Perän irrotuksen yhteydessä tärkeä pointti on kokeilla näppituntumalla pinioniakselin laakerin välyksettömyys. Akseli pitää pyöriä sormiotteella, mutta siinä ei saa tuntua klappia. Jos klappia tuntuu, on laakeri shimmattava välyksettömäksi.
Kun tuo on ok, niin sitten vaan vaseliinia spooreihin ja liitos kiinni. Jos pinioniakselissa on ollut klappia pidempään, niin spoorit ovat kuluneet ja kannattaa katsoa paljonko niissä on leveyttä jäljellä. Kardaanitunneliin ei tule öljyä jos vaihdelaatikon pään stefa ei vuoda.
Ristikon ja kannatinlaakerin voinnista pystyy saamaan käsityksen kun käyttää takahaarukkaa irrallaan. Jos suojakumi on vuotanut ja nivelen ympäristössä on ollut vettä voivat sekä nivel että laakeri olla huollon tai vaihdon tarpeessa, mutta siihen saa selvyyden kun takahaarukka on hyppysissä ja voi liikutella osia ja tunnustella niiden liikkeitä.
Noiden osien huollon ja vaihdon suhteen on useitakin mielipiteitä ja omasta kokemuksestani voin kertoa vain seuraavaa: vaihdoin sekä nivelen että laakerin vuonna 1998 ja sen jälkeen olen voidellut ne kerran vuodessa upottamalla vaihteistoöljyyn. Siis kaatanut kardaaniputkeen 80W90:stä ja antanut liota puoli tutia ja valuttanut sitten öljyn pois. Se käy takahaarukkaa irrottamatta kun kallistaa kardaaniputken kaatamaan reilusti eteenpäin ja kaataa öljyt putkeen. Kun öljy on mennyt läpi kannatinlaakerista, niin sitä alkaa tihkua ulos kun raottaa suojakumia. Samasta paikasta saa valutettua liiat öljyt pois kylvetyksen jälkeen. Osat on pyörineet siellä kaikki nuo vuodet ja jotain 280 k ja ovat edelleen kunnossa. On tärkeää, että se kardaanin suojakumi on ehyt ja kunnolla paikoillaan.
Muitakin tapoja huollon suhteen on olemassa, mutta laiskana mekaanikkona olen tyytynyt tuohon. Mutta ensin kannattaa katsoa osien nykyinen kunto ja ottaa haarukka irti.