Kirjoittaja Aihe: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen  (Luettu 16718 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« : Helmikuu 20, 2021, 17:05:46 ip »
Tämmöinen oli ilmestynyt.

Tieliikenne: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
Dnro:   TRAFICOM/497838/03.04.03.00/2019
Tyyppi:   määräys
Antopäivä:   18.02.2021
Voimaantulopäivä:   15.03.2021
Voimassa:   Toistaiseksi
https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46695
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2021, 20:36:23 ip »
Mikäli oikein ymmärsin, takajousituksen saa muuttaa stereosta monoperäksi, muutoskatsastamalla runkoon tehdyt hitsattavat muutokset.
Ja takahaarukkaa saa nyt jatkaa hitsaamalla ja irrallisilla jatkoilla. Kunhan ne on siihen tarkoitukseen tehty  ;D
Tämähän kuulostaa hyvältä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2021, 22:02:44 ip »
Loppujen lopuksi aika vähän uutta mitä ei olisi käyty läpi jo useamman vuoden. Mutta meidänkin Gruppon jäsenten kymmenykset edunvalvontaan ovat taas hieman vieneet asiaa eteenpäin. Tällä kertaa runsain tarkennuksin. Se jonkin verran rajoittaa rakentelua mutta selkeyttää asiaa ja vähentää katsastustoimen mielivaltaa. Kokonaisuutena on enemmän tullut rajoituksia moneen kohtaan. Edelleenkin monessa muutosasiassa selviää rahalla sillä monet, varsin tavallisestkin muutokset, on alistettava Virallisen Tutkimuslaitoksen arvioitaviksi

Tuskin tämäkään Traficomin Määräyksen julkaisu kauas kantaa. Aina ilmenee jotain muuta.
On jo vuosia siitä kun teetin Hyväksytyllä Virallisella tutkimuslaitoksella lainmukaisia muutostarkastuksia. Se vain vaatii rahaa. Noin reilu tonni + kulut palaa rahaa oli sitten hyväksytty tai hylätty. Hyväksytyn tarkastuksen jälkeen tulee vielä katsastus. Siinä asiassa tämä Määräys hieman helpottaa mutta ei rahallisesti. Muutoskatsastuksen hinnoittelee katsastusasema. Siihen päälle. Mutta sielläkin voi tulla hylkäys. Muista syistä. Omat projektini olen sentään saanut, yhtä lukuun ottamatta, kerralla läpi. Senkin toisella kertaa. Mutta rahaa palaa. Vaan ei se sitä haittaa jolla sitä on...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2021, 23:47:17 ip »
Pointti omassa vastauksessa on se, että stereo- ja monoperä ovat erikseen mainittu olevan samaa tyyppiä. Näin ei ennen ollut, vaan kyseessä oli jousitustyypin muutos. Vielä jos saa muutokset tehtyä pulttikiinnitteisesti, ei muutoskatsastusta tarvita..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2021, 08:05:54 ap »
Olenko ymmärtänyt oikein, että teräsrungon saa tuon mukaan vaihtaa alumiiniseen?

Tuota yhden moottoripyöristä ymmärtävän katsurin kanssa pohdittiin jo vuosia sitten ja ko. kohta ei näytä muuttuneen.

Näissä muutiskatsastuksissa helpottaa, jos löytää sellaisen katsastusmiehen, joka tietää mitä on pakko vaatia, eikä mene Trafilta kyselemään lisää, koska silloin tilanne alkaa helposti muistuttaa yhtä Speden antiikkista sketsiä, missä vaaditaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat todistukset.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2021, 12:31:46 ip »
ECU softan päivitys tai polttoainemuutos vaatisi muutoskatsastuksen  ::)
Tienvarsi-valvonnassa saa olla aika fakiiri, että muutoksen havaitsee.
Hmmm...  lienee vaikeneminen yhä kultaa, eikä edelläkävijänä oleminen helppoa  :-\
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2021, 12:42:42 ip »
Lainaus
Näissä muutiskatsastuksissa helpottaa, jos löytää sellaisen katsastusmiehen, joka tietää mitä on pakko vaatia, eikä mene Trafilta kyselemään lisää, koska silloin tilanne alkaa helposti muistuttaa yhtä Speden antiikkista sketsiä, missä vaaditaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat todistukset.

