Kirjoittaja Aihe: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?  (Luettu 2177 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Aloitan itse kun kerran kysyin.
Mopedin jälkeen mp alle vuonna 1979. Toki sitäkin ennen oli yritelmiä (Muunmuassa ASE Capri-skootteri ja Yamaha 250 YZ kimppapyörä.) mutta niin lyhytaikaisia että ei kannata enempää mainita.

Guzzi, GT850 ex-pollisipyörä, tuli käyttöön -88. Seuraavana suvena sen oheen NTX 750 talvikäyttöa ajatellen.
Sen jälkeen katkeamaton ketju isolohko-Guzzeja mutta ohessa Benelleitä, Ducateja ja joitain muitakin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2021, 11:20:54 ap kirjoittanut motomatti »

Harri Eronen

  • Viestejä: 349
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2021, 09:03:34 ap »
Olikohan se v 1976 kun Suzuki A 80 venytti pappatunturin jälkeen ranteita.  Uusi Lario ostettiin talouteen -87, mutta tottapuhuakseni, vaihdettiin seuraavana päivänä  uuteen Cali II  .... Sivari minkä syksyllä näit on sitten nro 58  ( Onneksi iso osa on myyty tai vaihdettu) , hankittiin viime kesänä   :))

MarkkuEVP

  • Viestejä: 947
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2021, 10:20:55 ap »

Mopoilun jälkeen maaliskuussa 1970 sain opetteluluvan ja kortin syntymäpäivänäni kun täytin 16 vuotta ostin uuden Honda S65 mallin hintaan 1230 markkaa  ;D
Seuraavana vuonna  -68 Yamaha 350 ccm ja  ja tuutti muistaakseni 1976.  Moto Guzziin olen myöhäisherännäinen eli 2007 California 1100 injektion 1997 tuli ostettua.
Ruovedellä rallissa ja siitä se lähti mukavan reissun myötä. Seitseman Guzzia on ollut ja nyt 850-T4 tallissa.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 83
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2021, 14:17:39 ip »
Vuonna 1971 mopon jälkeen alle ilmestyi Vespa 90 ja seuraavaksi isolohko Rally. Eka moottoripyörän näköinen oli sitte Ossa 250 Mick Andrews Replica joka sitten vaihtui Ducati 350 Desmoon kun ei musta oikeeta trialkuskia tullutkaan. Sitten hämärässä nuoruudessa oli vielä Yamaha SR500 ja bokseribemukin ennen vuotta 1984 jolloin tuli Guzzi 850 GT. Siitä tuli pyörä jolla olen eniten ajanut. Sitte tuli eka muksu ja piti saada pyörään jarrut ja siksi Laverda 500 ja Ducati  Paso ja sitten paluu jarrullisiin Guzzeihin joita oli useampia. Taas välissä yksi Laverda 650 Sport ja sitten alkoikin tähän päivään jatkuva ketju jossa taloudessa on aina ollut Guzzi vaikka rinnalla
on ollut Gilera 500, Agusta 350, Condor, Laverda 500 Formula jne.  Nykyään on noita pikkulohkoja ja yksi isompi sivuvaunulla eikä muita merkkejä.
V50 Nero club racer, V50 Rosso club racer, V65 club racer, Nevada Cappuccino Racer kilvissä
ja Cali III + Eml Sport

JBJ

  • Viestejä: 15
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2021, 18:58:43 ip »
Vuonna -69 aloittelin Jawalla. Oli tuplamalli, eli 350cc. Hienoa tekniikkaa, kanttiputkirunko, 16" pyörät ja lukkiintumattomat jarrut.
Sen jälkeen Yamaha YAS125, sitten Honda "iso musta" CB450, muutama muu Honda ja viimein -81 eka Guzzi. Vanha poliisipyörä eli ns. ETYK malli eli 850T -75. Ihan romu, mutta kyllä sekin kuntoon tuli.
Nykyään on muuten ihan turha valittaa Guzzin varaosien hinnoista! Aikoinaan, kun Guzzeja oli lähes ainoastaan sisäasiainministeriöllä (eli poliisilla) ja Autonovo maahantuojana olivat hinnoittelukin kohdallaan! Eli valtio maksaa mitä vaan kun kerran tarvitsee!
Ei ollut halpaa ei.. ei ollut nettikauppoja... eikä valinnan varaa. Maksa tai ole ilman.
Pyöriä on mulla ollut alusta lähtien koko ajan. Ei katkoja. Eli tuleeko nyt sitten 52 vuotta putkeen. Voi per....e!
Nyt on tallissa muutama pyörä, jokunen Guzzi, Laverdaa, Ducatia, MV Agusta ja pari joiden merkkiä ei täällä voi mainita.
Ei kuitenkaan japanialaisia! Eikä saksalaisia.
 

