Kirjoittaja Aihe: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä  (Luettu 8331 kertaa)

riku

  • Viestejä: 26
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #15 : Elokuu 22, 2020, 14:09:52 ip »
niin tuohon pitkien ajovalojen käyttöön. jostain lukenut että kirkkaan valon nopeutta on vaikeampi arvioida
kuin himmeämpää...tiedä häntä!

riku

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #16 : Elokuu 23, 2020, 17:44:23 ip »
niin tuohon pitkien ajovalojen käyttöön. jostain lukenut että kirkkaan valon nopeutta on vaikeampi arvioida
kuin himmeämpää...tiedä häntä!

riku

Jos häntä lähtis niin tynkä jäis, mutta tuo kirkkaiden kapeakeilaisten valojen nopeuden ja etäisyyden arvioinnin vaikeus on varsin helppo todeta yksinkertaisella empiirisellä kokeella, eli siirtymällä tien päälle tarkkailemaan vastaantulijoita.

Ainakaan oman kokemuksen mukaan tuo on päivänselvä juttu, eli sen lähestyvän kirkkaan killuttimen todellista etäisyyttä on todella hankala arvioida luotettavasti ennen kuin se on melkein kohdalla.

Omalla kohdalla tuo asia tuli kouriintuntuvan selväksi jo ennen mopoikää, kun meidän pojankoltiaisten päivittäiset reitit kulkivat kotini läheltä menevän 22-tien yli erään pitkähkön suoran yläpäässä, ja tien ylityshetkeä arvioidessa juuri ne pitkiä valoja käyttäneet moottoripyörät olivat niitä hankalimpia, ja joskus vähän säikäyttivätkin. Ne perhanat kun saattoivatkin olla hetkessä huomattavasti lähempänä kuin mitä ensin arvioi, joten luotettavampi arvio saattoi usein tulla äänestä. Lyhyitä valoja käyttävät taas pystyi (ja pystyy edelleen) paikantamaan paljon helpommin. Sanoisin että nk. no brainer.

No onneksi mitään säikähdystä kummempaa ei koskaan sattunut, mutta sama havainto on vahvistunut sen jälkeen useaan otteeseen ja vahvistuu aina silloin tällöin edelleen itse tien päällä liikkuessa. Elikkä ne pitkien valojen väärinkäyttäjät voisivat jo luopua siitä aikaa sitten kait virallisestikin debunkatusta lempimeemistään ja käyttää pitkiä vain pimeän tien valaisuun. Tai siirtyä vaikka julkisten käyttäjiksi, jos ilman jatkuvia pitkiä ei voi ajaa.

On muuten tullut omalla kaistalla vastaan kotteroa, joka ei ole välittänyt väistää yksisilmäistä, vaikka pitkiä vilkuttelin siihen asti, että oli itse pakkko tehdä nopea väistöliike pientareelle. TS. ei se pitkien käyttö pelasta vahingolta, jos toinen päättää vaan olla huomioimatta muita pienempiä liikkujia. Toisaalta taas se tolkumpi mutta hetkellisesti tarkkaavaisuusherpaantunut vastaantulija voi tehdä saman tien toisenkin arviointivirheen, jos se vastaantulija käyttää pitkiä, ja etäisyyden ja nopeuden arviointi hankaloituu entisestään. Häikäisyongelma vielä siihen päälle.
Ei hyvä.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #17 : Elokuu 23, 2020, 19:23:30 ip »
Oman subjektiivisen käsitykseni mukaan autoilijat ovat fokusoituneet katsomaan nimenomaan valoja ja niiden etäisyyttä toisistaan. Kaukana olevat kaksi auton etulyhtyä muodostavat katseen kanssa eräänlaisen kolmiomittausmenetelmän katsojan aivoissa. Kun valot eli auto tulee lähemmäs valot näyttävät olevan etäämmällä toisistaan ja silmät viestivät aivoille että kohde on lähempänä.

Näin ei yksisilmäiselle moottoripyörälle käy, etenkin jos on pitkät päällä. Yhden pisteen kohtisuoraa liikkumista lähemmäs on vaikea hahmottaa. Ei oikein tiedä mikä sieltä tulee ja millä nopeudella.

Nykyisessä käyttöpyörässäni olen päivävalaisimet laittanut siten että pääajovalossa palaa muutama huomioledi ja sen alapuolella, mahdollisimman matalalla auton valojen kaltaisesti sekä mahdollisimman leveällä toisiinsa nähden.
Mikään valoista eivät ole erityisen kirkkaita. Tämä noin reilun puolen metrin tasasivuisen valokolmion olen huomioinut autolijoiden ottavan huomioon. Toki vasemman etusormen pikku liikkeellä saan sytytettyä myös pitkät valot sekä lisäpitkät jotka ovat em. valoparin yläpuolella yhtä leveällä. Tosin nämä valot eivät täytä EU:n eikä kansallisia vaatimuksia. Mutta taannoin ratsiaan ajaessani sain poliisilta kiitosta (?) hyvistä valoista. Eivät sen kummemmin puuttuneet valoihin eikä erikoiseen rengastukseen.

