Kirjoittaja Aihe: Cali 3 sammuu lennosta  (Luettu 7680 kertaa)

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Cali 3 sammuu lennosta
« : Huhtikuu 03, 2021, 20:04:24 ip »
Moi
Ensi käynnistys talven ja remonttien/huoltojen jälkeen. Laakista käyntiin. Koeajo n 500m ja sammuu suoraan lennosta. Lähtee käyntiin hetken sahaamisen jälkeen. Nilkkuttaen takas talliin eli sammui toisenkin kerran. (Läksin kotiin autolla grillaa kun nälkä ja vika pyörässä ei hyvä yhdistelmä...)

Eli kaasari california. Kaasarit oli talvella auki ja esim ryyppysuutin vaihdettu toiseen kaasariin, kun oli poikki. Uudet bensalinjat. Uudet tulpat ja tulpanhatut ja johdot. Uudet bensat.

-Ilmavuoto imupuolella?
-Ei saa bensaa?
-Mistä tulee korvausilma tankkiin?

Saa antaa vinkkejä huomisia harjoituksia varten, kiitos!


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2021, 20:07:54 ip »
Onkohan tankin korkin huohotus auki? Sieltä tulee korvausilma tankkiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #2 : Huhtikuu 03, 2021, 22:30:04 ip »
Onkohan tankin korkin huohotus auki? Sieltä tulee korvausilma tankkiin.
Miten noissa on se huohotus? Siis korkissa vai?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #3 : Huhtikuu 03, 2021, 23:09:08 ip »
TTT jo yhden todennäköisen perusongelman kertoi. Koita ajaa tankin täyttötulppa raollaan. Jos ei käyntihäiriötä ilmene on vika paikallistettu.

Seuraavat mietteet: Cali3 omaa yhden bensahanan. Hanan tankin sisäpuolella olevan suodattimen kunto tai puhtaus on yksi asia. Tankki on rautapeltiä ja voi ruostua vakavastikin. Riippuu säilöntäpaikasta. Talvisäilytys on hyvä tehdä tankki täynnä. Jotkut laittavat 2-t-öljyä tirauksen joukkoon. Olen nähnyt jopa puhkiruostuneita tankkeja.
Cali3:sen tankin hanan tiivistekumi voi hapertua ja kiertyä hanan karan mukana niin että bensan saanti ehtyy. Tiivisteen vaíhto korjaa asian. Yleesä siitä aiheutuu myös polttoainevuoto. Vuoto voi olla ulkoinen tai kaasuttimen suuntaan.
Myös kaasuttimiin tulevien polttoainekanavien liitoksien suodattimet voivat jotain kavaltaa.

Ryypytys on luistityyppinen. Jos luistit ovat hapettuneet, tiivisteet rikki tai niitä käyttävät vaijerit jumittavat jää ryyppy päälle ja kun kone lämpiää ei se enää jaksa käydä koska seos on liian rikas. Asia on helppo tarkistaa ja korjata.

Arvelusi ilmavuodosta imupuolella on epätödennäköinen. Toki kumiset imukanavat voivat vuotaa kun ovat oikein huonossa kunnossa. Jos ottaa ko. kumiputkenpätkän käsiinsä ja kääntää sen nurinpäin selviää kyllä jos on ongelmia: sisäpuoli murenee. Imuvuoto aiheuttaa tehonhukkaa ja huonoa käyntiä mutta ei välitöntä sammumista. Kumiset imukurkut kannattaa vaihtaa jos on edes epäily vuodosta. Eivät maksa paljon. Imukanavan ja sylinterikannen välissä oleva paperitiiviste voi olla rikki mutta sen aiheuttama häiriö on paljon vaikeampi havaita eikä aiheuta välittömiä vaivoja.

Kaasuttimissa on myös suodattimet joihin on voinut kertyä likaa. Ne on helppo katsastaa. Jos niissä on törkyä on sitä myös tankin suunnassa.

Toki sytytysjärjestelmä voi aiheuttaa käyntihäiriöitä. Niiden tutkiminen onkin sitten oma juttunsa joten katsotaan nuo edellä mainituta jutut ensin.

