Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käyntiongelmaa  (Luettu 10593 kertaa)

jiipee73

  • Viestejä: 116
Breva 1100 käyntiongelmaa
« : Kesäkuu 13, 2020, 20:57:13 ip »
Mistralin putki hajosi ja vaihdoin vakioputken takaisin. Putki hitsattiin kuntoon ja eikun takas pyörään. Nyt käyntiin on tullu jotain häikkää. Tyhjäkäynti aaltoilee, meinaa jopa sammua, kaasukahvaa pitää kääntää enemmän kuin aiemmin liikkeellelähdöissä, ettei kone sammu. Kulkee normiajossa kuten pitää.

Ja alkanut paukuttamaan putkessa moottorijarrutuksissa, mikä on toki kovin miehekästä. Voisi kyllä olla paukuttamattakin...

Ilmanputsarin meinasin tutkia mutta ei pitäis olla mahottoman likanen, kilometrit jääneet parina viime vuotena vähiin. Akku ei enää ole paras mahollinen, vaatii latausta toistuvasti että jaksaa käynnistyä.

Guzzidiag piuhat kyllä löytyy, mutta vähän kynnystä kokeilla, atk-taidot ei kummoset. Mutta olisko se vaan joku TPS-reset etc. edessä vai mitä sanovat viisaammat?

MP siis 2006 mallin IsoBreva.
JP

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2020, 22:24:45 ip »
TPS reset kannattaa toki tehdä, itse nollaisin samalla myös ne arvot, mitkä ecu itse opettelee. Onko mahdollista että korjauksen jäljiltä olisi pakosarjaan jäänyt vuotokohta jonnekin, tuo putkessa paukkuminen saattaisi viitata siihen.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2020, 05:35:18 ap »
TPS reset kannattaa toki tehdä, itse nollaisin samalla myös ne arvot, mitkä ecu itse opettelee. Onko mahdollista että korjauksen jäljiltä olisi pakosarjaan jäänyt vuotokohta jonnekin, tuo putkessa paukkuminen saattaisi viitata siihen.

Täytyy tarkentaa, eli äänenvaimennin meni kahteen osaan ja se hitsattiin kyllä tiiviisti jälleen kasaan. Eli käyriin ei koskettu lainkaan. Eli ei pitäis olla ainakaan korjaukseen liittyviä vuotoja. Mutta nyt hokasin että Mistralissa ei ole tiivistettä liitoskohdassa (kuten vakioputkessa) joka taas on lähellä lambda-anturia. Täytyypä yrittää ensin tiivistää sitä, jos se sieltä imee ilmaa putken sisälle ja hämää lambdaa?

Täytynee myös parin vuoden empimisen jälkeen ottaa atk-laite kauniiseen käteen. Ohjeitahan täältä löytyykin riittämiin.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2020, 07:55:10 ap »
Ja kannattaa toki jossain vaiheessa harkita sen uuden akun hommaamista. Joskus vanha akku saattaa aiheuttaa jonkinasteista harmia. Onkos venttiilivälykset tsekattu milloin viimeksi?

Omassa Grisossa oli aiemmin Agostinin vaimennin, eikä siinäkään muistaakseni ollut oikein kunnollista tiivistettä liitoskohdassa, ja sekin kyllä paukutti moottorijarrutuksissa jonniinverran. Vaihdoin vakiovaimentimen jossa oli kunnollinen tiivistys, ja siihen loppui paukuttelu.

Rohkeasti vaan Guzzidiagin kimppuun! Ei se ole vaikeata, ja eipä sillä ainakaan kovin herkästi saa mitään fataalia vahinkoa aikaiseksi.

Terveisin Jani

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2020, 09:15:21 ap »
Ja kannattaa toki jossain vaiheessa harkita sen uuden akun hommaamista. Joskus vanha akku saattaa aiheuttaa jonkinasteista harmia. Onkos venttiilivälykset tsekattu milloin viimeksi?

Omassa Grisossa oli aiemmin Agostinin vaimennin, eikä siinäkään muistaakseni ollut oikein kunnollista tiivistettä liitoskohdassa, ja sekin kyllä paukutti moottorijarrutuksissa jonniinverran. Vaihdoin vakiovaimentimen jossa oli kunnollinen tiivistys, ja siihen loppui paukuttelu.

Rohkeasti vaan Guzzidiagin kimppuun! Ei se ole vaikeata, ja eipä sillä ainakaan kovin herkästi saa mitään fataalia vahinkoa aikaiseksi.

Terveisin Jani

Aloin tsekkaamaan huoltopäiväkirjaa. Muistin väärin, venttiilien säätö onkin ajankohtaista ASAP. Eli se ja pakoaukon tiivistäminen työlistalle heti.

