Kirjoittaja Aihe: Venttilien säätö  (Luettu 3132 kertaa)

TR

  • Viestejä: 20
Venttilien säätö
« : Huhtikuu 01, 2021, 07:06:59 ap »
Olikos täälä jossain vielä se hyvä vent.säätö ohje? Kun on yli 10v aikaa kun viimeksi guzzin venttiilit viimeksi säätäny.Vai säädänkö vaan etttä kun toinen syl.vent.vaihtaa niin toinen säädetään.

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Venttilien säätö
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2021, 07:55:59 ap »
Löytyy pääsivun linkistä:
https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Tekniset+tiedotteet/Venttiilien+s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6ohje/Venttiilien+s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6.pdf

Ohje näkyy olevan hiukan vanhempaa sorttia, mutta ei taida guzzin koneessa näiltä osin olla muutoksia  :)

KL

TR

  • Viestejä: 20
Vs: Venttilien säätö
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2021, 08:33:52 ap »
Kiitoksia Kari :)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Venttilien säätö
« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2021, 01:25:26 ap »
Pari huomiota tuohon ohjeeseen:

Pyörittää pitää koneen käyntisuuntaan. Sytytystulpat irti niin on kevyt pyörittää.

Kaikissa malleissa ei ole enää vauhtipyörässä merkkejä lainkaan koska ne ovat nykyisin käyneet tarpeettomiksi.
Jos haluaa olla oikein tarkka niin männän yläkuolokohdan voi määrittä suht tarkasti suoraan männästä. Sytytystulpat pois ja seuraamaan sopvalla puikolla männän liikettä. Niissä malleissa joissa tulppa ei ole keskellä kantta, ts. vinossa männän liikkeen suhteen pitää hieman varoa että puikko, jolla männän liikettä vakoillaan, ei loppuliikkeessä väänny eli sormet kiinni puikossa koko ajan.

Osassa malleja voi moottoria pyörittää laturin päästä, osassa ei tai on ainakin jonkin verran purkamista. Tai laturi on hihnavetoinen kuten nykyään, jälleen, on tapana. Tosin vanhojen 60 - 70-luvun GT-mallien laturin hihnakoppa on helpohko irrottaa. Ja kampiakselin päässä iso mutteri.

Vaihdelaatikon kotelossa on edelleen, useimmissa malleissa, kumitulppa oikealla vaihdelaatikon kotelossa, jonka pois ottamalla kampiakselia voi pyörittää, jos sytytystulpat ovat irti, tavallisella leveällä ruuvimeisselillä käynnistyshampaikosta. Takapyörästä iso vaihde päällä on nopeinta ja keveintä pyörittää mutta loppuliike tarkasti ruuvarilla. Jos on merkkejä niin S on vasen ja D oikea. Sytytysmerkki ja yläkuolokohdan merkki ovat peräkkäin. Sytytysmerkki on pyörimissuunnassa hieman ennen ykk:ta.

Kumitulppa voi olla aika tiukka. Nykyään kun ei saa käyttää kunnollisia kumin pehmentimiä niin kumi kovettuu. Kuumailmapuhaltimella voi kumitulppaa hieman lämmittää matkan päästä niin se irtoaa helpommin eikä murru. Sama asentaessa takaisin. Monet ovat työntäneet kovaa ja kumitulppa on luiskahtanut kytkinkoteloon. Siitä ei kannata hermostua. Saa olla siellä. Se ei mitään riko. Väliakaiseksi tulpaksi riittää pala ilmastointiteippiä tai ei mitään. Kunhan aukosta ei laiteta mitään muutakaan sinne kuuluvaa. Jotkut ovat luulleet ajoitusreikää öljyntäyttöaukoksi. Valitettavasti.

Monet ovat valittaneet että venttiilikoneistosta kuuluu kolkotusta vaikka venttiilit ovat säädetty varmasti tarkasti. Siitä ei kannata olla kauhesti huolissaan sillä yksi kolkotustyyppi aiheutuu keinuvivun päittäisliikkeestä akselillaan. Siihenkin on lääke mutta se on enemmän akustiikkaa kuin tarpeellista.

