Kirjoittaja Aihe: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?  (Luettu 6306 kertaa)

Vaiska

  • Viestejä: 106
Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« : Helmikuu 13, 2021, 15:43:16 ip »
Vaihdoin tänään tuoreet bensat, latasin akut ja yritin käynnistää. California lähti kuin palmun alta, mutta Nevada ei inahdakaan. Virrat tulivat päälle, mutta startin painallus ei saa aikaan edes naksahdusta. Mistä päin pitäisi alkaa etsiä vikaa? Sulakkeet olivat  ok. Kokeilin myös vara-akun kanssa, mutta sama lopputulos - ei elämää.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2021, 16:11:05 ip »
Onhan noita kohteita joiden toiminnassa voi olla sanomista tai sitten toimivat oikein hyvin.
Tyypillinen "vika" on että jokin sähkökomponenteista estää käynnistyksen. On tappokytkin päällä, vaihde päällä ja/tai sivutuki alhaalla niin ei pelaa. Näin vuosimalliratkaisuun puuttumatta.
Voi olla myös ihan oikea vika: käynnistyspainike ei toimi hapettumisen tai johdotuksen vian vuoksi, starttirele ei reagoi. Jälkimmäisen vian testauksen voi kokeilla kytkemällä virran suoraan startin päätyyn akulta loikkajohdolla eli siihen pienen johdon liittimeen. Jos startti näin pyörähtää on vikaa muualla käynnistyspiirissä. Muutoinkin on hyväksi irrotella releet relepalkista, puhdistaa se ja katsoa että ei ole hapettumia liittimissä sekä laittaa suoja-aine liittimiin kootessa.

Jos on kyse digitaalisesta moottorinohjauksesta niin ne ovat äärimmäisen harvoin vikaantuneet mutta keskusyksikön virransaanti pitää olla turvattu niin käynnistyminen tapahtuu. Siis liittimissä voi olla kosketushäiriöitä.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #2 : Helmikuu 13, 2021, 17:01:48 ip »
Joo, ei ollut ainakaan mikään noista "omista kämmeistä" (tappokytkin, sivutuki, kytkin).

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #3 : Helmikuu 13, 2021, 17:21:03 ip »
Jos pyörässä on sivutuen asentokytkin niin joskus se on juuttunut "sivutuki alas-asentoon" Ota sähköliittimestään auki ja katso johtaako se sähköä vai onko molemmissa sivutuen asennoissa tulos sama. Sama koskee usein myös mikrokytkimiä. Lika ja seisominen niitä hapettaa tai jumittaa.

Naksahtaako startin rele kun starttinappia painaa?



Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #4 : Helmikuu 13, 2021, 17:52:27 ip »
Mie kokeilisin tuon jo mainitun hyppyvirtastarttauksen.
Sillä selviää monta asiaa yhdellä kerralla.

Josta on sitten paljon helpompi lähteä haarukoimaan vikaa.
Tämäkin vielä! ! !

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #5 : Helmikuu 13, 2021, 18:19:28 ip »
Ei edes naksahda.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #6 : Helmikuu 14, 2021, 16:20:38 ip »
Jos akunnavoissa on useampia johtoja ja ne olivat irrotettuna, joku niistä on nyt edelleen irrallaan.
Jos kaikki johdot ovat oikeasti kiinni eikä käynnistinmoottori reagoi vaikka sen solenoidin herätinvirta napaan tarjoaa loikkajohdolla sähköä, vikaa tuntuisi olevan itse käynnistinmoottorissa. Onko pesty ajokauden aikana/lopussa runsaalla vedellä ja paineella?
Virran tuloa käynnistinmoottorille voisi vielä varmistaa vähintään 21 wattisella merkkilampulla. Myös starttausyrityksen aikana.
Sohc van Helmi.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #7 : Helmikuu 16, 2021, 20:27:47 ip »

Ei ole ollut johtoja irti. Eikä pestykään edellisen koekäytön jäljiltä. Olen nyt Lapissa ja palaan ihmettelemään asiaa Kouvolaan noin kuukauden päästä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #8 : Helmikuu 25, 2021, 19:08:11 ip »
Kunhan asia taas tulee esille niin hanki tai lainaa jonkinlainen yleismittari, jos ei jo ole. Etsi myös Neavadasi vuosimallin mukainen kytkentäkaavio, vaikka täältä:
https://www.thisoldtractor.com/guzzi007/sportissimo.html
Ihan sama vuosimalli ei tarvitse olla, mutta silloin on eroavuuksien mahdollisuuksia tietysti. Ja on noita kytkentäkaavioiden muitakin sivustoja.

