Kunhan asia taas tulee esille niin hanki tai lainaa jonkinlainen yleismittari, jos ei jo ole. Etsi myös Neavadasi vuosimallin mukainen kytkentäkaavio, vaikka täältä:
https://www.thisoldtractor.com/guzzi007/sportissimo.htmlIhan sama vuosimalli ei tarvitse olla, mutta silloin on eroavuuksien mahdollisuuksia tietysti. Ja on noita kytkentäkaavioiden muitakin sivustoja.
Jos akku jo on tarkistettu ja hyväksi todettu (voi senkin yleismittarilla varmistaa volttialueella V ja alueella 20 V, että jännite pysyy 12 V lähettyvillä valojen ollessa päällä) on syytä tarkastaa kaikki sulakkeet. Ne kannattaa yksitellen poistaa sulakerasiasta ja mitata yleismittarilla vastus sulakkeen navasta toiseen ohmialue 200 ohm ja varmistaa, että vastus on hyvin pieni. Jos se on ääretön OL on sulake palanut ja korvattava uudella saman kokoisella. Se ei välttämättä tarkoita, että vika on löytynyt, koska jostain syystä se sulake on palanut ja se on se vika.
Jos akku ja sulakkeet ovat kunnossa jataka näin:
Mittaa ohmialueella (200ohm) mikrokytkimien toiminta kytkinkammelta ja sivuseisontajalalta. Anna pyörän olla virta-avain nollilla, siis kytkemättä virtoja päälle. Irrota kytkinkammen yhteydessä olevan mikrokytkimen molemmat tai toinen johdin liittimestään ja kytke mittari, toinen johdin toiseen ja toinen toiseen napaan, joista siis ainakin toisesta on liitin irrotettu tyhjäksi, ja liikuta kytkimen kampea pohjaan ja vapaaksi tarkkaillen samalla mittaria. Vastuksen pitää vaihdella selvästi avoimen l. äärettömän, OL, ja hyvin pienen vastusarvon välillä. Hyvin pieni tarkoittaa tässä sitä arvoa, jota mittari näyttää jos sen mittapäät kytketään yhteen, tyypillisesti 0,1 – 1 ohm riippuen mittajohtimien ja mittari pariston kunnosta. Jos mittari näyttää vain samaa arvoa koko ajan on mikrokytkin rikki tai kampi ei osaa liikuttaa sen nastaa, se voi olla siirtynyt paikoiltaan.
Tee sama mittaus seisontatuen mikrokytkimelle seisontatukea liikuttaen (kun apumies pitää pyörää pystyssä).
Etsi starttipainikkeen johdotuksesta ensimmäinen liitin; painikkeen päästä laskien. Avaa se ja tee sille myös sama mittaus painiketta liikuttaen.
Etsi Run/Stop tappokytkimen johdotuksesta sen ensimmäinen liitin ja avaa se ja mittaa kuten edellä.
Onko pyörämallissa vaihteen vapaan valo N ? Jos se ei syty, sen sensori on vaihdelaatikon päällä ja sille voi tehdä myös soveltaen saman mittauksen ohmipuntarilla. Sen toinen napa on runko. Vapaavaihde ei kaikissa malleissa kuitenkaan estä/salli käynnistystä, ei myöskään seisontatuki, mutta kytkimen mikrokytkin estää/sallii, samoin tietysti tappokytkin.
Jos vikaa ei näin löydy, täytyy alkaa systemaattinen etsintä kytkinkaavion mukaisesti. Laitetaan pyörään virta päälle ja kohde kohteelta kytkentäkaavion mukaan katsotaan mittarilla jännitealueella 20 V, että tuleeko 12 V kun starttipainiketta ja kytkinkampea painetaan. Parasta alkaa painikkeen puoleisesta päästä kytkentäketjua relettä kohti. Releestä eteenpäin on hepompi seurata virtatietä startin solenoidilta alkaen releelle päin.
Valistuneen arvauksen mukaan vika on seuraavalla prioriteetilla. Akku vajaa, sulake palanut, startin solenoidi ruostunut, kytkimen kammen mikrokytkin pois paikaltaan, seisontatuen mikrokytkin pois paikaltaan, tappokytkin rikki, startin rele rikki, itse starttipainike rikki.
PS. Joissakin malleissa on satulan alla kaatokytkin. Se sammutta moottorin kun kaadutaan. Se on kiinnitetty kumipitimellä, jonka voi irrottaa ja kiinnittää nurin päin. Se estää käynnistymisen, mutta ei kaikissa malleissa startin pyöritystä.