Kirjoittaja Aihe: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?  (Luettu 6298 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 23, 2021, 10:51:23 ap »
Maatalon poikana tuli kaikkea testatuksi tietoisestikin, ehkä, mutta ainakin vahingossa. Siihen aikaan akut olivat isoja, yli 100A dieselkoneiden akkuja. Taloudessa oli tyypillisesti kaksi traktoria ja leikkuupuimuri. Mutta akkuja vain kaksi. Yhtä siirreltiin käyttökohteisiin tarpeen mukaan. Kovilla pakkasilla akku kannettiin yöksi lämpimään. Että akkujen kanssa olen saanut puuhastella ihan riittävästi.
Nykyakut ovat helppoja: ei nesteen korkeuden tarkistusta ja mahdollista lisäystä. Ominaispainomittarikin on työtön. Akut ovat nykyisin halpoja. Kun akku lopetti toimintansa niin saattoi kuulla painokelvotonta ääntelyä.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #16 : Huhtikuu 23, 2021, 12:33:29 ip »
Kuulemma kellon metalliranneke hehkuu niin hyvin, että sillä pääsee kouluttautumaan uuteen ammattiin.
Tämäkin vielä! ! !

egon

  • Viestejä: 968
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #17 : Huhtikuu 23, 2021, 12:50:53 ip »
Apukaapeleilla annettu starttiapu tosiaan antaa sellaisen vaikutelman, että kuin konetta yrittäisi käyntiin terveellä akulla vieraasta telineestä, mutta riippuen apukaapeleiden nipistimistä, voi apu olla aika marginaalinen. Omassa Brevassa alkuperäinen akku aikoinaan veteli viimeisiään, jonka merkkinä oli se, että solenoidi veti, mutta elektroniikka huomasi, että jännite tippui liian alas, joten se keskeytti starttausyrityksen siihen. Ei siis antanut yrittää pyörittämistä liian pienellä jännitteellä. Luonnollisesti kokeilin starttia myös apukaapeleiden kanssa irrallisesta akusta, joka oli autosta jäänyt pakkasella eläkkeelle, mutta kevätkelissä antoi virtaa aivan hyvin pikkutarpeisiin. Siitä ei ollut apua tuohon pulmaan ja epäilin vahvasti, että systeemissä täytyy olla jokin vika, mutta taisi olla Nurmi, joka puhelimeen vastasi, että apukaapeleilla huonoa akkua pystyy auttamaan vain kun kaapeleiden nipistimissä on tarpeeksi pinta-alaa virran mentäväksi. Totta puhui. Vika korjaantui kun ostin uuden akun. 

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #18 : Huhtikuu 23, 2021, 14:51:39 ip »
nipistimistä vielä hyppää mutta jos johdot on liian ohutta niin starttivirta pudottaa jännitettä pari-kolme volttia ja sit se on melkeen sama kun ilman, pari kertaa käynny kun mulla on autossa veljen joskus tekemät kaapelit jotain teollisuus kaapelia niin niillä on lähtenyt kun huoltiksen kaapeleilla ei ole lähtenyt

jos on ohuet johdot niin antaa niitten olla vartin  puolituntia niin tyhjempi akku lataantuu ja saattaa lähteä

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #19 : Huhtikuu 23, 2021, 17:22:50 ip »
Monet markettien akkukaapelit pellistä prässättyine pihteineen ovat enempi huumorikamaa.
Kannattaa osta tarkoituksenmukaiset kaapelit joissa johtimien, ei kuoren, läpimitta on riittävä sekä pihtien leuat valettua pronssia tms. muuta paksuhkoa seostemetallia. Moottoripyörää, tietenkin, voi yrittää hennoimmillakin kaapeleilla käyntiin koska pieni moottori pyörähtää herkemmin kuin esim. iso diesel.

Sitten on kaksi koulukuntaa: saako sähköä luovuttava ajoneuvo käydä käynnistyshetkellä?
Nykykäytäntö on se että virtaa ei saa antaa eikä vastaanottaa apukaapeleilla. Em. kysymys on siis turha.

Itsellä on jo pari vuotta ollut matkassa pieni akku jonka parina on pieni superkondensaattori. Sillä on käynnistetty vanhempaa kalustoa.
Isokaan virtamäärä ei auta jos avustettavan akku on oikosulussa. Vain lämpöä syntyy.

