Kirjoittaja Aihe: Cali 3 sammuu lennosta  (Luettu 7704 kertaa)

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #15 : Toukokuu 19, 2021, 15:36:45 ip »
Kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Kokeile käyttää kaasuttimesta letkua irti ja laske sitten purkkiin bensiiniä hanat avaamalla. Toivottavasti sieltä lirisee kuin poikapatsaasta.

Tälle kannatus.
Vielä yksi GT, kiitos.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #16 : Toukokuu 20, 2021, 09:57:52 ap »
Jos tankista on ruostetta tms. lähtenyt niin nythän sitä voi olla kaasareissakin taas. Tai sitten on jäänyt suodattimiin ja ne ovat tukkeentuneet.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #17 : Toukokuu 20, 2021, 12:17:26 ip »
Minäslainen sytytyspuoli kyseisessä pyörässä on?

Jos on kummallekin pytylle oma puola, ne tuskin aina samaan aikaan lyövät läpi molemmat. Samoin, jos on kummallakin oma katkoja. Jos on transistoroitu sytty se ehkä on sama palikka molemmille. Yhteinen on myös virransyöttö puolille virtalukon, tappokytkimen ja ehkä releenkin kautta. Sekä transistorikatkojalla, että kärkikatkojalla esiintyy tyypillisesti 300 V takapotkupiikki, joka on jo sitä luokkaa, että lyö läpi huomoissa johtimissa. Puola kuitenkin tarvitsee sen kaiken, jotta sytytys voi tapahtua. Toisaalta löysä liitos tärinässä saattaa satunnaisesti estää virransyötön, joka vaatii tyypillisesti 1 – 3 A silloin kun katkoja on kiinni.

Tietämättä mallin rakennetta kuvittelen, että kierrosnopeuden ja alipaineen mukaan säätyvä sytytysennakko vaatii kiertyvän kelkan, jonka päällä katkojat ovat. (Onhan niitä kyllä muitakin rakenteita.) Virtatie tulee puolille yhdessä ja niiltä kumpaankin katkojaan oma ja niistä runkoon taas yhdessä. Kondensaattori on katkojan rinnalla, kummallakin oma. Alumiinisesta kelkasta kuparipunos kytkee virran maahan/runkoon/akun miinukseen. Siinä syntyy elektrolyyttinen syöpyminen alumiinin ja kuparin väliin ja lsäksi liitos on alituiseen liikkuva ja aiheuttaa moottorin pätkimistä. Se on piilokatkos, jonka vuoksi moni sytytysvärkki on uusittu kokonaan kun ei ole muuta osattu. Joustavan kuparipunoksen päissä pitäisi olla ruostumattomat ruuvit ja prikat niin, että alumiini ja kupari eivät ole kosketuksissa. Usein em. katkon takia sytytysvirta etsii kulkutiensä säätöruuvien kautta, joka ei ole tarkoitus, ja sekin aiheuttaa moottorin pätkimistä. Joissakin malleissa maadoitus menee palautusjousen avulla, tarkoituksella tai tarkoituksetta. Silloinkin siinä on alumiini ja hiiliteräs reagoimassa keskenään, eikä sellainen ole kunnon sähkönjohde.



Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #18 : Toukokuu 20, 2021, 18:26:04 ip »
Mainittakoon että Cali 3:ssa ei ole alipainesäätöä ennakolle. Vain keskipakosäädin. Kahdet kärjet jos rakenne on alkuperäinen.
Sytytysennakko on siis sama kiihdytettäessä kuin hidastettaessa. En osaa yhdistää vikaa sytytyspuolelle.

Cali 3:sen ainoa bensiinihana sen sijaan on hieman ongelmallinen nykybensojen suhteen. Epäilisin, jos vikaa ei muualta löydy, hanan purkaminen ja tarkastaminen ei ole kummoinen homma: tankista bensat pois, hana irti ja hanan purku. Huom! hanassa on ajoituksensa sen suhteen että hanan käyttövipua ei saa kuin yhteen asentoon mutta hanan koottua väärin.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #19 : Toukokuu 22, 2021, 20:11:35 ip »
No niin, vihdoin aurinko paistaa risukasaan...toistaiseksi. Takana 2x 30km testilenkkiä, enkä saa mitään vikaa esiin.

