Kirjoittaja Aihe: Moottorin osat  (Luettu 714 kertaa)

Artsi58

  • Viestejä: 20
Moottorin osat
« : Helmikuu 07, 2021, 11:29:38 ap »
1.-Nokka-akselin hionta onko luotettavaa "tietoa" myös hintataso kiinnostaa.   2.-moottorin laakerit p/n: MG976007 molempiin kankiin, toki näistä kansi puolen ovat asennuskelpoiset ja varren just ja just asennettavissa. Tiivistesarja (norge 2008).  myös pyörän muut laakerit kiinnostaa. Stein-Dinsellä nihkeästi osia.

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Moottorin osat
« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2021, 18:01:37 ip »
Annatko hieman lisätietoa ettei tarvitse arvailla.
Vuosimalli on selvillä jo mutta muut tyyppiasiat eivät selviä pelkällä "Norge"_nimikkeellä.
Rungon numero ja koneen numero ovat tunnisteet kun malleja on useita ja mallimuutoksia myös silloin tällöin mallisarjan sisällä. Myös, ajan mittaan, on saattanut moottori vaihtua rungossa.
Koneita kun on tehty sekä neljällä (Yksi nokka-akseli) että kahdeksalla venttiilillä. (Kaksi nokka-akselia) Konesarjan kokoluokat ovat 850 - 1100 - 1200.

Onko nokka-akselissa kulumia vai pitäisikö sen hionnalla saavuttaa esim. lisätehoa?
Riippuu nokka-akselista kestääkö se hionnan eli sen karkaisukerros voi olla ohut.
Monet koneistuspaikat tekevät myös pintakäsittelyjä joilla jatkaa osan kestoa huomattavasti.

Ikkala

  • Viestejä: 1 727
  • Seinäjoki / Alavus
Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, GL 1500 SE -97, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06

Artsi58

  • Viestejä: 20
Vs: Moottorin osat
« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2021, 10:01:37 ap »
moottori nro:(A2) 014033.  runko nro: e11(/)2002/24(/)0152(/). (Z tai 2 eka merkki)->2GULPH0187M113033.  Nokka-akseli ei ole paha eikä nostin kupitkaan (voisi vielä laittaa takaisin), mutta kun on irti niin... tuohon moottori/vaihteisto välityksiin minä kaipaan lisää matalakierrosalueen vääntöä etenkin tyhjäkäynniltä ->3000rpm jossa nyt huomattavaa voimattomuutta ja värinää (toki ECUn uudelleen ohjelmointi voisi auttaa asiaan ja varmaan sen teetänkin). Korkeilla kierroksilla on minulle aivan riittävästi tehoja.! taloudellisuutta haluan lisätä suurin osa ajostani on 80kmh tai alle (viime kesänä motarilla 5km).
Laakerit motonetistä laturiin ja etupyörään. Taka-swingin laakerit (ccvi 32005 RS) vaikeampi löytää, mutta aika tyyriit ovat suomessa. taka iskarin linkin neulalaakerit HK 1816 (sisäh.18mm/ulkoh.24mm ja lev.16mm) sama juttu ja niiden tapit kans. etu-tolppien stefat ja pölys. motonet 98-27165 = 35€.
Sitten se moottorin tiivistesarja olen nähnyt, mutta varmuudella sopivuutta en tiedä.
Sylinterinkannet menee koneistamoon jossa uusitaan / korjataan ohjurit, istukoiden työstö ja venttiilien hionta (tason oikaisu tarvittaessa).

Männänrenkaat: ylinrengas kulunut (0,63 välys) vaihtoon 0,65.

Eli moottoriin tarvittavat osat: 1. tiivistesarja (mitä mahtaa sisältää) venttiilinvarren tiivisteet, öljypohja+, kannen+pytty, jakokoppa, venttiili koppa, ja kaikki stefat???.
2. ylimmät männänrenkaat,
3. kiertokangen laakerit p/n MG976007 2-4kpl. (<CL> 112W 602 merkinnät toisessapäässä)
4. riippuu mitä tiiviste paketti sisältää?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2021, 11:20:02 ap kirjoittanut Artsi58 »

