Kirjoittaja Aihe: Calfornia 1100 -94 perä+kardaani-takanapa huolto  (Luettu 3015 kertaa)

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Calfornia 1100 -94 perä+kardaani-takanapa huolto
« : Syyskuu 30, 2020, 15:56:42 ip »
Moi

Pyörä cali 1100 vm-94 ajettu 54 tkm(?).

Tarkoitus puhdistaa edm osat. Motomatin sivuilta löytyykin hyvät ohjeet.Muutama kysymys:
-perävaihteelle riittää pesu ilman purkamisia? Eli vetospoorin ja pinion akselin puhdistus. Mitä tuotetta suosittelette kasaus vaiheessa? Saa ehdottaa tuotemerkkiä jota löytyy esim. motonet
-Kardaaniin puhdistuksen jälkeen jotain suojaa vai ei? Eikös peräöljyä tunnelissa seilaa vai ei?
-Pitäisikö tiivisteitä vaihtaa?
-Mites kannatinlaakeri ja ristikot? Mikä on noin suositus kilometrit näille osille?

Kaikki huomiot ja vinkit ennen hommiin ryhtymistä otetaan ilolla vastaan, kiitos!

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calfornia 1100 -94 perä+kardaani-takanapa huolto
« Vastaus #1 : Syyskuu 30, 2020, 17:55:32 ip »
Perän irrotuksen yhteydessä tärkeä pointti on kokeilla näppituntumalla pinioniakselin laakerin välyksettömyys. Akseli pitää pyöriä sormiotteella, mutta siinä ei saa tuntua klappia. Jos klappia tuntuu, on laakeri shimmattava välyksettömäksi.

Kun tuo on ok, niin sitten vaan vaseliinia spooreihin ja liitos kiinni. Jos pinioniakselissa on ollut klappia pidempään, niin spoorit ovat kuluneet ja kannattaa katsoa paljonko niissä on leveyttä jäljellä. Kardaanitunneliin ei tule öljyä jos vaihdelaatikon pään stefa ei vuoda.

Ristikon ja kannatinlaakerin voinnista pystyy saamaan käsityksen kun käyttää takahaarukkaa irrallaan. Jos suojakumi on vuotanut ja nivelen ympäristössä on ollut vettä voivat sekä nivel että laakeri olla huollon tai vaihdon tarpeessa, mutta siihen saa selvyyden kun takahaarukka on hyppysissä ja voi liikutella osia ja tunnustella niiden liikkeitä.

Noiden osien huollon ja vaihdon suhteen on useitakin mielipiteitä ja omasta kokemuksestani voin kertoa vain seuraavaa: vaihdoin sekä nivelen että laakerin vuonna 1998 ja sen jälkeen olen voidellut ne kerran vuodessa upottamalla vaihteistoöljyyn. Siis kaatanut kardaaniputkeen 80W90:stä ja antanut liota puoli tutia ja valuttanut sitten öljyn pois. Se käy takahaarukkaa irrottamatta kun kallistaa kardaaniputken kaatamaan reilusti eteenpäin ja kaataa öljyt putkeen. Kun öljy on mennyt läpi kannatinlaakerista, niin sitä alkaa tihkua ulos kun raottaa suojakumia. Samasta paikasta saa valutettua liiat öljyt pois kylvetyksen jälkeen.   Osat on pyörineet siellä kaikki nuo vuodet ja jotain 280 k ja ovat edelleen kunnossa.  On tärkeää, että se kardaanin suojakumi on ehyt ja kunnolla paikoillaan.

Muitakin tapoja huollon suhteen on olemassa, mutta laiskana mekaanikkona olen tyytynyt tuohon. Mutta ensin kannattaa katsoa osien nykyinen kunto ja ottaa haarukka irti.



« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2020, 10:49:07 ap kirjoittanut egon »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calfornia 1100 -94 perä+kardaani-takanapa huolto
« Vastaus #2 : Syyskuu 30, 2020, 20:24:18 ip »
Egonilla on varsin toimivat ohjeet. Niitä voi noudattaa jos haluaa oikoa eräissä kohdissa.

Mikäli haluaa purkaa ja olla varma:

Kun takahaarukkaa irrottaa kannattaa mitata takahaarukan oikean puolen akselin ulkoneman suuruus akselin pään ja rungon väliltä. Tulee sitten samoille seuduille kootessa. Pitää huomioida lukitusmutteria avatessa ettei akseliruuvi pyöri mukana. Monissa malleissa on lukkomutterin keskellä kumitulpattu reikä josta voi pitää kuusiokoloavaimella akseliruuvia paikoillaan kun mutteria avataan.

Takahaarukan akselin laakerit ovat, tässä mallisarjassa, kartiorullalaakereita joiden välys säädetään nollaan mutta ei yhtään kireämmäksi akselointia kootessa ja voidellaan hyvin. Koska ne eivät pyöri ympyrää vaan lyhyttä liikettä voi niissä olla asentokulumaa. Se selviää vasta pesussa. Laakerit ova standardikamaa.

