Kirjoittaja Aihe: Dellorto phm 3-osaiset kaasuvaijerit  (Luettu 2168 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 894
Dellorto phm 3-osaiset kaasuvaijerit
« : Elokuu 17, 2020, 10:55:05 ap »
Lemans viitosessa on jotain häikkää oikeanpuoleisessa kaasuttimessa. Seosruuvin kun kiertää pohjaan tyhjäkäynnillä niin kone ei sammu. Epäilystä on, että kaasuttimessa on halkeama, josta vetää bensiiniä ns. "välistä". Ei tämä muuten olisi suuri ongelma, mutta kun rauhallisen puoleisessa ajossa menee bensaa liki 7 litraa sadalle, niin epäilisin tällä olevan osuutta asiaan. Suuttimet on vakiokokoiset ja alkuperäinen ilmanputsari paikallaan.
Minulla on sattumoisin jouten yhdet 40-milliset phm-kaasarit tasakansilla. Alkuperäiset on ne vipukantiset. Näissä toisissa kaasuttimissa ei kuitenkaan ole paikkoja sille kahdella pultilla kiinnitettävälle kaasuvaijerien tukiraudalle.
Kaasukahva itsessään on mallia yksi vaijerin kahvalta, jakaja ja 2 vaijeria kaasuttimille.
Asennus kävisi siis päinsä, kun löytäisi sopivat kaasuvaijerit ja niihin kaasuttimen kansiin ne metalliset ohjurimutkat.
Muistanko oikein, että California-kolmosessa on samanlainen järjestely?
Eli tasakantiset kaaduttajan kannet ja jakajalla varustettu kaasukahva/vaijeri-yhdistelmä?
Olisi vähän lähtökohtaa aloittaa sopivien vaijerien etsintää.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Dellorto phm 3-osaiset kaasuvaijerit
« Vastaus #1 : Elokuu 17, 2020, 13:36:45 ip »
mille gt:ssä sama järjestely

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Dellorto phm 3-osaiset kaasuvaijerit
« Vastaus #2 : Elokuu 17, 2020, 13:44:43 ip »
Tasakansilla saa helkkarin pitkä kaasukahvan liikkeen 40mm:n kaasareilla.Tai sitten täytyy kahvan olla vastaavasti pikaisempi. Poraa reijät ja tee kierteet niihin toisiin kaasareihin.

Ootko vaihatnut seosruuveja puolelta toiselle? voi olla kärki vioittunut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Dellorto phm 3-osaiset kaasuvaijerit
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2020, 13:57:25 ip »
Nuo nelikymppiset oli rata-Le Mansissa ihan niillä suorilla kansilla ja oli ihan ajettavat. Kahvaa en muista, että mikä siinä silloin oli. Saattoi olla tarvike.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Dellorto phm 3-osaiset kaasuvaijerit
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2020, 14:52:47 ip »
Kiitos vihjeistä. Tarkistan sen seosruuvin kunnon ensin, kun on nuo toiset kaasarit kätevällä.

Näihin toisiin kaasareihin ei voi valitettavasti tehdä paikkaa sille vaijerin tukiraudalle. Valu on eri mallinen edestä, kumma kyllä :)

Kaasun liike vakiokahvalla olisi varmaan pitkä. Rata-guzzissa, missä noi kaasarit oli kiinni oli Tomassellin pikakahva.

Laittaisin muuten senkin tähän pyörään, mutta viitosmallin kahvajärjestely on sellainen, että starttinappula ja muutama muu katkaisin on samaa osaa kaasukahvan kanssa. Toimivat niin pirun hyvin, että en ala muuttamaan niitä.

Tuon Lm-viitosen kaasukahvassa on muuten valmiina jo mahdollisuus "pikakaasuun". Siellä on vaijerille 2 reikää. Jos laittaa siihen toiseen reikään, niin kahvan liike on lyhyt, mutta kaasusta tulee niin jäykkä, että ei kiitos.

Tämä kausi onkin mennyt lähinnä kaasun keventämisessä ja satulan mukavoittamisessa. Onneksi on vähän kerinnyt ajaakin siinä välissä :D

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Dellorto phm 3-osaiset kaasuvaijerit
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2020, 19:23:56 ip »
Tämä käyntiongelma taisi ratketa.

Tuossa äsken ruuvaillessa tein sellaisen havainnon, että tämä viallisen puolen seosruuvin kanta jäi kaasarin runkoon nähden huomattavan ulos verrattuna toiseen puoleen.

Kokeilin ruuvia toiselle puolelle ja sama juttu. Seuraavaksi otin noista toisista kaasareista yhden seosruuvin ja sepä menikin noin millin syvemmälle.

Noilla kun sitten käyttelin, niin jopa sammui kun ruuvin käänsi pohjaan. Sen verran tein vertailevaa mittausta tönärillä, että tuo viallinen ruuvi on kärjestä sieltä ohennuksen juuresta paksumpi. Sepä ei siis ilmeisesti painu sinne pohjalla olevaan pieneen kanavaan niinkuin pitäisi.

Enpä ole mokomaan ennen törmännytkään, mutta uskottava se on, kun ei se mene sen syvempään noihin kolmeen muuhunkaan kaasuttimeen.