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Moottorin osat
« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2021, 11:33:43 ap »
Itsellänikin oli useita vuosia saman tyyppinen moottori 1100-versiona. Huoleton peli oli.
Vääntöä todellakin puuttui alakierroksilta. Siihen on kyllä eräs syy: on parempi ajaa yli 3000 rpm niin moottori vetää tasaisemmin eikä voimansiirto rasitu sykkivästä käynnistä.
Asiaa jonkin verran paransin säätämällä moottorinohjausta mutta silloin myös alakierrostutinat voimistuivat. Lähinnä säädin taloudellisuus tavoitteena niin säätöalue oli pääosin yli 3000 minuuttikierrosta.
Ecun ohjelmoinnin voit tehdä itsekin. Välijohdot tarvitset mutta ohjelmistopaketti on ilmainen. Ohjelmistosta on muutakin hyötyä kuten vianetsintä, mahdollinen vikalogien luku ja nollaus sekä muutamat perusasetukset. %AM on yksinkertainen moottorinohjaus nykyisiin verrattuna.

Nyt on alla viimeinen versio isolohkosta eli 1400C (7SM) jossa on myös alakierrokset "hukattu". Toki ne voi sieltä löytää ja koska kone ei ole kiinni suoraan rungossa ei tutinatkaan haittaisi. Mutta hakkaava käynti 1500 - 3000 rpm välillä rasittaisi yhtä lailla voimansiirtoa. Parempi ajaa vain kierroksilla.

Apua harvinaisempiinkin laakereihin ja tiivisteisiin olen saanut täältä: https://top-osa.fi/laakerit/

Pulmu

  • Viestejä: 188
Vs: Moottorin osat
« Vastaus #5 : Helmikuu 08, 2021, 17:43:03 ip »
Omaan 8V-Grisoon laitoin australian ecu-expertin eli nimim. Beetlen kartan. Vääntöä tuli rutkasti lisää alakierroksille, tehoakin 110 takarattaalta (tmuistaakseni tehdas lupaa 95) ja tärinät väheni koko kierrosalueella. Aika puhtaasti vetää 2000 kierroksesta alkaen. Liekö tuo sama kartta toimisi Norgessa tai löytyiskö Norgeen ihan oma jostain?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Makestain

  • Viestejä: 174
Vs: Moottorin osat
« Vastaus #6 : Helmikuu 09, 2021, 19:36:42 ip »
Paljonko sulla Beetlen kartta näyttää huippuvääntöä ja millä kierroksilla?
Kasi vee ei vee kasi

Pulmu

  • Viestejä: 188
Vs: Moottorin osat
« Vastaus #7 : Helmikuu 09, 2021, 19:55:32 ip »
Tämmönen käppyrä tuli Beetlen kartalla. Seoksia korjailtiin vielä mutta siitä ei oo dynoa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Makestain

  • Viestejä: 174
Vs: Moottorin osat
« Vastaus #8 : Helmikuu 09, 2021, 21:23:32 ip »
Selvä juttu, täytyy verrata omaan josta olen ronkkinut ehkä pääasiassa alle 4500 rmin tasoja. Vois tuota huippupäätä kokeilla säätää kun heitin RB2'nkin kuikkaan. Viime kesänä en säädellyt mitään, ajelin vaan - aika tyytyväinen, mutta veikkaan että yläpää ei ole noin hyvä kuin tuossa.
Kasi vee ei vee kasi

Artsi58

  • Viestejä: 20
Vs: Moottorin osat
« Vastaus #9 : Helmikuu 15, 2021, 10:57:58 ap »
Jahassoo, mitens tätä  karttaa luetaan.?

Alhaalla vasemmalla kierrosten 0-piste. Oikealla maksimi rpm. (revolutions per minute/ toteutuneet kokonaiset kierrokset minuutissa). Heh.

Vasen pystysivu. alhaalta ylös 0 - 120 Hevosvoiman/Kw/ Nm.

Teho: paksuviiva / Nm: ohuempi kolmas on: ??

Mikä on oikean pystysivun asteikon laatu??

Pekka

  • Viestejä: 2 022
Vs: Moottorin osat
« Vastaus #10 : Helmikuu 15, 2021, 18:31:15 ip »
Näyttäisi olevan A/F, Air/Fuel Ratio. Seossuhde, alin kuvaaja koordinaatistossa.
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!