Kardaanin nivel kannattaa ottaa kouraan. Edellyttää takahaarukan irrotusta. Jos se lähtee helposti kannatinlaakerista ns. sormivoimin irti voi tulkita että on pyörinyt/heilunut tyhjää kannatinlaakerin silmässä. Laakeri vaihtoon. Myös kaksoisristinivelen vastinpinta on silloin kulunut. Kaksoisristinivelen toisessa päässä on toinen vastinpinta mutta se pitää sorvata oikeaan mittaan että syntyy välyksetön puristussovite. Tuplaristinivel voi siis jatkaa tehtävässään ellei:

Kaksoisristinivelen liikkeet ovat hieman tahmaisia tai ei tunnu nyintää tai välystä ristikkoa käännellessä voi olettaa että nivelet toimivat. Nivel on myös purettavissa. Viimeistään silloin selviää onko kulumajälkiä. Varsin pienet jäljet kertovat nopeasti lisääntyvästä kulumisesta tulevaisuudessa. Purku ja kokoonpano on tehtävä huolellisesti. Onnistuu kyllä. Prässi tai hyvä viilapenkki tarvitaan mutta ei kovin paljon voimaa. (Ensikertalaisenkin on se tehtävissä mutta suosittelen ammattilaisen tai muun oppineen apua.)

Kannatinlaakeri kannattaa aina vaihtaa uuteen. Ei maksa merkittävästi ja löytyy laakerikaupan vakiolaakereista. Mallista riippuen:
Lyhyt nivel: laakeri on kiinni lukkorenkaalla. Pitkä nivel: laakeri on kiinni pidätinruuvilla joka löytyy takahaarukan paksunnoksen alapinnalta.

Haitarikumikaan ei ole arvokas. Jos aikoo pitää pyörää vielä useamman vuoden niin uusi "haitari" kannattaa vaihtaa.

Egonin ohjeet kardaanin takapään uraholkin suhteen ovat ok. Kiertovälystä ei saisi olla kauheasti. Kuten myös perävaihteen pinionakselin välyksien tarkastaminen. Pinionakselin voi vetää laakeripesineen ulos perävaiheesta ja tutkia erikseen. Kannattaa huomioida laakeripesän alkuperäisasento perävaihteen kotelon suhteen. Tietenkin tiivisteet pitää vaihtaa. Ovat tiiviste- (laakeriliikkeen) vakiokamaa.

Kuten Egon mainitsi, pinionakeselin laakeroinnissa ei saa olla välystä voiteluaineen pesunkaan jälkeen mutta sen pitää pyöriä voideltuna tahmaisesti.

Takapyörä kun on irti niin kaikki vetourakot pestään perävaihteen sekä takanavan osalta ja mahdollinen ruoste poistetaan. Takapyörän navan kuminen sysäyksenvaimennin pitää purkaa myös ja puhdistaa sekä vain keskiö voidella kevyesti kootessa. Takapyörän sysäyksenvaimentimen kunto on edellytys vaihteiston ja kardaanin hyvälle toiminnalle.

Takanapa eikä kardaani kuulu pyörän normaaliin huolto-ohjelmaan joten merkkihuolto ei ole niihin aina puuttunut.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Calfornia 1100 -94 perä+kardaani-takanapa huolto
« Vastaus #3 : Syyskuu 30, 2020, 21:00:45 ip »
Kiitoksia!

Kävin irroitamaasa perän ja hyvältä näytti! Pinionakselissa ei ollut klappia ja spoorit oli hyvässä kunnossa. Toki pitää vielä pestä jne.
Pinionakselin voi vetää laakeripesineen ulos perävaiheesta ja tutkia erikseen. Kannattaa huomioida laakeripesän alkuperäisasento perävaihteen kotelon suhteen. Tietenkin tiivisteet pitää vaihtaa. Ovat tiiviste- (laakeriliikkeen) vakiokamaa.
Voinko siis vetää koko pesän ulos ilman pelkoa että välykset tms muuttuu? Tarviiko ulosvetäjän?

Swingi: Molemissa päissä mutterit. Ei kumitulppia keskellä. Kai näissä normaalit kierteet? On todella tiukassa, varmaan joutuu kokeilee mopolla auki huomenna...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calfornia 1100 -94 perä+kardaani-takanapa huolto
« Vastaus #4 : Lokakuu 01, 2020, 00:13:09 ap »
Lainaus
Voinko siis vetää koko pesän ulos ilman pelkoa että välykset tms muuttuu? Tarviiko ulosvetäjän?
Lähtee normaalisti ihan vetämällä. Jos ei lähde niin hieman voi käyttää harkittua väkivaltaa. Todennäköisesti on kokolailla kunnossa mutta ei vara asiaa pahanna. Ainoa osakokonaisuus perävaihteessa jonka voi otta kouraan katsoa ja tutkia ilman harmia kunhan ei sen enempää pura.