Otin tankin irti. Tankki itsestään vain 2 vuotta vanha vaikka pyörä vm 1994. Ei ruostetta siis eikä mitään isompia roskia tms. Hanaa en purkanut osiin vaan ulkoisesti putsasin suodatin osan jne.
Koska ajatukset alkoivat myös kääntyä mahdolliseen sähkövikaan, niin vedin lisämaadoituksen piruttain akulta startin kiinnityspulttiin. Ja näiden toimenpiteiden jälkeen toistaiseksi 60 km testiä takana hyvillä mielin. Jää nyt hiukan arvoitukseksi missä se vika oli, itse veikkaan bensapuolta  ::)




Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #20 : Toukokuu 22, 2021, 20:56:02 ip »
Kaasaripelissä voi testimielssä laittaa kirkkaan bensaletkun, niin on ainakin jonkunlainen näköyhteys, jos epäillään bensanpuutetta.
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #21 : Toukokuu 22, 2021, 21:31:38 ip »
Läpinäkyvä kohokammio olis kova?
Sohc van Helmi.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #22 : Kesäkuu 01, 2021, 20:25:01 ip »
Johan sitä tulikin ajeltua n 200 km ilman huolia, mutta tänään dynopenkissä sammui kone jälleen. Seokset olivat ok eli hiukan rikkaalla mikä hyvä. Ajelin tallille ja kotiin lähtiessä ongelmat alkoivat taas nousta esiin. Käynnistyi huonosti. Pääsin 500m ja sammui. Hetki odottelua ja käynnistyi ja pamautti putkessa. Ajelin tallin lähettyvillä ja sain vian toistumaan. Oli nykymistä ja sammumista.
Saatana sentäs!
Nyt pitäs alkaa jollain systeemillä vikaa paikantamaan. Jotenkin tämä alkaa kallistumaan sähköpuolelle, mutta miksi vika oli poissa 200km? Ja miksi ilmaantui dynossa? Mitään älytöntä revitystä dynostus ei ollut...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #23 : Kesäkuu 01, 2021, 21:21:13 ip »
Minkälainen sytytysjärjestelmä tässä on? Tuo, että kerrasta kuolee, kuulostaa minun korvaan enemmän syttypuolen ongelmalta. Bensan loppuminen yleensä pistää hiipumaan. Ja sitten sammuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #24 : Kesäkuu 01, 2021, 21:57:03 ip »
Viimeiset Cali Kolmoset on varustettu digitaalisella sytytyksellä merkkiä Digiplex. Laitan tähän linkin kytkentäkaavioon: https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1000/1000California3Digi_1988.gif

Sytytysyksikkö näyttää samalle kuin lataussäädin. Mutta sytkästä lähtee enemmän johtoja. Yksi on sen maadoitus. Sen puhdistus ja liittäminen uudelleen.
Herkin osa, itse sytytysyksikön ohella, on analoginen kampiakselin asentoanturi. Itselläni on pari sellaista vioittunut. Oireet aika samanlaiset. Toisinaan käy mutta kun matka jatkuu veto loppuu ja samaan aikaan molemmista pytyistä. Katso onko johdotus vioittunut ulkoisesti tai onko sen johdotuksen liittimissä hapettumia. Puhdista ensin kaikki liittimet. Sitä varten on esim CRC:llä liittimien puhdistus- ja suojasprayvalikoima. Jonkinlaisen sudin tarvitset liitinpinnien mekaaniseen puhdistukseen em. liuottimien ohella.