Jos akku jo on tarkistettu ja hyväksi todettu (voi senkin yleismittarilla varmistaa volttialueella V ja alueella 20 V, että jännite pysyy 12 V lähettyvillä valojen ollessa päällä) on syytä tarkastaa kaikki sulakkeet. Ne kannattaa yksitellen poistaa sulakerasiasta ja mitata yleismittarilla vastus sulakkeen navasta toiseen ohmialue 200 ohm ja varmistaa, että vastus on hyvin pieni. Jos se on ääretön OL on sulake palanut ja korvattava uudella saman kokoisella. Se ei välttämättä tarkoita, että vika on löytynyt, koska jostain syystä se sulake on palanut ja se on se vika.

Jos akku ja sulakkeet ovat kunnossa jataka näin:

Mittaa ohmialueella (200ohm) mikrokytkimien toiminta kytkinkammelta ja sivuseisontajalalta. Anna pyörän olla virta-avain nollilla, siis kytkemättä virtoja päälle.  Irrota kytkinkammen yhteydessä olevan mikrokytkimen molemmat tai toinen johdin liittimestään ja kytke mittari, toinen johdin toiseen ja toinen toiseen napaan, joista siis ainakin toisesta on liitin irrotettu tyhjäksi, ja liikuta kytkimen kampea pohjaan ja vapaaksi tarkkaillen samalla mittaria. Vastuksen pitää vaihdella selvästi avoimen l. äärettömän, OL, ja hyvin pienen vastusarvon välillä. Hyvin pieni tarkoittaa tässä sitä arvoa, jota mittari näyttää jos sen mittapäät kytketään yhteen, tyypillisesti 0,1 – 1 ohm riippuen mittajohtimien ja mittari pariston kunnosta. Jos mittari näyttää vain samaa arvoa koko ajan on mikrokytkin rikki tai kampi ei osaa liikuttaa sen nastaa, se voi olla siirtynyt paikoiltaan.

Tee sama mittaus seisontatuen mikrokytkimelle seisontatukea liikuttaen (kun apumies pitää pyörää pystyssä).

Etsi starttipainikkeen johdotuksesta ensimmäinen liitin; painikkeen päästä laskien. Avaa se ja tee sille myös sama mittaus painiketta liikuttaen.

Etsi Run/Stop tappokytkimen johdotuksesta sen ensimmäinen liitin ja avaa se ja mittaa kuten edellä.

Onko pyörämallissa vaihteen vapaan valo N ? Jos se ei syty, sen sensori on vaihdelaatikon päällä ja sille voi tehdä myös soveltaen saman mittauksen ohmipuntarilla. Sen toinen napa on runko. Vapaavaihde ei kaikissa malleissa kuitenkaan estä/salli käynnistystä, ei myöskään seisontatuki, mutta kytkimen mikrokytkin estää/sallii, samoin tietysti tappokytkin.

Jos vikaa ei näin löydy, täytyy alkaa systemaattinen etsintä kytkinkaavion mukaisesti. Laitetaan pyörään virta päälle ja kohde kohteelta kytkentäkaavion mukaan katsotaan mittarilla jännitealueella 20 V, että tuleeko 12 V kun starttipainiketta ja kytkinkampea painetaan. Parasta alkaa painikkeen puoleisesta päästä kytkentäketjua relettä kohti. Releestä eteenpäin on hepompi seurata virtatietä startin solenoidilta alkaen releelle päin.

Valistuneen arvauksen mukaan vika on seuraavalla prioriteetilla. Akku vajaa, sulake palanut, startin solenoidi ruostunut, kytkimen kammen mikrokytkin pois paikaltaan, seisontatuen mikrokytkin pois paikaltaan, tappokytkin rikki, startin rele rikki, itse starttipainike rikki.

