Kirjoittaja Aihe: Matka katkesi ikävästi  (Luettu 6344 kertaa)

Vaiska

  • Viestejä: 106
Matka katkesi ikävästi
« : Syyskuu 20, 2020, 12:48:18 ip »

Joo, oltiin porukalla menossa kuluneella viikolla Nordkappiin. Muonion jälkeen vähän ennen Palojoensuuta alkoi pyörä vispata eikä ajosta tullut mitään. Ajattelin hetken, että onko tiessä niin syvät urat, että se sen takia heittelee. Pysähdyttiin tutkimaaan asiaa ja siinä selvisi, että Californian takapyörän laakerit ovat sököt. No, onneksi on sukulaisia lähellä. Serkkupoika haki pyörän ja se on nyt Kitttilässä. Minä taas Kouvolassa.

Oikeastaan yksi asia jäi vaivaamaan: Olisiko takapyörä voinut mennä kertaheitolla lukkoon, jolloin seurauksena olisi ollut v:ttu - ämpäri - ikkuna?  Mitä, jos etupyörän laakerit olisivat hajonneet?

Guzzilla on ajettu noin 100 000 km. Mikä mahtaa olla pyörän laakereiden normaali kesto?

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2020, 15:35:07 ip »
Normaali kesto saattaa olla vaikea määritellä. Laakerivaurio voi kehittyä monesta eri syystä ennemmin tai myöhemmin. 100 000 km ei ole laakerille pitkä ikä. Laakereita menee ennenaikaisesti vaihtoon jos voitelussa on pulma. Se voi olla laakeriin joutunut pesuvesi esim. painepesurin voimalla. Myös se voi olla renkaanvaihdon yhteydessä ylitiukattu takapyörän akseli. Jos pultti vedetään kovin tiukkaan, pystyy laakereiden välissä oleva holkki myötäämään niin, että siitä eteenpäin laakereille tulee liian suuri aksiaalinen puristus jo ihan normaalilla kiristyksellä kun holkki on hitusen liian lyhyt. Urakuulalaakerin sieto aksiaaliselle puristukselle on aika huono. Ittellä om Brevasta mennyt yksi takapyörän laakeri jossain 50k ja 100k:n välillä. Laakerista oli syystä tai toisesta pitimet hajonneet eikä siihen osattu keksiä mitään ilmeistä syytä. Millessä on alkuperäiset pyöränlaakerit ja ne pyörivät edelleen moitteettomasti. Samaten rouvan Monsterissa, mutta siinä on mittari vasta hiukan toisella kierroksella. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2020, 22:44:01 ip »
Pyöränlaakerit ovat helpot vaihtaa. Ihmeempiä työvälineitä ei tarvita. Normaali korjaamotyökalusetti riittää vaihtotöihin. Laakerit ovat standardikamaa ja saatavilla melkein mistä vaan mutta halpahallilaakerit kannattaa jättää ostamatta.

Kuten tuolla jo mainittiin niin liika akselimutterin kiristäminen on laakerin surma. Itse asiassa mutteri akselin päässä ei edes pidä akselia paikoillaan vaan se lyhyen pultin mutteri joka kiristää akselin takahaarukan vasempaan aisaan.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #3 : Syyskuu 21, 2020, 12:49:32 ip »

Otatteko Motomatti ja Egon kantaa: Tunnetaanko tapauksia, että laakerin hajotessa rengas olisi lukittunut, jolloin seurauksena olisi kaatuminen? Tällaisena, kun se minulle tuli, asia aiheutti vaan vähän ylimääräistä vaivaa merkinnällä "Elämä on."

