Kirjoittaja Aihe: Jarrulevy-asiaa  (Luettu 3032 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Jarrulevy-asiaa
« : Lokakuu 26, 2020, 18:38:24 ip »
Huomasin renkaita vaihtaessani, että oikea etulevy helisee ihan kunnolla. Levy irti ja hetken sitä pyörittelin ja vika löytyi. Viidestä holkista puuttui eli oli hävinnyt jousiprikat. Holkithan on niitattu, joten uudet levytkö... Vai olisiko saatavana koottaviaholkkeja kuten esimerkiksi BMW K 1100LT:ssä? Aion tutkia asiaa.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarrulevy-asiaa
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2020, 20:27:55 ip »
Omiin pyöriini olen noita levyn ja keskiön välissä olevia holkkeja sorvaillut. Mutta tuskin teen sitä toisille koska jos jotain sattuu niin ketäs siitä syytetään.

Tuo jousiprikkojen häviäminen huolettaa. Yksi merkittävin syy siihen on että jarrusatulan, tässä tapauksessa kaksipuoleisen ja nelimäntäisen männistä ainakin yksi on jumiintunut.

Syitä voi olla useita mutta päällimmäisenä epäilisin männän ja sylinterin väliin päässyttä likaa tai vettä, jos pyörä on ollut ulkosäilytyksessä pitkähköjä aikoja. Vesi, varsinkin se keväällinen suolavesi jota märästä tiestä lentää, on päässyt tekemään korroosiota.

Toinen syy voi olla että jarrupala on jumiintunut hieman vinoon. Sen huomaa siitä että jompi kumpi paloista, epäilen sisäpuolista, on eri paksuinen toisesta päästään.

Käytännössä jarru on laahannut lievästi.

Koska jarrumäntiä on kahdeksan etupäässä niin yhden tai kahden männän toimimattomuutta, kun vaiva kehittyy hitaasti, ei huomaa ennen kuin on jo vika pahentunut.

Helpoin keino on asentaa uudet jarrulevyt ja niille uudet palat. Toki yhdenkin levyn voi vaihtaa jos löytää samanlaisen.

Tässä normaalia jarruosien vaihtoa ja huoltoa vastaavasta rakenteesta:
http://www.motomatti.fi/2012/08/moto-guzzi-breva-1100-etujarrulevyjen.html

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Jarrulevy-asiaa
« Vastaus #2 : Lokakuu 29, 2020, 11:59:06 ap »
Jos mitat täsmää (5.8 x 13,79 ja 21,1  mm / paksuus x ∅ tappi ja ∅ kaulus ). Genuine Brembo Parts, Made in Italy  ->  LINKKI.
Kun tuollainen kerran on olemassa, niin luulisi saatavan (Ducati?) liikkeestä tilaamalla Suomestakin.

ps. Tässä (LINKKI) toinen, mutta holkin mittoja pitäisi kysyä myyjältä (ebay[ät]reactiveparts.com).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Jarrulevy-asiaa
« Vastaus #3 : Lokakuu 29, 2020, 20:28:21 ip »
Sarja on näjemmä kaikkiin Brembon Full Floting -levyihin ja luettelossa ei ole yhtään Guzzia. Pitäisi kai sitten vaihtaa toiseenkin etulevyyn. Pitää mitata kuitenkin. Entäs Kiinankaupan levyt kun maksavat suunnilleen saman kuin yksi uusi alkuperäinenkin eli jonkun 150-160€. Pegasoon hommasin kiinanlevyt ja peaa ihan ok. Ovat tosinn kiinteät.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Jarrulevy-asiaa
« Vastaus #4 : Lokakuu 29, 2020, 20:49:07 ip »
Lisäksi: ´12 Stelviossa on Grimecan jarrut. ´08:ssa on Brembot.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Jarrulevy-asiaa
« Vastaus #5 : Marraskuu 12, 2020, 18:25:32 ip »
Syy vaurioon juontunee toissakesäisestä ojanpohjan koluamisesta, jossa ko. levy oli saanut pienen osuman.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99