Äkkiseltään tulee mieleen ongelmat suoritetun suoritetun ajomatkan suhteen joista osa oli jo edellä. Toki on nähty myös homehtunut ilmansuodatin. Suviaikaan se saa sisäänsä siitepölyä ja muuta orgaanista tavaraa joka kosteuden kanssa saa aikaan hometta. Ilmiö on harvinainen ja helppo korjata. Riippuu myös talvisäilytyspaikasta. Huono moottoripyörän talvisäilytyspaikka on autotallissa johon iltasella ajetaan märkä/luminen auto yöksi. Korroosiota kun on monenlaista.

Eihän bensaletkuissa ole ylimääräisiä suodattimia, eihän?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #4 : Huhtikuu 03, 2021, 23:09:40 ip »
Kyllä, korkissa on pieni reikä sisään menevässä osassa ja se huohottaa tiivisteen ulkopuolelle. Kokeile ajaa testilenkki korkki raollaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #5 : Huhtikuu 03, 2021, 23:15:27 ip »
Tuo testilenkin lyhyt pituus lähinnä vaikuttaa siltä, että bensaa valuu juuri kaasarit täyteen ja letkuihin, mutta ajettaessa sitä ei enempää enää tulekaan.
Toinen voisi toki olla puolavika, että loppuu lento lämmetessä, mutta aika utopistista olisi että molemmat hyytyisivät samalla hetkellä. Tämän voisi mahdollisesti todeta esim lämmenneistä puolista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #6 : Huhtikuu 03, 2021, 23:45:09 ip »
Kiitoksia vastanneille.

Kokeilen seuravaaksi ajoa korkkia auki.

Tässä laitteessa uusi tankki, koska edellinen oli ruostunut puhki. Ja tämän jälkeen toiminut ok.  Ryypytysluistimet olleet auki ja puhdistetty.Tosin toiminta pitää uudellen tarkistaa.
Kaasarien suodattimet bensaletkujen juuressa puhdistettu. Ilmansuodatin puhdas ja kuiva. Ylimääräisiä bensasuodattimia ei ole.
Pyörän säilytys lämpimässä tallissa, ei sulavesia tms. ( min +10)
Puolat toimivat vielä syksyllä.

Testit jatkuu huomenna...

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #7 : Huhtikuu 04, 2021, 17:32:46 ip »
Eipä ollu korkki auki ratkaisu käyntihäiriöön. Käyttelin 3000rpm ja nopeasti alkoi katkoa. Eli tipautti sekunniksi 500 rpm alas jne. Lopulta totaali sammuminen. Edelleen epäilen bensansyöttöä?
Teeetin talvella hydrauliliikkeesä bensaletkuston. Eli tankilta letku johon t-liitin, josta kaasareille. Jospa tämä ei nyt sitten toimi? Jos kokeilisi letkua kaasarille ja siihen jakoliitin toiselle kaasarille. Mielstäni olen näitä liittimiä nähnyt.
Vai olisko sähkövika?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2021, 18:03:06 ip »
Jos paikallaan kaasutellessa alkaa kierroksilla pätkiä, niin suihkaus starttipilottia imuaukkoon.
Jos pätkiminen jatkuu, niin vikaveikkaus siirtyy sähköpuolelle.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #9 : Huhtikuu 04, 2021, 21:34:44 ip »
Niin, lataako kunnolla? Jos virta hukkuu yläkierroksilla, niin pätkii kyllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2021, 12:17:24 ip »
Kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Kokeile käyttää kaasuttimesta letkua irti ja laske sitten purkkiin bensiiniä hanat avaamalla. Toivottavasti sieltä lirisee kuin poikapatsaasta.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #11 : Huhtikuu 28, 2021, 21:38:31 ip »
Tänään viimein uudet yritykset. Tehdyt muutokset: vipuryypyt, uudet tyhjäkäyntiruuvit (jouset,o-rengas jne), uudet ilmaruuvit (jouset, o-rengas jne) Nyt toimii...aika hyvin. Itse arvelen ryyppyjen olleen ongelma (?) mutta nyt toimi aika kivasti. Mutta säädöt. Pätkii 2000-3000rpm, muutoin kiertää hyvin ylös asti. Kerran sammahti pienillä kierroksilla. Lähti heti käyntiin.