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #4 : Syyskuu 21, 2020, 13:03:06 ip »
Omalla kohdalla ei ole tullut missään aparaatissa vastaan sellaista vierintälaakeria joka olisi vaurion yhteydessä jumittunut. Kaikki ne on alkaneet ensin antaa äänimerkkejä ja aika pian sitten menneet väljiksi. Jopa se Brevan takapyörän laakeri lähetti äänimerkkejä, mutta en ymmärtänyt reagoida niihin. Kolmosvaihteella kiihdytellessä takaa kuului tai tuntui luissa matala jaksottainen hrrrrr  hrrrrr hrrrrr. Kun uusi laakeri asennettiin niin oirekin hävisi.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2020, 14:39:25 ip »
Joku kuukausi sitten hankin itselle uuden pyörän. Onneksi toin kärrillä. Koeajolla ihmettelin etupään olemusta, mutta arvelin korjaantuvan  tasapainotuksella, eipä onnistunut, laakerit olivat totaalisen loppu,valtuutetun huollon leima n 500 km aikaisemmin. Liekkö huolimaton pesurin käyttäjä tehnyt tuhoja? Mutta värinä kertoi ongelmasta ennen totaalista jumiutumista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2020, 15:50:47 ip »
Harrin mainitsema ongelma saattaa olla pesustakin johtuva jos vesi on saanut vaikuttaa pitkään laakerissa kun pyörällä ei ole ajettu.
Todennäköisintä on että olleet joko huonot laakerit tai kiristetty liikaa.

Kun kerran on kiristetty liikaa on osiin tullut muodonmuutoksia kuten laakerien sisäkehien väliseen holkkiin. Kun se on kerran tyssäytynyt lyhemmäksi niin se ei pitene alkuperäiseen mittaansa vaikka kuinka varovasti kiristäisi vaan laakerivälys kyseisellä holkilla tulee olemaan aina liian pieni. Keskiholkki kannattaa vaihtaa sopivan mittaiseksi tai jatkaa shimmaamalla jos ei ole heti saatavilla sopivaa holkkia.

Yksipuolisella svingillä olevat takapyörät, kuten CARC-malleissa eivät omaa lainkaan takapyörän laakereita vaan takapyörä on kiinni perävaihteessa. Perävaihteen kaksi laakeria hoitavat myös takapyörän laakeroinnin. Laakerointi on voimakkaasti toispuoleinen eli laakereita rasittaa aksiaalivoimien lisäksi epäsymmetrinen vääntörasitus.

Jos CARC-mallissa havaitsee vähäistäkin laakerivälystä perävaihteessa niin kipinkapin laakerienvaihtoon sillä perävaihteen hammaspyörät eivät toimi enää oikeassa suhteessa toisiinsa. Usein melu kuten hurina tai takamukseen tuntuva jurina kavaltavat että on laakerivaihdon aika. Kulutusosia ovat ja niitä pitää ajoittain uusia.

Keskituki on hyvä apu kun etu- ja takapyörän sekä ohjauksen laakereita tutkitaan. Ilmassa olevan pyörän heiluttelu ja pyörittely ilmaisee onko välystä vai ei. Kun on kunnossa niin mitää sivuttaisliikettä, raskaampia kohtia pyöritellessä tai naksahtelua ei saa tuntua eikä kuulua.

Jos perävaihteen hammaspyörät ovat vaurioituneet, kuten on käynyt varsin monella, on korjaus muutaman kertaa kalliimpi työ. Nykyään taidetaan vaihtaa vain uusi perävaihde joka toimenpiteenä säästää aikaa mutta ei välttämättä asiakkaan rahoja.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #7 : Syyskuu 21, 2020, 19:01:48 ip »
Tämä nyt ei ole absoluuttista totuutta, mutta mielestäni pyöränlaakeri itsessään ei voi vaurioitua niin, että lukitsisi pyörän. Toinen asia on sitten voiko joku muu rakenteissa aiheuttaa lukkiintumisen siksi, että pyörä pääsee holkkumaan hallitsemattomasti. Epätodennäköistä. Omakohtaisesti tulee mieleen totaalisesti hajonnut enduron takapyörän laakeri. Ajoin vielä tankinpäällä istuen kymmenkunta kilsaa kotiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2020, 19:18:03 ip »
Laakeri itsessään ei pysty normaalissa ajovauhdissa leikkaamaan siten kiinni, että pyörä lukittuisi. Pyörän momentti pyöriessään pitää siitä huolen. Jos laakeri hajoaa, niin yleensä se on jarru tms joka rakenteellisesti ottaa kiinni. Ja siis pysäyttää pyörän.
Työnnettäessä kyllä voi laakeri nahia niin, että ei juuri pyöri. Sellainen pyörä on parhaillaan mun klinikalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #9 : Syyskuu 21, 2020, 21:32:17 ip »
Tässäkin porukassa taitaa olla niitäkin jotka vaihtavat laakerit ennen kuin mitään tapahtuukaan. Työtähän siinä on mutta jos itse tekee niin se ei tiliä rasita. Tyypilliset pyöränlaakerit kun ovat varsin edullisia käyttöikäänsä nähden ja saatavuus hyvä.