Miksi sitten välykset, vaikka on säädetty tarkkaan, aiheuttaa edelleen naputusta? Siihenkin on syy: keinuvivun päähän on syntynyt lovi. Silloin ei välysmitta kerro oikeaa välystä. Välyksen voi säätää oikeaksi kahdella tapaa, kulumasta huolimatta: lankavälystulkilla tai, kuten kilpatallit tekevät: käytetään ns. mitta- eli heittokelloa joka kertoo kokonaisvälyksen. Sen voi kiinnittää venttiilikopan ruuvien reikiin kiinnitettävän rautalevyn avulla jos on magneettijalka tai suoraan ruuvinreikään jos on sopiva adapteri. Mutta tämä on jo hifistelyä.
https://www.netrauta.fi/heittokellon-magneettialusta-230mm?utm_source=google&utm_term=&utm_campaign=&utm_medium=cpc&utm_content=s|pcrid|402956560270|pkw||pmt||pdv|c|&gclid=CjwKCAjw3pWDBhB3EiwAV1c5rBsit1A-rSGAHWxfO09izAnxG8FgUfpuDZt-14AgVEGgRgurTf_nKhoCHXwQAvD_BwE

Keinuvipujen syöpyneet tai kuluneet paininpäät voi hiotuttaa alkuperäiseen muotoonsa tai antaa vain olla.
Pieni kilkatus on terveellisempää kuin äänetön käynti. Työntötangot ja sylinterin lämpölaajentuminen on kompensoitu jo tehtaalla. Silti voi tietyissä olosuhteissa olla lämpötilasta riippuvaa kilkatusta. Se menee ohi moottorin kunnolla lämmettyä. Guzzien moottorit käyvät, valitettavasti, ilmastossamme aivan liian kylminä.

Jos venttiileitä, tai vain yhtä venttiiliä, pitää säätää yhtenään on kyse nokka-akseliongelmasta tai venttiilinostimen kulumisesta. Yleensä jälkimmäisestä. On pienen koneremontin aika. Riippuen konetyypistä on kaksi tapaa. Mutta se on aivan toinen juttu.

Jotkut ovat sekoittaneet eräiden huohotusventtiilityyppien aiheuttaman kilkatuksen johtuvan venttiilikoneistosta.

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Venttilien säätö
« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2021, 06:38:27 ap »
joskus kun guzzi millen hommasin -99 niin aluksi säätelin venat automiehenä autotyyliin että kuhan nokat on ylöspäin niin hyvä tulee, jossain turun alueen veteraanitapaamisessa joku sitten mainitsi että ompa hiljaset venttiilit, no seuraavalla kerralla pyöritin sitten merkkien mukaan yläkuolokohtaan ja kas kas välykset oli selkeesti tiukemmat elikkä verrattuna niihin 80 luvun 60 heppasiin 1.3l autoihin nokat on paljon jyrkemmät eikä ole puolta kierrosta tyhjää ja siksi  paikka on aika tarkka eli huolellisesti vaan yläkuolokohdan mukaan

mailman kiertokulku sikäli mielenkiintoista että juuri tossa jeesasin tuttua joka avasi focus 3 pyttysen ecoboosti koneen yksi mäntä mennny ja kietokangen yläpää pettänyt, kone kalisi pahasti ja ensin katottiin venttiilit, ensin näytti ihan hydraulinostimilta suoraan nokan alla mutta kun otti auki niin siellä oli pelkkä kuppi ja aattelin että säätöpalat on alffa tyyliin kupin alla eli jos pitää säätää pitää ottaa keppi käteen,  mutta eipäs ollukkaan, kuppeja on eri paksuuksilla eli pitää koko kuppi vaihtaa jos välyksiä pitää entraa ei ole vissiin tarkotettu että pitäisi säätää, sikäli mielenkiitoista kun tommosessa koneessa kaikkea säädetään sähköllä molemien nokkien ajotusta jne niin venavälykset on kumminkin hurjat esim pako 0,3 - 0,4 vaikka on otetuu litrasesta tietokoneen ja turbon avulla 120 heppaa