Jos edellä olevat on käyty läpi niin sitten täytyy irrottaa anturikin ja katsoa onko se ylipäätään puhdas ja ehyt. Läpäiseekö se virtaa kun yleismittarilla vastusta mitataan liittimen navoista. Se on herkkä osa ja sitä ei saa käsitellä väkivalloin eikä johtimesta saa vetää.

Tällainen on-off-vika on joskus hankala paikallistaa mutta osa kerrallaan kun järjestelmällisesti etenee niin syntyy jossain vaiheessa tulostakin.

LISÄYS PERÄSTÄPÄIN: Digiplexissä on alipaineinen ennakonsäätö ja sen letku on toisinaan pykinyt eli vuotaa. Se tekee sytytyksestä laiskan eli ennakko ei säädykään imukanavan ilmanpaineen mukaan. Eli vähempi kuin pitäisi.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2021, 19:36:26 ip kirjoittanut motomatti »

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #25 : Kesäkuu 02, 2021, 08:00:45 ap »
Sähköpuolelta kannattaa katsoa myös seuraavat:
-Sivuseisontatuen kytkin
-Moottorin tappokytkin
-Virtalukko
Renkkaamalla ja spreijaamalla ei ehkä saa uudenveroista, mutta voi vähän
piristää pätkivää kytkintä.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #26 : Kesäkuu 02, 2021, 11:57:13 ap »
Urpo ja Turbo ovat myös asian ytimessä.
Viimeksi viime viikolla oli käyntiongelma eräässä pyörässä jossa virtalukko on ohjausakselin kupeessa tankin etupuolella. Siinä oli virta-avain, kotiavaimet ja iso avaimenperä. Omistaja ihmetteli että kun ajaa sataa tai enemmän niin pyörä nykii. Tuulihan se vain heilutteli virta-avainta ja siksi kone pätki. Riippukkeiden poisto auttoi, toistaiseksi.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #27 : Kesäkuu 02, 2021, 15:56:42 ip »
Yeah, the "sidestand" relay (even thought it doesn't have a sidestand switch)  :smiley: powers the coils and Digiplex. The sidestand relay is grounded through the low fuel light sensor. Don't ask me how I know.. 

Edelliseen lauseeseen törmäsin ulkomaan "saitilla". Siitä tulikin mieleeni seuraavat asiat pyörästäni, vuosien varrella on poistettu sivutuen anturi sekä myös polttoaineen varoitus anturi. Eli mikäli rele maadoittuu bensasensorin kautta ja tämä rele vaikutta myös digiplexiin? En näistä sähköistä(kään) hirveästi ymmärrä, mutta mitä mieltä olette, voiko aiheuttaa ongelmaa tämä tilanne?

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #28 : Kesäkuu 02, 2021, 18:09:30 ip »
Jos on toiminut tähän asti niin ei kai se suurempi ongelma ole. Jos muutoksissa
on käytetty ryöstöliittimiä, se voi olla ongelma.
Tarkastuslistalta unohtui releiden tarkastus. Jos olisi ollut ruiskukone niin
bensapumpun releen tarkastus olisi ollut ensimmäisenä.


RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #29 : Kesäkuu 02, 2021, 22:34:02 ip »
Digiplexin alipaineletku vaihdoin jo talvella uuteen.
Liittimet digiplexistä puhdistin sekä myös pick-up coilin. Releet oli irti ja puhdistettu. Maajohto irti ja kiinnitys uudestaan. Akun napojen kiinnitykset tarkistettu. /Akku pitäisi olla melko uusi, eli max 2 vuotta)

Hyvin lähti käyntiin, tyhjäkäynti ok. Kun nostin kierrokset 4000rpm ja pidin siinä, niin alkoi pykiminen. Eli kierrokset tipahti 3500rpm ja taas takaisin 4000rpm. Totaalista virtojen katoamista ei tapahtunut. En ajanut koeajolenkkiä.

Onkohan toi digiplex paskana? Ei muutakuin kiviä tiskiin ja alkaa vaihtelee osia  >:(  Onko noi releet Motonet kamaa?