Guzzeissa on käytössä kolmea laakeroinnin suojaustyyppiä takapyörissä:
1) Ei erillistä suojaa lainkaan vaan laakeri on suoraan näkyvissä pyörän navassa ja sitä suojaa vain laakerin oma ohut yksihuulinen tiiviste.

2) Tyyriimmissä malleissa on em. laakerisuojauksen lisäksi tavanomainen kaksihuulinen huulitiiviste. Ulompi huuli pyrkii pitämään lian ulkona ja ja sisempi huuli pitämässä voiteet laakerin suojana mikäli sitä on ylipäätään laitettu. Ei ainakaan valmistajan toimesta ole. Laakerissa vielä se oma suojansa. Mutta suojaa siis noin kolminkertaisesti verrattuna ykköstyypin suojaukseen.

3) Takapyörässä ei ole ainoatakaan laakeria vaan se on kuin auton pyörä renkaineen, vanteineen ja kiinnityspultteineen. Suojaus on yksinomaan perävaihteen puolella joka sinällään on vanteen navan suojaama suoralta lialta ja mahdolliselta pesuvedeltä. Mutta voi sekin pettää sillä samassa rakenteessa on perän ja takapyörän välinen vetokytkentä joka pitäisi puhdistaa liasta ja voidella joka kerta uudelleen kun takarengas vaihdetaan tai ainakin kerran vuoteen. Samalla varmistutaan perän öljytiiveydestä. Vuodon kyllä huomaa. Jos ei huomaa heti niin viimeistään sitten kun öljyä on jo takarenkaalla.

Etupyörissä on vain ykkös- ja kakkostyypin suojauksia.

Laakerivaurio ei tule hetkessä. Sillä on kolme vaihetta: ensin on kontaminaatiovaihe jossa joko rasva laakerista puuttuu eli rasva on pesty pois tai sitä ei ole ollutkaan (kuten halpislaakereissa) ja tilalle on päässyt likaa tai syntynyt ruostetta. Tämä vaihe on hankala todeta.

Toiseksi vaiheeksi voi mainita alkavan vian vaiheen jolloin pyörää pyöritellessä maasta irti havaitaan että on välystä, laakerointi pitää ääntä tai pahenneena jarrutuntuma levyjarrullisessa pyörässä on muuttunut tai on epämääräinen ajettaessa. Toisin sanoen pyörä elää laakerointinsa varassa.

Kolmas vaihe on kun laakerointi antaa periksi. Voi tapahtua kolmella tyypillisellä tavalla: laakerin ulkokehä murtuu ja laakerin kuulat pakenevat pois hujauksessa tai laakerin kuulahäkki murtuu ja kuulat pakenevat tai tapahtuu vain hidas kuluminen voitelun loputtua ja kuljettaja tajuaa pysähtyä ja todeta asian. Kaksi ensimmäistä tapausta voivat olla hyvin vaarallisia eritoten etupyörän osalta, jälkimmäinen hitaasti syntyessään voi jäädä havaitsematta ja kuljettaja saattaa vain ajatella että esimerkiksi renkaassa on jotain vialla.

Vuoron perään vain etupyörä ja takapyörä ilmaan ja tutkimaan pyöriikö hyvin ja äänettömästi eikä ole klappia mihinkään suuntaan. Erityisesti takapyörän osalta saattaa löytää muitakin vikoja. Tuleepa siinä samalla vilkaistuksi jarrupalojen vahvuudet, levyjen kunnon ja jarrumäntien liikeherkkyyden.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #10 : Syyskuu 22, 2020, 10:03:04 ap »
Hienoa, viisastuin taas lisää. Ja hyvä, että aineksia pahempaan ei ollut. Pyörä kuntoon ja Etelän Pystymettään seuraavaksi.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #11 : Syyskuu 22, 2020, 21:10:56 ip »
Millessä on alkuperäiset pyöränlaakerit ja ne pyörivät edelleen moitteettomasti.

