Minäslainen sytytyspuoli kyseisessä pyörässä on?
Jos on kummallekin pytylle oma puola, ne tuskin aina samaan aikaan lyövät läpi molemmat. Samoin, jos on kummallakin oma katkoja. Jos on transistoroitu sytty se ehkä on sama palikka molemmille. Yhteinen on myös virransyöttö puolille virtalukon, tappokytkimen ja ehkä releenkin kautta. Sekä transistorikatkojalla, että kärkikatkojalla esiintyy tyypillisesti 300 V takapotkupiikki, joka on jo sitä luokkaa, että lyö läpi huomoissa johtimissa. Puola kuitenkin tarvitsee sen kaiken, jotta sytytys voi tapahtua. Toisaalta löysä liitos tärinässä saattaa satunnaisesti estää virransyötön, joka vaatii tyypillisesti 1 – 3 A silloin kun katkoja on kiinni.
Tietämättä mallin rakennetta kuvittelen, että kierrosnopeuden ja alipaineen mukaan säätyvä sytytysennakko vaatii kiertyvän kelkan, jonka päällä katkojat ovat. (Onhan niitä kyllä muitakin rakenteita.) Virtatie tulee puolille yhdessä ja niiltä kumpaankin katkojaan oma ja niistä runkoon taas yhdessä. Kondensaattori on katkojan rinnalla, kummallakin oma. Alumiinisesta kelkasta kuparipunos kytkee virran maahan/runkoon/akun miinukseen. Siinä syntyy elektrolyyttinen syöpyminen alumiinin ja kuparin väliin ja lsäksi liitos on alituiseen liikkuva ja aiheuttaa moottorin pätkimistä. Se on piilokatkos, jonka vuoksi moni sytytysvärkki on uusittu kokonaan kun ei ole muuta osattu. Joustavan kuparipunoksen päissä pitäisi olla ruostumattomat ruuvit ja prikat niin, että alumiini ja kupari eivät ole kosketuksissa. Usein em. katkon takia sytytysvirta etsii kulkutiensä säätöruuvien kautta, joka ei ole tarkoitus, ja sekin aiheuttaa moottorin pätkimistä. Joissakin malleissa maadoitus menee palautusjousen avulla, tarkoituksella tai tarkoituksetta. Silloinkin siinä on alumiini ja hiiliteräs reagoimassa keskenään, eikä sellainen ole kunnon sähkönjohde.