kvlm

  • Viestejä: 356
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #5 : Helmikuu 05, 2021, 21:34:15 ip »
..juniori osastoa tässä sarjassa; mopoja toistakymmentä 13v alkaen (kovaa vaihto rumbaa) 81&82 Suzuki GT 125, sitten välivuosi rahan puutteessa,  aikuinenhan ei pysty piikillä ajamaan.. 1984 Honda CB 500 -74mallinen, 1987 Kawasaki 750 GPz (-84) ensimmäinen Guzzi 1990 Le Mans IV (-87), 2006 V11 Le Mans (-02), 2019 V85tt (-19) -kaikki Guzzit edelleeen omistuksessa ja yhteensä 520tkm itse ajettuna.
Lisäksi ollut 1998-2001 Suzuki DR 350 ja 2004 vuodesta alkaen Suzuki DR 650 kurapyöränä (-93&-94) - ensimmäinen porsi 100tkm kohdalla -nyt toinen yksilö kierrossa..

-KG-

Ikkala

  • Viestejä: 1 727
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #6 : Helmikuu 05, 2021, 22:36:21 ip »
Vähän nuorempaakin osallistujaa väliin... piikkikortin sain 1992 ja KMX 125 kawasaki. Sitä ennen oli crossimopopja 4-5 vuotiaasta lähtien. Isäkin on kuulemma ihmetellyt että "onko tuon poijjan luut kumia kun ei koskaan mistään mikään katkee vaikka joka päivä menee sarvien yli". No, ilmeisesti ne on kumia, ei ole vieläkään luita saatu mopolla poikki vaikka joka talvi on oltu turvallaan, välillä useasti. Mutta sattuuhan se nykyään pirun paljon enempi kun ennen. Että ei enää huvikseen viitti kaatuilla.

Piikkiksen jälkeen oli japsikausi, melkein joka vuosi piti saada uutta. Oli aikansa nopeinta eli ZZR 1100 yms. Ihme kun siitä selvisi hengissä. Sitten 2001 tuli ensimmäinen Guzzi, california 1100. Sillä mentiinkin pitkästi pääpyöränä, taisi olla parhaat kesät kun tuli yli 34tkm mittariin. Moottori siitä mulla on vieläkin. Välillä oli lyhyt BMW kausi ja se vaihtui taas vanhaan caliin.  Sitten tuli 2010 guzzi 8v sportti, ainut mp jonka olen uutena ostanut ja varmasti viimeinen mun uutena ostama guzzi. Oli huonoin mp mitä mulla on koskaan ollut ja koskaan tulee olemaan. Tai ei se huono ollut, vaati vaan kovasti töitä ;D.

Viimeisen Guzzini ostin 5.10.2019. Eli tuon quotan. Se on ihan kiva rämppämopo. Ja saa varmaan olla tuossa niin kauan kun elon päiviä riittää. Kun katsoo guzzin nykytarjontaa niin eipä sielä ainakaan mitään parempaa näy.

Nyt on neljä mopoa enempi ja vähempi aktiivikäytössä. Quota, harrikka, gold wingi ja samanlainen 125 kawasaki jolla mp ura alkasikin. Näillä luulen pärjääväni vielä pitkästi. Seuraava mp kauppa jonka teen, (jos ei nyt tässä välissä mitään uutta metsäpyörää satu tulla vastaan) on vaihtaa tuo vanha wingi johonkin +2018 wingiin. Viimeistään 50v lahjaksi semmosta aattelin itelleni.... Ja josko se olisi sitten siinä, sen jälkeen taitaakin olla pakko hommata joku sähkömopo kun ei bensaa enää myydä : ???

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2021, 09:30:19 ap kirjoittanut Ikkala »
Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, GL 1500 SE -97, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06

millegt

  • Viestejä: 503
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2021, 11:39:53 ap »
1976 kevari ikään 1978 autoiluun sitten 80/90 luvun vaihteessa cb 400 N ja muutamia muita japsipyöriä kunnes 1999 millen toisesksi omistajaksi ja sillä mennään alkuperäset piikkiön paperit ja kupongit ja muutkin vaihdetut osat tallessa