Lainaus
Swingi: Molemissa päissä mutterit. Ei kumitulppia keskellä. Kai näissä normaalit kierteet? On todella tiukassa, varmaan joutuu kokeilee mopolla auki huomenna...
Sitten ei auta kuin avata. Riittää kun toisen akselitapin mitta on tiedossa. Jossain 7 - 8 mm tienoissa yleensä mutta rungoissa voi olla eroja. Jos akselitapit tulevat ulos mutteriensa mukana ei syytä huoleen. Tuplanivel tykkää olla hiukkasen "vinossa".

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Calfornia 1100 -94 perä+kardaani-takanapa huolto
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2020, 14:54:59 ip »
kerran vuodessa upottamalla vaihteistoöljyyn. Siis kaatanut kardaaniputkeen 80W90:stä ja antanut liota puoli tutia ja valuttanut sitten öljyn pois. Se käy takahaarukkaa irrottamatta kun kallistaa kardaaniputken kaatamaan reilusti eteenpäin ja kaataa öljyt putkeen. Kun öljy on mennyt läpi kannatinlaakerista, niin sitä alkaa tihkua ulos kun raottaa suojakumia. Samasta paikasta saa valutettua liiat öljyt pois kylvetyksen jälkeen.   Osat on pyörineet siellä kaikki nuo vuodet ja jotain 280 k ja ovat edelleen kunnossa.  On tärkeää, että se kardaanin suojakumi on ehyt ja kunnolla paikoillaan.


Pitänee tuo tehdä talvella. Siis putken pää ylös, putkeen öljyä ja antaa sille aikaa mennä läpi, tyjennys suojakumin kautta ?

PS Milleen oli nivelremppa tehty @ 50000 km eli mitään huoltamatta se ei kestäne kuin tuurilla.
Vielä yksi GT, kiitos.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calfornia 1100 -94 perä+kardaani-takanapa huolto
« Vastaus #6 : Lokakuu 02, 2020, 09:46:35 ap »
Jos suojakumi on ehyt niin kyllä kestovoidellut laakerit on melkoisen pitkäikäisiä.  Omassa Brevassa on jotain vajaat 130 k ja ristinivel on ihan jees kun se on saanut pyöriä kuivassa nämä  15 kautta.

Tuosta Millen nivelen irrotuksesta sen verran, että sehän irtoaa kun pääsee kopauttamaan pitkän puikon kanssa perämutikan puoleisesta päästä, mutta uudelleen asennus uuteen tukilaakeriin vaatii hiukan järjestelyjä. Tukilaakerin seegeriä ei mahdu asentamaan paikalleen jos nivel on painettu prässillä irtonaiseen laakeriin, vaan minkä itte kokeilin, niin lämmitin laakerin hellankannella noin 50 asteeseen ja hulautin paikalleen ja seegerin heti kiinni. Nivelen pakkasin sopivaan muoviputkeen ja kun se oli yön ollut pakastearkussa, niin Locktiteä pari tippaa kaulalle ja vasaralla napauttamalla nivel lämpimään laakeriin kiinni. On otettava huomioon, ettei laakerit yleisesti ottaen tykkää vasaroinnista, joten pehmeä työkalu, vaikka lyijyvasara ei niin helposti tee hallaa laakerille.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calfornia 1100 -94 perä+kardaani-takanapa huolto
« Vastaus #7 : Lokakuu 02, 2020, 12:26:17 ip »
Laakeriasennuksissa muovivasara tai kovahko kumivasara ovat varsin käteviä. Myös sopivan pitkä alumiini- tai kovamuovituurna on apuna kun syviin kohteisiin asentaa kuten juuri tuo ristinivelen laakeri.

Muita apuja saa pyörän omasta kardaanista: sitä voi käyttää suuntauskaluna kun niveltä asentaa kannatinlaakeriinsa. Nivel kun pyrkii taittumaan vinoon asennettaessa.

Tuosta lämmityksestä ja jäähdytyksestä: kannatinlaakeri menee parhaiten paikoilleen kun sen laittaa pakkaseen pariksi tuntia ja lämpöpuhaltimella lämmittää kardaanitunnelin ennen asennusta. Liimoja ei kannata käyttää.

Voi valmistaa myös tuurnan joka ottaa suuntaohjauksen laakerin keskiöreiästä mutta lyötäessä, jos sitä ylipäätän tarvitaan, lyöntivoima osuu laakerin ulkokehälle. Kuulalaakerin kuulien kautta ei ole lainkaan hyväksi toimittaa muita kuin sille suunniteltuja voimia.

Tällainen asennustuurna on "tatin" muotoinen jossa keskellä liukusovitteella oleva "tappi" keskireikään ja sen ympärillä laippa joka on hitusen pienempi läpimitaltaan kuin kannatinlaakerin ulkokehä.

Lisäksi tarvitaan pitkät, puristavat lukkorengaspihdit.

Työkalut eivät ole kalliita mutta niissä on laatueroja. Halvin voi olla myös huonoin.