Ilmaruuvit auki 1 1/2.  Pääsuutin 140. Tyhjäkäynti 55. Vakio suodatin. T-putki avattu. Vakio vaimentimet. Miltä vaikuttaa suutinosasto noin äkkiseltään? Varmaan synkkaus seuraavaksi?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2021, 22:22:21 ip »
Noin yleensä. Synkronointeja on kaksi: sytytys ja kaasuttimet. Kaasuttimissa lisäksi tyhjäkäynti erikseen. Kumpikaan, vaikka olisivat hieman pielessä, ei aiheuta totaalista sammumista.

Ryyppyluistimen auki jääminen, joka tuplana on epätodennäköistä, sammuttaa ko. puolen ajan mittaan.

Sytytyksestä on vaikea hakea kuvaamaasi käyntihäiriötä. Toki sekin on mahdollisuuksien rajoissa mutta ilmenee ehkä eri tavalla.
 
Polttoainepuolelta kuvaamasi häiriötä kapealla kierroslukualueella aiheuttaa liian pienet suuttimet tai tukkeutunut neulasuutin. Siinä on säteettäisiä reikiä  jotka voivat, erityisesti talvisäilytyksessä, tukkeentua osittain tai kokonaan. Oletko ne tarkistanut/avannut?

Kaasutinpyörä kun pitää talvisäilyttää joko koko ajan kaasuttimet täynnä (Hana auki.) tai syksyllä tyhjentää kaasarit totaalisesti. Suosittelen ottamaan neulaputken kouraan ja puhdistamaan reiät. Niihin ei ultraäänipesu tehoa. Pääsuutin ensin irti niin ko. osa on sen yläpuolella. Katso kaasuttimen räjäytyskuvasta miten osat ovat.

Tietyn kierrosluvun pätkiminen voi kertoa myös liian pienestä suuttimesta.
Koita vetää pätkimisalueella ryyppyvivusta varovasti kaasua laskematta. Jos pyörä lähtee hetkeksi kiihtymään on kaasuttimissa sanomista. Vrt. yllä.

Cali 3 on tehty eri aikaan ja eri polttoaineelle. Nykybensiinin energiamäärä on alhaisempi kuin silloin. Tarvitaan hieman isommat suuttimet että asia kompensoituisi. Joskus riittä luistin neulan nostaminen pykälällä mutta ei välttämättä koko kierroslukualueella.

Itselläni on, muiden ohella, kaksi California Kolmosta ja moottoreita yhteensä neljä. Pari peruskunnostettua varalla. Yksi on tuossa sohvan päässä malliksi.


RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #13 : Toukokuu 19, 2021, 07:32:39 ap »
Harjoitukset jatkuvat. Nyt molempiin kaasareihin päivitetty sisuskalut, eli pääsuutin, tyhjäkäyntisuutin, neulaventtiili, seosputki, neula,kohot. Ja siis molempiin kaasareihin. Kiihdytyspumpun puolelle en kajonnut.
Kävin koeajolenkillä. Ei ole ikinä noin hyvin toiminut. Kone käy tasaisesti. Vääntää hyvin koko kierrosalueen. Ajelin n 20 km sekalaista ajoa, jopa motarivauhtia. Kävin tankkaamassa.
SITTEN se taas tuli. Noin 50 km/h vauhdissa antoi pari ennakko nykäisyä. Nykäisyt tosi mietoja/katkoja, mutta tuttuja merkkejä. Ja tästä 10 s ja kone sammui taas. Mutta eipä tarvi kuin 60s odotella ja lähtee ekalla käyntiin.
Kaasarit olleet usein auki ja likaa ei ole päätynyt kaasarin suodattimiin. Edelleen mielestäni vaikuttaa bensan saanti ongelmalta? Bensahana seuraavaksi tutkintaan. Hyvä kun tankkasin just tankin täyteen ;D

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #14 : Toukokuu 19, 2021, 11:56:14 ap »
Pitäisiköhän se bensiinitankki pestä, sisäpuolelta siis?


Sentire la forza!
Terv: Timo