Kirjoittaja Aihe: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen  (Luettu 8094 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 364
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #60 : Maaliskuu 13, 2021, 20:32:36 ip »
Eikö tuohon sorvaisi adapterin? Saisi myös "navan" tukemaan keskiötä.
Rata pyörään sovitin Bilteman crossilevyn ja siihen sorvailin vastaavan lätkän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 504
  • Alcohol! No good story starts with a salad.
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #61 : Maaliskuu 13, 2021, 20:53:11 ip »
Eikö tuohon sorvaisi adapterin? Saisi myös "navan" tukemaan keskiötä.
Rata pyörään sovitin Bilteman crossilevyn ja siihen sorvailin vastaavan lätkän.

Sehän olisi tietenkin paras ratkaisu, tuohan on sama osa, johon teit kuvat laserleikkausta varten. Tuossakaan satulassa levy ei ole keskellä, toisella puolella milli enemmän väliä.

Vaatii kyllä melkoisen paksua tavaraa ja ison sorvin. Voi olla vähissä sorvaajat.

@

  • Viestejä: 504
  • Alcohol! No good story starts with a salad.
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #62 : Maaliskuu 13, 2021, 21:37:43 ip »
Tarkemmin ajatellen, miten sorvata adapteri yhdestä aineesta, johon saa kiinni tämän jarrulevyn?

https://hmb-guzzi.de/Bremsscheibe-vorn-hinten-270-mm-Aussenring-LM-1000-Cali-3-SP-3-etc-Edelstahl

Ei taida onnistua millään sorvaamalla.

@

  • Viestejä: 504
  • Alcohol! No good story starts with a salad.
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #63 : Maaliskuu 16, 2021, 19:17:34 ip »
Onnistuihan tuon adapterin sorvaus sittenkin, nyt offsettiä tulee jarrulevyyn  ja satulaan 10 mm. Suurin ongelma on kuitenkin vanteen rihtaus/uudelleen pinnaus. Siihen ei tekijää ole löytynyt. Parin luona olen käynytkin vanteen kanssa mutta nostivat kädet pystyyn heti kättelyssä. Symoticiltä saa kyllä pinnasatsin kun lähettää mallit mutteivat hekään ole kiinnostuneita rihtauksesta.

Vanne on pinnattu offsettiin vasemmalle 7 mm verrattuna Calin orgisvanteeseen. Sen offsetistä ei ole tietoa. Napa on peräisin vanhemmasta mallista ja se on 4 mm lähempänä vetopyörästöä kuin orgisnapa, jossa on 4 mm leveämpi laippa, muuten navat ovat identtiset. Calissa siis sykäyksenvaimentimen boorit eivät yllä vetopyörästön boorien pohjaan, vaan eroa on tuo 4 mm. Tuntuu typerältä ensin asentaa napa enemmän oikealle ja sitten pinnata offsettiin vasemmalle. Calin navalla toteutettuna pinnauksen olisi voinut tehdä 4 mm pienemmällä offsetillä. Toisaalta, on tuo vieläkin mahdollista. Ilmeisesti tekijällä ei ole ollut Calin leveämpää napaa hyllyssä.

Edelleen tässä odottelen vinkkejä rihtaajasta. Saa olla kauempaakin kunhan osaa homman.

Pekka

  • Viestejä: 2 102
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #64 : Maaliskuu 16, 2021, 23:50:55 ip »
Väisteleekö pinnapyörän tekijät tarjottua työtä koska, napa (ja vanne) eivät rakenteensa puolesta sovi noin suurelle offsetille?
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!

@

  • Viestejä: 504
  • Alcohol! No good story starts with a salad.
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #65 : Maaliskuu 17, 2021, 19:39:00 ip »
Ei tässä siitä ole kysymys. Ei tuo offsett mikään tavaton ole, 13 mm vasemmalle kun Calin orgisvanteessa se on 6 mm vasemmalle. Vanne on kuitenkin sen verran poikkeava että tuntuvat haistavan ikäviä hommiä. Kun on varaa valita, niin tällaiset hommat raakataan pois. Täytyy jättää homma hautumaan toistaiseksi ettei ala käymään työstä. Vältyn joka tapauksessa turhalta muutoskatsastukselta kun sain jarruhommat kohdikseen.

Lisää aiheesta:

https://www.is.fi/autot/art-2000007863742.html

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #66 : Maaliskuu 17, 2021, 20:05:25 ip »
Lainaus
– Päästövaatimusten täyttymisen voi nyt osoittaa käytönaikaisella katsastustoimipaikan suorittamalla päästömittauksella, kun ennen vaadittiin vähintään hyväksytyn asiantuntijan lausunto, Peltokangas luonnehtii.
– Päästövaatimusten täyttymisen voi nyt osoittaa käytönaikaisella katsastustoimipaikan suorittamalla päästömittauksella, kun ennen vaadittiin vähintään hyväksytyn asiantuntijan lausunto, Peltokangas luonnehtii.

Jarrumuutosten yhteydessä suorituskyvyn toteaminen täyden kuorman tilanteessa on nyt mahdollista laskennallisesti eli käytännön testejä täydellä kuormalla ei tarvitse enää tehdä.

Myöskään jarrujen katoamistestejä ei tarvitse välttämättä tehdä, jos aiempien testien tai hyväksyntöjen perusteella voidaan todeta jarrujärjestelmän osien olevan sellaisia, että ajoneuvo niillä varustettuna täyttää testin vaatimukset.
Jarrumuutosten yhteydessä suorituskyvyn toteaminen täyden kuorman tilanteessa on nyt mahdollista laskennallisesti eli käytännön testejä täydellä kuormalla ei tarvitse enää tehdä.