Niistä taskuun mahtuvista starttiapuakuista: otan omani esimerkiksi: sitä ei säilytysajaksi saa ladata täyteen mutta voi ladata jos sitä tullaan hetken päästä käyttämään. Merkkivaloja on neljä. Kolme riittää käynnistyshommiin. Jos on kaksi valoa se toimii oikein hyvin taskulamppuna. Yksi jos palaa niin pitää pikimmin ladata mutta ei täyteen. Tyhjäksi ei pidä päästää. Näin on neuvottu ja värkin käyttöopaskin siihen suuntaan vihjaa. Tyhjähkö apuakku voi kuormitettaessa haljeta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #20 : Huhtikuu 23, 2021, 17:56:39 ip »
Omat kaapelit on paksua kamaa ja leuat valetut. Riittää koko talousen virrantarpeisiin.
Tuo apuakun tyhjentäminen koskenee säilytystä. Litiumioniakuissa on sisällä turvapiiri, joka estää akun liiallisen tyhjentämisen. Itserakennetut sitten omalla vastuulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #21 : Huhtikuu 23, 2021, 19:43:37 ip »
>> Kunnossa oleva ja ladattu akku on äreä laite. <<

Matti on enemmän kuin oikeassa! Pienestäkin akusta lähtee aikas näppärästi oikosulkuvirtaa jopa satoja ampeereita. Virta riittää helposti polttamaan eri asioita - palokunta monesti hoitaa lopputoimet.
Olkaa siis varovaisia!

******
Rovaniemi    22.04.2021 23:01:33    rakennuspalo: keskisuuri
Latauksessa ollut sähköpyörän akku räjähti kerrostalohuoneistossa Louhikkotiellä. Asukas sammutti palon märällä pyyhkeellä. Asunnossa olleet kaksi henkilöä altistuivat savukaasuille ja heidät vietiin loppuyöksi sairaalaan tarkkailtavaksi.
******

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #22 : Huhtikuu 23, 2021, 20:29:43 ip »
Kunnossa oleva ja ladattu akku on äreä laite.
Autotalli- tai pihanperäpuuhastelussa ilman erityisiä työkaluja on helppo testata akun kunto: esim. rautalankahenkari taivutetaan niin että sillä voi koskettaa molempia akun napoja. Toimenpide on nopea: toinen sakara tuupataan toiseen napaan ja toisella raapaistaan sitä toista. Jos tulee oikein reipas kipinäsuihku on akussa puhtia.

Hullua raapia lyijyakun navoista kipinäsuihkuja. Akussa syntyy sen toimiessa kemiallisen reaktion yhteydessä vetyä ja happea. Ne ovat yhdessä
äreää tavaraa, rakettipolttoainetta. Kipinöinnin seurauksena akku voi räjähtää ja sen kuoret ja sisälmykset tulevat raapijan silmille.
Ei tällä tavalla kannata hölmöillä. On ihan omakohtaista kokemusta.

Mitä tulee sähköpyörien yms. akkujen latailuun, tulemme vielä polttamaan yhden jos toisenkin huushollin niiden kanssa. Kun litiumakkua ladataan, se vaatii jatkuvaa valvontaa.
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #23 : Huhtikuu 23, 2021, 20:51:55 ip »
Akkupalojen sammuttamisesta tuntuu olevan epätietoisuutta:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007938591.html

Täälläpäin lapsetkin tietävät, että sähköautopalo on helppo sammuttaa
upottamalla auto vedellä täytettyyn konttiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #24 : Huhtikuu 23, 2021, 21:16:57 ip »
Kunnossa oleva ja ladattu akku on äreä laite.
Autotalli- tai pihanperäpuuhastelussa ilman erityisiä työkaluja on helppo testata akun kunto: esim. rautalankahenkari taivutetaan niin että sillä voi koskettaa molempia akun napoja. Toimenpide on nopea: toinen sakara tuupataan toiseen napaan ja toisella raapaistaan sitä toista. Jos tulee oikein reipas kipinäsuihku on akussa puhtia.

Hullua raapia lyijyakun navoista kipinäsuihkuja. Akussa syntyy sen toimiessa kemiallisen reaktion yhteydessä vetyä ja happea. Ne ovat yhdessä
äreää tavaraa, rakettipolttoainetta. Kipinöinnin seurauksena akku voi räjähtää ja sen kuoret ja sisälmykset tulevat raapijan silmille.
Ei tällä tavalla kannata hölmöillä. On ihan omakohtaista kokemusta.

