Tai ei se enää savuta, enää se haisee etuveto transitin kytkimelle. Voiko kunnolla hajonnut puola käräyttää digitaalikipinän, vai sössinkö kunnolla?
Eli otsikossa mainittu laite päästi itsestään savut ulos ja lopetti kipinän tuottamisen. Tätä edelsi toisen sylinterin kipinättömyys ja samaisen puolen puolan kuumeneminen. Saattaa olla että vikaa tutkiessani aikaansain virhekytkennän.
Mitä puolaa olette käyttäneet kyseisen digiboxin kanssa? Haluaisin pitkäikäisen. Motonetin Boschit ei tunnu täyttävän tätä kriteeriä. Mikä tuollaisen puolan rikkoo? Edellinen, erimerkkinen puola (en millään muista merkkiä) kesti yli 10 vuotta kärjellisessä sytytyksessä samaisessa pyörässä.
Pyörä on Cali 3, vuodelta 90.
Puola voi, mutta tuskin polttaa sytyttimen, pikemminkin toisin päin, rikkoutunut transistorisytytin tekee saman kuin jatkuvasti kiinni olevat katkojan kärjet ja puolassa kulkee virta jatkuvasti ja se silloin kuumenee ja saattaa jopa polttaa eristeensä.
Googlettamalla tuota syttymerkkiä löytyy kovasti kuvaa ja huonoa kytkentäkaaviota, mutta saa siitä sellaisen käsityksen, että kyseessä on transistorikatkoja. (On myös tyristorisytyttimiä, mutta ne kytketään puolaan + puolelle ja puola toimii pulssimuuntajana. Tämä näkyy olevan puolan ja maan välissä kuten vanha katkojakin.) Se on kai jotenkin hienosti ohjattu, mutta tärkein ohjaus on entiset katkojan kärjet, (tai magneettinen, tai optinen ohjain, jolla katkoja on korvattu). Laite teke täsmälleen samaa kuin kärjetkin tekisivät. Koska kärjillä on tapana kipinöidä, on alettu tehdä katkonta transistorilla. Koska silloin kärjet vain ohjaavat transistoria hituvirralla, ne eivät kipinöi lainkaan, kuluvat kyllä ja niiden kärkiväli ja kiinniolokulma (se kampiakselin kiertymiskulma, jolloin kärjet ovat kiinni) täytyy olla oikein säädetty, lienee keväthuoltojuttu. Jos laite palaa oikosulkuun se tietysti vetää virtaa puolan läpi jatkuvasti, n. 3 A, joka on aika paljon ja puola siksi kuumenee. Virtahan tulee akulta virtalukon kautta puolan + napaan ja - navasta jatkaa katkojalle, transistori- tai tavalliseen, ja siitä pätkittäin maahan. Aina kun katkoja katkaisee sen tapahtuu puolassa itseinduktion takapotku, n. 300 V, jonka puolan muuntosuhde nostaa suurjännitteeksi, jonka volttimäärä määräytyy sytytystulpan kärkivälin mukaan. Jos kärkiväli on n. 0,7 mm kipinä syttyy 20 000 V:n tietämillä.
Puolan kunnon voi tarkastaa kotikonsteilla ottamalla se pois kytkennöistään ja mieluummin tallin lattialle. Suurjännitenapaan kytketään sytytystulppa. Tulpan kierre kytketään johdonpätkällä puolan - napaan. Akusta + navasta kytketään johdin puolan + napaan. Akun - navasta matkitaan johtimen pätkällä katojaa koskettelemalla sillä puolan - napaa. Aina kun johdin irrotetaan pitää kipinän napsahtaa. On syytä varoa suurjännitettä ja myös puolan - navan takapotkua, joka sekin antaa mainion tällin näpeille. Aivan koko totuus ei selviä koska puuttuu sylinterin paine. Silti, jos puola on rikki ei tule kipinääkään.
En tiedä Moto Guzzista, mutta arvaan, että kaikki ko. malliin tarkoitetut puolat kyllä ajavat virkansa. Kysyit myös Kondensaattorista. Luullakseni sitä ei erillisenä tarvita enää koska se sisältyy sytyttimen lootaan, eikä entisellä paikallaan edes tee sen virkaa anää, eikä osallistu sytytyspiiriin. Jos se on siellä ja on mennyt oikosulkuun se saattaa olla se syyllinen, eli pitää "katkojankärkiä" mukamas sulkeutuneena jatkuvasti.