Olen ymmärtänyt että, muutaman kerran kaatuneena ja kolaroineena, on vakuutusyhtiö hankkinut puuttuvat osat tai korvannut pyörän mikäli on ollut kaskovakuutus. Eikä aina ihan päivän hintaan. Muutoin olen korjannut, lähinnä käytetyillä osilla tai omavalmisteosilla vauriot.
Tuoreemmilla Guzzin omistajilla, suurella todennäköisyydellä, on ymmärrettävästi hankalaa osien hankkimisen suhteen koska kaikki ei käy niin hienosti kuin valtamerkkien kanssa. Ennen oli paremmin.
Itselläni on kokemusta myös valtamerkeistä. Kerhollani niitä on pitkät rivit talvisäilytyksessä. Kuten omanikin siellä pääosin ovat.
On siis vertailupohjaa. Päähuomio ei ole siinä mitä osat maksavat vaan siinä mistä niitä saa. Hinta ei ole ollut este. Myös valtamerkkien osalta.
Jos nyt olisin nyt noin kolmekymppinen ja harkitsisin uuden pyörän hankintaa niin se olisi selkeästi H-D. Ei halvin eikä hienoin. Mutta palvelupaikka myymälöineen ja huoltoineen muutaman kilometrin päässä.
Silloin, kun ajattelin nuoruuteni edullisesta valtamerkistä luopua, silloinen japanialainen merkki, oli Guzzi pitkän harkinnan tuloksena, mutta valinnan suoritin viimeisillään BMW vja Guzzin välillä. Guzzi taisi olla halvempi mutta toisena asiassa painoi myös että huolto silloisesta asuinpaikastani, Ylöjärveltä katsellen oli tarpeeksi lähellä silloisessa Piikkiön pitäjässä. Myös lähempänä oli kaksi Guzzin merkkihuoltoa.
Toki valintaan vaikutti myös se että silloin kaupan buumi Neuvostoliittoon oli erittäin tuottoisaa. Niissä kuvioissa pyörin. Vaikka nuuka olenkin toisarvoisten seikkojen suhteen on mp ollut aina se johon sijoitan omaksi mielihyväkseni. Merkki siis voisi olla toinenkin. Auto, asunto, kesämökki, ym on ollut vähemmän merkityksellistä moottoripyöräilyn suhteen. Monet pitävät friikkinä sillä tiedän että kun alkaa mennä huonosti tai tulee muita tarpeita unohdetaan moottoripyöräily ensimmäiseksi. Minulla on pahankin paikan kohdalla ollut aina mp. käytössäni. Näin vanhemmiten on Rouva kyllä mennyt ykköseksi. Sitten tulee Kerho ja kolmanneksi California 1400 GTS + muut pyörät.
Kaikkiin konsernin pyöriin olen saanut varaosia: Benelleihin ja Guzzeihin. Muista merkeistä en nykyään oikein tiedä.
Lienee suurin osa nykyisistäkin guzzisteista olla Moto Italian aikaisen asiakassuhteen "uhreja". Myöhemmin mukaan tulleet eivät ole saaneet sellaista kastetta Guzzismiin kuin me, me vanhat, saimme. Toisaalta, meillä vanhoilla on myös tietoa pitkältä aikaväliltä.
Sellaista toivoisin että kun on kysymys jonkin pyörämallin tekniikasta niin olisi helpompaa jos kysyjä ilmoittaa pyörän valmistusvuoden ja tarkat mallitiedot. Ei siis ostovuotta. Versioita kun on erinomaisen paljon. Toisinaan tarvitaan jopa valmistusnumeroa että oikea malliversio selviää.