Kirjoittaja Aihe: Uutinen Mandellosta!  (Luettu 10813 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #15 : Joulukuu 17, 2020, 09:59:13 ap »
Tervehdys, tuo tehon alhaisuus (65hv) minuakin hieman ihmetyttää, jonkun tiedoston mukaan -83 850 T5:n teho on 68,5 hv, omassa -86 850T5P:ssä on 61,4 hv. Kysymys onkin, onko tulossa vielä tehokkaampi "sportti" varsinaiseksi 100V malliksi   ???
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #16 : Joulukuu 17, 2020, 13:05:26 ip »
I.H voi olla oikeassa että julkaisevat tulevan kevättalven tai kesän kuluessa jotain uutta. Todennäköisesti pikkulohkotekniikkaan ja ilma/öljyjäähdytykseen perustuvaa. Vesijäädytteisestä Guzzista onkin jo aika paljon aikaa. Jokohan puritaanitkin sellaisen hyväksyisivät?

Nuo ilmoitetut hevosvoimaluvut eri vuosisatojen välillä ovat huonoja vertailla: eri aikoina on käytetty eri mittaustapoja ja siten heittoa voi olla kymmenkunta hepoa suuntaansa.

Yksi tehonsyöjä, nykyään, on päästövaatimusten täyttäminen. Huohotuskaasut on kierrätetty jo vuosikymmeniä mutta nyt on keskitytty moottorinohjauksen ja korkean puristussuhteen kanssa tasapainoiluun. Vähällä kulutuksella/päästöillä ei vain tehoa irtoa määräänsä enempää. Sitä en ole tutkinut mikä ero on V7 850 ja 850TT:n moottorien välillä. Mutta jos arvata saa niin ero lienee suurin pakokaasujen käsittelyssä.
Näin oli ainakin viimeisissä 1400-malleissa: pakoputkistoon syötettiin ilmaa että palojäännökset palaisivat pois. Tämä oli jo joissakin rinnakkaistuoduissa tonnisissa Californoissa 80-luvulla. 1400-malleissa on myös sylinterien lepuutustoiminto: sylinterit tuottavat tehoa vain yksi kerrallaan kun ajetaan tasakaasuajoa. Toinen pytty tekee työtä ja toinen saa seosta juuri ja juuri niin ettei laita kovasti vastaan. "Puoltenvaihto" tapahtuu muutaman kymmenesosasekunnin välein. 1400-koneissa on siis mahdollista tuottaa enemmänkin tehoa mutta sitten ei täyty päästövaatimukset. Vaan 1400-koneet lienevät jo historiaa. Viimeisiä tehdään. Mahtaako tulla haluttu keräilykohde?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #17 : Joulukuu 17, 2020, 18:57:09 ip »
Ainakin 80-luvulla raitista ilmaa syötettiin pakoputkeen jotta saatiin mittaustulosta laimennettua. Silloin kun näyte otettiin pakoputken päästä
säkkiin minkä sisältö sitten tutkittiin. Miten lienee nykyään? Ehkäpä nykyinen moottorinohjaus osaa happitunnistimen tiedon ohjaamana säätää tuotakin.
Joissain lukemissani artikkeleissa on tuotu esiin ahtimen käytön tarve moottoripyörienkin moottoreissa juurikin saasteiden vähentäjänä.
Sillä kun on helppo "tuulettaa" palotiloja, sekä tehostaa itse palotapahtumaa. Autopuolella ainakin on kovasti suosittua.
Taitaa olla Guzillakin edessä vaihto ahdettuun vesijäähdytettyyn rivinelikkoon? Pelkkään sähköön en oikein jaksa uskoa ennekuin akkukemiassa
saadaan joku uusi innovaatio markkinoille.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #19 : Joulukuu 17, 2020, 20:38:47 ip »
Luulenpa että ei kuitenkaan. Autoteollisuus on nyt laittanut rahansa litiumakkuihin, eivät siis näe tulevaisuudessa akkurintamalla muuta vaihtoehtoa kuin kehittää niitä. Akustot rakentuvat tulevaisuudessa entistä kiinteämmäksi osaksi auton korirakennetta. Siten niiden kapasiteetti/painosuhde parane ja vaihdettavuus jää haaveeksi.
Sinällään kapasiteetin tuplaantuminen painoon nähden muuttaisi tilateen toimintamatkan suhteen hyvinkin kilpailukykyiseksi polttomoottoriautoon nähden.
Moottoripyörissä taitaa akun koko ja paino jäädä silti aika isoksi jos halutaan 200-400 km toimintamatkoja.
Pitääkös muuten noiden sähköllä toimivilla moottoripyörillä ajavien raahata erillistä laturia mukanaan?
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #20 : Joulukuu 17, 2020, 20:52:53 ip »
Taisipa tuossakin artikkelissa olla mainittu, että muutamalla muullakin merkillä on samaa teknologiaa tulossa. Siinä on sitten edessä kilpailu, että kuka ehtii ekana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #22 : Joulukuu 19, 2020, 09:09:02 ap »
Hieno eurooppalainen uuden mallinen KARDAANI maantiemoottoripyörä, sop hintainen,
sop, painava, 65 hv ja 100 v malli - Classic Look - mitä muuta voisi toivoa, alut ja pinnapyörät.
https://www.youtube.com/watch?v=UCfCteGFPMg