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Venttilien säätö
« Vastaus #5 : Huhtikuu 02, 2021, 12:24:01 ip »
lankavälystulkilla tai, kuten kilpatallit tekevät: käytetään ns. mitta- eli heittokelloa joka kertoo kokonaisvälyksen. Sen voi kiinnittää venttiilikopan ruuvien reikiin kiinnitettävän rautalevyn avulla jos on magneettijalka tai suoraan ruuvinreikään jos on sopiva adapteri. Mutta tämä on jo hifistelyä.
Onko muuten kuvaa kenelläkään laittaa tuosta heittokellolla mittaamisesta? Olettaisin että heittokellon olisi hyvä olla sellaista mallia missä mittapää on sisäänpainuva teleskooppimallinen, kun niitä on sellaisiakin missä myös mittapää on sellainen sarana- tai viisarityyppinen? Voiko heittokellon vain asettaa keinuvipua vasten paininkupin kohdalle vai täytyykö siihen työstää suora pinta?
Edit: työpaikalla kun on noita mittalaitteita aika moneen lähtöön niin mietin vain että jos ei tarvitse kummempia valmisteluita tai muutoksia niin heittokellon käyttöhän voi olla vaikka nopeampaa ja selkeämpää kuin rakotulkkien.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Venttilien säätö
« Vastaus #6 : Huhtikuu 02, 2021, 12:52:16 ip »
Ei ole tullut otetuksi kuvaa toimenpiteestä.
Riippuu keinuvivun tyypistä mihin kohtaan mittapää laitetaan. Esimerkiksi kohtisuoraan säätöruuvin kantaan nähden niissä malleissa joissa säätöruuvi on venttiiliä vasten. Silloin mittakello kertoo tositilanteen eli sen hetkisen välyksen. Käytännössä moottoria on pyöritettävä siihen asentoon jossa kukin venttiilivälys mitataan.

Ne mallit joissa säätöruuvi on työntötangon puolella ei sieltä puolen voi mitata vaan edelleenkin kohtisuoraan keinuvivun päästä venttiilinvarren suuntaisesti. Keinuvipuun voi tehdä minimalistisen tason pyyhkäisemällä pari - kolme kertaa viilalla. Viilapurut kannattaa ottaa talteen.

Magneettijalka on helpoin tapa jos tekee venttiilikopan reikäjaon mukaisen rautalevyn joka kiinnittyy venttiilikopan kiinnityskierteisiin vähintään kahdella ruuvilla. Helppo asentaa vaikka tarvitseekin voimaa mutta hankala purkaa.

Molemmat mainitsemasi mittakellotyypit käyvät tarkoitukseen. Itse olen käyttänyt tavanomaista "teleskooppimallista" halpamarketin heittokelloa. Heittokellon mittaustarkkuus on sadasosamillejä mutta tässä hommassa tarkkuudeksi riittää viisi sadasosaa. Sekin on jo hifistelyä. (Toki kaupan on myös tonnikelloja joissa mittaustarkkuus yhden tuhannesosamillin tasoa mutta se on enemmän tarkkuustyöstöön tarkoitettu ja erinomaisen harvoin tarpeen käytännön hommissa. Lisäksi herkkä vaurioitumaan.)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Venttilien säätö
« Vastaus #7 : Huhtikuu 02, 2021, 13:18:42 ip »
Voipi olla että tarkistan seuraavan kerran heittokellolla. Vaikka koemielessä että näkee kuinka erilaiseen arvoon ne saattaa mennä pintojen kuopallekulumisen takia. Ei puutu kuin asennuslevy, ja sabloonana voi käyttää venttiilikopan tiivistettä. Työpaikalta tosiaan löytyy erilaisia heittokelloja ja magneettijalkoja. Lähinnä satkun tarkkuudella olevia, mutta tonnikellolla noita sorvien suoruuksia ja keskiöitä tarkastellaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Venttilien säätö
« Vastaus #8 : Huhtikuu 02, 2021, 14:29:30 ip »
Venttiilikoppa on parempi mallineena kuin sen tiiviste antamassa suuntaa. Uusi tiiviste on usein hieman sikistynyt. Toisaalta, reiät voi porata vaikka kasimillisiksi. Laittaa vain aluslaatan kannan alle.