Mitä tulee sähköpyörien yms. akkujen latailuun, tulemme vielä polttamaan yhden jos toisenkin huushollin niiden kanssa. Kun litiumakkua ladataan, se vaatii jatkuvaa valvontaa.

Tästä on myös kotopuolessa varoittava esimerkki. Eräs isän tuttava sai kuorma-autosta akunkenkää irrottaessa kipinän aikaiseksi ja akku räjähti. Kasvot, vaatteet ja ylävartalo paloivat pahasti. Sokeutuminen oli jäädä pysyväksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #25 : Huhtikuu 24, 2021, 06:40:56 ap »
Kipinöinnin vaaran takiahan se on aikanaan neuvottu laittaa kaapelit niin että ensi + navasta napaan ei haittaa vaikka vähän osuu runkoon laittaessa ja sitten - ensin toiseen ajoneuvoon napaan ja sitten toiseen ajoneuvoon johonkin runkoon sopivaan paikkaan että jos tulee kipinä niin se ei ole akun hollilla

kyllä mä olen antanut nykyäänkin virtaa akusta, omasta autosta vaan avaimet perstaskuun ja odottaa muutaman minuutin ja ottavan auton tilanne semmonen että on kunnossa muuten että lähtee mutta on vaan akku jollain saatu tyhjäksi , jos ottavan auton akku on jonkun auton vian takia jo sahattu tyhjäksi niin ei se apuakullakaan toden näköisesti lähde

yö suunnistajilla on  paljon isoja akkuja otsa lampuissa ja valveutuneet varaa niitä parvekkeella tai terassilla peltiämpärissä tai vastaavassa jos sattuu possahtamaan, omasta lampusta meni akkupaketti niin purin sen kun ajatteln että vaihdan sauvat niin oli yllätys huomata tyyppimerkintäjen perusteella että neljästä elementistä kahdessa oli lämpösuoja ja kahdessa ei, kiinalainen vissiin ajatellu että jos viereinen lämpiää niin ehtii sulku mukaan . . .

kesällä tulee muuten alan liikkeisiin vilkasta lamppukauppaa jos rovaniemen yöttömän yön jukola joka piti olla totuttuun tapaan viikko ennen juhannusta tosiaan pidetään elokuun lopussa jolloin perinteisestä kahdesta pimeä osuudesta vaihdetaan 4-5 pimeä osuuteen

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #26 : Huhtikuu 24, 2021, 11:52:11 ap »
Lainaus
ensin toiseen ajoneuvoon napaan ja sitten toiseen ajoneuvoon johonkin runkoon sopivaan paikkaan että jos tulee kipinä niin se ei ole akun hollilla

Ihan oikea menettely, mutta jos kipinöitä tulee on koko operaatiosta luovuttava. Kipinöinti tarkoittaa, että menee hyvin suuri virta ja kaikki ei ole kunnossa. Tällöin on vajaa akku varattava oikealla laturilla sen varmistamiseksi, että virta ei ole suuri ja hallitesematon.

Lainaus
kyllä mä olen antanut nykyäänkin virtaa akusta, omasta autosta vaan avaimet perstaskuun ja odottaa muutaman minuutin ja ottavan auton tilanne semmonen että on kunnossa muuten että lähtee mutta on vaan akku jollain saatu tyhjäksi , jos ottavan auton akku on jonkun auton vian takia jo sahattu tyhjäksi niin ei se apuakullakaan toden näköisesti lähde

Näinhän se usein tehdään. Se ei oe viisasta. Hyvin vajaa tai tyhjä akku ja täysi akku rinnakkain kytkettynä vastaa oikosulkutilannetta. Se on vielä pahempi tilanne noilla paksuilla apukäynnistyskaapeleilla, kuin Matin rautalankahenkarin pikatesti, jossa sentään on hiukan vastusta. En silti suosittele sitäkään.

Kun vajaa ja täysi akku rinnakkainkytkettynä tasaavat varauksen keskenään ilman vastusta ja täysin hallitsematta oikosulkuvirrallansa ne molemmat ovat vaarassa räjähtää. Kun sitä vielä annetaan kestää muutaman minuutin ja kaasua ja lämpöa annetaan kunnolla kehittyä se on kohtalolla leikkimistä. Tämä koskee kaikkia ja kaikentyyppisiä akkuja – korkillisia ja korkittomia.

– – Sanokaa vaan ilonpilaajaksi, mutta tämä ei ole mielipidettä vaan silkkaa fysiikkaa.  – –

Sentire la forza!
Terv: Timo

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #27 : Huhtikuu 25, 2021, 13:30:50 ip »


Joo, akku oli kytkettynä johtoihin koko talven. Niin oli tosin vieressä seisseissä Calissa ja japsipyörässä. Niiden kanssa ei ollut ongelmia.

Täytyy vissiin viisastua sen verran, että irrotan ensi talveksi kaapelit.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #28 : Huhtikuu 26, 2021, 20:10:55 ip »
Kyllä. Kaapelit kannattaa irrottaa. Tai ainakin toinen.
On pyöriä joissa ei, periaatteessa niiden kunnossa ollessa, tarvitse irrottaa akkukaapelia ja akku säilyy varsin hyvin.
Mutta jotkin lataussäätimien perkeleet saattavat "vuotaa" ja akku tyhjenee. Akku tykkää viileästä.

Todennäköisempi "vuodon" syy on se että pyörässä on aktiivisia komponentteja jotka käyttävät akkua energialähteenään. Aivan suunnitellusti. Tähän tarkoitukseen on tehty vartavasten helppo apu: ylläpitolaturi.
Omalla Kerhollani jossa säilytetään kymmeniä moottoripyöriä otettiin tämä huomiooon jo tilan tekovaiheessa ja jokaisessa säilytyspaikassa on ainakin yksi 10A pistorasia johon voi laittaa ylläpitolaturin hoitamaan talven aikaisen akun ylläpidon.

Mielestäni edellä oleva on liioittelua mutta niin eräät jäsenet halusivat. Itse latailen talvisäytyksen alkuvaiheessa akun täyteen, joulunpyhien aikana toisen kerran, kolmannen helmikuussa ja viimeisen ennen kevätkäynnistelyä. Tämä vuosi on poikkeus. Ostin liki kaikkiin pyöriini uudet akut ja nyt niistä kaikki on hapotettuja ja pääosa jo käytössä.

Pitää tietysti muistaa se että akku ei ole hyvä sähkön tallennin sillä se menettää jatkuvasti tehoaan usealla tavalla: sisäisen vastuksen vuoksi, sisäisen vuodon vuoksi jotka ovat käytännössä liki sama asia sekä vanhenemalla eli sulfatoitumalla. Sulfatoitumista kiihdyttää akun alhainen varaustila. Akku siis kuolee luonnollisen kuoleman ennen pitkää. Erityisesti jos se on jo käyttöaikana ollut vajaassa lataustilassa usein tai jopa koko ajan. Ylisuurille akuille käy näin helposti. Edellä oleva koskee lyijyakkuja riippumatta millä nimikkeellä niitä markkinoidaan.

Tärinä on lyijyakulle huono asia. Akku kannattaa tukea hyvin ja alla on hyvä olla pehmuste. Usein näkee akkuja jotka eivät ole kiinni kuin johdoillaan. Siellähän pomppii.

Akkujen rakenne on nykyään monilla valmistajilla hieman vajaa: kennoja ei ole tuettu riittävästi. Hyvässä akussa tuki on sekä ylhäällä ja alhaalla. Nykyään ei niinkään. Halvalla ei saa hyvää. Mutta, valitettavasti, voi olla että hintavakin akku voi olla heikkorakenteinen. Moni laatumerkki on luopunut laadusta mutta ei merkistä.

Toki akun hinta ei nykyään liene kenellekään kynnyskysymys. Parin tankillisen hinnalla saa akun.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #29 : Huhtikuu 26, 2021, 20:38:05 ip »
Paikkakunnalle hankimme oman kerhotilan reilu vuosikymmen sitten. Niin vakuutusyhtiöillä kuin myös pelastusviranomaisilla oli omat ohjeistuksensa talvisäilytyksen suhteen  Pääpiirteittään seuraavanlaiset: Akuista vähintään maajohto irti, tankit mahdollisimman tyhjinä ( lämmin tila) sekä pyörät sijoitettuna siten,että pelastushenkilöt voivat työntää kaluston tarvittaessa suoraan ulos . Ja koska kyseessä on  myös elektronisesti valvottu tila ,ohjauslukkoa ei saa käyttää, liittyy pyörien liikuteltavuuteen.   Paikkakunnalla on kokemusta yhdestä Pannarista joka poltti autotallin,itsensä sekä Rättärin. Palo alkoi viranomaisten mukaan akusta.