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #23 : Tammikuu 13, 2021, 04:34:33 ap »
Ciao!
Nyt se on realisoitunut!
Moto Guzzin kotisivujen mallivalikoima on supistunut kolmeen:  V7, V9 ja V85
Aika laihalla mennään 🤔
T. Kimmo
https://www.motoguzzi.com/it_IT/
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #24 : Tammikuu 13, 2021, 07:37:07 ap »
Niinpä muuttui nettisivun mallisto yhdessä yössä. Mutta ei tuo ole lopullista, puuttuuhan tuosta jo aiemmin julkaistu V7
2021 850 koneella. Puhumattakaan siitä Le Mans 2021 mallista ;D

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #25 : Tammikuu 13, 2021, 11:59:12 ap »
Linjaus vaikuttaa siltä että pikkulohkoja vain tehdään.
Tehtaalla lienee kapasiteettiä tehdä muutakin?
Oletan myös että sitä muutakin myös tulee ajan kanssa.

Isolohkoisten ystävä kun olen, vaikka kolmea pikkulohkoa olen aiemmin omistanutkin, on "tallissa" tällä hetkellä yksi 1400, yksi 1000 neliventtiilinen, kaksi 950-mallia ja yksi 850:n. Lisäksi muunmerkkisiä. Pärjään niillä loppuikäni. Lisäksi peruskorjattuja varamoottoreita 950:siin. Jää jotain perikunnallekin jos en sitten myy pois sitä ennen. Arvaan että ensin käytetyn 1400 Californian vaihtohinta laskee em. syystä mutta nousee hiljalleen muutaman vuoden päästä ainakin hyvin pidettyjen osalta. Saattaa olla hyvinkin haluttu malli tulevaisuudessa. Lisäksi helppo huoltaa omatoimisestikin.

Toki mielenkiinnolla seuraan tehtaan ja sen omistajan edesottamuksia.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2021, 14:43:14 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #26 : Tammikuu 13, 2021, 16:04:08 ip »
En yhtään ihmettelisi, vaikka karsinta johtuisi vallitsevasta maailman tilanteesta. On kouraissut aika montaa eri teollisuudenalaa odottamattomalla tavalla. Muutamilla isoilla toimijoilla on lähtenyt liikkeelle isojakin projekteja, koska on pakko. Vaikka periaatteessa ole järkeä tai mahdollisuutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #27 : Tammikuu 13, 2021, 20:26:18 ip »
Vallitsevaan maailmatilanteeseen liittyen kaksipyöräisellä, ainakin yksin ajaen, on muutama ylivoimainen tekijä. Yksin ajaen ei tartu tauti, ei tauti siirry kovin helposti toisiinkaan, asiat tulee toimitettua kuten työ- ja asiointimatkat puhumattakaan mielenterveydyllisistä seikoista kun voi tuulettaa päätään.

Karsinnasta sen verran että TTT lienee oikeassa: tehdään sitä mikä myy eikä haeta tähän hätään uutta myyntivalttia vaan hetki vedetään henkeä ja seurataan markkinoita.
Kokonaisuutena uusien moottoripyörien mallisto on kaventunut mutta kauppa on silti käynyt. Otaksun ja arvaankin että monet muutkin valmistajat ovat huomioineet kovat ajat. Eräs amerikkalainen valmistaja on laittanut sähkömoottoripyörävalikoimansa jäähylle. Eikä liene ainoa.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #28 : Tammikuu 14, 2021, 10:00:12 ap »
Piaggio Groupin lehdessä (Wide Magazine) hehkutetaan Guzzin juhlavuodelle tulevia suuría uutuuksia eli päivitetyt V85TT ja V9 mallit  ::)

https://wide.piaggiogroup.com/en/

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Uutinen Mandellosta!
« Vastaus #29 : Tammikuu 14, 2021, 16:15:44 ip »
Eli tarjoavat jatkossa V7, V9 pyörät samalla 850cc koneella (65 hp ja 75 nm).
Ilmeisesti V85TT on edellen korkeammalla virityksellä...toivottavasti!
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel