Minulla meni 2010 kesällä Calin takapään laakeri kesken matkan. Kirjoitin koko episodin Il Falconeen:
https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Kerholehdet/2010-2/ . Valitettavasti arkiston kopio on huonolaatuinen.
Mitään syytä laakerin hajoamiseen en ole keksinyt. Vaihtotyö sinänsä on helppo ja laakerikin on ihan vakio, esim. SKF 6204, n. 8€/kpl.
Varmuuden välttämiseksi lisäsin seuraavana talvena vaseliinia laakereihin pienellä lääkepruutalla ja neulalla tiivisteen reunaa hieman nostamalla. En tiedä onko hyötyä jos haittaakaan. Laakeri on kuitenkin tehtaalla "kestovoideltu", mutta kokemukseni sähkömoottoreista ohjasi rasvaamaan lisää.
Uuden asennuksessa EI SAA vasaroida väärää laakerikoolia. Ulkokoolia voi naputella vasaralla käyttäen esim. sopivaa hylsysarjan hylsyä. Auttaa asiaa, jos hieman öljyää sekä koolia, että laakeripesää. Jos asentaa akselille, niin vastaavasti sisäkoolia voi naputella.
Eikä Calin taka-akselia tarvitse ( lue: saa ) kiristää akselimutterista apinan raivolla, koska se tyssää ( lytistää ) akselin sisäputken ja laakeriin tulee väärää jännitystä.
On myös muistettava pujottaa se putki ja akseli paikalleen ENNEN toista laakeria. Muuten loppuu voimasanat aikas pian...
Homma onnistuu ihan tavallisilla työkaluilla ja järjellä.