Näin kävi, suurinpiirtein, kun vein tutulle katsurille Virallisella Tutkimuslaitoksella hyväksyttämäni teelmän. Tuttu katsuri olikin estynyt ja nuorempi ammattiveli vain oli paikalla. Mukana tuomani viralliset paperit eivät kelvanneet vaan tämä märkäkorva insinööri ylenti itsensä lain yläpuolelle. Siitäpä hauska juttu syntyi. Lopulta mentiin kuitenkin kirjoittamieni todistusten ja suorittamieni mittausten mukaan ja Tutkimuslaitoksen paperitkin lopulta olivat ookoo. Mutta paljon oli vastustusta. Tunteja kului ja tietoa etsittiin. Sitä samaa joita oli laaatimissani todistuksissa. Mutta turhaan. Trafillehan tämä katsuri soitteli. Otto Lahti siellä asiaan vastaili. Luuli ilmeisesti saavansa tukea omille oudoille mielipiteilleen. Joutu nöyrtymään. Mutta sen verran meni katsastus pieleen että teelmääni ei rekisteröity siihen ajonevoryhmään johon se olisi lain mukaan pitänyt eli L5e vaan papereihin tuli pelkkä L5. L5 on ei-eu-hyväksyntä eli kansallinen hyväksyntä jonka L5e:n voimaantulo kumosi.

Sinänsä hauska itsepäisyysvirhe tuo pikku-een jättäminen pois katsastustodistuksesta sillä se antaa paljon laajemmat mahdollisuudet tehdä muutoksia ko. ajoneuvoon sitä uudelleen tarkastukseen alistamatta. Vanhassa laissa kun oli paljon avarammat säännökset kuin nykyiset e-säännökset ovat.

http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-muutoskatsastuspaiva.html

Tätä ennen olleet ja sen jälkeiset testaukset (Se kallis pakollinen toimenpide.) ja kaikki muut katsastuskerrat ovat onnistuneet erittäinkin kivuttomasti. Tästä olen päätellyt että kyse oli vain tämän yhden katsastushenkilön "huonosta päivästä" johtuvia häiriöitä. Myöhemmin olen käyttänyt toista katsastusasemaa muutoskatsastuksiin ja hankkimani ja itse kirjoittamani tositteet ovat kelvanneet hyvin. Toki joka kohdasta viittaus mihin pykälään viittaan.

Tämä edelläoleva siksi että kannattaa ehdottomasti teettää testaukset ja katsastukset sellaisten henkilöiden toimesta jotka siihen hyvin kykenevät. Ja mieluiten jo ennestään hyvin tuttujen.

Toivottavasti nyt keskustelun kohteena olevan ja kohta voimaan astuvan lainsäädännön sisäistäminen viranomaistoimissa on selkeää. (Hyväksyntämenettelyt, katsastustoimi ja Poliisi.) Sillä sitä se ei aina ole ollut. Kaikilla kolmella hieman eri linjat ja tulkinnat. Tulen tämän määräyksen, kunhan on hyvä hetki, lukemaan tarkasti ja katson antaako se jotain lisäarvoa ajoneuvojen suhteen. Voinko viedä nyt sellaisen pyörän muutoskatsastukseen jota ei ennen ole voinut viedä koska aiempi laki ei sitä salli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2021, 12:54:46 ip »
ECU softan päivitys tai polttoainemuutos vaatisi muutoskatsastuksen  ::)
Tienvarsi-valvonnassa saa olla aika fakiiri, että muutoksen havaitsee.
Hmmm...  lienee vaikeneminen yhä kultaa, eikä edelläkävijänä oleminen helppoa  :-\


Varsin osui kohdalleen ainakin kahdessa pyörässäni: 7/7 osuu ja ja toisessa 6/7. Saakohan joka ainosta "virheestä" sakot erikseen?