GeeTee

  • Viestejä: 20
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #8 : Helmikuu 06, 2021, 14:41:27 ip »
Mopoa minä en saanut, pitivät vanhemmat liian vaarallisena. Vielä mitä. Sen vahvistavat nuo Ikkalan kokemuksetkin, ei se niin paljon satu, kumiluilla kun nuorena mennään vaikka sarvien yli.  Omilla säästöillä sitten vuonna -72 tuli hankittua vm-71 Yamaha AS1-125cc. ”Susi lammasten vaatteissa” kirjoitti Tapio Sunell pyörästä TM-testissä. Sähäkkä laite se olikin, kun ei edes mopolla ollut juurikaan tullut kaahailtua ennen sitä. Villamyssy vaan päähän ja menoksi. Bensa maksoi 80 penniä ja maito saman verran. Kypäräpakko ja yleiset nopeusrajoitukset tulivat muistaakseni seuraavana vuonna. Susi siitä Jampasta tuli teknisesti vasta sen jälkeen kun aloittelevana mekaanikkona opettelin huoltoa, korjausta ja kaikenlaista säätöä parina seuraavana vuonna. Sitten Koli-rokissa kaveri ei saanut sitä Jammua kääntymään tiukassa serpentiini mutkassa aamuyöllä. No ei sille kaiteelle tai kaverille kummemmin käynyt, mutta Jammun keula ja runko ei sitä kohtelua kestänyt.   

Jampan jälkeen tuli kaksi Honda CB-350 twiniä. Eka kullankeltainen CB  oli heikko tapaus, oli joku toinen aloitteleva mekaanikko ennen minua päässyt jo vähän säätämään... Jälkimmäisellä punaruskealla CB:llä mentiin sitten seitkytluvun loppuun asti ja taitaa se vieläkin olla tallessa veljen varastossa.

Liikkuvan poliisin Jyväskylän yksikön entinen sakottaja Guzzi GT-850 tuli hankittua keväällä -81. Se on vm-73, mutta poliisit ottaneet käyttöön vasta -75 (alkup. rekno- AR-566). Ainoastaan sähkötöitä poliisi-Guzzi vaati ennen uudelleen katsastusta ja rekisteröintiä. Olihan  siinä ollut kiinni radiopuhelin ja lisävaloja ym. härpäkkeitä ja metreittäin turhia piuhat sai poistaa.  Myöhemmin laitoin vaihtovirtalaturin lisäämään lataustehoa ja tasaamaan jännitteitä (alkoi polttimot kestää) ja sivuvirtaöljynsuodattimen pidentämään öljynvaihtovälejä. 

Tällä samalla Guzzilla on nyt sitten tyytyväisenä menty 40 vuotta ja toivottavasti vielä pitkälle näkymättömiin. Mukava ja rento ajettava ja todella varmatoiminen laite. Etujarrun teho nyt ei ole kummoinen jos ei ole ihan just säädöissä. Poliisit olivat ajaneet virka-ajoa 60 tkm. Avasin koneen 90 tkm kohdalla ja laitoin Nicasil pytyt alkuperäisten kromipintaisten sijaan, uusin venttiilinohjurit ja nitrautin nokka-akselin. Toisen kerran avasin koneen viime vuonna 180 tkm kohdalla ja vaihdoin männänrenkaat,  uudet venttiilit alkuperäisten venojen tilalle ja uudet nostimet. Taas mennään ja alla on oikeastaan siis aika vähän ajettu pyörä, ainakin ikäisekseen.  Kilometrejä minulla ei vuosittain ole paljoakaan tullut, kun työmatka on ollut lyhyt ja kesät menneet paljolti myös vesillä. Nyt eläkkeelle siirtyneenä semi-orina toivon että aikaa alkaa taas olla hyvin myös Guzzetin ulkoiluttamiseen.

AET

  • Viestejä: 7
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #9 : Helmikuu 06, 2021, 15:29:40 ip »
Vuosi oli -93 yamaha vaihtui guzziin (V65 FLORIDA).Oli ahdas kahdelle.Sen jälkeen isolohkoja.Vuonna 2013 1400 touring.Jos en ollut ensimmäinen niin ainakin niiden joukossa.Arto

Pekka

  • Viestejä: 2 022
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #10 : Helmikuu 06, 2021, 16:49:19 ip »
80-lvuvun alussa oli pari Hondaa, 350K ja 500CX. Guzzin ostin v.-88. Lähes ajamaton Le Mans IV vm.-85. Se on edelleen varapyöränä.
NTX750 ostin 2002. Sillä olen ajanut satunnaisesti keväällä tai syksyisin. Pari kesää ajoin jossain vaiheessa Norton Commandolla. Ohessa on ollut samaan aikaan joku enska siltä varalta että, on tullut maastoon mieli tai keväthangille. Koska Guzzin mallistossa ei ole ollut oikein mitään kiinnostavaa, on vuodesta 2004 lähtien ollut käyttöpyöränä XB12R Buell. Toinen sellainen nyt menossa. Vuosiluvut ovat muistikuvia, en ole varma ovatko täsmälleen oikein.
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #11 : Helmikuu 06, 2021, 17:04:34 ip »
Joo, vuosiluvut ovat sinnepäin täälläkin. Toisaalta on ihan täsmätietoakin päivämäärän suhteen.
Moottoripyörät liittyvät, ainakin omalla kohdalla, merkittäviin tapahtumiin. Ei, ehken, ekaan tulokseen sukupuolisuhteissa vaan työsopimuksiin, paikkakunnan/maakunnan, valtion vaihtohin, uusiin sukupuolikokemuksiin ja suurelta osin myös mieltymyksiin.