PS. Joissakin malleissa on satulan alla kaatokytkin. Se sammutta moottorin kun kaadutaan. Se on kiinnitetty kumipitimellä, jonka voi irrottaa ja kiinnittää nurin päin. Se estää käynnistymisen, mutta ei kaikissa malleissa startin pyöritystä.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 22, 2021, 20:08:50 ip »
Vika löytyi. Akku sökö - ei muuta. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, ettei lähtenyt käymään, vaikka kytkin auton akun pyörän oman akun rinnalle. Minun ymmärrykseni mukaan sen pitäisi kyllä osata ottaa virta vara-akusta. Vai onko sähköoppi jotenkin muuttunut vuosien saatossa?

Nyt kuitenkin molemmat pyörät toimivat ja se on pääasia.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 22, 2021, 21:56:32 ip »
Jokakeväinen ilmiö omalla kerhollani: syksyllä ei irroteta akkukaapeleita. Akku keväällä sökö. Pientä virtaa kulkee aina. Monen pyörämallin ohjekirjassa lukee kuinka kauan ajamattomassa pyörässä saa olla kaapelit akussa kiinni. Esimerkiksi 1400-malleissa max kaksi viikkoa.

Kun akku on oikein jumissa ei sen läpi sähkö kulje. Koititko että kuumeniko yrityksen aikana? Harvinaista, mutta räjähdysvaara on olemassa.

egon

  • Viestejä: 968
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 23, 2021, 06:59:35 ap »
Ketjun aikaisemmassa viestissä mainittiinkin jo, että starttinappulassa olevat kontaktipinnat saattavat olla sen verran likaiset ettei sieltä välity impulssia releelle. Harvoin se kuitenkaan menee kerralla mykäksi, vaan jonkin aika se toimii kun vaan napittaa muutaman kerran uudelleen. WD40:llä suihkuttamalla olen joskus tuommoisen putsannut. Eihän se sillä oikeasti puhtaaksi tule, varmaan siitä jää pinnoille jotain töhkää, mutta jos nappi toimii, niin se riittää. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 23, 2021, 09:46:47 ap »
Taisi olla pikkulohkossa mulla aikoinaan akku, joka meni samalla tavalla "lukkoon". Ei auttanut, vaikka laittoi apuvirtaa toisella akulla. Itselläni oli jo älylaturi tuolloin, niin se ei halunnut edes yrittää latausta/korjausta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 23, 2021, 10:12:46 ap »
Kunnossa oleva ja ladattu akku on äreä laite.
Autotalli- tai pihanperäpuuhastelussa ilman erityisiä työkaluja on helppo testata akun kunto: esim. rautalankahenkari taivutetaan niin että sillä voi koskettaa molempia akun napoja. Toimenpide on nopea: toinen sakara tuupataan toiseen napaan ja toisella raapaistaan sitä toista. Jos tulee oikein reipas kipinäsuihku on akussa puhtia.

Yleismittarin jännitemittaus ei anna tietoa akun varaustilasta. Akku voi olla sökö mutta ym. näyttää yli 12V. Tähän kun tuikkaa rautalagalla em. tavalla niin ei tapahdu yhtikäs mitään.

Nykypyörissä on myös sellainen tekniikka että jos akussa on jännite alhainen (Esim. pitkän seisomisen jälkeen.) vaikka akku onkin kunnossa ei tapahdu yhtikäs mitään. Pitää olla yli 12V jännitettä että pyörän suojajärjestelmä hyväksyy käynnistysyrityksen. Tyypillisiä malleja Guzzeissa ovat CARC-mallit jotka ovat erityisen ronkeleita jos akku on varaukseltaan vajaa tai vanhenemassa käsiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Nevada ei inahdakaan, mistä pitäisi etsiä vikaa?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 23, 2021, 10:21:26 ap »
Tahattomasti tuon testin tehnyt muutaman kerran. Pudotin traktorin akulle räikkälenkin. Taivutettavalla päällä varustetusta avaimesta haihtui jousi pelkällä hipaisulla napoihin.
Kämmenessäni on myös arpi, kun tökkäsin joskus japsipyörän startinnapaan kiintoavaimen. En tiennyt laitteen olevan oikosessa ja, en ollut edes starttia muutoin rassaamassa. Avain helähti hetkessä punahehkuun ja polttomerkkasi kämmeneni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.