Jopa "uutukaisessani" eli California 1400 GTS:n suhteen on tullut tehtyä laittomuuksia puuttuessani moottorinohjaukseen. Tällaiset muutokset ovat hankalia valvoa tienvarsitarkastuksen osalta eikä katsastusasemallakaan voida kuin mitata päästöjä ja niitäkin rajoitetusti.
Selkeä ja helposti havaittava muutos moottorinohjaukseen on ns. lisäboksin käyttö joka vaikuttaa ruiskutusmääriin ja usein myös sytytykseen. Nämähän ovat suosittuja ruiskutusmoottorillisissa malleissa. Monella vieläpä laitteen mainostarra katteessa.
Paljon on asioita ns. harmaalla alueella.

Lainsäädännössä voidaan osoittaa kuluttajalle ns. näyttövelvollisuus että hänen käyttämänsä laite on laillisessa kunnossa. Eli teettämään mittaukset ja mahdolliset "palauttavat" muutokset omalla kustannuksellaan todistettavasti. Tässä pelkään tulevan ikävän tavan viranomaiselle viemällä kilven jemmaan vain epäilyksen perusteella.

Näissä asioissa lainlaatijat ovat yleensä jälkijunassa sillä ihminen on kekseliäs elukka ja kiertää määräykset innovatiivisesti. Ainakin ajan kanssa. Joku tietää aina paremmin...

Elämme mielenkiintoisia aikoja. Tuolla toisessa keskusteluketjussa on juttua mp-katsastuksesta. Onneksi EU on yleensä hidas käänteissään. Aina voi valittaakin ja asian käsittely siten venyy.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2021, 14:41:11 ip »
Vapauksien lisääminen on hyvästä, kuten tässä uudessa määräyksessä, että auton rengasta saa käyttää kaksipyöräisen takarenkaana tai sivuvaunullisen taka- ja sivuvaunun renkaana.
Tuosta pa-järjestelmään kajoamisen muutoskatsastamattomuudesta voidaan määrätä 70 euron liikennevirhemaksu, mutta asian toteaminen tienpäällä on käytännössä mahdotonta (hajuaisti-mutua lukuunottamatta).  Muutoskatsastuksessa ei ole muuta huonoa (vaatimukset helppo täyttää päästömittauksessa), kuin yleiset ennakkoluulot. Esimerkiksi se, että antaisin oman pyöräni liikkeessä vaihdossa uuteen muutetulla käyttövoimalla, niin liike todennäköisesti ei haluaisi tällaista vaihdokkia vaikkei siinä olisi mitään vialla. Toinen on se, että kuinka ulkomailla muutoskatsastettuun suhtaudutaan ?  Voisinko esimerkiksi ajella Ruotsiin/Saksaan ja vaihtaa siellä liikkeessä pyöräni toiseen (Guzziin tietysti) ?
Muutos vie läppärillä muutaman minuutin, jos/kun johdot ovat penkin alla tarjolla. Tokihan tuota voi konttorilta kysyä, kun määräys astuu 15.3. voimaan. Josko rek tietoihin merkittäisiin vaihtoehtoinen käyttövoima  ::) . Aikaa riittää mietiskellä - verohelpotusta ja/tai muuntotukea odotellessa ;D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2021, 17:36:00 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #9 : Helmikuu 21, 2021, 15:20:37 ip »
Lainaus
Vapauksien lisääminen on hyvästä, kuten tässä uudessa määräyksessä, että auton rengasta saa käyttää kaksipyöräisen takarenkaana tai sivuvaunullisen taka- ja sivuvaunun renkaana.

