Oisko hajua mikä mahtaa olla ongelma kun teen macbookilla google mapsissa mukavan mutkatiekartan ja lähetän sen puhelimeen (iPhone X) niin puhelin tarjoaa sitä suorinta reittiä. Jos tuon lähettämäni linkin avaan macbookilla niin aukeaa ihan oikein. Kokeilin vielä pojan androidissa ja sielläkin aukeaa se suorin reitti eikä tuo tekemäni. 
Reittisuunnitelma kartalla ja real-time satelliittinavigointi ovat kaksi hiukan eri asiaa, vaikka ne näennäisesti samaa karttapohjaa käyttävätkin. Toinen ei välttämättä tarvitse real-time GPS-posiitiota, toinen perustuu sen käyttöön. Tosin miksi niitä ei ole ingegroitu paremmin yhteen, miksi p2p live-navigaattori ohittaa reittisuunnitelman, sitä sopisi varmaan kysyä navigointiohjelmien tekijöiltä. Liekö mukana myös joku teknis-sopimuksellinen juttu vai pelkästään joku perusgooglemaisuus, mene ja tiedä.
Kokeiles joskus piruuttas tehdä sama homma myös Applen omaan Maps -ohjelmaan perustuen, ja katso onko eroa. Voi tosin olla että molemmat toimii samoin.
Joka tapauksessa se kännykässä oleva navigaattoriohjelma ottaa siis aina suoraan yhteyttä GPS-satelliittidataan ja laskee sijaintisi ja kohteesi välisen reitin lennosta, useimmiten suorinta tai nopeinta reittiä, ja paimentaa sitten sinua maalia kohti p2p-ohjeistuksineen. TS. homma perustuu aina kulloiseenkin tarkkaan sijaintiisi GPS-satelliittien ja verkkotornien peittoalueella, joka päivittyy koko ajan reaaliajassa, toisin kuin reittisuunnitelma. Joskus homma toimii kuin junan vessa, toisinaan taas ei mene ihan niinkuin römsöössä.
Itse olen joskus antanut oman iPhoneni tehdä 'reittisuunnitelman' ennen lähtöä suoraan kännykässä tai tabletissa, ja hyvinhän tuo on toiminut. Ruudulla näkyy sekä reitti sinisellä että oma sijainti punaisena pylpyränä. Pitänee vielä kokeilla hommaa myös pöytäkoneen kautta. Mutta ilmeisesti tuo reaaliaikainen GPS-yhteys on se mikä sotkee joskus aiemmat suunnitelmat, mitä taas reittisuunnitelman teko ei tarvitse.
Etukäteen tehdyn reittisuunnitelmanhan voi tehdä vaikka analogisiin karttoihin perustuen, mukaanlukien arvioidut ajoajat ymv. lisädatan. Näitähän on ollut tarjolla mm. Autoliiton palveluna jo vuosikymmeniä, ja paperikartalle piirretty reittisuunnitelma pysähdyspaikkoineen kaikkineen on ollut monelle mieluisa ajanviete jo paljon kauemminkin.
Tämä(kään) kommentti ei nyt taida vastata suoraan itse kysymykseen, jota pitäisi kait kysyä Googlelta, mutta kunhan tässä höpisen ja yritän siirtää kotitöiden aloittamista.

Itse olen harrastanut enimmäkseen etukäteen pääkoppaan 'piirrettyä' summittaista reittisuunnitelmaa, jolta voi tarvittaessa myös poiketa. Kännykkänavigaattori on ollut mukana lähinnä apuna eksymisessä ja joskus myös takaisin 'kartalle' löytymisessä, kun on haettu jotain tiettyä osoitetta.
Tosin poikkeus vahvistaa säännön.
Eilen viimeksi tein kännykkänavigaattorin ansiosta tuttavuutta minulle ennestään tuntemattoman pikkukylän keskustaajamaan ruotsinkielisellä Pohjanmaalla, vaikken sinne varsinaisesti ollut menossa. Mikäs siinä, mukava pikku kylä, mutta menomatkalla pääkopan sisäinen "GPS" sanoi että tuossa se paikka varmaan oli ja nyt mentiin jo ohi, mutta jatkoin matkaa kun känny oli eri mieltä. Noh, ihan kiva pikku kiertotie, tulipahan seutu tutummaksi. Miksi karttaohjelma neuvoi väärin, iskikö tryggfelsnisse osoitetietoon tmv, sitä en jäänyt ihmettelemään kuumana kesäpäivänä, mutta tulin siihen tulokseen että kännykkä saa pysyä taskussa ja wanhanaikainen seikkailu kartan, silmien ja pääkopan mukaan on kivempaa kuin tuo trendikäs vekotinurheilu.