Pari huomiota tuohon ohjeeseen:
Pyörittää pitää koneen käyntisuuntaan. Sytytystulpat irti niin on kevyt pyörittää.
Kaikissa malleissa ei ole enää vauhtipyörässä merkkejä lainkaan koska ne ovat nykyisin käyneet tarpeettomiksi.
Jos haluaa olla oikein tarkka niin männän yläkuolokohdan voi määrittä suht tarkasti suoraan männästä. Sytytystulpat pois ja seuraamaan sopvalla puikolla männän liikettä. Niissä malleissa joissa tulppa ei ole keskellä kantta, ts. vinossa männän liikkeen suhteen pitää hieman varoa että puikko, jolla männän liikettä vakoillaan, ei loppuliikkeessä väänny eli sormet kiinni puikossa koko ajan.
Osassa malleja voi moottoria pyörittää laturin päästä, osassa ei tai on ainakin jonkin verran purkamista. Tai laturi on hihnavetoinen kuten nykyään, jälleen, on tapana. Tosin vanhojen 60 - 70-luvun GT-mallien laturin hihnakoppa on helpohko irrottaa. Ja kampiakselin päässä iso mutteri.
Vaihdelaatikon kotelossa on edelleen, useimmissa malleissa, kumitulppa oikealla vaihdelaatikon kotelossa, jonka pois ottamalla kampiakselia voi pyörittää, jos sytytystulpat ovat irti, tavallisella leveällä ruuvimeisselillä käynnistyshampaikosta. Takapyörästä iso vaihde päällä on nopeinta ja keveintä pyörittää mutta loppuliike tarkasti ruuvarilla. Jos on merkkejä niin S on vasen ja D oikea. Sytytysmerkki ja yläkuolokohdan merkki ovat peräkkäin. Sytytysmerkki on pyörimissuunnassa hieman ennen ykk:ta.
Kumitulppa voi olla aika tiukka. Nykyään kun ei saa käyttää kunnollisia kumin pehmentimiä niin kumi kovettuu. Kuumailmapuhaltimella voi kumitulppaa hieman lämmittää matkan päästä niin se irtoaa helpommin eikä murru. Sama asentaessa takaisin. Monet ovat työntäneet kovaa ja kumitulppa on luiskahtanut kytkinkoteloon. Siitä ei kannata hermostua. Saa olla siellä. Se ei mitään riko. Väliakaiseksi tulpaksi riittää pala ilmastointiteippiä tai ei mitään. Kunhan aukosta ei laiteta mitään muutakaan sinne kuuluvaa. Jotkut ovat luulleet ajoitusreikää öljyntäyttöaukoksi. Valitettavasti.
Monet ovat valittaneet että venttiilikoneistosta kuuluu kolkotusta vaikka venttiilit ovat säädetty varmasti tarkasti. Siitä ei kannata olla kauhesti huolissaan sillä yksi kolkotustyyppi aiheutuu keinuvivun päittäisliikkeestä akselillaan. Siihenkin on lääke mutta se on enemmän akustiikkaa kuin tarpeellista.
Miksi sitten välykset, vaikka on säädetty tarkkaan, aiheuttaa edelleen naputusta? Siihenkin on syy: keinuvivun päähän on syntynyt lovi. Silloin ei välysmitta kerro oikeaa välystä. Välyksen voi säätää oikeaksi kahdella tapaa, kulumasta huolimatta: lankavälystulkilla tai, kuten kilpatallit tekevät: käytetään ns. mitta- eli heittokelloa joka kertoo kokonaisvälyksen. Sen voi kiinnittää venttiilikopan ruuvien reikiin kiinnitettävän rautalevyn avulla jos on magneettijalka tai suoraan ruuvinreikään jos on sopiva adapteri. Mutta tämä on jo hifistelyä.
https://www.netrauta.fi/heittokellon-magneettialusta-230mm?utm_source=google&utm_term=&utm_campaign=&utm_medium=cpc&utm_content=s|pcrid|402956560270|pkw||pmt||pdv|c|&gclid=CjwKCAjw3pWDBhB3EiwAV1c5rBsit1A-rSGAHWxfO09izAnxG8FgUfpuDZt-14AgVEGgRgurTf_nKhoCHXwQAvD_BwE
Keinuvipujen syöpyneet tai kuluneet paininpäät voi hiotuttaa alkuperäiseen muotoonsa tai antaa vain olla.
Pieni kilkatus on terveellisempää kuin äänetön käynti. Työntötangot ja sylinterin lämpölaajentuminen on kompensoitu jo tehtaalla. Silti voi tietyissä olosuhteissa olla lämpötilasta riippuvaa kilkatusta. Se menee ohi moottorin kunnolla lämmettyä. Guzzien moottorit käyvät, valitettavasti, ilmastossamme aivan liian kylminä.
Jos venttiileitä, tai vain yhtä venttiiliä, pitää säätää yhtenään on kyse nokka-akseliongelmasta tai venttiilinostimen kulumisesta. Yleensä jälkimmäisestä. On pienen koneremontin aika. Riippuen konetyypistä on kaksi tapaa. Mutta se on aivan toinen juttu.
Jotkut ovat sekoittaneet eräiden huohotusventtiilityyppien aiheuttaman kilkatuksen johtuvan venttiilikoneistosta.