Käytännössä tämä on ollut lievästi harmaalla alueella. Ainakaan poliisit eivät ole asiaan puuttuneet ja katsastuksen kautta auton renkaiden käyttö on ollut mahdollista jo pitkään. Ehkä nyt poistuu se yksi seikka jo piti aiemmin todistaa: Rengastuksen muutoksen pitää olla turvallinen. Omissa laitteissani turvallisuus on todettu käsittely- jarrutusteissä paitsi 1400 GTS:n osalta oman arvioni mukaan katsastusasemalla ajamatta metriäkään. Merkintä löytyy asiasta myös rekisteröintitodistuksesta.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2021, 17:46:53 ip »
Lainaus

6. Vanteiden ja renkaiden muutokset

Ajoneuvoa ei tarvitse esittää muutoskatsastuksen tässä kohdassa tarkoitettujenmuutosten johdosta. Ajoneuvo on kuitenkin esitettävä muutoskatsastukseen, josrenkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan yli  10 prosenttia taikka renkaan leveyttä suu-rennetaan yli   40 mm tai yli 20 prosenttia ajoneuvon tyyppihyväksynnässä ilmoitettuun tai ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan tieliikenteessä käytettäväksi tarkoitetun renkaan ulkohalkaisijaan tai leveyteen verrattuna.

17 Nopeusmittari

Ajoneuvoa ei tarvitse esittää muutoskatsastukseen nopeusmittaria koskevien muutosten johdosta. Edellä 6 kohdan perusteella suoritettavassa muutoskatsastuksessa nopeusmittarin tarkkuudesta on  kuitenkin varmistuttava, mikäli muutokset vaikuttavat nopeusmittarin näyttämään.


Itse ainakin käsitin tämän niin että renkaita ja vanteita saisi muutella aika vapaasti  ilman muutoskatsastusta jollei renkaan ulkokehä tai leveys muutu kovin paljon. Jollei takapyörän ulkokehä suurene, ei myöskään nopeusmittaria tarvitse testauttaa.



motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2021, 20:01:24 ip »
Lainaus
Ajoneuvoa ei tarvitse esittää muutoskatsastukseen nopeusmittaria koskevien muutosten johdosta. Edellä 6 kohdan perusteella suoritettavassa muutoskatsastuksessa nopeusmittarin tarkkuudesta on  kuitenkin varmistuttava, mikäli muutokset vaikuttavat nopeusmittarin näyttämään.
 

Nykypyörissä tämä on lähinnä teoreettista sillä moottoripyörä kyllä "tietää" kuinka nopeasti se kulkee.

Otan jälleen esimerkiksi Guzzin: esimerkkipyöränä voisi toimia liki kaikki uudet Guzzimallit joissa on ABS ja luistonesto, mutta kun itsellä on hieman vanhempi California 1400 niin siinä ajonhallintajärjestelmä vertaa etu- ja takapyörän kehäpituutta toisiinsa heti ajoon lähtiessä. Se myös huomaa jos jompikumpi renkaista vuotaa. Mutta ei kerro kumpi.

Sellainen ehto rengasvaihtohommassa on että molempia renkaita ei pidä vaihtaa kerralla mikäli eivät ole aivan samanlaiset kuin alkuperäiset. Jos ei näin menettele on nopeudenmäärittämistoimenpide hankalampi.

Pyörän älyboksin järki ymmärtää kohta ajoon lähdettyä että toinen rengas on eri kokoinen ja myös ilmoittaa siitä hanakasti. Siinä vaiheessa tieto tallennetaan ajamalla pidempään. Esimerkiksi noin 30 metriä. Sammuttamalla moottori, uudelleenkäynnistys ja lähtelmällä taas ajamaan. Järjestelmä kalibroituu näin. Mittari näyttää edelleen oikein. Tämä tapahtui silloin kun rengaskoko takana muuttui merkittävästi toimestani. Se oli myös osasyy katsastuttamiseen vaikka ei katsureita kiinnostanut pätkääkään mitä mittari mahtaisi näyttää. Tärkeämpää oli merkitä rengaskoot. n. 50€ kustannus. Nopeusmittari näyttää nytkin oikein.

