Kirjoittaja Aihe: Nevadan seokset  (Luettu 3133 kertaa)

sy

  • Viestejä: 73
Nevadan seokset
« : Elokuu 20, 2020, 20:22:02 ip »
Aika iso on tulppien väriero! Vaihdoin tulpat puolelta toiselle, siis eliminoitu tulppien mahd. ero.
Kaasarit putsattu. Oletin, että sillä puolen ei pitäisi olla hämminkiä.
Kaasarit synkattu alipainemittareilla, tyhjäkäynti - 4000 rpm hyvinkin tarkasti balanssissa.

Syitä eroon seoksissa sylintereitten välillä on varmaankin monia. Mutta mistähän tuota ongelmaa lähtisi purkamaan?

En tullut kaasareita purkaessani tarkistaneeksi, että on samat suuttimet, tai että neula on samassa asennossa kummassakin kaasarissa. Nuo kun ovat varmastikin tehtaan jäljiltä, kun on 10 tkm ajettu pyörä.

Niin vielä, että pyörä kyllä kulkee ihan kivasti, ja vastaa kaasuun hyvin jouheasti. Jos jotain mainittavaa, niin minusta ehkä täristää enemmän kuin mitä muistini mukaan aikaisemmat Guzzini (Cali 2003 ja V7 2010), kun lähtee kiihdyttämään n. 3000 rpm:stä ja vastamäessä. Tasaisella kulkee nätisti.

t. sy

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevadan seokset
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2020, 21:11:58 ip »
Syitä eroon seoksissa sylintereitten välillä on varmaankin monia. Mutta mistähän tuota ongelmaa lähtisi purkamaan?
t. sy
Sitten kun on kaasuttimien väliset säätöerot eliminoitu, eikä tilanne ole korjaantunut, ollaan jossain oheisen topicin tilanteessa.
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=7913.0
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan seokset
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2020, 23:08:25 ip »
Värianalyysi tulpista.
Oletan että polttoaine on E5-laatua.

Kuvassa vasen tulppa käy varsin rikkaalla seoksella. Ei kuitenkaan niin rikkaalla että olisi "kostea" vaan seos on lievästi rikkaalla. Tämän tulpan sylinteristä löytyy kokolailla täysi teho edelleyttäen että puristuksia on normaalisti.
Oikea tulppa käy liki oikealla seoksella mutta siellä laihan - hyvin laihan tietämillä. En suosittele ajamaan pitkiä välejä kovin kovaa.

Jos venttiilikoneistossa tai männänrenkaissa on vikaa se selviää puristuspainemittauksella eikä ole kallis eikä vaikea toimenpide.

Ensiksi katsoisin kaasuttimien, mikäli pyörä on kaasutinmallia, toiminnan. Nevadassa on eräissä malleissa elektroninen sytytys jota ohjaa imusarjan paine. Jos tämä painetoiminto on vioittunut niin silloin molemmat sylinterit yleensä käyvät yhtä huonosti. Paineletkun vuoto voi aiheuttaa laihaa seosta alakierroksilla.
(Ei kovin harvinainen vaiva. Paineletku on toisinaan murtunut liitoksensa vierestä. Moni on ajanut vuosikausia tämän vian kanssa. Imusarjan paine säätää sytytysennakkoa. Siksi mallin lisäksi pitäisi tietää mitä vuosikertaa pyörä on ja mahdollinen lisämerkintä mallinimen perässä. Nevadaa kun on tehty monta mallisarjaa.)

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Nevadan seokset
« Vastaus #3 : Elokuu 21, 2020, 08:19:16 ap »
Huomenta,
Kiitos kommenteista!

Nevada on vm. -96. Kaasuttimet ja elektroninen sytkä "Digiplex", jossa imusarjan paineohjaus.

Puristuspainemittausta ei ole vielä tehty. Taytyypä käyttää kaasarit uudestaan irti ja varmistaa vielä että ovat puhtaat ja suuttimet ok. Manuaalin mukaan pääsuuttimet pitäisi olla kokoa 102 (aika pieni?) ja tyhjäkäyntisuuttimet 38.

Semmoinen vielä mainittakoon, että hyvin lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana. Mutta jos kylmästartin jälkeen päästää koneen sammumaan, eli kuski ei ole tarkkana ja anna kaasua, niin sitten on vaikeuksia saada käyntiin uudestaan. En ole vielä keksinyt että onko tuossa tilanteessa paras antaa ryyppyä vai ei, ja minkä verran kaasua...


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevadan seokset
« Vastaus #4 : Elokuu 22, 2020, 07:19:17 ap »
Olisiko siinä vain tuon tummemman puolen ryyppyluisti kokoajan auki?
Jää raolleen vaijerin säädön tai likaisuuden vuoksi. Luistin alapäässä oleva kumitiivistekin voi olla kulunut tai poissa.
Sohc van Helmi.

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Nevadan seokset
« Vastaus #5 : Elokuu 22, 2020, 10:03:00 ap »
Ryyppyluistin takerteleminen on toki mahdollista,. Olikohan jäänyt tarkistamatta kun kaasuttimet oli irti...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan seokset
« Vastaus #6 : Elokuu 22, 2020, 21:48:02 ip »
Phbh:n perusvaiva, että ryyppyluistit takertelee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Nevadan seokset
« Vastaus #7 : Elokuu 24, 2020, 15:09:28 ip »
Katsoin suutinkoot, ja ovat juurikin manuaalin mukaiset: pääsuutin 102 ja tyhjäk.suutin 38. Tämän palstan keskusteluissa on mainittu jopa 140-kokoiset pääsuuttimet, tosin väljempien pako- ja imupuolen kanssa. Minulla on ihan vakioputket ja -ilmansuodatin. Mutta eikö niilläkin pitäisi vähän isommat pääsuuttimet olla...? Täytyy kokeilla.
Ryyppyluistissa ei näytä olevan mitään hämminkiä. Joten sylintereitten ero jää vielä selvitettäväksi.

akseletto

  • Viestejä: 12
Vs: Nevadan seokset
« Vastaus #8 : Elokuu 24, 2020, 19:18:17 ip »
Alkuperäinen ilmanputsarikotelo liittyy kaasariin muovisella imutorvella. Onhan laihemman puolen klemmarikirittävän kaasari/imutorvi liitoksen tiiviste ehjä? Muovinen imutorvi ehjä ?