Tää olikin hyvä kuulla. Välillä on hiipinyt laakereiden vaihtointoa päälle, mutta taidan vaan jatkaa tarkkailua.
Vielä yksi GT, kiitos.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #12 : Syyskuu 22, 2020, 22:39:26 ip »
Minulla meni 2010 kesällä Calin takapään laakeri kesken matkan. Kirjoitin koko episodin Il Falconeen: https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Kerholehdet/2010-2/ . Valitettavasti arkiston kopio on huonolaatuinen.
Mitään syytä laakerin hajoamiseen en ole keksinyt. Vaihtotyö sinänsä on helppo ja laakerikin on ihan vakio, esim. SKF 6204, n. 8€/kpl.
Varmuuden välttämiseksi lisäsin seuraavana talvena vaseliinia laakereihin pienellä lääkepruutalla ja neulalla tiivisteen reunaa hieman nostamalla. En tiedä onko hyötyä jos haittaakaan. Laakeri on kuitenkin tehtaalla "kestovoideltu", mutta kokemukseni sähkömoottoreista ohjasi rasvaamaan lisää.

Uuden asennuksessa EI SAA vasaroida väärää laakerikoolia. Ulkokoolia voi naputella vasaralla käyttäen esim. sopivaa hylsysarjan hylsyä. Auttaa asiaa, jos hieman öljyää sekä koolia, että laakeripesää. Jos asentaa akselille, niin vastaavasti sisäkoolia voi naputella.
Eikä Calin taka-akselia tarvitse ( lue: saa ) kiristää akselimutterista apinan raivolla, koska se tyssää ( lytistää ) akselin sisäputken ja laakeriin tulee väärää jännitystä.
On myös muistettava pujottaa se putki ja akseli paikalleen ENNEN toista laakeria. Muuten loppuu voimasanat aikas pian...
Homma onnistuu ihan tavallisilla työkaluilla ja järjellä.
     

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #13 : Syyskuu 23, 2020, 11:16:27 ap »
laakeri pakastimeen ja ihan sähkö lämpöpuhaltimella napaa lämpimämmäksi niin menee helposti toki täytyy muistaa käyttää hanskoja

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Matka katkesi ikävästi
« Vastaus #14 : Syyskuu 23, 2020, 11:39:59 ap »
Lainaus
On myös muistettava pujottaa se putki ja akseli paikalleen ENNEN toista laakeria. Muuten loppuu voimasanat aikas pian...

Eräs Y-merkkistä pyörää kuljettava ex-työkaveri harmitteli miksi pyöränsä takanapa söi useampia laakereita suven aikana.
Oli käynyt jo pyörän ex-omistajalla virhe: väliholkki oli jäänyt puuttumaan eikä uusi omistaja tunnistanut ongelmaa koska hän kokosi takapyörän laakerit siten kuin ne olivat ennestäänkin. Siis ilman väliholkkia.

Mihin edellä TimoEV viittasi on juuri tuon väliholkin sijainti kun toista laakeria asennetaan. Se pitää olla siellä laakerien välissä suorassa eikä hiukan kallellaan johonkin päin.

Miksi se holkki sitten on sivusuunnassa väljä laakereiden välissä? Kun laakerointia ryhdytään purkamaan holkki pitää saada hieman sivuun että pääsee tuurnalla lyömään jomman kumman laakerin pois. Joissain väliholkeissa on peltiset kaulukset ohjaamassa väliholkkia suoraan. Purkaessa joutuu holkkia hieman vääntämään että peltikaulus, tai toinen niistä jos on kaksi, antaa periksi eli taipuu. Kaulus oiotaan ennen takaisin asennusta.

Laakereiden etäisyyden toisistaan määrittelee vain väliholkki eikä navassa olevat laakeripesät. Tarkoittaa että ei kannata lyödä laakeria enää sen syvemmälle ulkokehästään kuin mitä väliholkki suorassa ollessaan säätää.

Vaikka laakerinvaihto saattaa tuntua yksinkertaiselta asialta niin kannattaa katsoa korjaamokirjasta tai ainakin varaosaluettelosta millainen kokoonpano on kyseessä ennen purkuoperaatiota. Kyseiset tiedot ovat jokaisen saatavissa netistä. Useimmiten ilmaiseksi tai pienellä lahjoituksella mutta on toki maksullisiakin opuksia tarjolla.