Guzzidiagiin aion perehtyä kesälomalla kun on joutoaikaa. Tuo fataalintuhon pelko on ehkä ollut se suurin kynnys piuhojen vetämiseen. Kiitos Jani vastauksista!

t. JP

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2020, 11:05:19 ap »
Lainaus
fataalintuhon pelko on ehkä ollut se suurin kynnys piuhojen vetämiseen

Kun Motomatti myös on niin aktiivisesti levittänyt GuzziDiag:in ilosanomaa, minulle tulee aina mieleen kuuluisat Wiion viestinnän lait.  Kysymättä lupaa, alkaa muotoutua mielessäni:
"
Motomatin Ecun vianhaun ensimmäinen laki: Ecu ei yleensä koskaan ole rikki, paitsi poikkeustapauksissa.
Motomatin GuzziDiag:in käytön ensimmäinen laki: mikään ei mene kaapeleita kytkettäessä rikki, paitsi poikkeustapauksissa.
"
Tarkoittaa käytännössä sitä, että jos kaapeleiden "Fiat" osassa on kaksi hauenleukaa, sekä musta että punainen (kaikissa ei ole mustaa ollenkaan), kannattaa kokeilla musta irti - toimii.  Sen jälkeen voi hyvällä omalla tunnolla napsaista mustan johdon kokonaan sivareilla pois.  Kuten olenkin jo tainnut mainita, olen lukenut että vanhempien ecujen kohdalla (P7 ja P8) ecun maapiiri kärvähtää, jos tuo musta Fiat kaapelin hauenleuka osuu akun plussaan epähuomiossa.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2020, 16:32:31 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2020, 20:53:10 ip »
Venttiilit tsekattu ja ilmanputsari todettu puhtaaksi. Mopo pihalle tallista ja käyntiin. Ei jaksa käydä kuin hetken ja sammuu. Käynnistys uudestaan ja lähtee vaivalloisesti. Kun antaa kaasua, jaksaa kiertää mutta jos  höllää kahvasta, lopulta sammuu.

Akku lähtee vaihtoon, katotaan onko vaikutusta.  Vaihtokunnossa se on jokatapauksessa koska pitää ladata muutaman päivän välein jos haluaa lähteä varmuudella ajelulle.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #7 : Kesäkuu 16, 2020, 21:14:08 ip »
kokeillut takaisin vakioputkella?
Kasi vee ei vee kasi

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #8 : Kesäkuu 16, 2020, 21:24:19 ip »
kokeillut takaisin vakioputkella?

Kirjoituksen jälkeen laitoin tosiaaan vakioputken takas ja nyt se pysyy just ja just käynnissä ja pystyy ajamaan normisti kun on tarkkana liikennevaloissa, että muistaa pitää kierrokset korkeella. Eli yli 2000rpm ja kulkee aika normisti, mutta nyt paukuttaa myös vakioputkessa kun höllää kaasua.

Eli jotenkin on nyt seokset sekasin? Käy ilmeisesti laihalla? No, eiköhän tolla jussina tien päälle lähetä, katotaan kestääkö.


Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #9 : Kesäkuu 16, 2020, 21:39:45 ip »
vilkaise miltä tulpat näyttää ja kokeile toisilla tulpilla - jos et ole vielä kokeillut.
Kasi vee ei vee kasi

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #10 : Kesäkuu 16, 2020, 21:47:33 ip »
vilkaise miltä tulpat näyttää ja kokeile toisilla tulpilla - jos et ole vielä kokeillut.

Laitoin kyllä just uudet tulpat eli luulis että niistä ei olis kiinni. Siis ne ulommat isot tulpat, ne pikkutulpat on vaihdettu 15tkm sitten.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2020, 06:12:49 ap kirjoittanut jiipee73 »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #11 : Kesäkuu 17, 2020, 09:51:53 ap »
Lainaus
Guzzidiag piuhat kyllä löytyy
En laskisi liikoja tuon varaan, mutta helppo olisi lukea muistissa olevat viat (varmaan ihan tavanomaista/asiaan kuulumatonta paljon) + tutkia niiden osoittamia paikkoja.
Nollata viat ja lähteä koeajolle + lukea uudestaan, onko ilmaantunut uusia.
Käyttää paikallaan GuzziDiag auki vieressä ja tutkia näytön oikean laidan ikkunan tekstejä, ilmeneekö mitään sieltä.
Käyttää paikallaan ja tutkia GuzziDiag -näyttöön saatavia (itse valitaan) kahdeksaa tulotietoa: miten käyttäytyvät.
Käy laihalla: jo mainittu "tps reset" ja  "itseopittujen arvojen nollaus" (lambdasta johtuvat ruiskutusarvojen muutokset) + koeajo.
Muutamassa tapauksessa äskettäin on ollut se moottorin asentoanturi syynä pätkimiseen, puhtaus (ei metallia päässä) + välimatka (kai tässäkin on samantyyppinen kuin vanhemmissa)?

Viimeisenä tulee mieleen hieman mutkikkaampi (jos ei ole harrastanut) työ, tarvitaan karttojen lukemista-pieni muutos ja kirjoittaminen (TunerPro ohjelman käyttö muutokseen): kytketään kokeeksi lambda kokonaan pois päältä.
Moottori toimii "lambda-off" -tilassa pelkästään karttojen mukaan (ja käy käsitykseni/muistini mukaan rikkaalla): vetääkö nyt tasaisesti - jos on näin, vika liittyy lambdan ecu:lle ilmoittamiin arvoihin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2020, 14:39:39 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #12 : Kesäkuu 17, 2020, 09:55:10 ap »
Yrittänyt räjäytyskuvista etsiä että missä se moottorin asentotunnistin sijaitsee...? Ei vaan osu silmään.

Täytyy vielä tänään katsoa venttiilit uudemman kerran ja putsailla paikkoja.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #13 : Kesäkuu 17, 2020, 10:14:18 ap »
V11 - it defines you.