Myöskään jarrujen katoamistestejä ei tarvitse välttämättä tehdä, jos aiempien testien tai hyväksyntöjen perusteella voidaan todeta jarrujärjestelmän osien olevan sellaisia, että ajoneuvo niillä varustettuna täyttää testin vaatimukset.

Nämä olivat niitä ehtoja joiden mittauksiin paloi rahaa tonnikaupalla mikäli oli todettu että testit ja tarkastukset pitää toteuttaa.

On asianomistajan edut parantuneet kun toiminta em. tapauksissa on siirretty alemmalle ja halvemmalle asiantuntijataholle.
Voi tietysti merkitä laskelmien tekoa em. asioista. Itse en ole kokenut vaadittavien todistusten tekemistä mitenkään ikäväksi. Selkeät laskelmat ja siistit paperit niin asia etenee.

Päästöasoissa pääsee vähimmällä säädöllä jos ajoneuvoon asentaa ja säätää digitaalisen moottorinohjauksen. Katalysaattoreita saa kaupasta.

Eikä tarvitse pelätä että hyväksytyiltä asiantuntijoilta työt loppuvat.

Samppa

  • Viestejä: 113
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #67 : Maaliskuu 24, 2021, 15:12:23 ip »
Bongasin vielä tähän määräykseen liittyvän perustelumuistion, jossa asioita käsitelty 16 sivun verran:

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/L-luokan%20ajoneuvon%20rakenteen%20muuttaminen%20PERUSTELUMUISTIO.pdf

Täältä kopsattuna esimerkiksi etuhaarukan vaihdosta:
Uudemmissa ajoneuvoissa olevat etuhaarukat ovat yleisesti ominaisuuksiltaan pidemmälle kehitettyjä ja vastaavat laadultaan vähintään vanhan ajoneuvon etuhaarukkaa, joten esimerkiksi vanhaan painavampaan ajoneuvoon saa vaihtaa modernimmasta kevyemmästä ajoneuvosta peräisin olevan etuhaarukan.

Aemmin haarukan piti olla vastaavan painoisesta kuin kohdepyöräkin, eli hyvään suuntaan on menty.

Breeze

  • Viestejä: 1 540
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #68 : Maaliskuu 24, 2021, 15:27:18 ip »
Hienoa huomata, että järkeä on käytetty.

Oikeassa elämässä, jonkun 130kg enskan keula on varmasti kestävämpi kuin 200kg katupyörän.
Tämäkin vielä! ! !

@

  • Viestejä: 504
  • Alcohol! No good story starts with a salad.
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #69 : Tammikuu 06, 2023, 17:41:10 ip »
Tutkistelin taas muutoskatsastusasiaa ja Traficonin sivuille näyttää ilmestyneen määräykset siitä, milloin muutoskatsastus tulee suorittaa. Aika vapaasti saa näköjään muuttaa rengastusta eikä vannekokoosta puhuta mitään, nopeusmittarinkin voi muuttaa kunhan mittaus ei perustu GPS:ään.  Jarrujen muutoksissa sen sijaan todetaan yhdistelmäjarrujen osalta:

"Yhdistelmäjarrun saa jakaa kahdella eri käyttölaitteella toimivaksi tai jaetuksi jarrulaitteeksi, jolloin taka-akseliin vaikuttavan jarrulaitteen on oltava jalkakäyttöinen."

Tuokaan ei käsittääkseni koske Guzzia jos poistaa yhdistelmäjarrut käytöstä, sillä siinähän vain muutetaan vasen puristaja käsikäyttöiseksi jarrupedaalin sijaan.

En tiedä onko vielä joitain muita määräyksiä, jotka velvottaisivat muutoskatsastukseen? Tuon paperin perusteella jos toimii, niin muutoskatsastukseen ei kannata turhan päiten rynnätä vaikka esim. rengaskoko ei täsmääkään rekisteotteeessa hyväksyttyihin rengaskokoihin.

https://www.finlex.fi/data/normit/46695/01_L-luokan_ajoneuvon_rakenteen_muuttaminen_MAARAYS_FI.pdf

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #70 : Tammikuu 06, 2023, 20:47:04 ip »
Aikanaan olin mukana perustamassa ja yhden vuoden hallituksessakin MMAF:n porukoissa. Paljon oli töitä silloin. Nyt on hyvä ja hienoa havaita että työ on tuottanut tulosta. Aiemmin kun oli kielletty kaikki mikä ei ollut ajoneuvon alkuperäistä. Siitä siis lähdettiin. Nyt MMAF:n toiminta on enää marginaalista sillä asia on merkittäviltä osiltaan mennyt perille.

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #71 : Tammikuu 06, 2023, 21:00:24 ip »
Vastaan vielä lisää: merkittävä osa muunnelluista ajoneuvoista, edelleenkään, ei ole käynyt virallista hyväksyntää läpi. Lähinnä ongelma, ettei hyväksyntää hankita, on alemmalla virkamiestasolla joille hyväksyntä on jyvitetty. Itse olen kiusannut katsastushenkilöitä omilla virityksilläni. Ikävän luonteeni vuoksi olen ns. kyykyttänyt viranhaltijaa. Se ei liene paras tapa. Tosin lopputuloksena on ollut että omat "viritykseni" ovat leimattu laillisiksi ajoneuvoiksi. Valitettavasti se vaati rahanmenoa johon tonni ei ihan aina riittänyt. Mutta periaatteen vuoksi. Sekä ennakkotapauksena.