niin tuohon pitkien ajovalojen käyttöön. jostain lukenut että kirkkaan valon nopeutta on vaikeampi arvioida
kuin himmeämpää...tiedä häntä!
riku
Jos häntä lähtis niin tynkä jäis, mutta tuo kirkkaiden kapeakeilaisten valojen nopeuden ja etäisyyden arvioinnin vaikeus on varsin helppo todeta yksinkertaisella empiirisellä kokeella, eli siirtymällä tien päälle tarkkailemaan vastaantulijoita.
Ainakaan oman kokemuksen mukaan tuo on päivänselvä juttu, eli sen lähestyvän kirkkaan killuttimen todellista etäisyyttä on todella hankala arvioida luotettavasti ennen kuin se on melkein kohdalla.
Omalla kohdalla tuo asia tuli kouriintuntuvan selväksi jo ennen mopoikää, kun meidän pojankoltiaisten päivittäiset reitit kulkivat kotini läheltä menevän 22-tien yli erään pitkähkön suoran yläpäässä, ja tien ylityshetkeä arvioidessa juuri ne pitkiä valoja käyttäneet moottoripyörät olivat niitä hankalimpia, ja joskus vähän säikäyttivätkin. Ne perhanat kun saattoivatkin olla hetkessä huomattavasti lähempänä kuin mitä ensin arvioi, joten luotettavampi arvio saattoi usein tulla äänestä. Lyhyitä valoja käyttävät taas pystyi (ja pystyy edelleen) paikantamaan paljon helpommin. Sanoisin että nk. no brainer.
No onneksi mitään säikähdystä kummempaa ei koskaan sattunut, mutta sama havainto on vahvistunut sen jälkeen useaan otteeseen ja vahvistuu aina silloin tällöin edelleen itse tien päällä liikkuessa. Elikkä ne pitkien valojen väärinkäyttäjät voisivat jo luopua siitä aikaa sitten kait virallisestikin debunkatusta lempimeemistään ja käyttää pitkiä vain pimeän tien valaisuun. Tai siirtyä vaikka julkisten käyttäjiksi, jos ilman jatkuvia pitkiä ei voi ajaa.
On muuten tullut omalla kaistalla vastaan kotteroa, joka ei ole välittänyt väistää yksisilmäistä, vaikka pitkiä vilkuttelin siihen asti, että oli itse pakkko tehdä nopea väistöliike pientareelle. TS. ei se pitkien käyttö pelasta vahingolta, jos toinen päättää vaan olla huomioimatta muita pienempiä liikkujia. Toisaalta taas se tolkumpi mutta hetkellisesti tarkkaavaisuusherpaantunut vastaantulija voi tehdä saman tien toisenkin arviointivirheen, jos se vastaantulija käyttää pitkiä, ja etäisyyden ja nopeuden arviointi hankaloituu entisestään. Häikäisyongelma vielä siihen päälle.
Ei hyvä.