Kiitos kiitoksista mutta asia on päinvastoin sillä alumiinipastaa pitää nimenomaan laittaa. Pidemmän anturin kierteen juuressa on monikertakäyttöinen alumiininen kartiotiiviste. Se saa olla siellä.
Pelkät kuvat eivät siis kerro miten jokin asia on jos ei lue tekstiä.
Silloin kun asiasta kirjoitin edellisen viestin niin asia jäi kesken sillä tuli ruoka-aika ja sen jälkeen kävin Kerholla ja tankkaamassa auton.
Jatkan siitä.
On siis vielä muutama muukin keino pienentää kulutusta useamman prosentin per muutos.
Tuo lämpötila-anturin pastoittaminen perustuu siihen että moottorinohjaus tunnistaa moottorin jo olevan lämpöinen herkemmin eli saa ajantasaista tietoa ja lisärikastus eli ryypytys lähtee pois päältä. Saman voi tehdä myös muokkaamalla moottorinohjauksen kyseisiä taulukkoarvoja. Se on siistimpää hommaa mutta loppujen lopuksi harva siihen ryhtyy vaikka liki kaikilla on jo laitteet sitä varten. Pitää myös ymmärtää hieman teknistä englantia.
Sellainenkin yllättävä piirre nimenomaan 1400-malleissa on se että tiestöllemme kokonaisvälistyssuhde on liian pitkä: viitos- ja kuutosvahde ovat ylivaihteita. Kuutosta ei saa pelaamaan asiallisesti satasen rajoituksella eli ajo tapahtuu silloin viitosella ja jos laittaa kuutosen samalla nopeudella kaasuun vastaavuus heikkenee ja moottorinohjaus tuuppaa lisää bensiiniä. Siten viitosella menisi pienemmällä kulutuksella. Pyörässä on ajantasaisesti näyttävä kulutusmittari josta asian voi havaita. Lisäksi liian pienillä kierroksilla ajaminen kuluttaa voimasiirtoa nopeammin kuin reilummat kierrokset eli vähintään 2500 - 3000 kierrosta minuutissa.
Tähän välitysongelmaan tein ratkaisun tihentämällä välityssuhdetta eli vaihdoin takarenkaan kokoa. Vaihdoin alkuperäiskoon 200/60-16 kokoon 205/50-16 ja kävin katsastusasemalla merkityttämässä sen rekisteröintitodistukseen. Eli laillistamalla. Kyseinen rengaskoko maksaa merkistä riippuen 45 - 70€ kappaleelta ja kestävyys on alkuperäiseen renkaaseen nähden monikertainen.
http://www.motomatti.fi/2020/04/california-1400-gts-katsastus-2020.htmlNäin sain monta asiaa kuntoon: isoillakaan vaihteilla ei meno ole rytyyttävää, kiihtyvyys parani ja taloudellisuus myös kos pystyi käyttämään, entiseen nähden, isompia vaihteita.
1400-mallien kulutusmittari ei ole aivan tarkka. Eikä bensamittari senkään vertaa. Kulutusmittari kertoo hieman pessimistisempiä lukemia kuin totuus ja määrämittari, kun tankki on täynnä, näyttää pitkään täyttä tai täydehköä tankillista mutta sitten lukemat putoavat jyrkästi. Karkeasti voisi sanoa mittarista että 2/3-osaa matkasta se näyttää täyttä tai liki täyttä ja sitten loppunäytölle jää se viimeinen kolmannes joka kuluu hätäisesti. Ei siis ole mitenkään lineaarinen mittari.
Lämpöanturin pastoittaminen 1100-malleissa ja muissa kehitysversioissa joissa on tuo siniliittiminen pitkä anturi. Sen kiinnityksenä on sylinterikannessa messinkinen kanta johon muovikeraaminen musta holkki kiinnittyy. Se särkyy hyvin herkästi varsinkin jos kiristää liikaa.
1400:sen lyhyempi anturiversio on hieman hankalassa paikassa mutta siinä ei ole rikkuvia osia ellei sen johdinta lasketa.
Huono kaasuun vastaavuus alle 3000 kierroksen on tarkoituksellista. Alhaisilla kierroksilla voimansiirto joutuu koville epätasaisen V2-voimantuoton vuoksi. Toki moottorinohjausta voi säätää sopivalla ohjelmistolla tietokoneavusteisesti. Näin olen itsekin toiminut ja tyytyväiseksi olen tullut. Erityisesti taannoin omistamani1100 Breva sai kokea useita eri ohjelmointeja. Ja tietenkin tuon pastamuutoksen.
1400 tapauksessa moottori käy ilmastossamme liki koko ajan liian kylmänä. Sille on hyvä käyntilämpötila 100 - 120 astetta öljynkierrosta mitaten. Silloin ei lämpötilaperusteiset rikastustaulukot pääse vaikuttamaan. Lämpötilan nosto noihin lukemiin ilman toimenpiteitä on hankalaa jos ei mahdotontakin ihan vain ajamalla.
Tein jäähdyttimen eteen kaihtimen ja saan sen avulla moottorin käymään riittävän lämpimänä. Kaihdinta voi säätää. Lisäksi olen asentanut moottoriöljyn lämpötilamittarin. Taas lähti kulutuksesta, erityisesti viileillä säillä, kymmenys tai kaksi. Riippuen ulkolämpötilasta.
Osittainen päinvastaiseen suuntaan vievä muutos oli kun tein moottorille RVS-käsittelyn. Moottori alkoi käydä kevemmin ja on kierrosherkempi. Eli tuntuu tehokkaammalta. Hyvä tulos oli myös että käyntiääni hiljeni. Saman valmistajan vaihteistokäsittelyaine teki myös hyvää tulosta. Ei vaihteet metelöi. Vaihteden kytkeytymiseen aineella ei ole vaikutusta. Käsittelyn jälkeen moottori siis käy vähemmällä polttoaineella mutta kylmempänä koska sisäinen kitka on vähentynyt. Siksi myös kaihtimen saa tukkia kokonaan jäähdytyskennon useimmilla säillä.
Jos luet, Salo, uteliaisuuttasi blogiani niin ole hyvä vain. Siellä on paljon juttuja juuri 1100 ja 1400-malleista. Hakukin voi tuottaa täsmäosumia. Artikkeleja on yhteensä noin 1500 kpl joista jotkin hyvin pitkiä. 85% on moottoripyörien tekniikasta kertovia.
Olen nykyisin eläkkeellä eli kiireisempi kuin koskaan. Nyt kuitenkin kotisohvalla oluttuoppi käsivarrenmitan päässä. Siksi tulee tekstiä.
Ohjemoinnista voi opiskella tästä:
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0Tästä sovelluksia:
https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/