Pääasiassa ajan pelkillä huomiovaloilla joita edustavat "sumuvalot" alhaalla ja päiväajovalot päävalaisimessa.

http://www.motomatti.fi/2017/01/california-1400-lisavalotelineen_16.html

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #18 : Elokuu 23, 2020, 22:18:43 ip »
Itsekin katson aina ensisijaisesti tienpäällä ajoneuvojen valoja enkä osaa sanoa onko joku valoton jäänyt joskus havaitsematta ajoissa.
Nykyautojen valossa on sellainen paha puute, kun suuntavilkku on sijoitettu samaan valaisimeen ajovalon kanssa. En sitä suuntavilkkua
siltä ajovalon loisteesta useinkaan erota ja joudun turhaan(?) odottamaan omaa ajovuoroa. Siitä seuraavassa.
Mitä tulee kohteiden havainnointiin tien päällä, siihen pitäisi jokaisen uhrata pienempi tai suurempi hetki. Miettiä miten pitäisi toimia havainnon tehtyään.
Jo etukäteen eikä siinä ratin tai stongan takana, kun muutakin tekemistä on riittämiin.
Jos havainto on epävarma, miten toimin? Jos havainto näyttää selvältä, miten sen oikeellisuuden voi varmistaa?  Usein auttaa se kun katsoo uudestaan.
Omakohtaisesti en koe kirkkaiden valojen aiheuttavan ongelmaa etäisyyden arvioinnissa. Tärkeintä on kuitenkin se, että olen tehnyt havainnon ehkä
lähestyvästä ajoneuvosta, mitä pitää varoa.
Kirkkaiden valojen ehkä aiheuttama vaikeus etäisyyden arvioinnissa ei ainakaan saisi johtaa siihen, että koska havainto on epävarma, ajetaan kuitenkin eteen ja päälle.
Tämä olisi joissakin toisenlaisissa tehtävissä koulutuskysymys. Nyt sitä yritetään korjata lainsäädännöllä lisäämällä tieliikennelakiin ennakointivelvollisuus.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #19 : Elokuu 23, 2020, 22:50:37 ip »
Ennakoida pitää. Joka suvi on ollut tilanteita että joku toimii liikenteessä ennakoimattomasti tai huolimattomasti. En sano että välinpitämättömästi sillä sitä on hankala todentaa.

Jos jokin ärsyttää niin sivutieltä tulija tulee lujaa ja jarruttaakin kovaa aivan viime hetkellä. Kun ei voi varmana tietää että jarruttaako vai tuleeko eteen niin on pakko hiljentää päätiellä. Muun liikenteen kanssa tilanne voi eskaloitua.

Yksi rasittava tapa on viimeaikoina pesiytynyt myös liikenteeseen: valtateiden tai moottoriteiden poistumisramppiin käännytään aivan viime hetkellä vaikka olisi ollut parisataa metriä matkaa ryhmittyä aiemmin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #20 : Elokuu 23, 2020, 23:09:37 ip »
Eihän somettamiselta kaikkeen muuhun vähemmän tärkeään ehdi, kuten esimerkiksi ajoneuvon kuljettaminen ja havaintojen teko toisista tiellä liikkujista.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #21 : Elokuu 24, 2020, 09:26:33 ap »
Tässä kylillä ajoi pari viikkoa sitten eräs veijari moottoripyörällä tieltä. Loukkaantui aika vakavasti liki keskellä taajamaa. Hän oli näppäillyt puhelinta ajaessa. Niin, siis moottoripyörällä ajaessa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #22 : Elokuu 24, 2020, 22:08:07 ip »
Siperia opettaa. Kyllä nämä kännykät ja uudemmista autoista löytyvät muut viihdelaitteet melkoisesti lisäävät riskejä liikenteessä. Tämän tästä nostellaan tien ohesta suoralla tiellä ojaan suistuneita raskaita ajoneuvoyhdistelmiä. Liikenne on ihmisen havainto- ja reaktiokyvylle siksi vaativa ympäristö, että se ei oikein siedä keskittymistä samalla muuhun toimintaan. Minulla ei ole tarvetta moottoripyörällä ajaessa olla koko ajan reaaliaikaisesti tavoitettavissa. Siksipä kännykkä on ajotakin taskussa ja sitä voin sitten käpistellä seuraavalla tauolla.

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #23 : Elokuu 24, 2020, 22:42:18 ip »
Oman subjektiivisen käsitykseni mukaan autoilijat ovat fokusoituneet katsomaan nimenomaan valoja ja niiden etäisyyttä toisistaan. Kaukana olevat kaksi auton etulyhtyä muodostavat katseen kanssa eräänlaisen kolmiomittausmenetelmän katsojan aivoissa. Kun valot eli auto tulee lähemmäs valot näyttävät olevan etäämmällä toisistaan ja silmät viestivät aivoille että kohde on lähempänä.

Näin ei yksisilmäiselle moottoripyörälle käy, etenkin jos on pitkät päällä. Yhden pisteen kohtisuoraa liikkumista lähemmäs on vaikea hahmottaa. Ei oikein tiedä mikä sieltä tulee ja millä nopeudella.

