen saanut.  Ei mitään käsitystä vaivan yleisyydestä.  Ehkä ei ole yleinen kun täälläkään ei ole ollut isommin esillä. En ole kurkkinut viimevuosina aktiivisesti mitä WildGuzzi ja Aprilia AF1 -USA foorumeilla on meneillään, mutta tuon aikaisemman heiton siitä, että vaivoja on ollut kunnes tps siirrettiin kahvaan, bongasin sieltä.   Ja kyllähän täälläkin joku mainitsi että sama vika oli ja Pikkiön tietäjä osasi hoitaa asian.

Esim. tässä on tarinaa parista tapauksesta: https://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=101302.0
"
Samaa kaasukahva-anturia käytetään kaikissa pyörissä mitkä käyttävät 7SM ecua (Cali1400, V85, Aprilia RSV4, jne.).  Joitakin vuosia sitten oli takaisinkutsu erälle RSV4 pyöriä, joissa oli huono kaasukahva-anturi
"
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2021, 11:35:17 ap »
Lukaisin tuon Wildguzzi-keskustelun TPS:n vikailmoituksista. Juttu taisi mennä kuten itsellänikin. Halpa korjaus. (Kustannuksia syntyi puhdistus- ja suoja-aineista alle kaksikymppiä joista kului vain hieman eli aineet ovat olemassa seuraavaankin kertaan jos jotain ilmenee.) Polttoainetankin irrotus on helppo eikä sivupaneeleita tarvitse irrottaa. Tankille on oltava pehmoinen laskualusta toimenpiteiden ajaksi. Hyvästä apulaisesta on apua kun tankkia irrotetaan letkuistaan ja johdoistaan. Ennen polttoaineletkun irrotusta pikaliittimestään pitää polttoaineen paine poistaa järjestelmästä. Pikaliitin ei halua aueta paineellisena.

On aika ikävä asia kuluttajalle jos potentiometrit vaihdetaan uusiin ja siten saadaan näennäisesti vika pois.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #9 : Elokuu 23, 2021, 21:36:51 ip »
California 1400 GTS ryhtyi pukkaamaan yhtä ja samaa vikaoodia P0155 työnään. Vika ei ollut päällä koko ajan mutta inhottavasti ilmestyi aina kun piti lähteä pysähtymisen jälkeen. Piti sitten kikkailla virta-avaimella vikakoodi "pois" niin sai toiminnot entiselleen. Mutta uusiksi heti kuin oli tauon pitänyt.
Päätelin, kun jo keväällä siivosin TPS:n liittimet tankin alta, ettei vika ole siellä vaan toisessa päässä johtoja eli ECUn liittimissä. Niitä sitten vartin verran näpertelin ja sen jälkeen ei ole ilmoituksia tullut. Sen verran kuitenkin uutta että alakierroksilla kaasukahvaan reagointi parani selkeästi. Onkohan kummitellut jo pitkäänkin?
http://www.motomatti.fi/2021/08/guzzi-1400-gts-liitinsulkeiset.html
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2021, 10:23:58 ap kirjoittanut motomatti »

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #10 : Elokuu 24, 2021, 00:22:55 ap »
Mielenkiintoista, että eri komponenttien tekniikkaan, testaukseen ja toimivuuteen tehdään kallista tuotekehittelyä ja sitten koko systeemi pilataan "euron" liittimellä, kun laskutikkumiesten mukaan "kahden euron" liitin on liian kallis...
Tämäkin vielä! ! !

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #11 : Elokuu 24, 2021, 06:29:09 ap »
Moi!
Minun Cali 1400 vm -13 / 65tkm oli samoja oireita. Puhdistin ko  kaasuttimeen liittyvät liittimet, ecun liittimet sekä kaikki muutkin liittimet joihin pääsin kätevästi käsiksi. Operaatio tapahtui n. 1500km sitten ja sen jälkeen ei ole ollut vikailmoituksia! T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #12 : Elokuu 24, 2021, 10:54:25 ap »
Lainaus
Moi!
Minun Cali 1400 vm -13 / 65tkm oli samoja oireita. Puhdistin ko  kaasuttimeen liittyvät liittimet, ecun liittimet sekä kaikki muutkin liittimet joihin pääsin kätevästi käsiksi. Operaatio tapahtui n. 1500km sitten ja sen jälkeen ei ole ollut vikailmoituksia! T. Kimmo

Hieno suoritus!