Edellä olevan katsastushenkiöille esitin vain suullisesti vaikkeivat sitä kysyneetkään.
Kannattaa siis huomioida pyörässään jo nämät nykytekniikan keinot niin pääsee jatkolla vähemmällä. Ei tarvita teoreettisia laskelmia renkaan kehämitoitukselle.

6. kohdan mukaan sitä ei näköjään tarvitse tehdä enää koska rengaskoko muuttui takana pienemmäksi. Lisäksi paperilla takarenkaan leveys muuttui 200-koosta 205-kokoon vaikka käytännössä nyt on moninkertainen kumimäärä tietä vasten. Silti ei tullut 40 mm tai 20% vastaan.

Vanhempia muutettuja pyöriä olen muutoskatsastuksen vuoksi hieman joutunut modifioimaan: laitoin nopeusmittarin pyörittimen etupyörän napaan katsastuksen ajaksi. Nyt se on taas vaihdelaatikosta ja mittarissa on maaliläikät osoittamassa satelliittimittauksen tulosta 60 ja 100 km nopeuksille. Ideaa voi kopioida vapaasti. Pyörittimiä löytyy varaosina.

Aiemmin oli käytössä sellainen käytännön ohje että jos ei koko ihmeemmin muutu ja rengas on pyöreäolkainen niin se kelpuutetaan mp-käyttöön. Toki kantavuuskin pitää huomioida. Pikkuauton rengas olisi ainakin California 1400 takarenkaana alimittainen. Kantavuus ei riittäisi. Ainakin teoriassa mp:n alla olevan renkaan pitää kestää koko pyörän paino sekä samaan aikaan tapahtuva voimakas kiihdytys. Silloinhan keula voi irrota tiestä ja kokonaismassa on takapyörän varassa. Tätä laskeskelin silloin kun rengastyyppiä valitsin. Lisäksi renkaan pitää olla symmetrinen.

Tämä vaatimusten purkaminen saattaa vähentää monen rakentelijan kuluja merkittävästi. Se että onko tämä myös EU:n kaikissa jäsenmaissa kelpaavaa oppia. Epäilen. Taitaa olla edelleenkin kansallista lainsäädäntöä tai siihen tukeutuva määräys.


@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #12 : Helmikuu 21, 2021, 20:59:21 ip »
Pointtini oli tuossa edellä se, ettei pyörää käsitykseni mukaan tarvitse välttämättä muutoskatsastaa laisinkaan vannekoon muuttuessa. Sama pätee nopeusmittariin.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #13 : Helmikuu 26, 2021, 14:20:33 ip »
Onkohan 70-80-luvun Tonti-rungollisista tehty tuotarungon materiaaliselvitystä? Onko sitä vaadittu aiemmin?  Materiaali täytyy runkomuutoksissa todistaa kantavien rakenteiden osalta. Mitään erikoistahan materiaaliahan siinä ei ole, mutta todistaa se silti täytyisi.
Kohta 3.1.1: Rungon alkuperäinen materiaali ja  tieto siitä, millä tavoin rungon alkuperäinen materiaali on selvitetty.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #14 : Helmikuu 26, 2021, 18:03:04 ip »
Tuo pätee myös takahaarukkaan. Toisaalta, mistä noita tietoja ylipäätänsä on saatavissa vanhasta pyörästä. Ei mistään. Suomessahan pelkona on aina se, että noita määräyksiä aletaan tulkitsemaan takautuvasti. Kaiken kaikkiaan koko homma on mennyt taas entistä sekavammaksi.