Noin muutoin: entisiin CX500-omistajiin ovat vedonneet isolohkoguzzit. Näitä tapauksia tiedän useita. Silloin voi päätellä että sukupuoliasiat eivät vaikuttaneet.

Sukupuolimatkailu pois kotikylältä, kuten itselläni, on aiheuttanut useamman, aina isomman, tehokkaamman ja/tai nopeamman tai mukavamman matkapyörän hankkimisen. Ohessa, tosin on ollut muiden merkkien oikeita sporttipyöriä. Lista on pitkähkö vaikka monet täällä kirjoittaneet ovat kertoneet huomattavan pidemmistä pyöräluetteloista. Vilkkaita kavereita useilla elämänaloilla. Arvaan.

Pekka

  • Viestejä: 2 022
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #12 : Helmikuu 06, 2021, 17:53:28 ip »
Omissa moottoripyörissä ei ole vielä ollut sylintereitä kahta enempää ja eka Honda on ainoa missä on ollut ohc-moottori. Nykyään kaksisylinteristen lisäksi talleista löytyy sivuventtiilikone ja pari  kaksitahtista. Kaksitahtisia tekisi mieli hommata lisää.

Edit.
Honda 500CX oli aika rapea laite, siksi ei Guzzin ostaminen pelottanut.
350 cc Hondasta murtui ohjaustanko kiinnikkeiden välistä irtipoikki ihan normaalissa ajossa. Samoin murtuivat runkoputket moottorin alta.

Kaksi sylinteriä on sopiva määrä. Jos toinen pimenee, pääsee toisella vielä kotiin. Jos sylintereitä on kolme tai enemmän täytyy kyseessä olla todella
epävarma laite. Tai sitten kyseessä on hätävarjelun liioittelu :o
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!

mosa

  • Viestejä: 279
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #13 : Helmikuu 06, 2021, 17:57:16 ip »
Mulla oli kans isä sitä mieltä, että mopoa eikä mitään muutakaan motoroitua kaksipyöräistä ei jälkikasvulle sallittu, vaikka olis kesätienisteillä pystynyt hankkimaan. Isältä tosin on jäänyt jäljelle kuvia 50-luvulta Jawan selästä ja päässä vain ajolasit. Ehkä se oli sitten isän viisautta kieltää jälkikasvulta mopoilu? Eka kerran kokeilin naapurin pappatunturia alle rippikouluikäisenä. Lähdin liikkeelle ykkösellä ja ajoin noin parikymmentä metriä. Siihen matka tyssäsi, kun en uskaltanu vaihtaa kakkoselle. Seuraava kokemus tulikin sitten vasta lähes viisikymppisenä. Ei isäpappa voinut enää kieltää pojaltaan mopon hankintaa. Hommasin mr-250 Jawa Sportin. Oli mukava peli. Polvet löi setsuuria, kun eka kertaa pihasta Jawalla tielle ajoin. Jawan lisäksi hommasin mr-450 Hondan ja mr 250 pikkubemarin. Ei ne kauaa aikaa tuoneet tyydytystä. Enemmän ropaamista kuin ajoa. Luovuin kaikista mr-pyöristä ja hommasin Nevadan. Jo alkoi meno maistua. Ahneus kasvoi ja Nevada vaihtui Stoneen. Ja sen jälkeen Vintage, jolla ajettu enemmän kuin noilla muilla yhteensä. Olen siis tämmöinen myöhäisherännäinen, joka on yrittänyt selvitä hengissä "uuden" harrastuksen parissa ja muun liikenteen seassa.
mosa

I.H.

  • Viestejä: 1 251
Vs: Milloin aloitit moottoripyöräilyn ja milloin tuli Guzzi käyttöön?
« Vastaus #14 : Helmikuu 06, 2021, 20:27:02 ip »
Tervehdys, meillä kotona ei ollut mopon hankintaan mahdollisuutta. 1. oman mp:n hankin omilla rahoillani v -63 se oli Z 150 cc, vuosimallia en muista, tällä ajoin ajokortin keltaisilla kolmioilla. 2. pyöräni oli Triumph T110 650 cc. vm -60. Sitten tulikin pidempi tauko (perhe, asuntovelat ym.) 3. moto oli Guzzi 1000 SP vm -81 vuonna 2002. Sitten tulikin Guzzi Cali Titanium,vm -03, joka sai kaveriksi vuonna 2012 Guzzin 850T5 Polizia vm - 86. Nämä kaksi viimeistä ovat edelleen tallissani.

IH
Titaniumin kuski