Etkä ole ainoa jolla näissä vanhemmissa versioissa ilmiötä on ilmennyt, siis minun lisäkseni.
Epäilenpä että huolloissa on saatettu tehdä myös työtä tämän asian eteen. On vaihdettu osia, esimerkiksi muutaman satasen potentiometrit, vika on sillä poistunut sen sijaan että olisi hieman heiluteltu liittimiä ja katsottu että vieläkö vikaa on.

Kyse on kuitenkin, hapettumisesta eli liitinpinnien ja niiden naaraspuolisten vastineidensa lievästä korroosiosta. Likaa tai suoranaista kosteutta en liittimistä löytänyt. Kysessä kun on ns. hituvirtalaite, jossa kulkee pienjännite, alle 5V ja virtaa ei juuri lainkaan, joten liittimissä ei tapahdu että sähkö "hyppäisi" hapettuman ohi vaan pienikin hapettuma aiheuttaa signaalin siirtymiselle haittaa.
Näin olen tämän itse ajatellut.

Se että alakierroksille tuli enemmän puhtia liittimien puhdistuksen ja suojauksen jälkeen on ihmetyttänyt. Kertoo, kenties, siitä että ECUlle kelpaa tietyyn rajaan huonokin signaali kunhan se vain pääsee läpi. Nyt signaali tuntuu kulkevan erinomaisesti. Kymmenen minuutin duuni ja 15€ aineita puhdistukseen.

TPS:n liittimet ovat siellä tankin alla niin se on hieman hankalampi projekti mutta onnistuu kyllä kotimekaanikoltakin. ECUn liittimet sen sijaan ovat heti akun takana eli vain yhden irrotettavan kannen alla. Se ei ole vaikeaa eikä aikaavievää. Eli he jotka mahdollisesti kärsivät samoista vaivoista voivat harjoitella ECUn liittimillä. Pitkään paikoillaan olevat liittimet saattavat olla hieman jumissa joten niiden avausmekanismejä pitää herkistellä ensin.

Kolmanneksi tulee mieleen se että olisiko mahdollista tukeutua TPS:n vaihtoon uudemman malliston tyyliin. Siihen ilmeisesti tarvitsisi imuroida uudemman mallin järjestelmätiedosto uudemmasta pyörästä, asentaa uudemman mallin potentiometrisysteemi sekä GD:llä syöttää ECUun uusi tiedosto. Ainakin välineet tähän ovat olemassa. Se ei silti ECUn liittimien määrää vähennä mutta TPS:n suunnalla vähentää.

Tänäänkin näyttää tulevan ajelupäivä, ainakin säätilan suhteen. Taidan tehdä pikku kierroksia maakunnassa omaksi ilokseni ja tavata illemmalla muita guzzisteja. Ehkäpä kahville Garage cafeseen Tyrväälle. Toivoakseni pannu on vielä kuumana.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #13 : Elokuu 24, 2021, 14:07:30 ip »
Se että alakierroksille tuli enemmän puhtia liittimien puhdistuksen ja suojauksen jälkeen on ihmetyttänyt. Kertoo, kenties, siitä että ECUlle kelpaa tietyyn rajaan huonokin signaali kunhan se vain pääsee läpi. Nyt signaali tuntuu kulkevan erinomaisesti. Kymmenen minuutin duuni ja 15€ aineita puhdistukseen.
Varmaankin ECU:lle menee analogistakin signaalia, se voi vääristyä liittimissä olevan ylimääräisen vastuksen vuoksi.
Itsellä ei ole Guzzissa näin modernia tekniikkaa mutta parissa moottoripyörässä  ja kolmessa autossa on. Ainakin osassa niiden käyttöohjetta sanotaan, moottorinohjainlaitteen mennessä virrattomaksi , sen tallentamat ajotapaan tms. liittyvät arvot nollautuvat.
Kun jälleen lähdetään ajamaan, toimii moottori (ja automaattivaihteisto) ensin muutaman kilometrin erilailla, "äkäisemmin" kunnes mukautuu taas kuljettajan ajotapaan. Näin todella myös tapahtuu, ero ei ole suuri mutta hyvin havaittavissa.
Matti nyt lonnii Guzzillaan liikenteessä ennakoiden ja muita varoen, niin kuin pitääkin. Liikkeellelähdöt tasakaasulla ja muutenkin mennään pintakaasulla. Kohta moottorinohjain on asettunut entiselleen, tukemaan hienostunutta ajotapaa. Kunnes virta taas katkeaa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #14 : Elokuu 24, 2021, 15:37:39 ip »
Guzzissa GuzziDiag-suomeksi: Itse opitut arvot. "Itse" tarkoittaa ECUn muistia. Sen voi myös nollata GD:llä jos ei pidä meiningistä.