Esim. nelostiellä Pulkkilan kohdalla on semmoinen 10km yhtäjaksoinen suora, jolla noita koliomittausteorioita on kätevä testata etenkin hämärän ja pimeän aikaan. Meinaan on toisinaan melko haasteellista myös kahden tai useamman rinnakkaisen (ja päällekkäisen) valon kohdalla, kun ajoneuvossa on pitkät päällä. Tosin samalla se demonstroi näkyvästi myös erilaisten valaisimien tehoerot. Tuo Pekan mainitsema edessä näkyvä ja ensiarvioituna hetikohta kohdalle tuleva vastaantulija voikin olla vasta parin kilometrin päässä, jos sillä on vähän useammat ja/tai paremmat pitkät valot, ja sama toisinpäin. Toisaalta mitä pitempi suora, sitä hankalampi on arvioida sen pitkiä käyttävän mopedistin etäisyyttä ja nopeutta, mikä osaltaan edesauttaa niiden vaarallisten virheliikkeiden syntymistä.

Sitäpaitsi monilla elukoilla, ei pelkästään hyönteisillä, ihmiselukka mukaanlukien, on luontainen taipumus hakeutua huomaamatta kirkasta valoa kohti, tai ainakin ajautua valohakuiselle kiertoradalle, jos ympärillä ei ole muuta tarpeeksi voimakasta näköärsykettä sitä kompensoimassa.
Tarkkaavaisuus on toki aina suotavaa, mutta toimii edelleen esimerkkinä tuosta pitkien valojen käyttäjän etäisyyden ja nopeuden arvioinnin haasteellisuudesta, oli niitä valoja yksi tai useampi rinnakkain.
Summa summarum, pitkät päälle vain pimeässä kun vastaantulijoita ei ole. Nih. ;)

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #24 : Elokuu 24, 2020, 22:48:56 ip »
Tässä kylillä ajoi pari viikkoa sitten eräs veijari moottoripyörällä tieltä. Loukkaantui aika vakavasti liki keskellä taajamaa. Hän oli näppäillyt puhelinta ajaessa. Niin, siis moottoripyörällä ajaessa..

No ei ehkä pitäis sanoa, enkä tietenkään ole vahingoniloinen mutta silti, kuulostaa siltä että siinä on sitten myönnetty Darwin-palkinto ihan ansaitusti.
Jospa se palkinnon arvo pysyy mielessä sitten toipumisen jälkeen, ja jatkossa se pahelin pysyy taskussa. Myös autolla ajaessa.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #25 : Elokuu 24, 2020, 23:29:50 ip »
Asun kahden moottoritien liittymän lähellä ja molempia teitä ajan liki päivittäin. Paljon näkee autoilijoita jota katselevat syliinsä ajon aikana. Olen joskus hivuttautunut siihen liki moottoripyörällä ja katsonut mikä siellä jalkovälissä kiinnostaa: puhelin ja joskus tablettikin. Varsinkin kauniimman sukupuolen edustajilla.

Se vähän pelottaa että miksi yhdistemäajoneuvo seilaa sivuttain suoralla tiellä. Epäilen jotain vastaavaa vaan en pysty todistamaan.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #26 : Elokuu 26, 2020, 21:49:38 ip »
Tässä kylillä ajoi pari viikkoa sitten eräs veijari moottoripyörällä tieltä. Loukkaantui aika vakavasti liki keskellä taajamaa. Hän oli näppäillyt puhelinta ajaessa. Niin, siis moottoripyörällä ajaessa..
Itse en ole nähnyt tällaista vielä moottoripyöräilijöiden harrastavan, mutta teinit skootterin selässä kyllä. Kaksi päällä ja molemmat näpyttää puhelinta. Kesämekko ei paljon suojaa anna, tai t-paita.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #27 : Elokuu 28, 2020, 21:47:47 ip »
Rata-ajelujen myötä on tullut hankittua aiempaa laadukkaampaa ajovarustetta, jota tulee käytettyä myös arjen katuajossa. Laatuvarusteiden ja halpiskaman välillä on valtavat laatuerot. Sen ensimmäisen kerran kun on kyntänyt radan pientareella vähän syvemmällä, kokee mikä toimii tai ei. Se ainoa paikka missä ei ollut kunnon suojaa, tuli pientä vahinkoa (kylkiluumurtumat). Muuten otti kypärä, ajoasu ja hanskojen metallisuojat hyvin iskut vastaan. Nyt on siis myös rintapanssari aina ajotakin alla radalla.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #28 : Syyskuu 07, 2020, 13:44:28 ip »

Kuusi viikkoa kipsiä ja paikat jäykkänä....väärästä kohtaa  ;D .  Kuitenkin mahtavaa kun ei enää purista.  Pyöriä katseltu ja GT:n laitoin kokeeksi myyntiin. Tosin vain tämä yksi MG tallissa ja jos jalka kantaa talven aikana saattaa sinne jäädäkkin. Markkinat näyttää olevan "ohuet".  Tosin britti osti yhden myynnissä olleen ja nyt kysely tuli Tsekistä.  Taitaa Suomessa olla harvinaisemmat pyörät halpoja.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää